Avocatnet.ro va presinta in colaborare cu Indaco Systems procedura de obtinere a autorizatiei executarii sau desfiintarilor constructiilor.
Procedura privind obtinerea autorizarii executarii sau desfiintarii constructiilor se gaseste reglementata în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, republicata în M.Of. 3 din 13.01.1997, astfel cum a fost modificata si completata de Legea nr. 453/2001, si în Normele met. de aplicare a Legii nr. 50/1991, aprobate prin Ordinul nr. 1943/2001.
Executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei autorizatii de construire sau de desfiintare. Autorizatia de construire sau de desfiintare se emite la solicitarea detinatorului titlului de proprietate asupra unui imobil - teren si/sau constructii - ori a altui act care confera dreptul de construire sau de desfiintare, în conditiile legii nr. 50/1991.
Autorizatia de construire/desfiintare se emite pentru categoriile de lucrari precizate de solicitant în cererea de autorizare, stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991 si detaliate în Anexa la cererea pentru emiterea autorizatiei de construire/desfiintare - formularul-model F.9.
Pentru a cunoaste mai multe aspecte, despre "Autorizarea executarii sau desfiintarii constructiilor", trebuie parcurse urmatoarele etape:
A. AUTORITATI EMITENTE
B. CONSTRUCTII SI LUCRARI PENTRU CARE SUNT NECESARE AUTORIZATII
C. LUCRARI CARE SE POT FACE FARA AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE
D. ZONE SUB REGIM DE PROTECTIE
E. DOCUMENTELE NECESARE EMITERII AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE
F. SITUATII ÎN CARE SE POT EMITE AUTORIZATII DE CONSTRUIRE ÎN LIPSA DOCUMENTATIILOR DE URBANISM SI AMENAJARE
G. DEPUNEREA DOCUMENTATIEI
H. ELIBERAREA AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
I. VALABILITATEA AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
J. PRELUNGIREA VALABILITATII AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
K. PIERDEREA VALABILITATII AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE. EMITEREA UNEI NOI AUTORIZATII
L. ANULAREA AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
M. TAXE
N. PENTRU AUTORIZAREA DESFIINTARII CONSTRUCTIILOR SUNT NECESARE URMATOARELE DOCUMENTE:
A. AUTORITATI EMITENTE
Autorizatiile de construire sau de desfiintare pentru executarea lucrarilor de constructii, în functie de categoriile de constructii si lucrari, precum si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism si a planurilor de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, se emit în conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 50/1991, dupa cum urmeaza:
a) de presedintii consiliilor judetene, cu avizul primarilor unitatilor administrativ-teritoriale în a caror raza se amplaseaza investitiile, pentru: investitiile care se aproba de Guvern; investitiile care se realizeaza în extravilanul comunei, inclusiv anexele gospodaresti ale exploatatiilor agricole; investitiile care se amplaseaza pe terenuri care depasesc limita unei unitati administrativ-teritoriale; alte categorii de lucrari prevazute de legislatia în vigoare;
b) de primarii municipiilor sau ai oraselor, pentru constructiile si lucrarile de orice fel din intravilanul si din extravilanul acestora, cu exceptia celor din competenta de emitere a presedintilor consiliilor judetene;
c) de primarul general al municipiului Bucuresti, cu avizul primarilor de sectoare, pentru:
- investitiile care se amplaseaza pe terenuri care depasesc limita administrativ-teritoriala a unui sector si cele care se realizeaza în extravilan;
- lucrari la constructii reprezentând monumente istorice, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii si Cultelor;
d) de primarii sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru toate categoriile de constructii si amenajari urbanistice din cadrul sectoarelor, cu exceptia celor prevazute la lit. a) si c);
e) de primarii comunelor, pentru locuinte individuale si anexele gospodaresti ale acestora, precum si cu avizul structurilor de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliului judetean, pentru celelalte constructii si lucrari care se executa în intravilanul localitatilor, cu exceptia celor de la lit. a).
