Ordinul MFP nr. 1820/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 20 din 12 ianuarie 2015 si care a intrat in vigoare la aceeasi data, a aprobat Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 6/2014 care modifica Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 2/20111 privind taxa pe valoarea adaugata.
Conform unui document al cabinetului de contabilitate BentaConsult, remis redactiei, acest act normativ detaliaza baza de calcul a TVA pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii de bunuri/prestarii de servicii, de obicei din culpa furnizorului ce nu s-a inregistrat in scopuri de TVA, desi ar fi avut aceasta obligatie.
"Este situatia persoanelor fizice ce au avut mai multe tranzactii cu terenuri construibile sau constructii noi si in ciuda faptului ca au depasit plafonul de scutire de TVA nu s-au inregistrat in scopuri de TVA, iar la vanzare nu au colectat TVA. Aceeasi situatie se aplica si persoanelor juridice sau persoanelor fizice autorizate ce au depasit plafonul cifrei de afaceri pentru care se acorda scutire de TVA, fara sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si fara sa colecteze TVA la livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate ulterior depasirii plafonului", informeaza sursa citata.
Concret, Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 prezinta modul de determinare a bazei de calcul pentru TVA si modul de calcul al TVA pentru aceste tranzactii, cand exista o situatie post-factum ce obliga aceste persoane la plata TVA, arata aceeasi sursa.
In Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 se mentioneaza ca pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile, taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta se determina in functie de vointa partilor rezultata din contracte sau alte mijloace de proba administrate, conform Codului de procedura fiscala, dupa cum urmeaza:
- se aplica cota legala de TVA la contravaloarea livrarii/prestarii (conform prevederilor pct. 23 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI «Taxa pe valoare adaugata» din Codul fiscal ), in cazul in care rezulta ca partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii;
- atunci cand pretul unui bun/serviciu a fost stabilit de parti fara nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata, iar furnizorul bunului respectiv este persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata datorate pentru operatiunea supusa taxei, pretul convenit trebuie considerat, in cazul in care furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la dobanditor taxa pe valoarea adaugata solicitata de administratia fiscala, ca incluzand deja taxa pe valoarea adaugata. In acest caz, taxa pe valoarea adaugata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite(prevazut la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI «Taxa pe valoarea adaugata» din Codul fiscal);
- atunci cand partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii, taxa pe valoarea adaugata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite (prevazut la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI «Taxa pe valoarea adaugata» din Codul fiscal).
Fata de prevederile anterioare existente, modificarea majora este data de ultimele doua situatii, cand TVA se considera inclusa in pret, se subliniaza in documentul citat. Anterior, autoritatile fiscale solicitau TVA pornind de la prezumtia ca acesta nu este inclus in pret si s-ar aplica la valoarea tranzactiei.
Din 1 februarie, ANAF va anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA daca se schimba asociatii/administratorii firmei
Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA se va schimba din 1 februarie, se mentioneaza in Ordinul ANAF nr. 19/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 19 din 12 ianuarie 2015.
Actul normativ se adreseaza, in principal, persoanelor juridice inregistrate in scopuri de TVA ce isi vor pierde aceasta calitate in cazul in care participantii la societate au inscrise in cazierul fiscal infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala, se arata in documentul realizat de cabinetul de contabilitate BentaConsult, remis redactiei.
Conform aceleiasi surse, ANAF are dreptul sa anuleze din oficiu codul de inregistrare fiscala cand aceste persoane au infaptuit infractiuni economice, iar procedura este detaliata in functie de forma juridica a societatilor:
- societati pe actiuni si societati in comandita pe actiuni;
- celelalte forme de societate (societate cu raspundere limitata, societate in comandita simpla si societate in nume colectiv).
In cazul societatilor pe actiuni si al societatilor in comandita pe actiuni inregistrate in scopuri de TVA, ANAF va anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA daca oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi are inscris in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala, informeaza BentaConsult.
De asemenea, in cazul celorlalte persoane juridice, in principal la societatile cu raspundere limitata, aceeasi sursa arata ca ANAF va anula din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA daca asociatii majoritari, asociatul unic, oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi au inscrise in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.
In acelasi timp, procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA se va aplica si atunci cand la Registrul comertului exista mentiuni privind schimbarea asociatilor sau administratorilor, in contextul in care persoana juridica nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit recentelor modificari aduse Codului fiscal.