OUG nr. 102/2013, care reglementeaza impozitul pe constructiile speciale, stabileste ca persoanele juridice trebuie sa achite acest impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2.139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:
- centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
- statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
- piste si platforme;
- sonde de titei, gaze si sare;
- rampe de incarcare – descarcare;
- cosuri de fum si turnuri de racire;
- iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
- ecluze si ascensoare;
- baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
- infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
- platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
- constructii pentru transportul energiei electrice;
- lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.
Conform actului normativ citat, impozitul pe constructiile speciale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 29634 din Codul fiscal din care se scade:
- valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
- valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
- valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
In plus, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar, se subliniaza in OUG nr. 102/2013.
Atentie! Impozitul pe constructiile speciale se plateste in doua transe, astfel ca prima rata a trebuit achitata pana pe 25 mai. Cea de-a doua transa trebuie platita luna aceasta, pana pe 25 septembrie.
Ce risca cei care nu platesc taxa la timp?
Contribuabilii trebuie sa se inregistreze ca platitori de impozit pe constructii prin formularul 010, dupa care sa-l declare si sa-l plateasca prin formularul 100.
Bogdan Costea, expert contabil la Viboal Findex, a subliniat pentru AvocatNet.ro, intr-un articol publicat la inceputul lunii aprilie, ca, in cazul nedepunerii declaratiei 100 privind declararea impozitului de plata sau nedepunerii declaratiei 010 privind inregistrarea impozitului ca obligatie fiscala in vectorul fiscal al companiei, contribuabilii vor avea de achitat o amenda, iar in cazul neplatii vor datora si penalitati si dobanzi de intarziere.
In acelasi articol, Dan Schwartz, Managing Partner la RSM Scot, a completat ca acei contribuabilii care nu se inregistreaza si, prin urmare, nu declara si nu platesc impozitul pe constructii sunt pasibili de amenzi, penalitati si dobanzi de intarziere sau chiar sanctiuni penale in cazul in care neinregistrarea, nedeclararea si neplata au avut loc cu intentia/scopul de a frauda statul, respectiv de evaziune fiscala.
Conform Codului de procedura fiscala, persoanele juridice platesc amenzi intre 1.000 si 5.000 de lei, in cazul savarsirii urmatoarelor fapte:
- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;
- nerespectarea obligatiei inscrierii codului de identificare fiscala pe documente; mai exact, potrivit art. 73 din CPF, platitorii de impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat au obligatia de a mentiona pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscala propriu;
- nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;
- neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- nerespectarea de catre banci a obligatiilor privind furnizarea informatiilor si a obligatiilor de decontare;
- nerespectarea obligatiilor ce-i revin tertului poprit;
- nerespectarea obligatiei de comunicare a bunurilor imobile executate silit; concret, conform art 154, alin. 9 din CPF, biroul de carte funciara va comunica organelor de executare, la cererea acestora, in termen de 10 zile, celelalte drepturi reale si sarcini care greveaza imobilul urmarit, precum si titularii acestora, care vor fi instiintati de catre organul de executare si chemati la termenele fixate pentru vanzarea bunului imobil si distribuirea pretului;
- refuzul debitorului supus executarii silite de a preda bunurile organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispozitie acestuia pentru a fi identificate si evaluate.
De asemenea, pentru neachitarea la timp a taxelor, nivelul dobanzii este de 0,03% pentru fiecare zi de intarziere, conform OUG nr. 8/2014, care a modificat Codul de procedura fiscala.
In plus, nivelul penalitatii de intarziere este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, potrivit Codului de procedura fiscala.
Taxa pe stalp s-ar putea reduce de la 1,5% la 1%
Impozitul pe constructiile speciale ar putea fi redus de la 1,5%, cat este in prezent, la 1%, dupa ce deputatii din Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare au aprobat recent cateva amendamente la proiectul de lege prin care este aprobat actul normativ care reglementeaza aceasta taxa. Conform modificarilor, noua valoare ar putea fi aplicata din 1 ianuarie 2015.
Guvernul, prin Ministerul Finantelor Publice, sustine reducerea cotei de impozit pe constructii de la 1,5% la 1%, a afirmat ministrul Ioana Petrescu, in cadrul dezbaterilor de saptamana trecuta de la Comisia de politica economica, reforma si privatizare din Camera Deputatilor, privind amendamentele la proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 102/2013.
"Este o reducere consistenta, cu 33%, a impozitului pe constructii, ceea ce inseamna, implicit, diminuarea poverii fiscale pentru mediul de afaceri. Am ajuns la aceasta solutie urmare a consultarilor cu reprezentantii investitorilor si ai Comisiei de politica economica, reforma si privatizare din Camera Deputatilor", a adaugat ministrul Finantelor.
Declaratiile Ioanei Petrescu vin dupa ce premierul Victor Ponta a anuntat pe 4 septembrie, potrivit Hotnews, ca impozitul pe constructiile speciale se va reduce de la 1,5% la 1%, insa nu a precizat un termen incepand cu care va fi efectuata acesta reducere.
Mai mult, premierul a declarat la acea data ca toate veniturile incasate din impozitul pe constructiile speciale vor intra in bugetele autoritatilor locale.
In schimb, ministrul Finantelor a explicat ca sumele incasate din impozitul pe constructii vor fi repartizate bugetelor locale, insa pentru o administrare cat mai simpla din perspectiva companiilor, acest impozit va fi colectat initial la bugetul de stat, urmand ca prin nome de aplicare sa fie stabilit mecanismul de repartizare catre bugetele locale