Ordinul ANAF nr. 1959/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de supraveghere si control in domeniul produselor accizabile a Directiei generale a vamilor si structurilor vamale subordinate a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 597 din 7 august.
Formularele aprobate de actul normativ sunt:
- Ordin de control;
- Proces-verbal;
- Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri;
- Proces-verbal de sigilare/desigilare;
- Invitatie;
- Nota explicativa.
Potrivit actului normativ, ordinul de control se intocmeste in vederea desfasurarii unui control curent, operativ, inopinat sau tematic, in domeniul produselor accizabile. Documentul se semneaza de catre directorul Directiei supraveghere si control vamal sau de directorul executiv al directiei regionale vamale/seful biroului vamal.
Ordinul trebuie prezentat contribuabilului controlat la inceputul oricarei actiuni de control in domeniul produselor accizabile.
Procesul-verbal se intocmeste de catre lucratorii vamali cu ocazia controlului curent, operativ si inopinat sau controlului tematic in domeniul produselor accizabile.
Conform prevederilor din Ordinul ANAF nr. 1959/2015, constatarile controlului vor fi prezentate clar, concis si lizibil, fara detalieri inutile, astfel incat sa rezulte motivul de fapt si temeiul de drept care au stat la baza fundamentarii fiecareia, in functie de natura si obiectivele controlului. Constatarile vor fi sustinute de inscrisuri, in copie certificata sau in original, precum si de alte mijloace materiale de proba.
Procesul-verbal de ridicare/ restituire de inscrisuri se completeaza de catre lucratorii vamali cu ocazia ridicarii sau restituirii de documente si inscrisuri.
Procesul-verbal de sigilare/desigilare se intocmeste de catre lucratorii vamali:
- cand exista indicii ca in locurile de productie, depozitare, comercializare sau pe timpul transportului se gasesc bunuri ori produse a caror provenienta nu este legala sau a caror fabricatie este interzisa de lege ori se produce fara autorizatie, iar actiunea de control nu poate fi finalizata, urmand a fi continuata ulterior;
- exista posibilitatea ca documentele, inscrisurile, bunurile necesare efectuarii controlului sa fie sustrase, distruse ori nu se poate face un inventar al acestora in vederea retinerii acestora;
- in activitatile de monitorizare a transporturilor de bunuri;
- in alte cazuri in care se impune sigilarea, conform legii.
Invitatia reprezinta documentul prin care un contribuabil este invitat si ii sunt solicitate lamuriri/inscrisuri de catre lucratorii vamali, la sediul acestora, in situatiile in care se impune efectuarea sau continuarea controlului ori controlul nu a putut fi efectuat la sediul social, domiciliul fiscal sau un sediu secundar al contribuabilului si nici intr-un loc stabilit de comun acord cu contribuabilul. Prin formularul "Invitatie" sunt solicitate registre, ocumente de afaceri si orice alte inscrisuri.
Nota explicativa este documentul prin care lucratorii vamali solicita explicatii scrise reprezentantului contribuabilului, oricarui angajat al acestuia sau oricarei persoane implicate in savarsirea faptelor constatate, care sa contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenta constatarile ori pentru clarificarea unor cauze si/sau imprejurari. Solicitarea de explicatii scrise se va face in timpul controlului, ori de cate ori acestea sunt necesare pentru clarificarea si definitivarea constatarilor.
In toate cazurile, explicatiile la intrebarile puse de lucratorii vamali se vor da in scris prin "nota explicativa", iar in cazul in care nu se primeste raspuns, refuzul va fi consemnat in procesul-verbal.