Fiscul a anuntat joi, prin intermediul unui comunicat de presa, ca va verifica toate categoriile de contribuabili care afiseaza o avere semnificativa (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valoare etc), ce nu poate fi justificata prin veniturile declarate.
Potrivit datelor furnizate de ANAF, vor fi verificati aproape 8.000 de romani asupra carora planeaza suspiciuni, iar 5.400 dintre acestia vor fi verificati intr-o prima faza de catre 60 de inspectori ai Fiscului. Institutia a incadrat contribuabilii propusi pentru verificarea amanuntita in patru categorii:
- grupa de risc 1 - patron bogat de firma saraca. In aceasta categorie intra, spre exemplu, cei care detin patrimoniu semnificativ (case, masini, imprumuturi catre firme), care nu corespunde cu veniturile declarate, care sunt mult mai mici;
- grupa de risc 2 - persoane cu patrimoniu semnificativ, dar fara activitati economice cunoscute. In cazul acestora, exista posibilitatea ca persoanele sa obtina venituri fie din activitati legale nedeclarate, fie din activitati ilegale (camatarie, trafic de persoane etc);
- grupa de risc 3 - persoane cu venituri volatile. In domeniile acestora de activitate (showbiz), veniturile sunt volatile si provin inclusiv din exploatarea comerciala a dreptului de imagine, din participarea la evenimente, fara sa existe un contract permanent care sa permita urmarirea veniturilor;
- grupa de risc 4 - alte persoane care nu intra in cele trei profiluri de mai sus, dar care nu pot face dovada fiscalizarii veniturilor cu care si-au construit averile.
Puteti citi AICI mai multe informatii despre persoanele vizate de controlurile ANAF.
Cum verifica Fiscul daca ai venituri nedeclarate
Dispozitiile in vigoare stabilesc ca inspectia fiscala in cazul persoanelor fizice supuse impozitului pe venit este efectuata, pe intreg teritoriul tarii, de Directia verificari fiscale, structura competenta din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Din martie 2012, pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare si a reverificarii persoanelor fizice supuse impozitului pe venit, competenta revine directiei generale a finantelor publice judetene in a carei raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice verificate (sau, pentru municipiul Bucuresti, administratiei publice a sectorului in a carei raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice verificate).
Codul de procedura fiscala stabileste la Titlul VII, Cap. III ca organul fiscal are dreptul de a controla daca o persoana are venituri nedeclarate printr-o verificare fiscala prealabila documentara a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit.
Orice venituri constatate de organele fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala, a caror sursa nu a fost identificata se impun cu o cota de 16% aplicata asupra bazei impozabile ajustate pe baza procedurilor si metodelor indirect de reconstituite a veniturilor sau cheltuielilor. Prin decizia de impunere organele fiscale vor stabili cuantumul impozitului si al accesoriilor.
Daca organul fiscal constata o diferenta semnificativa intre, pe de o parte, veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit si, pe de alta parte, situatia fiscala personala, acesta continua verificarea prin comunicarea avizului de verificare si stabileste baza impozabila ajustata prin utilizarea metodelor indirecte.
Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit este o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei.
In situatia in care organul fiscal constata diferente semnificative, acesta solicita contribuabilului prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala.
Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a contribuabilului, cu acordul organului fiscal.
Metodele indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate sunt urmatoarele:
a) metoda sursei si cheltuirii fondului. Metoda consta in compararea cheltuielilor efectuate cu veniturile declarate in perioada supusa verificarii;
b) metoda fluxurilor de trezorerie. Metoda consta in analiza conturilor bancare si a fluxurilor de numerar pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestora cu sursele de venit si utilizarea lor;
c) metoda patrimoniului. Metoda consta in determinarea venitului impozabil pe baza cresterii valorii patrimoniului net al unui contribuabil pe parcursul unui an fiscal. Cresterea sau descresterea valorii patrimoniului net se determina prin compararea valorii patrimoniului net la inceputul perioadei cu cea de la sfarsitul perioadei.
Ce documente trebuie sa prezinte inspectorul pentru a te putea controla?
Inspectorii care efectueaza verificari fiscale sunt obligati sa detina o legitimatie speciala, nominala, pentru a putea face aceste controale, dar si un ordin de serviciu, fara de care legitimatia nu este valabila.
Legitimatia de verificare fiscala atesta imputernicirea speciala a titularului in fata contribuabilului, ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Documentul este eliberat inspectorilor cu atributii de verificare fiscala pentru desfasurarea verificarii fiscale si a inspectiei fiscale partiale privind obligatia de stabilire, retinere si plata a impozitului pe venit asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare.