B. CONSTRUCTII SI LUCRARI PENTRU CARE SUNT NECESARE AUTORIZATII
Autorizatia de construire se elibereaza pentru:
a) lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum si a instalatiilor aferente acestora (cu exceptia reparatiilor la instalatiile interioare si bransamentele exterioare, de orice fel, aferente cladirilor, fara implicatii asupra structurii de rezistenta sau aspectului arhitectural al acestora);
b) lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrari, indiferent de valoarea lor, care urmeaza sa fie efectuate la constructii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie, stabilite potrivit legii;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare si reabilitare, privind cai de comunicatie, retele si dotari tehnico-edilitare, noi capacitati de producere, de transport, de distributie a energiei electrice si/sau termice, precum si de reabilitare si de retehnologizare a celor existente;
d) împrejmuiri si mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri, piete si alte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
e) lucrari de foraje si excavari necesare în vederea efectuarii studiilor geotehnice, prospectiunilor geologice, exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de gaze si petrol, precum si alte exploatari;
f) lucrari, amenajari si constructii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizarii executiei lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o data cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote;
h) lucrari de constructii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spatii de expunere situate pe caile si spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj, firme si reclame, precum si anexele gospodaresti ale exploatatiilor agricole situate în extravilan;
i) cimitire - noi si extinderi.
Desfiintarea constructiilor si amenajarilor de mai sus, se face pe baza autorizatiei de desfiintare obtinuta, în prealabil, eliberata de primari, de primarul general al municipiului Bucuresti sau de catre delegatiile permanente ale consiliilor judetene, dupa caz.
C. LUCRARI CARE SE POT FACE FARA AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE
Se pot executa fara autorizatie de construire urmatoarele lucrari care nu modifica structura de rezistenta, caracteristicile initiale ale constructiilor si ale instalatiilor aferente sau aspectul arhitectural al acestora:
- reparatii la împrejmuiri, acoperisuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;
- reparatii si înlocuiri de tâmplarie interioara si exterioara, daca se pastreaza forma, dimensiunile golurilor si tâmplariei;
- reparatii si înlocuiri de sobe de încalzit;
- zugraveli si vopsitorii interioare;
- zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de fatada si culorile cladirilor situate pe arterele principale de circulatie;
- reparatii la instalatiile interioare, la bransamentele si racordurile exterioare, de orice fel, aferente constructiilor, în limitele proprietatii, precum si montarea aparatelor individuale de climatizare si/sau de contorizare a consumurilor de utilitati;
- reparatii si înlocuiri la pardoseli;
- reparatii si înlocuiri la finisaje interioare si exterioare - tencuieli, placaje, altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin si la scari de acces, fara modificarea calitatii si a aspectului elementelor constructive;
- lucrari de întretinere la caile de comunicatie si la instalatiile aferente;
- lucrari de foraje si sondaje geotehnice pentru constructii de importanta normala sau redusa, situate în afara zonelor de protectie instituite pentru zacaminte acvifere;
- lucrari de constructii funerare subterane si supraterane, cu avizul administratiei cimitirului.
ATENTIE! Daca lucrarile prezentate mai sus, se executa la: lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrari, indiferent de valoarea lor, care urmeaza sa fie efectuate la constructii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie, stabilite potrivit legii; este obligatorie emiterea autorizatiei de construire (exceptând situatia în care sunt lucrari de investigare, cercetare si expertizare la constructiile aratate).
D. ZONE SUB REGIM DE PROTECTIE
Pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii în zonele asupra carora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protectie, prevazut în documentatiile de urbanism, în planurile urbanistice si în planurile de amenajare a teritoriului aprobate, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) în ansamblurile de arhitectura, în rezervatiile de arhitectura si de urbanism, în cazul siturilor arheologice, al parcurilor si gradinilor monument istoric, cuprinse în listele aprobate potrivit legii, precum si în cazul lucrarilor de orice natura în zonele de protectie a monumentelor, solicitantul va obtine avizul comun al Ministerului Culturii si Cultelor si al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, potrivit competentelor specifice;
b) în cazul lucrarilor de interventii asupra constructiilor monumente istorice, pe lânga avizul Ministerului Culturii si Cultelor se vor obtine avizele specifice cerintelor de calitate a constructiilor, potrivit prevederilor legale;
c) în zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de siguranta si protectie ale amenajarilor hidrotehnice de interes public, precum si în alte arii protejate solicitantul va obtine avizul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului si al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
d) în zonele de siguranta si de protectie ale infrastructurilor de transport de interes public, precum si în zonele aferente construirii cailor de comunicatie, stabilite prin documentatiile de amenajare a teritoriului si/sau de urbanism, se va obtine si autorizatia Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, conform prevederilor legale;
e) în zonele unde s-a instituit alt tip de restrictie solicitantul va obtine avizul organismelor competente.
