Regulile pentru atestarea calificarii dobandite in Romania (pregatirea si experienta profesionala), pentru persoanele care vor sa desfasoare activitati in mod independent sau ca salariati, in statele membre ale UE, sunt incluse in Ordinul Ministerului Muncii nr. 51/2007.
Prin acest act normativ sunt vizate calificarile obtinute (in afara sistemului national de invatamant) ca urmare a formarii profesionale continue, absolvirii programelor de formare profesionala, evaluarii competentelor profesionale, precum si experienta profesionala dobandita in exercitarea efectiva a muncii.
"Experienta profesionala se dovedeste prin insumarea perioadelor inscrise in carnetul de munca, in adeverinta emisa de angajator sau in registrul general de evidenta a salariatilor, documente care atesta ca persoana a avut una sau mai multe ocupatii pentru care a dobandit calificari (...)", este precizat in documentul amintit.
Conform informatiilor puse la dispozitie de Ministerul Muncii, de eliberarea atestatelor se ocupa agentiile judetene pentru plati si inspectie sociala, iar pentru a le obtine, cetatenii au nevoie de mai multe acte. Conform Ordinului nr. 51/2007, acestea sunt urmatoarele:
- o cerere-tip de eliberare a atestatului;
- actul de identitate (original + copie);
- documentul care atesta calificarea dobandita in Romania;
- un curriculum vitae completat (modelul comun european);
- cel putin o scrisoare de recomandare de la angajator/beneficiarul serviciilor (relevanta pentru obtinerea atestarii solicitate).
Referitor la documentul prin care cetatenii pot sa ateste calificarea dobandita, acesta poate fi, dupa caz:
- certificatul de calificare/absolvire a unei forme de calificare/pregatire profesionala, organizate in conditiile legii in vigoare la data eliberarii acesteia (original + copie);
- adeverinta eliberata pe baza procesului-verbal al comisiei tehnice de incadrare si promovare a muncitorilor pentru cei calificati prin practica la locul de munca (original + copie);
- certificatul de competente profesionale eliberat de un centru de evaluare autorizat conform legislatiei in vigoare (original + copie);
- cartea de mestesugar obtinuta in conditiile prevazute de actele normative in vigoare la data eliberarii acesteia (original + copie);
- carnetul de munca al solicitantului, prin care se dovedeste ca acesta a fost incadrat in ocupatia pentru care a obtinut calificarea si pentru care se solicita atestatul (original + copie);
- copie/copii a/ale paginii/paginilor din registrul electronic care cuprinde/cuprind inscrierile referitoare la persoana sa (certificata/certificate de catre reprezentantul legal al angajatorului sau de catre persoana imputernicita de acesta);
- orice alt document eliberat de angajator care sa ateste activitatea desfasurata de solicitant si vechimea in ocupatia pentru care acesta a obtinut calificarea, astfel cum rezulta din dosarul personal;
- autorizatia eliberata de primarie, insotita de copia certificata a acesteia, pentru desfasurarea de catre persoane fizice a unor activitati economice in mod independent, potrivit legii.
Actele pot fi depuse atat personal, cat si prin imputernicit (pe baza de procura), iar atestatele pot fi ridicate in acelasi mod. Cererile pentru eliberarea atestatelor sunt solutionate de autoritati in maximum 30 de zile de la data inregistrarii.
Nota (09.02.2016): Procedura de obtinere a atestatului a fost inlocuita. Mai multe informatii despre noua procedura gasiti aici.
Cei care vor sa lucreze in strainatate se pot adresa consilierilor EURES
Pentru a veni in ajutorul celor care vor sa plece la munca in strainatate, Comisia Europeana se ocupa de coordonarea EURES: o retea de cooperare creata pentru a usura libera circulatie a lucratorilor in Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia.
Astfel, cetatenii pot contacta consilierii EURES fie pe site-ul retelei, fie in agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca. Acestia ofera solicitantilor atat servicii de informare si consiliere referitoare la conditiile de viata si de munca din statele SEE, cat si sfaturi practice referitoare la oportunitatile de locuri de munca.