Legitimatiile de verificare fiscala au regim special, sunt nominale, netransmisibile si trebuie semnate de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Iata cum trebuie sa arate legitimatia de verificare fiscala:
Atentie! Orice inspector care vine in control trebuie sa detina si o insigna a Fiscului, al carei model este urmatorul:
Pe langa legitimatie, inspectorii care efectueaza verificari fiscale trebuie sa detina si un ordin de serviciu semnat de conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala, fara de care legitimatia nu este valabila.
Ordinul de serviciu este documentul prin care organele fiscale sunt imputernicite sa efectueze verificarea fiscala sau verificarea fiscala prealabila documentara la o persoana fizica.
Documentul se intocmeste intr-un exemplar pentru echipa care va efectua verificarile fiscale si trebuie sa contina neaparat:
- numarul ordinului de serviciu;
- numele si prenumele persoanei/persoanelor desemnate pentru efectuarea verificarii fiscale/verificarii fiscale prealabile documentare pentru care s-a intocmit ordinul de serviciu;
- functia persoanei/persoanelor desemnate pentru efectuarea verificarii fiscale/verificarii fiscale prealabile documentare;
- denumirea structurii fiscale din care face/fac parte persoana/persoanele desemnata (e) pentru efectuarea verificarii fiscale/verificarii fiscale prealabile documentare;
- tipul de verificare: verificare fiscala sau verificare fiscala prealabila documentara;
- numele si prenumele persoanei verificate;
- codul numeric personal (CNP) sau numarul de identificare fiscala (NIF - pentru persoanele care nu detin CNP) al persoanei verificate;
- adresa de domiciliu a persoanei verificate;
- data inceperii verificarii fiscale/verificarii fiscale prealabile documentare;
- numarul legitimatiei persoanei/persoanelor desemnate pentru efectuarea verificarii fiscale/verificarii fiscale prealabile documentare;
- data emiterii ordinului de serviciu.
Ce alte documente mai folosesc autoritatile pentru control?
Pe langa documentele mai mentionate anterior, reprezentantii Fiscului mai utilizeaza, in cazul inspectiei fiscale a persoanelor fizice, 13 formulare, dupa cum urmeaza:
- Aviz de verificare fiscala;
- Ordin de serviciu (prezentat mai sus);
- Nota explicativa;
- Minuta intalnirii;
- Aviz de refacere a verificarii fiscale;
- Decizie de suspendare a verificarii fiscale;
- Decizie de incetare a procedurii de verificare fiscala;
- Decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar prin verificarea situatiei fiscale personale;
- Raportul de verificare fiscala prealabila documentara;
- Raportul de verificare fiscala;
- Invitatie;
- Proces-verbal;
- Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri.
Avizul de verificare fiscala reprezinta documentul prin care persoana fizica este anuntata ca urmeaza a fi supusa unei fiscale si trebuie sa contina obligatoriu:
- numele si prenumele persoanei verificate;
- codul numeric personal (CNP) sau numarul de identificare fiscala (NIF - pentru persoanele care nu detin CNP);
- adresa de domiciliu;
- data inceperii verificarii fiscale;
- perioada supusa verificarii;
- locul unde se va desfasura verificarea fiscala.
De asemenea, avizul de verificare fiscala contine si o rubrica „persoana de contact”, unde organele fiscale vor completa numele si prenumele unuia dintre membrii echipei de verificare fiscala si numarul de telefon la care acesta poate fi contactat.
Nota explicativa este documentul prin care organele fiscale solicita explicatii scrise persoanei verificate si/sau imputernicitului acesteia, care sa contribuie la clarificarea unor elemente relevante din activitatea persoanei fizice verificate si pentru fundamentarea unor constatari.
O nota explicativa se completeaza de persoana care raspunde la intrebari cu urmatoarele informatii:
- numele si prenumele;
- codul numeric personal;
- adresa de domiciliu;
- datele din documentul cu care se legitimeaza;
- numele, prenumele si functia persoanelor care au formulat intrebarile;
- data completarii, numele, prenumele si semnatura persoanei care raspunde la intrebari.
Minuta intalnirii este documentul in care organele fiscale competente consemneaza concluziile uneia sau mai multor intalniri cu persoana verificata sau reprezentantul legal al acesteia, in urma prezentarii de catre persoana supusa verificarii de documente justificative, clarificari sau note explicative pentru stabilirea situatiei fiscale reale.
De asemenea, „Minuta intalnirii” se completeaza si in situatia in care persoanei fizice i-a fost inmanat un formular de nota explicativa, fara ca raspunsurile la aceasta sa fie formulate pe loc.
Avizul de refacere a verificarii fiscale este asemenator avizului de inspectie fiscala, documentul instiintand persoana verificata in legatura cu refacerea verificarii care urmeaza sa se efectueze la aceasta. Avizul de refacere a verificarii fiscale, la fel ca documentul mentionat anterior, se transmite persoanei care urmeaza a fi supusa unei refaceri a verificarii fiscale, cu cel putin 15 zile inainte de data de incepere a acesteia.