E. DOCUMENTELE NECESARE EMITERII AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
1. Dosarul (documentatia) care se depune în vederea emiterii autorizatiei de construire va cuprinde urmatoarele documente:
a) cerere pentru emiterea autorizatiei de construire - inclusiv anexa (se utilizeaza formularul-model F.9, obtinut, contra cost, de la emitent), completata cu elementele de identificare si datele tehnice conform P.A.C.;
b) actul doveditor al titlului asupra imobilului, care sa îi confere solicitantului dreptul de executie a lucrarilor de constructii (în copie legalizata);
c) certificatul de urbanism (în copie). În anumite situatii enumerate la punctul F. din prezenta procedura (în conformitate cu art. 2 alin. 4 din Legea 50), nu este nevoie de certificat de urbanism;
d) proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire - P.A.C., întocmit în baza prevederilor art. 23 alin. (2) din Normele metodologice, inclusiv referatele de verificare si, dupa caz, referatul de expertiza tehnica - semnate si stampilate în original (doua exemplare);
e) fisele tehnice pentru obtinerea avizelor cerute prin certificatul de urbanism, necesare emiterii acordului unic, precum si, dupa caz, documentatiile tehnice necesare emiterii avizelor si acordurilor care sunt în competenta de obtinere a emitentului (doua exemplare); vezi art. 20 din Norm. metodologice.
f) avizele si acordurile obtinute de solicitant, altele decât cele din competenta de obtinere a emitentului, stabilite prin certificatul de urbanism (în copie); vezi cap. II sectiunea II din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991.
g) declaratie pe propria raspundere privind inexistenta unor litigii asupra imobilului;
h) documentul de plata a taxei de emitere a autorizatiei de construire (în copie);
i) documentele de plata a taxelor legale pentru avizele si acordurile necesare emiterii acordului unic, conform listei avizelor si acordurilor necesare, comunicate o data cu certificatul de urbanism (în copie).
2. Dosarul (documentatia) care se depune în vederea emiterii autorizatiei de desfiintare va cuprinde urmatoarele documente:
1) cerere tip pentru eliberarea autorizatiei de construire si anexele acesteia, completata de catre proiectant sau de catre proprietarul imobilului;
2) dovada privind achitarea taxelor legale, în original;
3) dovada (legalizata) titlului asupra terenului si/sau constructiilor;
4) certificatul de urbanism;
Certificatul de urbanism este documentul premergator obtinerii autorizatiei de construire, emise de Primarie, prin care se informeaza solicitantul cu privire la principalele caracteristici ale constructiilor care se pot executa pe un anumit teren.
Documentatia pentru obtinerea certificatului de urbanism.
- cerere tip (pentru eliberarea certificatului de urbanism);
- actul de proprietate asupra terenului (actul de vânzare - cumparare, sau certificatul de mostenitor, actul de partaj, hotarârea judecatoreasca, titlul de proprietate, etc.);
- elemente de identificare ale terenului cu planurile topografice, scara 1:500 si scara 1:2000 în dublu exemplar (se obtin de la Directia de Cadastru a Primariei Municipiului Bucuresti, din strada Academiei, numarul 3 - 5, etaj 3, contra cost;
- descrierea lucrarilor pentru care se solicita certificatul de urbanism si eventual schita simpla;
- chitanta în original, cu achitarea taxei legale, în functie de suprafata totala a terenului.
