Curtea de Justitie a Uniunii Europene a statuat recent, in cauza Dano, ca statele membre pot exclude de la beneficiul prestatiilor de asistenta sociala cetatenii UE care intra pe teritoriul lor fara intentia de a gasi un loc de munca.
In prezent, Curtea este chemata sa se pronunte asupra problemei daca astfel de prestatii pot fi, de asemenea, refuzate unui cetatean al Uniunii Europene care este in cautarea unui loc de munca dupa ce a fost deja incadrat in munca pe o anumita perioada in statul membru gazda, se mentioneaza intr-un comunicat al institutiei publicat recent.
Prestatiile sociale asigura mijloacele de existenta necesare pentru a duce o viata conforma cu demnitatea umana, iar nu (sau, atunci, doar cu titlu subsidiar) sa faciliteze accesul pe piata muncii, sustine avocatul general al CJUE Melchior Wathelet.
Totodata, discriminarea unui cetatean al UE pe motiv de cetatenie sau nationalitate este interzisa, insa regulile europene prevad o derogare de la acest principiu in ceea ce priveste prestatiile de asistenta sociala.
Astfel, un stat membru nu este obligat sa acorde dreptul la prestatii de asistenta sociala in timpul primelor trei luni de sedere sau, dupa caz, in timpul perioadei mai lungi de cautare a unui loc de munca, pentru cetatenii Uniunii care au intrat pe teritoriul sau in acest scop. Potrivit avocatului general, aceasta exceptie trebuie interpretata in mod strict si limitarile care decurg din aceasta trebuie sa fie legitime.
In acest sens, Melchior Wathelet mentioneaza ca exista trei ipoteze:
- un resortisant al unui stat membru care intra pe teritoriul unui alt stat membru unde locuieste (de mai putin de trei luni sau de mai mult de trei luni) fara a urmari obiectivul de a cauta un loc de munca poate fi in mod legitim, astfel cum a statuat Curtea in cauza Dano, exclus de la beneficiul prestatiilor de asistenta sociala, pentru a se mentine echilibrul financiar al sistemului national de securitate sociala.
- o astfel de excludere este de asemenea legitima, din aceleasi motive, in ceea ce priveste un resortisant al unui stat membru care intra pe teritoriul unui alt stat membru pentru a cauta un loc de munca.
- in schimb, in cazul unui resortisant al unui stat membru care locuieste de mai mult de trei luni pe teritoriul unui alt stat membru unde a desfasurat o activitate salariata, prestatiile in discutie nu ii pot fi refuzate in mod automat.
"Este adevarat ca un cetatean al Uniunii care a desfasurat pe teritoriul national o activitate profesionala timp de mai putin de un an poate, conform dreptului Uniunii, sa isi piarda calitatea de lucrator dupa sase luni de somaj. Cu toate acestea, este contrar principiului egalitatii ca un cetatean al Uniunii sa fie exclus in mod automat de la beneficiul prestatiilor de asistenta sociala, precum cele in cauza, dupa o perioada de somaj involuntar de sase luni ulterioara unei activitati profesionale de mai putin de un an fara a permite acestui cetatean sa demonstreze existenta unei legaturi reale cu statul membru gazda", se precizeaza in comunicat.
Important! Cetateanul poate dovedi existenta unei legaturi cu statul membru gazda prin faptul ca isi cauta un loc de munca pe o perioada rezonabila sau prin faptul ca a lucrat in acel stat.
In plus, copiii unui resortisant al unui stat membru care este sau a fost incadrat in munca in statul membru gazda si parintele care le asigura in fapt ingrijirea se pot prevala, in acest din urma stat, de un drept de sedere pentru simplul fapt ca dreptul UE confera acestor copii un drept de acces la instruire, se mai arata in documentul citat.
Atentie! Concluziile avocatului general nu sunt obligatorii pentru Curtea de Justitie. Misiunea avocatilor generali este de a propune Curtii, in deplina independenta, o solutie juridica in cauza care le este atribuita. Judecatorii Curtii urmeaza sa delibereze in aceasta cauza. Hotararea va fi pronuntata la o data ulterioara.