Luand in considerare interesul national privind buna gestiune a treburilor publice la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, precum si nevoia existentei capacitatii efective a autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in numele si in interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, treburile publice, in conditiile legii, tinand cont de situatia exceptionala de la nivelul unor unitati administrativ-teritoriale aflate in situatia de a nu realiza gestionarea si solutionarea treburilor publice in situatia in care consiliul local este dizolvat in conformitate cu prevederile art. 55 din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv consiliul judetean este dizolvat in conformitate cu prevederile art. 99 din Legea nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu situatia in care primarul nu isi poate exercita mandatul in conformitate cu prevederile art. 60 sau art. 69 si 70 din Legea nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv presedintele consiliului judetean nu isi poate exercita mandatul, dublate fiind de existenta functiei publice vacante de secretar la unitatea administrativ-teritoriala, constatandu-se astfel faptul ca administratia publica locala de la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale nu poate desfasura, in lipsa reprezentantilor alesi, respectiv a celor numiti, activitatea de gestionare curenta a problemelor colectivitatii locale, in prezent o serie de unitati administrativ-teritoriale se confrunta cu situatia in care bugetul local pe anul 2015 nu a fost aprobat de catre autoritatile deliberative, datorita faptului ca acestea au fost dizolvate potrivit prevederilor art. 55 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar autoritatile executive nu pot finanta cheltuielile unitatilor administrativ-teritoriale, care sunt asigurate din sume alocate de la bugetul de stat sau de la alte bugete. Avand in vedere preocuparea constanta a statului roman pentru solutionarea si gestionarea corespunzatoare a treburilor publice de la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, in conditiile legii, avand in vedere consecintele negative cu privire la impactul social prin neadoptarea prezentei ordonante de urgenta, tinand cont ca in acest moment sunt unitati administrativ-teritoriale care din cauza situatiei expuse nu pot plati salariile personalului din invatamant, sanatate, administratie, bugetul local si, implicit, bugetul de stat sunt afectate in mod negativ, intrucat nu pot fi onorate angajamentele deja asumate, generandu-se penalitati in sarcina autoritatii publice locale. Astfel, constatand necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri a interesului public - administratie, sanatate, invatamant, avand in vedere caracterul obiectiv, in sensul ca aceasta situatie nu depinde de vointa Guvernului care, in asemenea imprejurari, este constrans sa reactioneze prompt pe calea unei ordonante de urgenta, luand in considerare faptul ca aspectele prezentate constituie o situatie de urgenta, vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, impunand adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 55, dupa alineatul (8) se introduc patru noi alineate, alineatele (8^1)-(8^4), cu urmatorul cuprins: „(8^1) In situatia exceptionala in care primarul se afla in imposibilitatea exercitarii mandatului in conformitate cu prevederile art. 60 sau art. 69 si 70, consiliul local este dizolvat in conditiile alin. (1)-(6), iar functia de secretar al unitatii administrativ-teritoriale este vacanta, prefectul numeste prin ordin o persoana prin detasare in conditiile art. 89 alin. (1) si (2) si, dupa caz, art. 92 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sa exercite atributiile de secretar al unitatii administrativ-teritoriale pentru a rezolva problemele curente ale comunei, orasului sau municipiului, pana la ocuparea functiei publice de conducere de secretar in conformitate cu prevederile legislatiei privind functia publica si functionarii publici.
(8^2) Persoana desemnata potrivit prevederilor alin. (8^1) trebuie sa indeplineasca conditiile de studii si vechime in specialitatea studiilor in conditiile prezentei legi si ale legislatiei privind functia publica si functionarii publici.
(8^3) In situatia prevazuta la alin. (8^1), prefectul trebuie sa solicite cu celeritate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici organizarea concursului pentru ocuparea functiei de conducere de secretar al comunei, orasului sau municipiului, dupa caz, in conditiile legii.
(8^4) Numirea in functia de secretar al comunei, orasului sau municipiului, dupa caz, se face, in situatia prevazuta la alin. (8^3), de catre prefect, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.”
2. La articolul 99, dupa alineatul (8) se introduc patru noi alineate, alineatele (9)-(12), cu urmatorul cuprins: „(9) In situatia exceptionala in care presedintele consiliului judetean se afla in imposibilitatea exercitarii mandatului, consiliul judetean este dizolvat in conditiile alin. (1)-(7), iar functia de secretar al judetului este vacanta, prefectul numeste prin ordin o persoana prin detasare, in conditiile art. 89 alin. (1) si (2) si, dupa caz, art. 92 din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sa exercite atributiile de secretar al judetului pentru a rezolva problemele curente ale judetului, pana la ocuparea functiei publice de conducere de secretar in conformitate cu prevederile legislatiei privind functia publica si functionarii publici.
(10) Persoana desemnata potrivit prevederilor alin. (9) trebuie sa indeplineasca conditiile de studii si vechime in specialitatea studiilor in conditiile prezentei legi si ale legislatiei privind functia publica si functionarii publici.
(11) In situatia prevazuta la alin. (9), prefectul trebuie sa solicite cu celeritate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici organizarea concursului pentru ocuparea functiei de conducere de secretar al judetului, in conditiile legii.
(12) Numirea in functia de secretar al judetului se face, in situatia prevazuta la alin. (11), de catre prefectul judetului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.”
3. La articolul 117, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins: „(2) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatiile prevazute la art. 55 alin. (8^1) sau, dupa caz, la art. 99 alin. (9), secretarul unitatii administrativ-teritoriale indeplineste functia de ordonator principal de credite pentru activitatile curente.”
Art. II. - Alineatul (7^2) al articolului 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(7^2) Primarii, presedintii consiliilor judetene, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti, aflati in situatia prevazuta la alin. (7^1), aplica in anul financiar in curs ultimul buget aprobat, actualizat cu sumele repartizate, in anul curent, de la bugetul de stat sau de la alte bugete, cu incadrarea cheltuielilor in limita lunara de 1/12 din totalul acestui buget.”
PRIM-MINISTRU, VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea
Ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice, Sevil Shhaideh
Ministrul finantelor publice, Eugen Orlando Teodorovici
Bucuresti, 27 mai 2015.
Nr. 14.
Comentarii articol (0)