Legea nr. 55/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii referitoare la încălcările normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră şi pentru facilitarea executării sancţiunilor aplicate acestor încălcări a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 282 din 14 aprilie şi a intrat în vigoare astăzi. Documentul aduce unele noutăţi în privinţa amendării şoferilor care încalcă legea rutieră în alte state din UE.
Regulile schimbului de informaţii, între statele membre UE, cu privire la infracţiunile rutiere au fost stabilite prin directivă, la nivel european, în 2011, iar România le-a transpus în legislaţie prin Legea nr. 5/2014.
Din cauză că directiva europeană a fost adoptată pe un temei legal eronat, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a anulat-o. Astfel, europarlamentarii au fost nevoiţi să adopte un alt act normativ în baza căruia să fie amendaţi şoferii care încalcă legislaţia rutieră în alte state UE. Noua directivă este aplicabilă din martie 2015, iar autorităţile române trebuiau să o transpună în legislaţie până la data de 6 mai a anului trecut. Proiectul de modificare a Legii nr. 5/2014 a fost lansat în dezbatere publică abia în cursul lunii iulie 2015, acesta fiind aprobat de Guvern în septembrie 2015, de Senat - în octombrie 2015 şi de Camera Deputaţilor - la mijlocul lunii trecute.
Actul normativ aplicabil de astăzi prevede, printre altele, că schimbul de informaţii privind şoferii care încalcă regulile de circulaţie va fi aplicabil inclusiv pentru Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Irlanda, Danemarca şi Elveţia.
Potrivit Directivei UE 2015/413 (pdf), primele trei state menţionate trebuie să se conformeze cel târziu până în primăvara anului 2017 la sistemul de schimb al informaţiilor pentru amendarea şoferilor străini, deoarece acestea au fost exceptate iniţial de la aplicarea regulilor. În ceea ce priveşte Elveţia, autorităţile româneşti au în vedere o viitoare includere a acestui stat în sistemul schimbului de informaţii. Aşadar, după ce Regatul Unit, Irlanda şi Danemarca vor transpune în propria legislaţie prevederile directivei europene, şoferii români care circulă cu maşina pe teritoriul lor şi încalcă regulile rutiere vor primi amenzile la adresa de domiciliu.
"Prezenta lege se aplică în relaţia cu Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Irlanda, Regatul Danemarcei şi Confederaţia Elveţiană, începând cu data la care aceste state vor face obiectul aplicării Directivei (UE) 2015/413 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2015 de facilitare a schimbului transfrontalier de informaţii privind încălcările normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră", prevede Legea nr. 55/2016.
În altă ordine de idei, documentul amintit prevede că autorităţile române nu mai trimit amenzile la domiciliu atunci când nu primesc răspuns de la şoferii străini care au săvârşit contravenţii în România -- după una sau mai multe încercări -- şi nici atunci când datele din sistem n-au permis, la o solicitare anterioară, contactarea şoferilor străini. În aceste situaţii, datele obţinute de autorităţi despre şoferi sunt şterse.
Contravenţiile rutiere pentru care poţi fi amendat
În prezent, legislaţia autohtonă în vigoare permite sancţionarea conducătorilor de vehicule, atunci când circulă în afara ţării, pentru opt contravenţii principale, după cum urmează:
- excesul de viteză;
- nefolosirea centurii de siguranţă;
- nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului;
- conducerea sub influenţa alcoolului;
- conducerea sub influenţa substanţelor psihoactive;
- nefolosirea căştii de protecţie (în cazul motocicliştilor);
- folosirea unei benzi interzise;
- folosirea ilegală a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare în timpul conducerii (exceptând situaţiile în care sunt utilizate dispozitivele de tip "hands free"/"mâini libere").
Notă: Amenzile pe care le primesc şoferii sunt cele aplicabile în statul în care aceştia au săvârşit contravenţiile, fiind transmise la adresele din România ale conducătorilor auto. Informaţii pe larg despre subiect sunt aici.
Comentarii articol (9)