Probabil zilele astea sunteti obisnuiti cu abuzurile ANAF, asa ca ceea ce am sa va scriu aici o sa vi se para apa de ploaie in contextul actual. Totusi, acum 3 saptamani, cand toti contribuabilii statului zburdau liberi si naivi pe strazile patriei, cand inca nu se inchideau firme pentru 2 lei plus sau minus in gestiune, lucrurile astea pareau (mai) grave. Cu siguranta sunt in continuare pentru cei carora li se intampla.
Solicitari aberante
Verificarea “corectitudinii” declararii operatiilor intracomunitare in declaratia 390. Trecand peste faptul ca partenerul tau declara in EUR si tu in RON, ANAF tine toate raportarile in RON, asa ca ce declara partenerul tau se transforma la un curs valutar random in RON. Deci se compara 2 sume total aleatorii reprezentand cam aceeasi EURO. Daca diferentele sunt suspecte de a fi mai mult decat diferente de curs valutar se cere suspendarea controlului pentru obtinerea de lamuriri de la statul in care se afla inregistrat partenerul intracomunitar, verificare ce poate dura saptamani, ba chiar luni intregi. Nu ai timp/chef sa astepti si doresti sa ii vezi pe inspectori plecati? Ti se sugereaza din toata inima sa accepti tu acele diferente ca “erori de declarare” evident de inregistrat pe venit si sa calculezi si platesti impozit suplimentar. Chiar daca in nici un sistem de contabilitate din lume acea suma nu poate fi un venit!
Sa trecem la declaratia 394 – verificarea declararii cu partenerii platitori de TVA din Romania. Ce daca tu ai un contabil diligent care iti depune corect si la timp declaratiile? Daca lucrezi cu un partener care are un contabil mai putin experimentat sau care pur si simplu isi inchipuie ca daca depune declaratiile si plateste darile si-a incheiat treaba – ghinion de nesansa! Ti-ai platit contabilul tau diligent degeaba, acum vei trage si ponoasele partenerului tau de afaceri. Uite cum sta treaba:
- partenerul tau a uitat sa declare factura ta in 394? nasol, dreptul de a deduce TVA-ul lui ti se duce pe apa Sambetei
- partenerul tau a declarat corect factura catre tine dar a depus formularul la ghiseu (cu stampila) si desteptele de ANAF au uitat sa prelucreze declaratia? nasol, daca nu esti Supermen si sa faci “ceva” sa apara in fisa respectiva declaratie, pierzi dreptul de a deduce acel TVA
- partenerul tau a declarat corect factura si a depus declaratia online dar nu a platit TVA-ul din luna respectiva? Nasol, ce-i cu dezmatul asta, jos cu TVA-ul TAU pentru alegerile LUI de a-si conduce firma.
- partenerul tau a declarat corect factura, a depus declaratia online, a si platit TVA-ul la stat dar tutele de inspectoare au uitat banii in contul tranzitoriu si nu i-au repartizat cum trebuie prin fisa? Foarte urat, ele au fost lenese iar tu te alegi cu un TVA dat jos daca cumva nu poti regla fisa (PARTENERULUI) ca printr-o minune pana la definitivarea controlului.
Bonuri fiscale pana la data de 14.03.2013 sunt considerate nedeductibile (cheltuiala si TVA) daca nu au ordine de deplasare si referat in care sa se explice necesitatea achizitionarii acelui produs sau serviciu.
Adresa postala de pe facturile de cheltuieli (Vodafone, Romtelecom) – nu ajunge sa fie contractul pe firma, si adresa trebuie sa fie corecta!!! Adica sa nu fie pe factura adresa de corespondenta (asa cum obisnuieste Vodafone sa faca) ci adresa societatii. Asta chiar mi s-a parut trasa de par rau! Da, legea zice ce pretind ei, dar practica si bunul simt iti zice sa nu abuzezi de bietul contribuabil in asa hal! Desi, in contextul actual… ce zic eu aici?
