Una dintre principalele probleme ale Titlului "Contributii sociale obligatorii" din actualul Cod fiscal este, potrivit specialistilor de la Biris Goran contactati de AvocatNet.ro, nivelul foarte ridicat al acestora, Romania situandu-se in randul tarilor din Uniunea Europeana cu cele mai ridicate cote ale contributiilor sociale. Aceasta problema nu constituie un defect de reglementare in sine, ci mai degraba o problema de politica fiscala, au continuat acestia.
"De exemplu, daca un potential angajat solicita un venit net de 1000 euro, atunci pentru a-i putea da aceasta suma in baza unui contract de munca un angajator ar trebui sa aloce un buget de cel putin 1821 euro pentru a putea plati remuneratia neta solicitata. In schimb, daca o societate incheie cu un PFA un contract de prestari servicii avand un pret de 1000 euro net lunar, atunci societatea trebuie sa aloce un buget de cel putin 1319 euro pentru a remunera serviciile prestate de catre PFA sau chiar 1260 euro, in situatia in care persoana respectiva obtine si venituri din salarii (nu se mai datoreaza contributia la pensii daca persoanei in cauza i se retine acest tip de contributie dintr-un salariu). Intrucat pentru ambele tipuri de venit se plateste un impozit de 16% este clar ca cea mai mare parte a diferentei dintre cele doua bugete exemplificate mai sus rezulta din diferenta intre contributiile sociale aferente fiecarui tip de venit in parte", a declarat pentru AvocatNet.ro Ioana Cartite, Senior Tax Consultant la Biris Goran.
La randul sau, Luciana Rainov, associate Biris Goran, a precizat la solicitarea noastra ca nivelul ridicat al contributiilor sociale si diferenta semnificativa intre contributiile sociale datorate pentru diferite tipuri de venituri a impins multe firme sa apeleze la o varietate de solutii mai mult sau mai putin legale pentru a putea compensa angajatii la nivelul net solicitat de acestia.
"O practica des intalnita presupune incheierea unor contracte individuale de munca ce prevad o remuneratie foarte mica, apropiata de salariul minim legal pe economie, si oferirea pe langa remuneratia inscrisa in contractele individuale de munca a unor sume suplimentare nedeclarate", ne-a explicat aceasta.
De asemenea multe societati prefera sa incheie contracte de prestari servicii cu PFA-uri cand in fapt relatia dintre aceste societati si PFA-uri este o relatie dependenta de tip angajator-angajat ce poate fi recalificata ca atare de catre autoritatile competente, au continuat specialistii de la Biris Goran.
Prevederile sunt neclare nu doar pentru persoanele fizice, dar si pentru specialisti
Un alt aspect problematic in materia contributiilor sociale este redactarea greoaie si neclara a prevederilor Titlului "Contributii sociale obligatorii" aceste prevederi fiind in general inaccesibile persoanelor care nu au o pregatire in materie fiscala, ne-a declarat Ioana Cartite, Senior Tax Consultant la Biris Goran.
"Nu trebuie sa uitam ca prevederile acestui titlu nu se adreseaza exclusiv societatilor comerciale care au (cel putin in teorie) personal de specialitate care studiaza si aplica aceste prevederi, ci ele vizeaza inclusiv persoanele fizice care nu au in mod necesar o pregatire in materie de fiscalitate. Cu precadere, prevederile capitolului al II-lea din acest titlu, ce se adreseaza persoanelor care obtin venituri din activitati independente, agricole precum si din chirii, trebuie sa fie redactate de asa maniera incat sa fie usor de inteles si aplicat de catre contribuabili fara a fi necesar ca acestia sa apeleze in permanenta la specialisti doar pentru a se putea fara dificultate conforma legii", ne-a precizat specialistul.
Cu toate acestea, prevederile acestui capitol sunt problematice nu numai pentru acesti contribuabili, dar si pentru specialistii in domeniu, nu doar prin prisma modului greoi de redactare a normelor, dar si din cauza faptului ca unele dintre aceste norme lasa destul loc de interpretare, considera Ioana Cartite.
"In conditiile in care si specialistii in domeniu trebuie sa solicite lamuriri din partea organelor fiscale cu privire la intelesul acestor norme, este cat se poate de evident ca pentru o persoana fara o pregatire in domeniu este aproape imposibil sa se conformeze fara dificultate acestora", a adaugat aceasta.
Prevederile cap. 2 Titlul "Contributii sociale obligatorii", la care face referire Senior Tax Consultant-ul de la Biris Goran, reglementeaza contributiile sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri impozabile din activitati independente, activitati agricole, silvicultura, piscicultura, din asocieri fara personalitate juridica, precum si din cedarea folosintei bunurilor.
Conform Codului fiscal, persoanele care au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, reglementate de cap. 2 Titlul "Contributii sociale obligatorii", sunt intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, membrii intreprinderii familiale, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, persoanele care realizeaza venituri din profesii libere, persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului, precum si cele care realizeaza venituri din asocierile fara personalitate juridica, persoanele care realizeaza venituri din activitatile agricole, persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor.
