Contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) ar putea deveni obligatorii pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri, se mentioneaza in proiectul de lege privind Noul Cod fiscal, lansat miercuri in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Finantelor.
Astfel, documentul prevede obligatia de plata a cotei individuale CAS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente. Totusi, aceste persoane ar putea opta pentru aplicarea cotei integrale CAS corespunzatoare conditiilor normale de munca, pentru stabilirea integrala a punctajului de pensie.
De asemenea, plata CASS urmeaza sa devina obligatorie pentru toate veniturile realizate de persoanele fizice.
CAS obligatoriu pentru veniturile PFA, chiar daca sunt si salariate
Noul Cod fiscal aflat in dezbatere publica stabileste ca persoanele fizice autorizate care au si calitatea de salariate urmeaza sa plateasca obligatoriu contributie la pensii si pentru veniturile obtinute ca PFA, nu doar pentru veniturile din salarii, asa cum se intampla in prezent.
Mai exact, dispozitiile propuse de MFP ar putea elimina exceptia care stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente nu datoreaza CAS pentru aceste venituri daca mai realizeaza si venituri din salarii.
"Prin aplicarea contributiilor de asigurari sociale asupra tuturor veniturilor obtinute din activitati din munca, indiferent de modalitatea de exercitare a acesteia (munca salariala, activitati independente, inclusiv drepturi de proprietate intelectuala) se extinde baza de impunere", se arata in expunerea de motive a proiectului de act normativ.
PFA nu se va mai putea asigura la pensie pe baza venitului declarat
Regulile referitoare la CAS, aplicabile PFA, ar mai putea suferi si alte modificari, dupa cum se arata in proiectul de lege. Astfel, modul de calculare a contributiei la pensie pe care o datoreaza PFA s-ar putea schimba, odata cu intrarea in vigoare a noilor prevederi fiscale propuse de Ministerul Finantelor.
Concret, PFA nu vor mai avea posibilitatea de a alege venitul asupra caruia se aplica cota contributiei de asigurari sociale, in sensul ca acestea nu se vor mai putea asigura la pensii in baza venitului declarat, asa cum se intampla in prezent, explica reprezentantii MFP in expunerea de motive.
Actualul Cod fiscal stabileste ca venitul asupra caruia PFA datoreaza contributie la pensii este un venit ales, declarat de catre acestea. Acest venit ales reprezinta baza lunara de calcul a contributiei si nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (adica 2.415 lei x 35%= 845 lei ) si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (adica 2.415 lei x 5= 12.075 lei). La aceasta baza lunara de calcul (venitul declarat) se aplica in prezent cota CAS de 26,3%, indiferent de nivelul venitului realizat, in limita plafonului maxim prevazut.
Conform expunerii de motive, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente peste nivelul plafonului minim lunar, obligatiile de plata a contributiei de asigurari sociale urmeaza sa se stabileasca la nivelul venitului realizat, care nu poate fi mai mic decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.
"In acest caz, anual, ca urmare a efectuarii regularizarii venitului baza de calcul, se stabilesc diferente de contributie fata de platile anticipate, care se determina prin aplicarea cotei de contributie asupra echivalentului reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate. Aceste diferente se distribuie in mod egal pe lunile in care s-a desfasurat activitatea in anul pentru care se face regularizarea", se precizeaza in documentul citat.
Aceeasi sursa arata ca persoanele fizice care se incadreaza in categoria persoanelor obligate sa se asigure in sistemul public de pensii, respectiv, cele al caror venit lunar este cel putin egal cu plafonul minim, urmeaza sa depuna anual, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate, declaratia referitoare la indeplinirea conditiilor privind obligatia platii contributiei de asigurari sociale.
"Pentru aceste persoane se stabilesc plati anticipate cu titlu de contributie de asigurari sociale, baza lunara de calcul fiind chiar plafonul minim, iar la definitivare, in anul urmator celui de realizare a venitului, se stabilesc diferente de contributie, in plus, in functie de venitul realizat, in baza declaratiei privind venitul realizat. Daca venitul realizat, determinat in sistem real, este sub plafonul minim, platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale nu se restituie, acestea fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru pensionare", se mentioneaza in expunerea de motive.
Conform sursei citate, persoanele fizice care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim, acestea nu vor depune declaratia mentionata anterior si nu vor efectua plati anticipate cu titlu de contributie de asigurari sociale. Daca venitul realizat, in anul fiscal pentru care nu au datorat plati anticipate, depaseste plafonul minim, atunci pentru aceste persoane urmeaza sa se stabileasca contributia anuala si sa se plateasca in termen de 60 de zile de data emiterii deciziei anuale.
Din 2017, CAS s-ar putea reduce atat la angajator, cat si la angajat
Din 1 ianuarie 2017, cotele pentru contributia de asigurari sociale s-ar putea reduce atat la angajator, cat si la angajat, dupa cum se arata in proiectul de lege.
Astfel, Ministerul Finantelor propune urmatoarele valori:
- cota integrala pentru conditii normale de munca 21%, din care 7,5% cota pentru contributia individuala si 13,5% pentru contributia datorata de angajator;
- cota integrala pentru conditii deosebite de munca 26%, din care 7,5% cota pentru contributia individuala si 18,5% pentru contributia datorata de angajator;
- cota integrala pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca 31%, din care 7,5% cota pentru contributia individuala si 23,5% pentru contributia datorata de angajator.
