Au dreptul sa beneficieze de pensia facultativa, in urma depunerii unei cereri in acest sens, cei care indeplinesc, potrivit Legii nr. 204/2006, trei conditii cumulative, dupa cum urmeaza:
- participantul a implinit varsta de 60 de ani;
- au fost platite minimum 90 de contributii lunare;
- suma acumulata in contul participantului este cel putin egala cu suma necesara obtinerii pensiei facultative minime.
Totusi, exista anumite situatii in care participantii pot beneficia de banii din cont fara sa indeplineasca toate trei conditiile. In acest sens, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a publicat o norma prin care se stabileste cum poate fi folosita suma din cont daca participantul a implinit 60 de ani si nu indeplineste una sau ambele conditii de la punctul al doilea si al treilea de mai sus, beneficiaza de pensie de invaliditate sau moare inainte sa obtina pensia facultativa.
Norma ASF nr. 8/2015 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 267 din 21 aprilie 2015 si se aplica de astazi. Acest act inlocuieste, practic, Norma nr. 14/2009 -- care continea regulile aplicabile pana ieri -- si, in principal, stabileste cum pot fi folositi banii din cont atunci cand conditiile de obtinere a pensiei minime facultative nu sunt indeplinite.
Nota: Pana la momentul adoptarii legii speciale referitoare la organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor private, banii cuveniti in situatiile de mai sus vor fi primiti ca plata unica.
Participantii ajunsi la 60 de ani au doua optiuni
Atunci cand un participant implineste varsta de 60 de ani, dar n-a platit numarul minim de contributii lunare si/sau suma din cont nu este egala cu aceea necesara pentru obtinerea pensiei facultative minime, acesta are doua optiuni.
Potrivit Normei ASF nr. 8/2015, cele doua optiuni sunt: participantul sa ceara suma existenta in cont, ca plata unica, sau sa continue plata contributiilor (daca participantul continua sa desfasoare o activitate si dupa varsta de 60 de ani).
In situatia in care participantul continua plata contributiilor, acesta poate sa solicite oricand suma din cont.
Cum se acorda banii in caz de invaliditate?
Actul normativ mentionat stabileste ca, in caz de invaliditate, participantul are dreptul sa obtina banii din cont ca plata unica.
Totusi, acest lucru este posibil daca, in cazul invaliditatii de gradul I si de gradul II, acesta isi pierde total capacitatea de munca.
In cazul invaliditatii de gradul III, participantul poate sa aleaga intre suspendarea si continuarea platii contributiilor.
Daca participantul moare, banii ajung la mostenitorul sau
Daca participantul moare inainte sa ceara deschiderea dreptului la pensie, atunci mostenitorul acestuia este cel care primeste suma acumulata in cont.
"In cazul decesului participantului inainte ca acesta sa solicite deschiderea dreptului la pensie, beneficiarul/beneficiarii acestuia are/au dreptul la plata contravalorii activului personal net sau a cotei-parti cuvenite din activul personal net al participantului, dupa caz", scrie in Norma ASF nr. 8/2015.
Astfel, mostenitorul este informat in cel mai scurt timp posibil despre drepturile care-i revin asupra sumei din contul participantului si despre cum poate sa si le exercite.
Pensia se plateste intr-un cont bancar sau prin mandat postal
Suma acumulata in contul participantului poate fi platita, conform Normei ASF nr. 8/2015, ori prin virament intr-un cont bancar, ori prin mandat postal.
Pentru a primi banii, participantul care a implinit 60 de ani trebuie sa depuna la administratorul fondului de pensii facultative o cerere scrisa prin care solicita plata drepturilor cuvenite si o copie semnata a actului de identitate.
In caz de invaliditate, documentele care trebuie depuse sunt:
- o cerere scrisa prin care se solicita plata drepturilor cuvenite;
- decizia administrativa privind acordarea pensiei de invaliditate (original+copie);
- decizia medicala privind capacitatea de munca (care sa contina mentiunea "nerevizuibil prin afectiune" sau "nerevizuibil") (original+copie);
- copia semnata a actului de identitate;
- certificatul de incadrare in grad de handicap grav sau accentuat eliberat de comisiile teritoriale de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau o declaratie pe propria raspundere privind faptul ca nu detine acest certificat, dupa caz (original+copie).
Daca participantul moare, mostenitorul acestuia trebuie sa depuna urmatoarele acte:
- o cerere scrisa prin care solicita plata drepturilor cuvenite;
- certificatul de deces (original+copie);
- certificatul de mostenitor/legatar, certificatul de mostenitor suplimentar, actul de partaj voluntar, dupa caz, sau hotararea judecatoreasca definitiva, din care sa rezulte calitatea de mostenitor/legatar si cota-parte cuvenita din activul personal net al participantului decedat (original+copie);
- copia semnata a actului de identitate al beneficiarului.
Plata sumelor cuvenite se face in cel mult zece zile lucratoare de la data la care este depusa documentatia completa necesara.
Nota: Potrivit Legii nr. 204/2006, participantul la un fond de pensii facultative poate fi angajatul, functionarul public sau persoana autorizata sa desfasoare o activitate independenta, persoana care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care este numita in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, membrul unei societati cooperative, dar si alta persoana care obtine venituri din activitati profesionale sau agricole.
Comentarii articol (17)