"Reglementarile europene ofera cetatenilor europeni dreptul de a circula liber pe teritoriul UE in interes profesional si protejeaza drepturile sociale ale lucratorilor si ale membrilor familiilor lor, indiferent de nationalitatea acestora, presupunand: dreptul de a cauta un loc de munca in alt stat membru; dreptul de a lucra in alt stat membru; dreptul de rezidenta in scop de munca; dreptul de stabilire pe teritoriul altui stat membru. Dreptul la libera circulatie a lucratorilor este completat de principiul egalitatii de tratament in ceea ce priveste ocuparea, conditiile de munca si toate celelalte avantaje care pot contribui la facilitarea integrarii lucratorului in statul membru gazda, precum si de dispozitii privitoare la coordonarea sistemelor de securitate sociala si recunoasterea reciproca a diplomelor", mentioneaza reprezentantii Ministerului Muncii pe propriul site.
Atentie! Angajarea cetatenilor romani in statele membre ale Uniunii Europene nu mai este conditionata, de la 1 ianuarie 2014, de obtinerea unei autorizatii de munca.
Parintii trebuie sa notifice autoritatile cand pleaca la munca peste hotare
Persoanele care pleaca la munca in strainatate si isi lasa copiii acasa sunt obligate, conform legii, sa notifice autoritatile cu cel putin 40 de zile inainte de a parasi tara.
"Parintele care exercita singur autoritatea parinteasca sau la care locuieste copilul, care urmeaza sa plece la munca in strainatate, are obligatia de a notifica aceasta intentie serviciului public de asistenta sociala de la domiciliu, cu minimum 40 de zile inainte de a parasi tara", prevede Legea nr. 257/2013. De asemenea, regula se aplica si in situatia in care ambii parinti decid sa plece.
Totodata, prin notificare trebuie sa fie desemnata o persoana care sa se ocupe de intretinerea copilului atat timp cat parintii sunt plecati. Aceasta persoana trebuie sa faca parte din familia extinsa, sa aiba cel putin 18 ani si sa poata sa asigure conditiile necesare cresterii si ingrijirii unui copil.
Pe durata lipsei parintilor, autoritatea parinteasca este delegata temporar catre persoana care intretine copilul, insa nu mai mult de un an.
Parintii care nu notifica autoritatile si nu desemneaza o persoana care sa aiba grija de copil in lipsa lor risca sa primeasca amenzi cuprinse intre 500 si 1.000 de lei.
Nota: Mai multe informatii despre acest subiect gasiti aici.
Cetatenii au dreptul la pensie si pentru perioadele lucrate in alte state europene
Persoanele care muncesc atat in Romania, cat si in alte state din UE si/sau SEE pot sa beneficieze, in anumite conditii, de pensie pentru toate perioadele respective.
In acest sens, cetatenii se pot adresa unei singure institutii: casa teritoriala de pensii din raza domiciliului. Dupa depunerea cererii de pensionare, aceasta se ocupa de stabilirea drepturilor de pensie pentru toate perioadele lucrate in statele din UE si/sau SEE.
Cererile pot fi depuse numai dupa ce persoana in cauza indeplineste conditiile legale de pensionare, deoarece solicitarile facute in avans sunt respinse, asa cum ne-a declarat recent consilierul juridic Gabriela Pintea: "O persoana care a lucrat in Romania si in alte state europene poate cere pensie statului roman incepand cu data la care indeplineste conditiile necesare, in functie de tipul de pensie solicitata. Depunerea la casa de pensii a unei astfel de cereri chiar si cu o zi inainte de data indeplinirii conditiilor prevazute de lege are drept rezultat respingerea acesteia".
Principalul avantaj al perioadelor lucrate in alte state membre este ca acestea ajuta la intregirea stagiilor de cotizare necesare pentru obtinerea pensiei. Totusi, aceste perioade nu duc si la marirea cuantumului pensiei.
Atentie! Cetatenii romani care stau in alte state membre pot cere direct acolo obtinerea pensiei, in masura in care, potrivit legislatiei tarii in cauza, sunt indeplinite conditiile de pensionare.
Nota: Mai multe informatii despre obtinerea pensiei comunitare gasiti in acest articol.