Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. — Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 1121 se introduc sapte noi articole, articolele 1122—1128, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1122. — (1) Este considerata opera orfana acea opera sau fonograma, prevazuta la art. 7, 8 si art. 103 alin. (1), in cazul in care niciun titular al drepturilor de autor asupra operei sau fonogramei nu este identificat sau, chiar daca unul sau mai multi dintre titulari sunt identificati, niciunul nu este localizat, in pofida efectuarii si inregistrarii unei cautari diligente a titularilor drepturilor de autor.
(2) Statutul de opera orfana se aplica urmatoarelor categorii de opere si fonograme care sunt protejate prin drepturi de autor si care au fost publicate pentru prima data intr-un stat membru sau, in absenta publicarii, care au fost difuzate pentru prima data intr-un stat membru:
a) operelor sub forma de carti, jurnale, ziare, reviste sau alte scrieri care se gasesc in colectiile bibliotecilor, institutiilor de invatamant sau muzeelor accesibile publicului, precum si in colectiile arhivelor sau ale institutiilor patrimoniului cinematografic sau sonor;
b) operelor cinematografice, audiovizuale si fonogramelor aflate in colectiile bibliotecilor, ale institutiilor de invatamant sau ale muzeelor accesibile publicului, precum si in colectiile arhivelor sau ale institutiilor patrimoniului cinematografic sau sonor;
c) operelor cinematografice si audiovizuale si fonogramelor produse de organismele publice de radiodifuziune si de televiziune pana la 31 decembrie 2002 inclusiv si aflate in arhivele acestora;
d) operelor si fonogramelor prevazute la lit. a)—c), care nu au fost niciodata publicate sau difuzate, dar care au fost puse la dispozitia publicului de catre institutiile prevazute la art. 1123 alin. (1), cu consimtamantul titularilor drepturilor de autor, numai daca este rezonabil sa se presupuna ca titularii drepturilor de autor nu s-ar opune utilizarilor prevazute la art. 1123;
e) operelor si altor obiecte protejate care sunt integrate sau incorporate in operele ori fonogramele prevazute la lit. a)—d) sau care constituie parte integranta a operelor sau fonogramelor respective.
(3) In situatia in care titularul dreptului de autor este identificat ori localizat ulterior, opera sau fonograma respectiva isi inceteaza statutul de opera orfana.
(4) Atunci cand o opera sau o fonograma are mai multi titulari de drepturi de autor si nu toti sunt identificati sau, chiar daca sunt identificati, nu sunt localizati in urma unei cautari diligente si nu sunt inregistrati in conformitate cu prevederile art. 1125, opera sau fonograma poate fi utilizata in conformitate cu prevederile art. 14 si 15, cu conditia ca aceia dintre titularii de drepturi care au fost identificati si localizati sa fi autorizat, in legatura cu drepturile pe care le detin, institutiile prevazute la art. 1123 alin. (1) sa efectueze reproducerea si sa o puna la dispozitia publicului.
(5) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere drepturilor asupra operei sau fonogramei ai carei titulari au fost identificati si localizati.
(6) Dispozitiile privind operele orfane nu se aplica in privinta operelor anonime sau sub pseudonim.
Art. 1123. — (1) Utilizarea operelor sau fonogramelor orfane de catre biblioteci, institutii de invatamant si muzee accesibile publicului, precum si de catre arhive, de catre institutii ale patrimoniului cinematografic sau fonografic si de catre organismele publice de radiodifuziune si de televiziune, pentru a realiza obiective legate de misiunile lor de interes public, se poate realiza prin:
a) punere la dispozitia publicului, in sensul art. 15;
b) reproducere, in sensul art. 14, in vederea digitizarii, punerii la dispozitie, indexarii, catalogarii, conservarii sau restaurarii.
(2) Institutiile prevazute la alin. (1) pot utiliza o opera orfana numai in scopul realizarii obiectivelor legate de misiunile lor de interes public, in special conservarea operelor si fonogramelor aflate in colectiile lor, restaurarea acestora si furnizarea de acces in scop cultural si educational la acestea. Aceste organisme pot obtine venituri din utilizarea operelor orfane in scopul exclusiv de acoperire a costurilor legate de digitizarea si de punerea acestora la dispozitia publicului.
(3) Institutiile prevazute la alin. (1) au obligatia de a preciza numele autorilor identificati si ale altor titulari ai drepturilor de autor in toate utilizarile unei opere orfane.