Masura propusa de MFP vine in contextul in care CAS a fost redusa din 1 octombrie 2014 cu cinci puncte procentuale, insa doar la angajatori.
Astfel, cotele CAS valabile in prezent sunt urmatoarele:
- 26,3% pentru conditii normale de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 15,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 31,3% pentru conditii deosebite de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;
- 36,3% pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, din care 10,5% pentru contributia individuala si 25,8% pentru contributia datorata de angajator.
Persoanele fizice vor trebui sa plateasca CASS pentru toate veniturile realizate
Noul Cod fiscal propus de MFP ar putea elimina exceptia prin care se stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, investitii, precum si din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari de sanatate pentru aceste venituri daca mai realizeaza si venituri din salarii, pensii sau venituri din activitati independente.
Cu alte cuvinte, cei care realizeaza venituri atat din drepturi de proprietate intelectuala, investii si alte surse, cat si din salarii, pensii sau activitati independente ar putea plati obligatoriu contributie de asigurari sociale de sanatate pentru toate aceste categorii de venituri.
In plus, proiectul de lege prevede obligatia de plata a CASS asupra tuturor veniturilor realizate de persoanele fizice, dupa cum urmeaza:
- salarii sau asimilate salariilor;
- pensii;
- activitati agricole, silvicultura, piscicultura;
- asocieri fara personalitate juridica;
- activitati independente, inclusiv din drepturi de proprietate intelectuala;
- cedarea folosintei bunurilor;
- investitii, inclusiv veniturile din dividende;
- alte surse.
"In aceste conditii, se introduce plafonul maxim al bazei lunare de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, respectiv, baza lunara de calcul asupra careia se aplica cota individuala de contributie nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale de stat", se mentioneaza in expunerea de motive.
Conform actualului Cod fiscal, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu este conditionata de un plafon maxim, cu exceptia veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, caz in care baza lunara de calcul a contributiei nu poate depasi limita a de 5 ori castigul salarial mediu brut (2.415 lei x 5= 12.075 lei).
Mai mult decat atat, conditia privind plafonul minim reprezentand valoarea unui salariu minim brut pe tara pentru stabilirea bazei lunare de calcul a contributiei ar putea fi eliminata. Astfel, persoanele care nu realizeaza venituri nu vor mai avea obligatia platii contributiei, iar cele care realizeaza venituri sub plafon urmeaza sa plateasca contributia asupra venitului efectiv realizat.
Conform Codului fiscal in vigoare, pentru persoanele care au obligatia platii CASS, baza lunara de calcul a contributiei este conditionata de un plafon minim, respectiv, de valoarea salariului minim brut pe tara stabilit prin hotarare de Guvern, astfel incat daca venitul lunar realizat este sub plafonul minim, contributia se calculeaza asupra plafonului.
Totodata, Noul Cod fiscal ar putea introduce regularizarea anuala a CASS pentru toate veniturile mentionate mai sus, in sensul ca, in anul urmator celui de realizare a veniturilor, organul fiscal va stabili baza anuala de calcul, ca suma de baze anuale de calcul asupra carora se datoreaza contributia si va incadra aceasta baza in plafonul anual maxim reprezentand valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultit cu 12 luni (plafon anual pentru anul 2015: 144.900 lei).
In prezent, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste pe fiecare sursa de venit si pe fiecare loc de realizare a venitului, fara efectuarea regularizarii anuale a contributiei. Exceptie, in acest caz fac numai veniturile din cedarea folosintei bunurilor pentru care se efectueaza regularizarea anuala a contributiei, in sensul incadrarii bazei lunare de calcul in limita maxima de 5 castiguri salariale medii brute, se mentioneaza in expunerea de motive.
De asemenea, prin proiectul de lege s-ar putea elimina deducerea de la calculul impozitului pe venit a CASS in cazul veniturilor asupra carora se datoreaza aceasta contributie (cele mentionate mai sus), intrucat prin regularizarea anuala a contributiei rezulta sume de restituit, fapt ce implica recalcularea venitului impozabil care nu se poare realiza decat in conditiile unei globalizari a veniturilor impozabile, se arata in acelasi document.
Potrivit prevederilor actuale, contributia de asigurari sociale de sanatate se deduce de la calculul impozitului pe venit, pe fiecare sursa de venit si pe fiecare loc de realizare a venitului.
Atentie! Noul Cod fiscal nu se aplica momentan, ci se afla in dezbatere publica, in stadiul de proiect de lege. Puteti consulta documentul pe site-ul Ministerului Finantelor.
Sistemul fiscal din Romania urmeaza sa fie modificat major, odata cu rescrierea si republicarea pilonilor legislativi care il reglementeaza: Codul fiscal si Codul de procedura fiscala. Proiectele noilor coduri, publicate in dezbatere publica, aduc schimbari importante in fiscalitate. AvocatNet.ro a inceput analiza documentelor si va publica in perioada urmatoare mai multe articole prin care explica ce noutati aduc. Puteti citi despre schimbarile fiscale propuse in pagina dedicata acestei campanii informative – Noul sistem fiscal.
Comentarii articol (31)