La sfarsitul lunii iulie, Autoritatea de Supraveghere Financiara a lansat in dezbatere publica un proiect de modificare a regulilor privind RCA. Printre altele, institutia propune introducerea unei noi informatii in cuprinsul politei, dar, in acelasi timp, si a unei obligatii in plus pentru asiguratori.
Ca raspuns la aceasta initiativa, Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis ASF, in cursul zilei de astazi, un set de 15 propuneri de modificare a Normei RCA insotite de explicatiile necesare adoptarii acestora.
"Atunci cand o institutie publica programeaza exclusiv in perioada concediilor o dezbatere publica pentru cele mai grave probleme ale unei piete, in speranta ca va fi adoptata in forma propusa de catre aceasta, afectand astfel interesele a peste 5 milioane de cetateni romani, consideram ca este cel putin o dovada de imoralitate si lipsa de respect fata de acestia. Analizand noua propunere de norma promovata de ASF, care nu aduce niciun fel de element in plus pentru protectia asiguratilor RCA fata de varianta actuala, consideram ca aceasta propunere de norma nu poate fi catalogata decat ca fiind rodul unor relatii bolnavicioase intre institutie si piata de profil supravegheata", a declarat Cristian Muntean, Presedinte ASSAI.
Concret, potrivit unui comunicat de presa remis redactiei noastre, propunerile de modificare a normei RCA transmise de catre ASSAI catre ASF sunt urmatoarele:
1. Termenul de constatare a daunei sa nu depaseasca 3 zile lucratoare din momentul avizarii acesteia
Majoritatea societatilor de asigurari programeaza, in prezent, constatarea daunelor intr-un interval de timp de 7-21 zile calendaristice de la producerea evenimentului asigurat. Aceasta programare tardiva are ca fundament real intarzierea instrumentarii dosarelor de dauna si, implicit, plata unei despagubiri din partea societatilor de asigurari cat mai tarziu posibil.
Daca se va analiza termenul de instrumentare a daunelor de catre companiile de asigurari in ultiimii ani, vom constata faptul ca in perioada 2007 – 2009, instrumentarea unui dosar de dauna era de aproximativ 18 - 21 de zile calendaristice, iar, in anul 2014, aceasta a crescut la 25 – 45 de zile calendaristice.
"Tergiversarea instrumentarii dosarelor de dauna si plata cu mare intarziere a dosarelor de dauna se traduce in scaderea gradului de protectie al asiguratilor/pagubitilor in ultimii ani, precum si scaderea gradului de satisfactie si incredere a cetatenilor romani in intreg sistemul de asigurari", se mentioneaza in documentul ASSAI.
2. Refuzul asiguratorului de a inregistra actele necesare instrumentarii dosarului de dauna sa constituie abuz, iar fapta trebuie sa fie sanctionata de catre ASF cu amenda aplicata directorului de daune in cuantum de 25% din salariul brut lunar incasat pentru fiecare astfel de abatere.
Din ce in ce mai multe societati de asigurari refuza inregistrarea documentelor de dauna pentru a nu finaliza instrumentarea dosarului de dauna, desi art. 38 din Ordinul CSA nr. 14/2011 prevede ca "asiguratorul are obligatia inregistrarii tuturor documentelor depuse la dosarul de dauna."
Aceste metode imorale si ilegale la care, din ce in ce mai multe societati de asigurari recurg pentru a tergiversa plata despagubirii legale, vatamand astfel, interesele pagubitului RCA/asiguratului CASCO raman in continuare nesanctionate de catre ASF, pentru ca Normele RCA nu prevad sanctiuni in caz de incalcare a acestor prevederi.
De cele mai multe ori, aceste documente ajung sa fie inregistrate la asiguratorul RCA sau CASCO prin intermediul executorilor judecatoresti.
3. Refuzul asiguratorului RCA sau CASCO de a elibera nota de constatare pagubitului RCA/asiguratului CASCO in momentul efectuarii acestor activitati, sa constituie abuz care sa fie sanctionat de catre ASF prin amenda aplicata inspectorului de daune in valoare de 3000 de lei, precum si amenda aplicata de catre ASF directorului de daune in cuantum de 25% din salariul brut lunar incasat pentru fiecare abatere intreprinsa de catre un subaltern de-al sau.
Actualmente, art. 41 din Ordinul CSA nr. 14/2011 prevede urmatoarele: "La momentul efectuarii constatarii, asiguratorul RCA este obligat sa elibereze persoanei prejudiciate o copie a procesului-verbal de constatare a pagubelor sau o nota de constatare, in care sa se indice si numarul dosarului deschis, piesele constatate ca avariate in unul si acelasi accident si solutiile tehnice adoptate: inlocuire sau reparatie, precum si lista documentelor necesare a fi depuse de catre pagubit pentru finalizarea dosarului de dauna si efectuarea platii".
