Prevederile referitoare la introducerea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal sunt incluse in noua Lege a alegerilor locale, care a intrat astazi in vigoare.
Mai exact, atunci cand vor intra in sectia de votare, alegatorii vor prezenta actul de identitate unei persoane care se va ocupa de verificarea electronica a codului numeric personal. Sistemul va oferi, practic, informatiile necesare pentru a impiedica eventualele tentatitve de frauda si, totodata, va inregistra in timp real prezenta la vot.
Dupa introducerea CNP-ului in sistem, acesta va informa daca persoana in cauza are 18 ani, si-a pierdut dreptul de vot, este arondata la alta sectie de votare, este omisa din lista electorala permanenta si are domiciliul in raza teritoriala a sectiei de votare respective, n-a formulat o solicitare de a fi inscrisa in Registrul electoral cu adresa de resedinta sau daca si-a mai exercitat dreptul de vot la acelasi scrutin.
Presedintele Autoritatii Electorale Permanente (AEP), Ana Maria Patru, a declarat recent, pentru Agerpres, ca autoritatile deja detin echipamente adecvate, pe care le-au si testat cu succes cu ocazia unor alegeri partiale din 2010 si 2011: "Tinem sa precizam ca un proiect-pilot care sa previna votul ilegal, de un real succes, a fost derulat de AEP in anii 2010 si 2011, in cadrul alegerilor partiale pentru Camera Deputatilor".
Argumente PRO:
1. Principalul avantaj al acestei masuri este reducerea semnificativa a fraudelor. Sistemul informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal va oferi imediat informatiile necesare pentru a depista persoanele care vin in sectiile de votare cu gandul de a frauda. Pe deasupra, in acest fel vor fi eliminate eventualele probleme care puteau sa apara dupa cateva luni bune de la desfasurarea scrutinului. Conform presedintelui AEP, pana acum verificarile se faceau in sase luni, astfel, chiar daca se descoperea o frauda electorala majora, constatarea nu mai putea sa aiba niciun efect asupra valabilitatii alegerilor, acestea fiind deja incheiate si validate.
2. Alte efecte pozitive ale informatizarii sectiilor de votare ar fi, potrivit presedintelui AEP, cresterea transparentei si a vitezei de votare, care vor duce la cresterea increderii in procesul electoral. Cetateanul va vedea ca scrutinul este corect si, de exemplu, nu-i va mai fi frica de faptul ca altcineva ar putea sa voteze in locul sau. Sau ca alte persoane ar putea incerca sa influenteze rezultatele intr-un fel sau altul. In plus, masura va eficientiza in mod semnificativ votarea, care se va putea desfasura intr-un ritm mai bun.
Argumente CONTRA:
1. La fel ca in cazul votarii electronice, principala grija ramane securitatea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal. Astfel, persoane rauvoitoare sau cu interese ascunse ar putea face eforturi considerabile pentru a pune la incercare functionarea sistemului sau chiar a altera informatiile din bazele de date, pentru a usura fraudarea. Pe deasupra, sa nu uitam nici de problemele tehnice de functionare care pot aparea in orice moment, din motive aleatorii, care pot duce la ingreunarea procesului electoral.
2. Costurile presupuse de aceasta masura trebuie, de asemenea, luate in considerare. Desi autoritatile sustin ca au echipamente, cateva mii bune de sectii de votare vor trebui sa poata fi echipate in mod corespunzator cu ocazia urmatoarelor alegeri locale. La cele din 2012, de exemplu, au fost infiintate peste 18.000 de sectii de votare. Totodata, trebuie avute in vedere si persoanele care vor opera echipamentele de verificare. Potrivit presedintelui AEP, vor trebui instruite in jur de 30.000 de persoane.
Voi ce parere aveti? Sa comentam impreuna!
Comentarii articol (11)