Conform Ordinului ANAF nr. 3.838/2015, în activitatea de control, inspectorii antifraudă utilizează următoarele tipuri de documente:
- procesul verbal - se întocmeşte cu ocazia controlului curent, operativ şi inopinat sau a controlului tematic, pentru constatarea unor situaţii faptice şi documentare existente la un moment dat, pentru stabilirea stării de fapt fiscale, precum şi pentru constatarea unor împrejurari privind săvârşirea unor fapte penale;
- procesul verbal de ridicare/restituire de înscrisuri - se completează de către inspectorii antifraudă cu ocazia ridicării/restituirii de documente şi/sau înscrisuri, în conditiile legii;
- procesul verbal de sigilare/desigilare - se întocmeste de inspectorii antifraudă când există indicii că în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau pe timpul transportului se găsesc bunuri sau produse a căror provenienţă nu este legală sau a căror fabricaţie este interzisă de lege sau se produce fără autorizaţie, iar acţiunea de control nu poate fi finalizată, urmând a fi continuată ulterior; există posibilitatea ca documentele, înscrisurile, bunurile necesare efectuării controlului să fie sustrase, distruse ori nu se poate face un inventar al acestora în vederea ridicării/reţinerii acestora; în activităţile de monitorizare a transporturilor de bunuri; în alte cazuri în care se impune sigilarea, în condiţiile legii;
- invitaţia - prin acest act contribuabilul este invitat şi îi sunt solicitate lămuriri/înscrisuri de către inspectorii antifraudă, la sediul acestora, în situaţiile în care se impune efectuarea/continuarea controlului ori controlul nu a putut fi efectuat la sediul social, domiciliul fiscal sau un sediu secundar al contribuabilului şi nici într-un loc stabilit de comun acord cu contribuabilul. O dată cu solicitarea prezenţei contribuabilului la sediul Direcţiei Generale/Regionale Antifraudă Fiscală, prin formularul "Invitaţie" sunt solicitate registre, documente de afaceri şi orice alte înscrisuri;
- nota explicativă - prin acest document se solicită explicaţii scrise reprezentantului contribuabilului, oricărui angajat al acestuia sau oricărei persoane implicate în săvârşirea faptelor constatate, care să contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenţa constatările sau pentru clarificarea unor cauze şi/sau împrejurări.
Reguli generale referitoare la întocmirea procesului‐verbal
1. Procesul‐verbal reprezintă actul de control bilateral care se întocmeşte de către inspectorii antifraudă cu ocazia controlului curent, operativ şi inopinat sau a controlului tematic
2. În cazul în care în timpul controlului au fost constatate împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar‐fiscal şi vamal, în procesul‐verbal, se vor menționa toate informațiile, datele, documentele şi înscrisurile relevante pentru stabilirea împrejurărilor în care au fost săvârşite faptele, precum şi explicațiile scrise ale administratorilor şi/sau ale oricăror persoane implicate. În situația în care administratorii şi/sau persoanele implicate refuză să ofere explicații scrise, se va menționa acest aspect în procesul‐verbal.
3. În cuprinsul procesului‐verbal prin care se stabilesc implicații fiscale ale faptelor care prezintă indiciile săvârşirii unor infracțiuni de evaziune fiscală sau fraudă fiscală şi vamală se vor descrie metodele de stabilire a bazei de impunere suplimentare, modul de calcul prin care a fost evaluat prejudiciul, detaliat pe fiecare impozit, taxă, contribuție sau alte sume datorate bugetului general consolidat.
4. Constatările vor fi susținute de înscrisuri, în copie certificată sau în original, după caz, precum şi de alte mijloace materiale de probă.
5. În cazul în care acțiunea de control a fost efectuată simultan ori succesiv în mai multe locații unde îşi desfăşoară activitatea acelaşi contribuabil, se vor întocmi, de regulă, pentru fiecare caz, procese‐verbale în care se vor descrie faptele constatate. Constatările cuprinse în procesele‐verbale încheiate în condițiile menționate mai sus pot fi valorificate printr‐un proces‐verbal care va cuprinde descrierea faptelor în ansamblul lor, a legăturilor dintre ele şi a eventualelor implicații fiscale ale acestora. Procesele‐verbale în care sunt descrise fapte valorificate, ulterior, printr‐un alt proces‐verbal, fac parte integrantă din acesta din urmă.
6. Constatările inspectorilor antifraudă rezultate în urma unei acțiuni de control curent sau tematic se vor valorifica în funcție de natura constatărilor şi obiectivul controlului.
7. Procesul‐verbal se comunică contribuabilului, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.
De reţinut!
În ceea ce priveşte constatările din cadrul procesului verbal, legislația spune că acestea trebuie prezentate clar, concis şi lizibil, astfel încât să rezulte motivele de fapt şi temeiul de drept care au stat la baza fundamentării fiecăreia.
- În cuprinsul procesului verbal prin care se constată indiciile săvârşirii unor infracţiuni de fraudă fiscală trebuie descrise metodele de stabilire a bazei de impunere suplimentare, modul de calcul prin care a fost evaluat prejudiciul, detaliat pe fiecare impozit, taxă, contribuţie sau alte sume datorate bugetului general consolidat. Acestea stau la baza intocmirii "Deciziei de instituire a măsurilor asiguratorii", document cu caracter de act administrativ-fiscal care are efecte şi consecinţe importante asupra contribuabilului, prin indisponibilizarea conturilor băneşti şi sechestrului asigurator asupra bunurilor mobile şi imobile. Este de reţinut faptul că această decizie poate fi atacată în instanţă, iar punctul forte al acţiunii îl reprezintă atacarea metodelor de stabilire a bazei de impunere şi a modului de calcul în situaţia nerespectării condiţiilor legale.
- Este necesar a fi inclus punctul de vedere solicitat contribuabilului, care poate influenţa constatările sau clarifica anumite cauze ori împrejurări.
- Din păcate, legea nu obligă la transmiterea proiectului de proces-verbal în vederea formulării punctului de vedere, acesta fiind solicitat a fi completat pe loc. Ori, este evident de ce se recomandă ca persoana controlată să fie asistată de un specialist.
- Tot spre deosebire de inspecţia fiscală, inspectorii antifraudă nu sunt obligaţi să comenteze punctul de vedere al contribuabilului.
- Totuşi, o formularea detaliată, întemeiată şi completă a punctului de vedere al contribuabilului controlat este foarte importantă, în condiţiile în care forma finală a procesului verbal (împreună cu anexele la acesta) vor fi transmise organelor de inspecţie fiscală şi altor instituţii ale statului.
Trebuie să știți și cum veți proceda în situația luării unei note explicative de către inspectorii Antifraudă Fiscală
Explicaţiile scrise nu se dau pe loc. Există o tendinţă a inspectorilor antifraudă fiscală de a solicita ca aceste explicaţii să se dea pe loc, este necesar însă un timp agreat de părţi pentru a se formula din partea contribuabilului explicaţii scrise corecte şi de natură să nu afecteze sau chiar să prejudicieze desfăşurarea şi rezultatele controlului.
Deci, pentru a se evita ca unele informaţii „date în grabă" să poată fi folosite de inspectorii antifraudă fiscală, cu siguranţă, în motivarea unor constatări, solicitaţi un timp rezonabil pentru formularea lor.