Taxa de Certificat de Urbanism în funcþie de suprafaþa terenului:
Suprafaþa pentru care se obþine certificatul de urbanism Taxa (lei)
a) Pana la 150 m2 inclusiv 45.000
b) Intre 151 m2 si 250 m2 inclusiv 60.000
c) Intre 251 m2 si 500 m2 inclusiv 75.000
d) Intre 501 m2 si 750 m2 inclusiv 90.000
e) Intre 751 m2 si 1.000 m2 inclusiv 100.000
f) Peste 1.000 m2 pentru fiecare m2 care depãºeºte 1.000 m2 100.000 + 152lei
conform anexei la H.C.G.M.B. 53/25.03.2004
ATENTIE! Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii.
5) proiectul pentru autorizatia de construire, în dublu exemplar, continând:
* PIESE SCRISE:
- lista semnaturilor;
- memoriu pentru fiecare specialitate în parte;
- avize legale, în copie si în original, solicitate prin certificatul de urbanism;
* PIESE DESENATE:
- planul de încadrare în zona sau în teritoriu (1:2000, 1:500);
- planul de situatie, la scara 1:100 au 1:200;
- parcela cadastrala;
- amplasare constructii existente si propuse;
- cotele constructiilor si distantele;
- denumirea si destinatia constructiilor;
- sistematizarea verticala a terenului;
- zonele de acces în incinta;
- zonele verzi conform R.G.U.;
- racorduri si bransament utilitati;
- planuri ale tuturor nivelelor;
- utilizarea încaperilor;
- suprafete cu cote generale;
- elemente verticale obligate (cosuri de fum, ghene, coloane de instalatii);
- sectiuni;
- cote de nivel;
- cote de înaltime;
- relatiile cu cladirile alipite;
- indicatii de materiale si finisaje;
- planul învelitorii;
- cote si pante;
- racordul cu cladirile alipite;
- toate fatadele;
- pentru constructiile propuse;
- pentru constructiile învecinate;
- indicarea materialelor si culorilor;
- nivelul terenului;
- alte piese scrise si desenate considerate necesare;
- verificarea proiectelor conform Legii nr. 10/1995, si rapoartele de verificare implicite.
ATENTIE! Proiectele pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, precum si proiectele tehnice pe baza carora se întocmesc acestea se elaboreaza de colective tehnice de specialitate, se însusesc si se semneaza de cadre tehnice cu pregatire superioara numai în domeniul arhitecturii si constructiilor, astfel:
- de arhitect cu diploma recunoscuta de statul român, pentru proiectarea partii de arhitectura pentru obiective de investitii cuprinse la toate categoriile de importanta a constructiilor supraterane si a celor subterane;
- de ingineri constructori si de instalatii, cu diploma recunoscuta de statul român, pentru partile de inginerie în domeniile specifice, pentru obiective de investitii cuprinse la toate categoriile de importanta a constructiilor si la instalatiile aferente acestora;
- de conductor arhitect si/sau de subinginer de constructii, cu diploma recunoscuta de statul român, pentru cladiri de importanta redusa si aflate în afara zonelor protejate, stabilite conform legii.
6) avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;
Pentru a putea obtine autorizatia de construire, investitorul trebuie sa obtina în prealabil o serie de aprobari de la furnizorii de utilitati ca:
- Avizul RGAB de gospodarire a apelor;
- Avizul RADET pentru energia termica;
- Avizul CONEL pentru energia electrica;
- Avizul PSI de aparare contra incendiilor;
- Avizul sanitar;
- Avizul DISTRIGAZ;
- Avizul pentru apararea civila, unde e cazul;
- Avizul pentru mediu;
- Avizele expertilor, unde e cazul;
- Alte avize necesare pentru situatii specifice.
7) odata cu depunerea cererii de emitere a autorizatiei de construire solicitantul are obligatia sa prezinte o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca imobilul - teren si/sau constructii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul unei instante judecatoresti. În caz contrar documentatia se restituie solicitantului, care o va depune spre autorizare numai dupa solutionarea definitiva în instanta a litigiului.
În situatia depunerii unei documentatii tehnice incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 5 zile de la data înregistrarii, cu mentionarea în scris a elementelor necesare în vederea completarii acesteia.
