Cartile de munca nu se mai intocmesc incepand din 1 ianuarie 2011, data de la care evidenta muncii se realizeaza doar electronic, prin intermediul registrului general de evidenta a salariatilor (ReviSal), reglementat prin Hotararea de Guvern nr. 500/2011. Conform acestui act normativ, fiecare angajator are obligatia de a infiinta si transmite la inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
Acelasi document stabileste ca, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia:
- copii ale documentelor existente in dosarul personal;
- copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Aceasta obligatie este prevazuta si de Codul muncii, la art. 34: "La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate".
Potrivit reglementarilor legale, documentele sunt eliberate in copie certificata de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana imputernicita de angajator pentru conformitate cu originalul.
Modelul adeverintei de vechime in munca este disponibil in fisier atasat. (documentul este prelucrat de pe site-ul ANOFM Dolj)
Daca, din motive obiective, angajatorul nu poate elibera adeverinta de vehime in munca, salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca din raza caruia angajatorul isi desfasoara activitatea eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte elementele continute in registru, astfel cum a fost intocmit si transmis de catre angajator. "Inspectoratul teritorial de munca in cauza elibereaza documentul, in baza registrului electronic transmis de angajator, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii", se precizeaza in HG nr. 500/2011. Pentru eliberarea acestei adeverinte de catre ITM, solicitantii vor plati anul acesta un tarif de 20 lei/document, dupa cum se precizeaza in Ordinul Ministerului Muncii nr. 826/2014.
In cat timp trebuie sa-ti elibereze angajatorul adeverinta de salariu sau de vechime in munca?
Legislatia muncii stabileste si amenzi pentru angajatorii care refuza sa elibereze adeverintele de vechime si orice alte documente calitatea de salariat a solicitantului. Astfel, incalcarea de catre angajator a acestei obligatii va constitui contraventie si va fi pedepsita cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei.
Desi aceste reglementari prevad obligatii si amenzi, ele nu stipuleaza un termen legal in care documentele solicitate trebuie eliberate.
Tocmai din acest motiv, in Forumul AvocatNet.ro a fost initiata o discutie pe aceasta tema. Mai precis, unul dintre utilizatori a intrebat "Care este termenul legal, si unde este legiferat, de eliberare de catre angajator a diferitelor adeverinte?"
La aceasta intrebare, consilierul juridic Cornel Vasile a raspuns facand referire la prevederile legale cuprinse de HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.
Acest act normativ prevede, la art. 8, ca angajatorul are obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, de a-l pastra in bune conditii la sediu, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.
La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia:
- copii ale documentelor existente in dosarul personal;
- copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Asadar, spre deosebire de Codul muncii, HG nr. 500/2011 prevede un termen in care angajatorul trebuie sa se incadreze: cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Cornel Vasile aminteste, de asemenea, si de Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul nr. 60/2006.
Acestea stabilesc, la art. 38, urmatoarele: "Platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate au obligatia sa elibereze asiguratului adeverinte din care sa rezulte numarul de zile de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni, in vederea acordarii certificatelor de concediu medical".
Asa cum Codul muncii nu face referire la termene, nici normele nu prevad un termen legal in cadrul caruia angajatorul trebuie sa elibereze adeverintele.
Cum arata adeverinta de vechime in munca pentru functionarii publici?
Formatul standard al adeverintei care atesta vechimea in munca si in specialitatea studiilor a functionarilor publici a fost stabilit la inceputul anului 2013, prin ordinul Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 192/2013, in vigoare din 22 ianuarie 2013.
Cu alte cuvinte, incepand de la data mentionata, se foloseste un format standard al adeverintei care atesta vechimea in munca si in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice, pe care il puteti consulta in fisierul atasat. Potrivit Ordinului ANFP, adeverintele vor atesta vechimea in munca si in specialitatea studiilor dobandite dupa data de 1 ianuarie 2011, astfel ca dovada vechimii dobandite pana la 31 decembrie 2010 se va face cu carnetul de munca.
"Adeverintele eliberate potrivit formatului standard aprobat prin prezentul ordin sunt aplicabile pentru concursurile/examenele organizate pentru ocuparea functiilor publice care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, dupa intrarea in vigoare a prezentului ordin", se mai arata in actul normativ citat.
Conform Hotararii Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, vechimea in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice reprezinta experienta dobandita in temeiul unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau ca profesie liberala, demonstrata cu documente corespunzatoare.
Concret, documentul corespunzator este carnetul de munca sau adeverinta care sa ateste vechimea in munca si in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice.
Atentie! Potrivit HG nr. 611/2008, carnetul de munca sau adeverinta sunt acte solicitate la toate concursurile de ocupare a functiilor publice.
Urmariti tag-ul Biblioteca virtuala AvocatNet.ro, unde vom continua sa publicam, pentru descarcare, documente utile ce nu ar trebui sa lipseasca niciunui contribuabil care vrea sa fie la curent cu noutatile legislative. Descarcati de AICI si celelalte documente pe care le-am publicat pana acum in Biblioteca virtuala AvocatNet.ro.
Comentarii articol (17)