O decizie a CCR, publicata in Monitorul Oficial pe 6 iulie, a declarat neconstitutional art. 6 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, care prevede ca reprezinta infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 6 ani retinerea si nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa.
Potrivit Constitutiei, prevederea declarata neconstitutionala este suspendata timp 45 de zile de la data publicarii deciziei CCR in Monitorul Oficial, perioada in care dispozitia nu mai este aplicabila. Daca pe durata celor 45 de zile Parlamentul sau Guvernul nu vor pune in acord prevederea neconstitutionala cu dispozitiile Constitutiei, efectele juridice ale acesteia vor inceta definitiv. Termenul de 45 de zile in care institutiile abilitate ar fi trebuit sa puna in acord cu Constitutia art. 6 din Legea evaziunii fiscale expira, dupa calculele noastre, astazi, 20 august 2015.
Pana in acest moment, nici Guvernul, nici Parlamentul nu au emis vreo reglementare care sa modifice prevederea neconstitutionala, astfel ca, de acum inainte, art. 6 din Legea nr. 241/2005 devine inaplicabil, iar efectele sale juridice inceteaza definitiv.
Retinerea taxelor si nevirarea lor nu mai este fapta penala. Ce risca totusi cei care fac asta?
Decizia CCR nr. 363 din 7 mai 2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 495 din 6 iulie 2015.
Curtea a constatat ca legea nu defineste notiunea de "impozite sau contributii cu retinere la sursa", astfel ca norma care incrimineaza infractiunea de evaziune fiscala nu intruneste conditiile de claritate, previzibilitate si accesibilitate, incalcand prevederile constitutionale cuprinse in art.1 alin.(5) care consacra principiul legalitatii.
Astfel, daca pana acum legislatia prevedea inclusiv pedeapsa cu inchisoarea pentru patronii si administratorii firmelor care retineau, dar nu virau la stat, contributiile si impozitele de la angajati, de acum incolo cei care incalca prevederile legale risca cel mult o amenda, care variaza direct proportional cu sumele datorate de debitor la bugetul de stat.
Codul de procedura fiscala stabileste la art. 219 alin. 1, lit. p) ca reprezinta contraventie "retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa".
Acelasi act normativ prevede la art. 219, alin. 2, lit. e), f) si g) valoarea amenzilor cu care se sanctioneaza contraventia mai sus mentionata.
Amenzile sunt diferentiate in functie de calitatea persoanei obligate sa efectueze retinerea la sursa, dar si de cuantumul sumei de plata. Astfel, faptele vor fi sanctionate:
- cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele juridice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pana la 50.000 lei inclusiv;
- cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei inclusiv;
- cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru persoanele juridice, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei.
Nota: Decizia CCR nr. 363 din 7 mai 2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 495 din 6 iulie 2015, poate fi consultata, integral, aici.