Pentru depunerea dosarului (documentatiei) necesar autorizarii se vor avea în vedere si urmatoarele:
- în situatia în care, o data cu autorizatia de construire/desfiintare se solicita si autorizarea organizarii executarii lucrarilor, solicitantul va prezenta si proiectul de organizare a executiei lucrarilor (P.O.E.) - piese scrise si desenate -, precum si avizele specifice (aviz circulatie, aviz pentru ocuparea temporara a domeniului public, aviz sanitar, aviz/contract cu societatea de salubritate etc.) (doua exemplare);
- în situatia în care, potrivit prevederilor art. 85 alin. (7) din Normele metodologice, emitentul asigura plata taxelor la o singura casierie, se admite prezentarea unui singur document de plata echivalent taxelor comasate (în copie);
- se prezinta studiile cerute prin certificatul de urbanism, inclusiv avizele obtinute pentru acestea (doua exemplare).
F. SITUATII ÎN CARE SE POT EMITE AUTORIZATII DE CONSTRUIRE ÎN LIPSA DOCUMENTATIILOR DE URBANISM SI AMENAJARE
Autorizatia de construire se emite în temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism si de amenajare a teritoriului, avizate si aprobate potrivit legii.
Se pot emite autorizatii de construire fara documentatii de amenajare a teritoriului si de urbanism aprobate, pentru:
- lucrari de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare si de conservare a cladirilor de orice fel, cu conditia mentinerii aceleiasi functiuni, a suprafetei construite la sol si a volumetriei acestora;
- lucrari de reparare privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare si altele asemenea, fara modificarea traseului si, dupa caz, a functionalitatii acestora;
- lucrari de reparare privind împrejmuiri, mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri si gradini publice, piete pietonale si celelalte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
- lucrari de cercetare si de prospectare a terenurilor - foraje si excavari -, necesare în vederea efectuarii studiilor geotehnice, exploatarilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze si petrol, precum si altor exploatari;
- organizarea de tabere de corturi.
G. DEPUNEREA DOCUMENTATIEI
În vederea obtinerii autorizatiei de construire/desfiintare solicitantul trebuie sa se adreseze autoritatii administratiei publice locale care a emis certificatul de urbanism si sa depuna o documentatie cuprinzând toate documentele prezentate mai sus si specificate la art. 17 din Normele metodologice.
O data cu depunerea cererii de eliberare a autorizatiei de construire/desfiintare, solicitantul, detinator al unui titlu asupra imobilului, va prezenta o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca imobilul - teren si/sau constructii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instantei judecatoresti. În lipsa acestei declaratii documentatia nu se accepta la autorizare si se restituie imediat solicitantului.
Documentatia prezentata va fi preluata si înregistrata la ghiseul emitentului care va comunica solicitantului si cuantumul taxei de emitere a autorizatiei, calculata potrivit prevederilor art. 69, 71 si 72 din norme metodologice, acesta având obligatia de a o achita de îndata.
H. ELIBERAREA AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
Autorizatia de construire/desfiintare se elibereaza solicitantului, direct sau prin posta (cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire), în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei complete.
În situatia în care autorizatia de construire/desfiintare este emisa de presedintele consiliului judetean sau de primarul general al municipiului Bucuresti, o copie de pe aceasta va fi transmisa spre stiinta primariei interesate.
În situatia în care autorizatia de construire/desfiintare este emisa de primar în baza avizului structurilor de specialitate ale consiliului judetean, o copie de pe aceasta va fi transmisa spre stiinta consiliului judetean.
În situatia în care autorizatia de construire/desfiintare este emisa de primarul de sector al municipiului Bucuresti, o copie de pe aceasta va fi transmisa spre stiinta Primariei Municipiului Bucuresti.
I. VALABILITATEA AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
Prin autorizatia de construire/desfiintare emitentul stabileste si înscrie în formular:
- valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare;
- durata de executie a lucrarilor.
Valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare se constituie din - intervalul de timp de cel mult 12 luni de la data emiterii, în interiorul caruia solicitantul este obligat sa înceapa lucrarile autorizate; daca solicitantul a început lucrarile, de la data anuntata a începerii lucrarilor, valabilitatea autorizatiei se extinde pe toata durata de executie a lucrarilor prevazuta prin autorizatie.