Amortizarea nu este deductibila in lunile in care nu avem venituri din folosirea acelui mijloc fix lunar. Lunar? Adica nu conteaza daca overall tu ai venit din acea activitate, trebuie sa il ai lunar. Adica ei zic sa inregistrezi amortizarea lunar contabil dar fiscal ti-o deduci doar in lunile cu venit din activitatea care a generat cheltuiala cu acel mijloc fix. Atat de tras de par incat si ei au recunoscut asta la final si au lasat-o balta pe acest subiect! Uraaa, o mica victorie.
In legatura cu tranzactiile realizate cu persoanele inactive. – OK, inteleg si mi se pare ok sa imi scoata tranzactiile cu persoanele care la data emiterii facturii catre mine, erau deja inactive. Lipsa de diligenta din partea mea daca nu verific pe mfinante statusul firmei. Dar un total abuz, daca persoana respectiva devine inactiv la o data ulterioara tranzactiei cu mine (si nu ma refer la a doua zi de la emiterea facturii, ci la ani distanta), sau daca firma respectiva se radiaza cu totul, ca acea TVA si acea cheltuiala sa mi se considere nedeductibile, de parca as avea darul clarviziunii sau al prezicerii viitorului. Explicatia inspectorilor? Simpla si oarecum suna a lectie de viata: ai grija cu cine stai la masa, cu cine vorbesti la telefon si despre ce, ai grija cu cine faci afaceri.
Solicitari nu chiar aberante, dar pe aproape
Daca avem si cheltuiala cu combustibilul si taxi - a contestat cheltuiala cu taxiul pe motiv ca unde si mai ales CAND mai aveai timp sa te plimbi si cu taxiul? Daca invocai faptul ca poate masina era in service, ti se cereau foile de parcurs sa se vada ca masina a stat pe bara. Un pic tras de par, noroc ca in general, cheltuiala cu taxiul este una modica. Hmmm.
Se cer foi de parcurs chiar si pentru masinile inchiriate.
Bilete de avion – ordine de deplasare si referat, cu toate datele deplasarii, unde si in ce scop, numele exact al persoanei care s-a deplasat, perioada, stampila de la hotel, daca a existat cazare si/sau de la clientul unde te-ai deplasat. Sa fie scris in clar numele celui care se deplaseaza iar acea persoana sa fie angajat in societate sau asociat/administrator.
Solicitari oarecum de bun-simt
Chirii: Anexa in spatele facturilor de utilitati la spatiile inchiriate. Notificare furnizori chirii care au ales sa factureze cu TVA + anexe utilitati (modalitate de calcul suma refacturata + copii dupa facturile initiale care au stat la baza calculului)
Facturi transport – documente justificative in spatele facturii sau detaliat foarte in amanunt pe factura, ce anume s-a transportat, traseul (km) si evident, numarul contractului de prestari servicii in baza caruia s-a emis factura.
Obiecte de inventar – a cerut sa le vada daca exista, unde sunt folosite si pentru ce activitate (carui cont de venit corespund). Le-a numarat pe fiecare in parte – aer conditionat, birouri, parchetul de pe jos, daca sunt 40 mp cat scria pe factura etc.
Facturi in original – daca nu sunt in original, considera ca nu ai dreptul sa deduci TVA-ul. Totusi ai dreptul sa faci rost de ele pana la finalul controlului, iar daca reusesti performanta… you got to keep the VAT as a special favour!
Atat am avut de povestit. Sunt convinsa ca vi s-au intamplat si mai rele. Una peste alta, important este, in 2015, cand ai un control de la ANAF, sa iesi in partea cealalta tot asa cum ai intrat, cu o firma care sta in picioare, chiar daca se clatina. Important este sa mai existi. Live to fight another day, gen.
Bucurati-va de dezastrul si de abuzurile ANAF din 2015, bucurati-va ca existati, pentru ca 2016 va sterge de pe fata pamantului 50% din firmele existente. Prea multe oricum, nu?