Puteti consulta AICI un ghid oficial al ANAF privind declararea si plata in 2014 a contributiilor sociale de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si alte venituri, precum si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri.
Codul fiscal nu cuprinde toate regulile referitoare la contributiile sociale obligatorii
O alta problema a titlului ce reglementeaza contributiile sociale obligatorii este ca acesta nu incorporeaza totalitatea reglementarilor in materie, o parte importanta a acestora regasindu-se in alte acte normative, ne-a declarat Luciana Rainov associate Biris Goran.
"Intrucat acest titlu nu contine nici macar trimiteri catre actele normative ce reglementeaza suplimentar o anumita situatie, pentru a putea cunoaste prevederile legale aplicabile acelei situatii particulare contribuabilii trebuie sa faca o adevarata munca de cercetare pentru a descoperi, in primul rand, care sunt acele acte normative ce contin reglementari suplimentare si abia apoi sa coreleze acele prevederi cu normele Codului fiscal", a adaugat specialistul.
Potrivit Lucianei Rainov, numeroasele completari si adaugiri la acest titlu au contribuit si ele la sporirea dificultatii de a intelege si aplica cu usurinta prevederile in materie.
In plus, lipsa de claritate in materie este cu atat mai evidenta cu cat o situatie este mai particulara, a continuat aceasta.
De asemenea, pe lista problemelor privind reglementarea contributiilor sociale obligatorii se inscrie si diferenta dintre impozitele aplicate veniturilor din activitati independente si cele aplicate veniturilor din salarii, este de parere asociatul Biris Goran.
"Impozitarea veniturilor din salarii si in partea angajatului si in partea angajatorului creeaza o diferentiere nejustificata prin comparatie cu veniturile obtinute din activitati independente instituind practic o sarcina dubla asupra aceluiasi venit brut", a continuat aceeasi sursa.
Noul Cod fiscal ar trebui sa elimine diferenta de impozitare in functie de tipurile de venituri
In conditiile in care reglementarile privind contributiile sociale obligatorii contin numeroase probleme, ce pun in dificultate atat firmele, cat si specialistii, Noul Cod fiscal, aflat in lucru la Ministerul Finantelor, trebuie in primul rand sa rescrie prevederile in materia contributiilor sociale astfel incat acestea sa fie usor de inteles si, in masura in care nu se ingreuneaza deosebit intelegerea normelor, sa incorporeze acele elemente ale contributiilor sociale care se regasesc in alte acte normative sau cel putin sa se indice normele complementare, sunt de parere reprezentantii Biris Goran.
De asemenea, reducerea cotelor contributiilor sociale aplicate veniturilor din salarii si aflate in sarcina angajatorilor, astfel incat aceste cote sa fie comparabile cu cotele aplicate veniturilor din activitati independente, ar solutiona problema discrepantei de impozitare intre aceste tipuri de venituri si ar incuraja munca sub forme legale, sustin sursele citate.
"Observam de asemenea ca aspecte reglementate de legislatia europeana privind detasarea lucratorilor nu se regasesc in Codul fiscal. De exemplu, potrivit normelor europene lucratorii detasati pot alege sa plateasca contributii sociale in statul de origine, in cazul nostru in Romania, in loc sa plateasca aceste contributii in statul de detasare. Acest aspect ce tine de plata contributiilor sociale in Romania este in prezent nereglementat in Codul fiscal, unde, de altfel, ar trebui sa se regaseasca astfel de reglementari. Apreciem ca integrarea prevederilor ce reglementeaza elemente de contributii sociale in Codul fiscal este nu numai utila ci este chiar necesara", ne-a declarat Luciana Rainov.
Totodata, este necesara si regandirea sistemului de asigurari sociale intr-o forma mult mai accesibila si care sa asigure conformarea voluntara, dublata de sanctiuni dure aplicate persoanelor care nu respecta prevederile legale, considera Ioana Cartite. Potrivit acesteia, astfel de masuri ar avea cu siguranta sanse reale de a creste nivelul de colectare la bugetul asigurarilor sociale. Un exemplu in acest sens ar fi aplicarea unei cote unice pentru calcularea contributiilor limitat, la un anumit plafon maxim de venituri, fara a se tine cont de natura venitului (salariati, PFA, venituri din chirii etc.).
Pana cand proiectul de lege privind Noul Cod fiscal rescris sa fie lansat in dezbatere publica si aprobat de Parlament, o noua modificare a actualului Cod fiscal se va aplica din 1 octombrie. Este vorba despre reducerea CAS cu cinci puncte procentuale la angajatori, reglementata prin Legea nr. 123/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 687 din 19 septembrie 2014. Aceasta masura se va aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii nr. 123/2014, adica din 1 octombrie.
Conform noilor reglementari, cotele CAS se vor reduce, de la 1 octombrie, fata de actualele valori cu cinci puncte procentuale la angajator, dupa cum urmeaza:
- 26,3% pentru conditii normale de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 15,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 31,3% pentru conditii deosebite de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 36,3% pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 25,8% pentru contributia datorata de angajator.
Despre efectele reducerii CAS puteti citi AICI.
Comentarii articol (3)