În cazul schimbarii investitorului pe parcursul executarii lucrarilor, valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare se mentine, cu conditia respectarii în continuare a prevederilor acesteia, precum si a transcrierii actelor care confera dreptul de construire (titlul asupra imobilului) pe numele noului investitor. Celelalte acte, autorizatia de construire/desfiintare, avizele, acordurile, precum si documentatiile care au stat la baza eliberarii autorizatiei apartin de drept noului investitor (proprietar) prin efectul transcrierii titlului asupra imobilului.
J. PRELUNGIREA VALABILITATII AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
În cazul în care lucrarile de constructii nu au fost începute ori nu au fost executate integral în termenele stabilite prin autorizatia de construire/desfiintare, investitorul poate solicita autoritatii emitente prelungirea valabilitatii autorizatiei.
Prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire/desfiintare se va solicita cu cel putin 15 zile înaintea datei expirarii termenului de valabilitate si se poate acorda, potrivit Legii nr. 50/1991, o singura data pentru cel mult 12 luni.
Prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire/desfiintare se înscrie în originalul autorizatiei initial emise, fara a fi necesara prezentarea unei alte documentatii. În aceasta situatie emitentul autorizatiei are obligatia de a comunica decizia sa solicitantului, în termen de maximum 15 zile de la depunerea cererii.
Prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire/desfiintare reprezinta ultimul termen pentru executarea integrala a lucrarilor.
K. PIERDEREA VALABILITATII AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE. EMITEREA UNEI NOI AUTORIZATII
Autorizatia de construire/desfiintare îsi pierde valabilitatea prin:
- neînceperea lucrarilor în termenul de valabilitate stabilit prin autorizatia de construire/desfiintare ori nefinalizarea acestora conform duratei de executie stabilite prin autorizatie, daca nu a fost solicitata prelungirea valabilitatii autorizatiei;
- nefinalizarea lucrarilor în termenul acordat ca prelungire a valabilitatii autorizatiei;
- modificarea conditiilor, datelor sau continutului documentatiei care a stat la baza emiterii autorizatiei.
În situatiile prezentate mai sus, este necesara emiterea unei noi autorizatii de construire/desfiintare.
În cazul nefinalizarii lucrarilor în termenul acordat prin prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire/desfiintare, continuarea lucrarilor ramase de executat se va putea face numai dupa emiterea, în conditiile legii, a unei noi autorizatii de construire/desfiintare, corespunzator stadiului fizic al realizarii lucrarilor autorizate la data solicitarii, pentru lucrarile de constructii ramase de executat în raport cu proiectul si avizele care au stat la baza emiterii autorizatiei initiale. În aceasta situatie taxele de autorizare se vor calcula corespunzator valorii lucrarilor ramase de executat.
În situatia în care valabilitatea autorizatiei de construire (inclusiv prelungirea acesteia) a expirat, pentru emiterea unei noi autorizatii de construire (în vederea finalizarii lucrarilor ramase de executat), valabilitatea certificatului de urbanism, precum si a avizelor si acordurilor emise la prima autorizatie se mentine, cu conditia realizarii constructiei în conformitate cu prevederile autorizatiei initiale.
În cazul întreruperii executiei pe o perioada îndelungata (peste limita de valabilitate a autorizatiei de construire/desfiintare), fara luarea masurilor de conservare, potrivit prevederilor legale în vigoare, continuarea lucrarilor ramase de executat se va putea face numai dupa emiterea unei noi autorizatii de construire/desfiintare, care va avea la baza o documentatie tehnica întocmita în conformitate cu concluziile Referatului de expertizare tehnica a lucrarilor executate, potrivit prevederilor legale în vigoare privind calitatea în constructii.
L. ANULAREA AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE
Potrivit legii, anularea autorizatiei de construire/desfiintare emise cu încalcarea prevederilor legale poate fi facuta de catre instantele de contencios administrativ. Anularea autorizatiei de construire/desfiintare poate fi ceruta, în conditiile legii, de partea vatamata, de prefect si de Inspectoratul de Stat în Constructii.