Decizie de suspendare a verificarii fiscale este documentul care va fi intocmit de Fisc in cazul in care echipa care efectueaza verificarile fiscale identifica vreun motiv pentru suspendarea acestora. Decizia de suspendare a verificarii va contine datele de identificare a persoanei fizice verificate, precum si data de la care se suspenda verificarea fiscala si motivul suspendarii.
Decizia de incetare a procedurii de verificare fiscala este documentul prin care organele fiscale comunica rezultatele verificarilor fiscale si va fi completata numai in cazul in care s-a stabilit ca baza impozabila nu se modifica, iar creanta fiscala a fost corect determinata.
In schimb, cand contribuabilul va avea de achitat sume de bani suplimentare fata de ce a platit deja, organele fiscale vor emite, in locul unei decizii de incetare a procedurii de verificare fiscala, o Decizie de impunere privind impozitul.
Toate informatiile referitoare la o verificare fiscala, precum si toate documentele care au fost emise in timpul acesteia vor fi consemnate in raportul de verificare fiscala, iar la raport vor fi anexate toate situatiile, tabelele, copiile dupa documente, notele explicative si minutele intocmite cu persoana verificata.
Un alt act de control care poate fi intocmit este procesul verbal, documentul fiind completat insa numai in cazuri clar stabilite de normele legale, si anume:
- controlul inopinat;
- cercetarea la fata locului;
- pentru consemnarea unor fapte, in timpul verificarii fiscale, care pot intruni elementele constitutive ale unei infractiuni.
Un alt tip de proces-verbal care mai poate fi folosit in activitatea de verificare fiscala este cel completat cu ocazia ridicarii sau restituirii de documente - Procesul-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri.
Acest document va cuprinde numele si prenumele organelor fiscale, functia si numarul legitimatiei, precum si date pentru identificarea inscrisurilor (tipul, seria, numar, continut, numar de file, registre, carnete, bucati etc).
Ce drepturi si ce obligatii au persoanele fizice supuse verificarii fiscale?
Organele fiscale au dreptul sa cerceteze modul in care persoanele fizice declara si platesc impozitul asupra veniturilor realizate, procedura fiind reglementata de Codul de procedura fiscala. La randul lor, si contribuabilii verificati au anumite drepturi si obligatii, acestea fiind cuprinse in "Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale", in care se evidentiaza in mod clar ce poate si ce nu poate face o persoana fizica pe parcursul verificarii fiscale.
Inaintea desfasurarii verificarii fiscale, contribuabilul va fi instiintat despre aceasta actiune printr-un aviz de verificare, care va fi transmis, in scris, de organul fiscal cu cel putin 15 zile inainte de data inceperii verificarii fiscale, potrivit "Cartei drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale".
Avizul de verificare va cuprinde:
- temeiul juridic al verificarii;
- data de incepere a verificarii;
- perioada ce urmeaza a fi supusa verificarii;
- posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii;
- locul desfasurarii verificarii si persoana de contact la care se va prezenta contribuabilul;
- informatiile si inscrisurile relevante pentru verificare.
De la data comunicarii avizului, contribuabilul are la dispozitie 60 de zile, sub sanctiunea decaderii, sa prezinte documentele justificative in vederea clarificarii situatiei fiscale personale.
In plus, perioada de 60 de zile de la primirea avizului de verificare, prevazuta pentru prezentarea de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia fiscala, poate fi prelungita cu 30 de zile, o singura data, pentru motive justificate, conform recentului act normativ.
Pe langa obligatiile mentionate mai sus, Carta contine si o serie de drepturi pe care contribuabilii le pot exercita pe tot parcursul controlului fiscal. Unul dintre acestea este dreptul de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale. Concret, amanarea se poate face o singura data, la solicitarea scrisa, si doar pentru motive justificate. In acest caz, contribuabilului i se va comunica data la care a fost reprogramata actiunea de verificare fiscala.
Totodata, persoana fizica verificata are dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate sau juridica, pe toata durata verificarii fiscale, precum si de a fi protejata pe linia secretului fiscal.
De asemenea, contribuabilii pot solicita, printr-o cerere scrisa, schimbarea locului de desfasurare verificarii fiscale, care se poate desfasura si la:
- domiciliu, in caz de imposibilitate fizica de deplasare;
- domiciliul/sediul persoanei care va acorda asistenta de specialitate sau juridica, daca domiciliul acestei persoane reprezinta si sediul sau profesional.
In plus, persoana fizica poate colabora la constatarea starilor de fapt fiscale, de a da informatii, de a prezenta inscrisuri relevante pentru verificarea fiscala, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. Totodata, la inceperea verificarii, poate fi numita o persoana care sa dea aceste informatii.
