Proiectul de hotarare de Guvern, propus recent de AIPPIMM, ar putea modifica HG nr. 96/2011 privind aprobarea Normelor de aplicare a OUG nr. 6/2011 referitoare la programul SRL-D.
Dispozitiile aflate in dezbatere publica, urmeaza sa detalieze etapele de inscriere in program pentru obtinerea alocatiei financiare neramburabile (AFN), precum si durata procesului.
Mai exact, pentru a obtine alocatia financiara nerambursabila microintreprinderile SRL-D urmeaza sa se inregistreze in aplicatia online disponibila pe site-ul www.aippimm.ro, iar inscrierea on-line s-ar putea desfasura in sesiuni de 15 zile, pana la epuizarea bugetului.
Legislatia in vigoare stabileste doar ca inscrierea on-line se desfasoara in sesiune continua, pana la epuizarea bugetului alocat programului.
Mai mult decat atat, conform proiectului de act normativ, pentru participarea la program fiecare solicitant urmeaza sa se inregistreze cu user si parola, sa completeze si sa transmita on-line planul de afaceri incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de 15 zile de la demararea inscrierii in program, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de deschidere a unei noi sesiuni de inscriere pana la epuizarea bugetului. Aceste aspecte nu sunt cuprinse in legislatia aplicabila in prezent.
Atentie! Microintreprinderile SRL-D vor beneficia de finantare in cadrul programului o singura data.
In plus, proiectul de act normativ stabileste ca admiterea in program urmeaza sa se realizeze in ordinea punctajului obtinut la evaluarea planurilor de afaceri on-line. Dupa aceasta etapa, aplicatia electronica va genera un numar de identificare pentru fiecare proiect, denumit numar RUE, adica numar in Registrul Unic Electronic.
Evaluarea planurilor de afaceri s-ar putea realiza dupa noi criterii
Pe langa noutatile mentionate anterior, proiectul de hotarare ar putea introduce noi criterii pe baza carora vor fi evalua planurile de afaceri.
Concret, pe langa domeniile de activitate existente in legislatia actuala, se introduc noi domenii, respectiv programare IT si turism, in functie de care se vor puncta planurile de afaceri.
Astfel, SRL-D-urile care vor activa in domeniul programare IT vor primi punctajul maxim de 30 de puncte, iar cele din turism vor primi 20 de puncte.
In prezent, domeniile pentru care se acorda punctaj sunt productie (20 de puncte), servicii (15 puncte) si comert si alte servicii (10 puncte).
In acelasi timp, la evaluarea planurilor de afaceri va conta daca asociatul /administratorul a urmat/urmeaza un curs de antreprenoriat, criteriu pentru care se vor acorda 10 puncte.
Cei care nu vor bifa acest criteriu urmeaza sa primeasca doar cinci puncte.
Totodata, la evaluarea planurilor de afaceri s-ar putea puncta daca asociatul/administratorul SRL-D este somer la data inscrierii sau absolvent in anul precedent inscrierii in program (10 puncte pentru un raspuns afirmativ si 5 puncte pentru un raspuns negativ).
Dispozitiile aflate in dezbatere publica mai stabilesc ca la evaluarea planurilor de afaceri nu se va mai tine cont daca SRL-D-ul este din mediul urban sau rural, asa cum se intampla in prezent.
Conform documentului citat, evaluarea planului de afaceri nu va mai fi realizata de catre Ministerul Economiei ca in prezent, ci de catre oficiile teritoriale ale IMM.
Acelasi document stabileste ca aplicantii ale caror planuri de afaceri se implementeaza cu componenta de credit si care obtin cel putin punctajul minim in urma verificarilor ar putea incheia contractul de finantare cu OTIMMC dupa prezentarea dovezii confinantarii: contractului de credit emis de un finantator de credit autorizat/ dovezilor certe privind capacitatea de cofinantare a proiectului, respectiv prezentarea de: scrisoare de confort (angajanta)/ extras de cont care sa demonstreze ca beneficiarul dispune de suma necesara cofinantarii /contract/ linie de credit, emise de un finantator de credit autorizat din Romania, si care vor acoperi cel putin valoarea finantarii proprii a proiectului, respectiv procentul de cofinantare din cheltuielile eligibile.
De asemenea, aplicantii ale caror planuri de afaceri se implementeaza cu componenta de credit ar putea prezenta dovada cofinantarii in termen de cel mult 30 zile de la data primirii prin posta electronica a notificarii privind acordul de principiu pentru finantare. In aceasta perioada de 30 zile aplicantii pot solicita, pentru implementarea planului de afaceri, aprobarea OTIMMC pentru inlocuirea componentei de credit cu componenta de aport propriu. In aceasta situatie, vor semna contractul de finantare in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii aprobarii.
Atentie! Reglementarile cuprinse in acest material nu se aplica momentan, ci se afla in dezbatere publica, sub forma de proiect de ordin.