(4) Dispozitiile prezentei legi nu aduc atingere libertatii contractuale a institutiilor prevazute la alin. (1) in ceea ce priveste exercitarea misiunilor lor de interes public, indeosebi in ceea ce priveste acordurile de parteneriat public-privat.
(5) Titularii drepturilor de autor care pun capat statutului de opera orfana al operelor sau fonogramelor lor beneficiaza de o compensatie echitabila pentru utilizarea de catre institutiile prevazute la alin. (1) a acestor opere sau fonograme, in conditiile legii.
(6) Compensatia echitabila, prevazuta la alin. (5), se stabileste in functie de numarul de copii/reproduceri realizate dupa opera sau fonograma respectiva.
Art. 1124. — (1) In scopul stabilirii statutului de opera orfana, institutiile prevazute la art. 1123 alin. (1) se asigura ca pentru fiecare opera individuala sau fonograma se efectueaza o cautare diligenta si de buna-credinta, prin consultarea surselor corespunzatoare pentru fiecare categorie de opere sau fonograme in cauza.
(2) Cautarea diligenta se efectueaza obligatoriu inaintea utilizarii operei sau fonogramei.
(3) Daca exista indicii ca s-ar putea gasi informatii relevante cu privire la titularii drepturilor de autor in alte tari, se consulta, de asemenea, sursele de informatii disponibile din tarile respective.
(4) Sursele prevazute la alin. (1) vor fi stabilite, prin decizia directorului general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in urma consultarii cu titularii de drepturi de autor si cu utilizatorii, pentru fiecare categorie de opere sau de fonograme.
(5) In cazul cartilor publicate, sursele includ urmatoarele:
a) depozitul legal, cataloagele din biblioteci, fisierele de autoritate detinute de biblioteci si de alte institutii;
b) asociatiile editorilor si autorilor din tara respectiva;
c) bazele de date si registrele existente, WATCH (Writers Artists and their Copyright Holders — scriitori, artisti si detinatorii de drepturi de autor ai acestora), ISBN (International Standard Book Number — numarul international standard pentru carti) si bazele de date cu cartile tiparite;
d) bazele de date ale organismelor de gestiune colectiva relevante, in special ale organismelor de reprezentare a drepturilor de reproducere;
e) surse care integreaza baze de date si registre multiple, inclusiv VIAF (Virtual International Authority Files — Dosare Virtuale Internationale de Autoritate) si ARROW (Accesible Registries of Rights Information and Orphan Works — registre accesibile ale informatiilor privind drepturile de autor si ale operelor orfane).
(6) In cazul ziarelor, revistelor, jurnalelor si periodicelor, sursele includ urmatoarele:
a) ISSN (International Standard Serial Number — numarul international standard pentru publicatii seriale), pentru publicatiile seriale;
b) indexuri si cataloage apartinand fondurilor si colectiilor bibliotecilor;
c) depozitul legal;
d) asociatii ale editorilor, ale autorilor si ale jurnalistilor din tara respectiva;
e) bazele de date ale organismelor de gestiune relevante, inclusiv ale organismelor de reprezentare a drepturilor de reproducere.
(7) In cazul operelor vizuale, si anume cele din categoriile artelor plastice, fotografiei, ilustratiilor, designului si arhitecturii, precum si in cazul schitelor acestor opere si ale altor astfel de opere care figureaza in carti, jurnale, ziare si reviste, sau in cazul altor opere, sursele includ urmatoarele:
a) sursele prevazute la alin. (5) si (6);
b) bazele de date ale organismelor de gestiune colectiva relevante, in special in cazul artelor vizuale, inclusiv organismele de reprezentare a drepturilor de reproducere;
c) bazele de date ale agentiilor de imagini, daca este cazul.
(8) In cazul operelor audiovizuale si al fonogramelor, sursele includ urmatoarele:
a) depozitul legal;
b) asociatii ale producatorilor din tara respectiva;
c) bazele de date ale institutiilor patrimoniului cinematografic sau sonor, dupa caz, si ale bibliotecilor nationale;
d) bazele de date cu standarde si identificatori pertinenti, cum ar fi ISAN (International Standard Audiovisual Number — Numarul International Standard pentru Opere Audiovizuale) pentru materialul audiovizual, ISWC (International Standard Music Work Code — numarul international standard pentru opere muzicale) pentru opere muzicale si ISRC (International Standard Recording Code — numarul international standard pentru inregistrari) pentru fonograme;
e) bazele de date ale organismelor de gestiune colectiva relevante, in special in cazul autorilor, artistilor interpreti sau executanti, producatorilor de fonograme si producatorilor din domeniul audiovizual;
f) genericul si alte informatii care figureaza pe ambalajul operelor;
g) baze de date ale unor asociatii relevante care reprezinta o categorie specifica de titulari de drepturi.
