OUG nr. 64/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 742 din 13 octombrie 2014, a modificat Legea nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe si nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate.
Documentul care a intrat in vigoare pe 13 octombrie a eliminat taxele consulare percepute de autoritati pentru prestarea anumitor servicii. Mai exact, potrivit recentului act normativ, sunt scutite de plata taxelor consulare urmatoarele servicii:
- inscrierea certificatelor de nastere straine in registrele de stare civila romanesti pentru minorii in varsta de pana la 6 ani, daca cererea se depune in termen de 6 luni de la data inregistrarii nasterii la autoritatile straine;
- eliberarea titlurilor de calatorie pentru minorii in varsta de pana la 6 ani;
- inscrierea certificatelor de nastere straine in registrele de stare civila romanesti si eliberarea documentelor de identitate si de calatorie pentru minorii neinsotiti sau supusi unor masuri de protectie in statul acreditar;
- eliberarea titlurilor de calatorie pentru cetatenii romani victime ale traficului de persoane si pentru cei evacuati din regiunile afectate de conflicte armate, atentate teroriste, dezastre naturale si alte situatii de criza;
- identificarea de persoane in evidentele informatizate ale autoritatilor romane, in vederea eliberarii unor documente de identitate si de calatorie;
- inregistrarea nasterii copilului de cetatenie romana;
- inregistrarea decesului si inscrierea in registrele de stare civila romanesti a certificatelor de deces intocmite de autoritati straine pentru cetatenii romani decedati in strainatate;
- eliberarea pasapoartelor mortuare;
- procurarea certificatelor de deces intocmite de autoritati straine pentru cetatenii romani decedati in strainatate, precum si intermedierea procedurilor de apostilare sau supralegalizare pe plan local a acestor certificate;
- autentificarea procurilor si indeplinirea altor proceduri notariale avand ca obiect constituirea dosarelor, ridicarea, transferul si alte formalitati necesare pentru valorificarea drepturilor de pensie sau de alte asigurari sociale;
- inregistrarea cererilor de acordare/redobandire a cetateniei romane depuse in temeiul art. 10 alin. (2) si al art. 11 din Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- eliberarea certificatului de cetatenie care atesta acordarea sau redobandirea cetateniei romane;
- eliberarea documentelor de calatorie provizorii pentru resortisantii statelor membre ale Uniunii Europene, in conditii de reciprocitate;
- eliberarea vizelor pentru functionarii straini de la organizatiile la care Romania este parte;
- eliberarea vizelor pentru membrii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare straine, persoanelor care insotesc sefii de state, de guvern, delegatiile parlamentare straine si alti invitati oficiali, precum si membrilor de familie ai acestora, in conditii de reciprocitate;
- eliberarea vizelor pentru minorii in varsta de pana la 6 ani;
- eliberarea vizelor pentru elevi si studenti din ciclurile universitare de licenta, master si doctorat si din ciclurile postuniversitare, precum si profesorilor insotitori, care efectueaza calatorii de studii sau de formare academica, stiintifica ori profesionala;
- eliberarea vizelor pentru cercetatori care se deplaseaza in Uniunea Europeana pentru cercetare stiintifica, astfel cum sunt definiti in Recomandarea 2005/611/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 septembrie 2005 vizand facilitarea eliberarii de catre statele membre a vizelor uniforme de scurta sedere pentru cercetatorii resortisanti ai tarilor terte care se deplaseaza pentru cercetare stiintifica in Uniunea Europeana;
- eliberarea vizelor pentru reprezentantii organizatiilor nonprofit cu varsta de sau sub 25 de ani, care participa la seminare, conferinte, evenimente sportive, culturale sau educationale, organizate de organizatii nonprofit;
- eliberarea vizelor pentru membrii de familie ai cetatenilor romani, ai cetatenilor celorlalte state membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European, precum si ai cetatenilor Confederatiei Elvetiene, atunci cand ii insotesc sau li se alatura, astfel cum sunt definiti membrii de familie la art. 2 alin. (1) pct. 3 din OUG nr. 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- eliberarea vizelor de lunga sedere pentru membrii de familie ai cetatenilor romani, din categoriile prevazute la art. 46 alin. (16) din OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prestarea serviciilor consulare solicitate in interes administrativ de autoritatile statului acreditar sau in cadrul cooperarii consulare, in conditii de reciprocitate.
In plus, regimul de gratuitate a fost extins si asupra contravalorii colantelor de viza si a blanchetelor titlurilor de calatorie, precum si asupra cheltuielilor ocazionate de prestarea serviciilor consulare respective.
Vechile reglementari stabileau ca nu se plateau taxe consulare doar pentru aceste servicii:
- eliberarea certificatului constatator prin care se atesta redobandirea cetateniei romane;
- eliberarea vizelor acordate functionarilor straini la organizatiile la care Romania este parte;
- eliberarea vizelor acordate membrilor misiunilor diplomatice si oficiilor consulare straine, persoanelor care insotesc sefii de state, de guvern, delegatiile parlamentare straine si alti invitati oficiali, precum si membrii de familie ai acestora, in conditii de reciprocitate;
- autentificarea de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, pentru cetatenii romani, precum si pentru persoanele de origine romana care au cetatenie straina sau statutul de apatrid, a procurilor speciale prevazute de art. 90 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Noul act normativ a introdus si unele exceptii de la prevederile potrivit carora taxele percepute pentru vize nu se restituie. Concret, daca taxa a fost achitata la o misiune diplomatica sau la un oficiu consular care nu este competent sa primeasca si sa solutioneze cererea de viza, atunci aceasta va fi restituita.
Acelasi lucru este valabil si in cazul in care cererea de viza nu este admisibila, intrucat nu au fost indeplinite cerintele legale privind depunerea acesteia.
Totodata, noile reglementari prevad ca taxele pentru serviciile consulare prestate se pot incasa, de regula, prin transfer bancar sau direct de catre personalul consular.
Pana acum , taxele consulare erau incasate direct de personalul consular, prin instrumente electronice de plata.
Comentarii articol (4)