Totusi, din ce in ce mai multi asiguratori nu elibereaza aceste documente decat dupa multe insistente ale pagubitului RCA si dupa o perioada de timp de aproximativ 3 saptamani de la data constatarii efective a daunei.
Fara eliberarea acestui document, pagubitul RCA/asiguratul CASCO nu isi poate duce autovehiculul avariat pentru efectuarea reparatiei in service.
Aceasta solutie imorala si ilegala la care apeleaza din ce in ce mai multi asiguratori, are ca si efect, tergiversarea instrumentarii daunei si implicit, plata cu mare intarziere a despagubirii de catre asigurator.
4. Stabilirea unei proceduri unice de constatare a daunelor RCA si CASCO valabila pentru toate societatile de asigurari
In momentul de fata, procedurile de avizare/constatare a daunelor difera in functie de societatea de asigurari. Pagubitul RCA/Asiguratul CASCO nu are cum sa cunoasca aceste proceduri, care se schimba in fiecare an.
"Pentru a facilita intelegerea modului de derulare a acestor proceduri, consideram ca adecvata existenta unei proceduri unice si fixe, privind avizarea si constatarea daunelor valabila pentru intreaga piata de asigurari", subliniaza ASSAI in documentul transmis redactiei noastre.
5. Informarea scrisa a pagubitului RCA/asiguratului CASCO in momentul efectuarii constatarii daunei cu privire la:
- procedurile ce urmeaza a se efectua si durata acestora;
- actele necesare pe care pagubitul trebuie sa le prezinte;
- actele necesare pe care Asiguratorul RCA/CASCO trebuie sa le elibereze;
- drepturile si obligatiile pagubitului RCA/CASCO;
- modalitatea de efectuare a unei reclamatii in situatia in care interesele pagubitului RCA/asiguratului CASCO sunt lezate.
Majoritatea pagubitilor RCA/asiguratilor CASCO nu cunosc formalitatile ce decurg pe parcursul procesului de solutionare a unui dosar de dauna, motiv pentru care acestia cad deseori victime abuzurilor inspectorilor de dauna, care profita de lipsa lor de informare.
Spre exemplu, pagubitul RCA isi poate efectua reparatia autovehiculului avariat in baza tichetului RCA in orice unitate service autorizata RAR, iar alegerea unitatii reparatoare ramane strict optiunea pagubitului RCA. Totusi, aceasta posibilitate nu este cunoscuta de toti soferii.
6. Decontarea inchirierii unui autovehicul pentru pagubitul RCA pe toata durata in care asiguratorul introduce dosarul in cercetari (dureaza aprox. 3 luni)
"In conditiile in care exista multe societati de asigurari care introduc in mod abuziv in cercetari dosarele de dauna, sub pretextul unei suspiciuni de frauda care nu se confirma in peste 90% din cazuri, scopul real al acestor investigatii fiind de fapt, amanarea in mod legal cu 3 luni de zile a platii despagubirii, consideram ca pagubitul RCA trebuie sa fie cu adevarat protejat prin normele RCA de aceste abuzuri care ii vatameaza grav interesele pentru o perioada de timp indelungata", subliniaza ASSAI.
Prin urmare, institutia propune ca pagubitului RCA trebuie sa i se deconteze costurile de inchiriere ale unui autovehicul din aceeasi clasa sau clasa inferioara autovehiculului avariat, in perioada in care asiguratorul RCA ii amana plata despagubirii prin introducerea dosarului de dauna in cercetari.
7. Daca pagubitul RCA a indeplinit toate formalitatile necesare pentru primirea despagubirii, dar asiguratorul RCA intarzie plata despagubirii mai mult de 3 luni de zile, atunci aceasta obligatie de despagubire va deveni titlu executoriu.
Pentru societatile de asigurari rau-platnice care in mod abuziv, ilegal si nejustificat amana plata daunei mai mult de 3 luni de zile, aceasta despagubire trebuie sa devina titlu executoriu, se arata in documentul de presa mentionat.
"In acest fel, pagubitii RCA care nu au primit despagubirea legala nici dupa 3 luni de la data scadenta a despagubirii, sa nu mai fie nevoiti sa inceapa o actiune in instanta, ci printr-o procedura simplificata, sa poata solicita executarea silita a societatii de asigurari prin intermediul unui executor judecatoresc", puncteaza sursa citata.
In plus, si instantele de judecata vor fi degrevate de mii de cauze cu acest obiect, iar pagubitii RCA isi vor putea primi despagubirea mult mai repede.
Puteti consulta toate propunerile ASSAI de modificare a normei RCA in fisierul atasat.
Comentarii articol (2)