(9) Cautarea diligenta se efectueaza in statul membru in care opera a fost publicata pentru prima data sau, in absenta publicarii, in statul membru in care opera a fost radiodifuzata pentru prima data, cu exceptia operelor cinematografice sau audiovizuale al caror producator isi are sediul sau resedinta obisnuita intr-un stat membru, caz in care cautarea diligenta se desfasoara in statul membru in care producatorul isi are sediul sau resedinta obisnuita. In acest caz, cautarea diligenta se efectueaza in statul membru in care se afla organismul care a pus la dispozitia publicului opera sau fonograma, cu consimtamantul titularului drepturilor de autor.
(10) Institutiile prevazute la art. 1123 alin. (1) pastreaza evidenta cautarii lor diligente si furnizeaza urmatoarele informatii autoritatii nationale competente, respectiv Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor:
a) rezultatele cautarilor diligente pe care le-au efectuat si care au condus la concluzia ca o opera sau o fonograma este considerata opera orfana;
b) utilizarea operelor orfane;
c) orice schimbare privind statutul de opera orfana;
d) datele de contact.
Art. 1125. — Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor adopta masurile necesare pentru ca informatiile prevazute la art. 1124 alin. (10), primite din partea institutiilor prevazute la art. 1123 alin. (1), sa fie comunicate Oficiului pentru Armonizare in cadrul Pietei Interne, pentru a fi inregistrate in baza de date online unica, accesibila publicului, creata si administrata de catre acesta, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 386/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 19 aprilie 2012 privind atribuirea catre Oficiul pentru Armonizare in cadrul Pietei Interne (marci, desene si modele industriale a unor sarcini legate de asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala, inclusiv reunirea reprezentantilor sectorului public si privat in cadrul Observatorului European al Incalcarilor Drepturilor de Proprietate Intelectuala.
Art. 1126. — (1) In cazul in care o opera sau o fonograma este considerata opera orfana intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, conform art. 1122, atunci este considerata orfana si pe teritoriul Romaniei si poate fi utilizata si accesata in conformitate cu prezenta lege.
(2) Aceasta prevedere se aplica si operelor si fonogramelor prevazute la art. 1122 alin. (4), in masura in care este vorba despre drepturile titularilor de drepturi de autor neidentificati sau nelocalizati.
Art. 1127. — Nicio dispozitie a prezentei legi, privitoare la operele orfane, nu aduce atingere dispozitiilor privind brevetele, marcile inregistrate, desenele si modelele industriale, modelele de utilitate, topografia semiconductoarelor, caracterele tipografice, accesul conditionat, accesul serviciilor de radiodifuziune sau televiziune la transmisia prin cablu, protectia tezaurelor nationale, cerintele privind depozitele legale, practicile restrictive si concurenta neloiala, secretele comerciale, securitatea, confidentialitatea, protectia datelor si respectarea vietii private, accesul la documente publice, dreptul contractual, libertatea presei si libertatea de exprimare in mijloacele de informare in masa.
Art. 1128. — Titularul drepturilor de autor asupra unei opere sau fonograme considerate a fi opera orfana are, in orice moment, posibilitatea de a pune capat statutului de opera orfana.”
2. La articolul 1231 alineatul (1), dupa litera g) se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
„h) dreptul la compensatie echitabila pentru operele orfane.”
3. La articolul 1512, dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:
„i) Directiva 2012/28/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind anumite utilizari permise ale operelor orfane, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 299 din 27 octombrie 2012.” Prezenta lege transpune Directiva 2012/28/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind anumite utilizari permise ale operelor orfane, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 299 din 27 octombrie 2012.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALERIU-STEFAN ZGONEA
PRESEDINTELE SENATULUI
CALIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TARICEANU
Bucuresti, 21 iulie 2015.
Nr.210.
Comentarii articol (0)