De asemenea, perioada supusa verificarii fiscale este una impozabila, definita de Codul fiscal cu respectarea termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale. Astfel, contribuabilul are dreptul de a fi verificat numai pentru impozitele si taxele aflate in cadrul termenului de prescriptie.
Un alt drept al contribuabilului este acela de a fi informat pe parcursul desfasurarii verificarii fiscale asupra constatarilor rezultate. De asemenea, la finalizarea verificarii fiscale, organul fiscal va prezenta constatarile si consecintele lor, acordand celui verificat posibilitatea de a-si exprima, in scris, punctul de vedere.
In cazul in care contribuabilul se simte lezat de rezultatul verificarii fiscale, el poate contesta decizia de impunere emisa cu aceasta ocazie de organul de verificare fiscala. Conform dispozitiilor, contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:
- datele de identificare ale contribuabilului;
- obiectul contestatiei;
- motivele de fapt si de drept;
- dovezile pe care se intemeiaza;
- semnatura contribuabilului.
Contestatia se va depune in scris, in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere emisa in urma controlului, la organul fiscal emitent al actului atacat.
Ce obligatii au contribuabilii pe parcursul controlului?
Pe timpul desfasurarii verificarii fiscale, contribuabilii persoane fizice trebuie sa se prezinte la locul, data si ora precizate in avizul de verificare si sa furnizeze toate informatiile necesare pentru determinarea starii de fapt fiscale. De asemenea, persoanele verificate vor pune la dispozitia inspectorilor fiscali registrele, evidentele, documentele de afaceri, precum si orice alte inscrisuri relevante pentru clarificarea starii de fapt fiscale.
In plus, contribuabilii au obligatia inclusiv de a permite efectuarea cercetarilor la fata locului. Mai exact, indiferent de locul unde se desfasoara controlul, acestia trebuie sa permita functionarilor imputerniciti de organul fiscal, precum si expertilor folositi pentru aceasta actiune, sa efectueze o cercetare la fata locului. Astfel, functionarii si expertii pot intra pe terenuri, in incaperi si in orice alte incinte, daca este necesar pentru a face constatari in interes fiscal.
In schimb, contribuabilii pot refuza intrarea in domiciliu sau in resedinta. In acest caz, intrarea in domiciliul sau in resedinta se va face doar cu autorizarea instantei judecatoresti competente.
AvocatNet.ro a scris aici despre toate drepturile si obligatiile pe care le au persoanele fizice in timpul verificarilor fiscale.
Daca le este solicitata, contribuabilii trebuie sa depuna o declaratie de venituri
Contribuabilii supusi verificarilor fiscale prealabile trebuie sa prezinte, la solicitarea organelor fiscale, o declaratie de patrimoniu si venituri.
Elementele de patrimoniu ce trebuie raportate sunt:
1. Bunuri imobile: terenuri, cladiri si alte bunuri imobile;
2. Bunuri mobile:
- mijloace de transport (terestre/navale/aeriene) inmatriculate/inregistrate;
- bunuri sub forma de metale pretioase, bijuterii, obiecte de arta si de cult, colectii de arta si numismatica, antichitati, obiecte care fac parte din patrimoniul cultural national sau universal, a caror valoare de achizitie insumata depaseste 15.000 lei;
- animale, inclusiv animale de rasa sau care participa la competitii/curse, a caror valoare insumata depaseste 15.000 lei;
- active financiare: conturi si depozite bancare, fonduri de investitii, forme echivalente de economisire si investire, dar si plasamente, investitii directe si imprumuturi acordate;
- alte bunuri, titluri si/sau detineri a caror valoare individuala depaseste 10.000 lei;
- polite de asigurare, cu exceptia asigurarilor de raspundere civila auto;
- cheltuieli: cheltuieli personale, cheltuieli cu persoanele aflate in intretinere;
- datorii.
Atentie! Conform reglementarilor, elementele de patrimoniu se declara pe fiecare categorie indiferent de locul situarii sau realizarii, in tara sau in strainatate.
De asemenea, persoanele fizice supuse verificarilor fiscale vor trebui sa raporteze si mai multe categorii de venituri, si anume:
- venituri realizate pentru care se aplica regimul de retinere la sursa a impozitului;
- venituri realizate care nu sunt impozabile;
- venituri scutite de impozit.
Important! Nedepunerea declaratiei de patrimoniu in termenul prevazut de Codul de procedura fiscala (15 zile, daca solicitarea declaratiei are loc in perioada verificarii sau in 60 de zile, in cazul in care solicitarea documentului de catre autoritati are loc odata cu comunicarea avizului de de verificare) constituie contraventie si se sanctioneaza cu o amenda cuprinsa intre 10.000 de lei si 50.000 lei.