Prin introducerea actiunii în anulare autorizatia de construire/desfiintare se suspenda, urmând ca instanta sa dispuna oprirea lucrarilor pâna la solutionarea pe fond a cauzei.
În situatia în care suspendarea autorizatiei de construire/desfiintare nu a fost întemeiata, titularul acesteia este îndreptatit sa primeasca valoarea prejudiciului adus si a daunelor-interese. În aceasta situatie durata de executie ori valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare se prelungeste, de drept, cu perioada în care aceasta a fost suspendata.
M. TAXE
1) Informatii privind modul de calculare pentru:
- taxa pentru emiterea autorizatiei de construire;
- regularizarea taxei de autorizare;
- alte taxe pentru autorizarea executarii lucrarilor;
- taxa pentru emiterea autorizatiei de desfiintare;
- taxe pentru emiterea avizelor/acordurilor necesare acordului unic; si
- cote ulterioare autorizarii,
2) Exceptari privind plata taxei pentru emiterea autorizatiei de construire/desfiintare
Potrivit dispozitiilor legale în vigoare, taxele de autorizare nu se datoreaza în cazul eliberarii de autorizatii pentru lacasuri de cult, inclusiv pentru constructiile anexe ale acestora, pentru lucrari de dezvoltare, de modernizare sau de reabilitare a infrastructurilor din transporturi care apartin domeniului public al statului, pentru lucrari de interes public judetean sau local, precum si pentru constructiile ai caror beneficiari sunt institutiile publice.
Potrivit prevederilor art. 44 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, proprietarii de monumente istorice sunt scutiti de plata taxei pentru emiterea autorizatiei de construire/desfiintare pentru interventiile executate asupra monumentelor istorice detinute, în cazul în care acestia utilizeaza bunul imobil numai pentru activitati necomerciale sau, în mod direct, numai pentru locuit.
Potrivit prevederilor art. 45 din Legea nr. 422/2001, proprietarii imobilelor din zona de protectie a monumentelor istorice beneficiaza de reducere cu 50% a taxelor de autorizare pentru lucrarile pe care le finanteaza si care sunt necesare pentru pastrarea integritatii fizice si a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice, astfel cum sunt ele reglementate prin documentatia de urbanism sau de amenajare a teritoriului, aprobata pentru zona de protectie respectiva, sau prin avizul directiei pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
N. PENTRU AUTORIZAREA DESFIINTARII CONSTRUCTIILOR SUNT NECESARE URMATOARELE DOCUMENTE:
1) cerere tip pentru eliberarea autorizatiei de desfiintare si anexele acesteia, completata de catre proiectant sau de catre proprietarul imobilului;
2) dovada, în copie legalizata la notariat, a cazului de proprietate;
3) dovada de achitare a taxei legale, în original;
4) certificatul de urbanism (în termen de valabilitate);
5) proiectul pentru autorizatia de construire, în dublu exemplar, continând:
* PIESE SCRISE:
- lista semnaturilor;
- memoriu asupra constructiei care trebuie desfiintata (scurt istoric, mentionarea si descrierea elementelor patrimoniale care au fost preluate, fotografii format 9 cm - 12 cm, fotografie perspectiva, si altele);
- avize conform reglementarilor în vigoare si conform certificatului de urbanism;
* PIESE DESENATE:
- încadrarea în teritoriu a imobilelor;
- planul de situatie a imobilelor, care trebuie sa precizeze:
- parcela cadastrala pentru care a fost eliberat certificatul de urbanism;
- amplasarea tuturor constructiilor care se mentin sau se desfiinteaza;
- modul de amenajare al terenului dupa desfiintarea constructiilor;
- sistematizarea verticala a terenului rezultat;
- modul de scurgere al apelor pluviale;
- plantatiile existente si care se mentin pe teren pe teren dupa desfiintare.
- planurile tuturor nivelelor constructiilor care urmeaza a fi desfiintate cu indicarea tuturor elementelor precizate în documentatia necesara autorizarii;
- sectiuni;
- fatade;
- proiectul de organizare a lucrarilor de desfiintare a constructiei - POD (în situatiile în care desfiintarea necesita operatiuni tehnice complexe);
Comentarii articol (3)