Potrivit OUG nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii ANAF, in urma controalelor efectuate, inspectorii antifrauda trebuie sa incheie procese verbale de control/acte de control pentru stabilirea starii de fapt fiscale, pentru constatarea si sanctionarea contraventiilor, precum si pentru constatarea imprejurarilor privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala.
Astfel, pentru ca aceste dispozitii sa poata fi puse in aplicare, Fiscul a emis Ordinul nr. 3721/2013 prin care au fost aprobate formularele si documentele utilizate in activitatea de control a Directiei Generale Antifrauda Fiscala. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 752 din 4 decembrie 2013 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Potrivit documentului au fost aprobate o serie de procese verbale, precum si alte acte specifice activitatii inspectorilor antifrauda fiscala.
Mai exact, a fost aprobat modelul procesului verbal care se va intocmi cu ocazia controlului curent, operativ si inopinat sau a controlului tematic, pentru constatarea unor situatii faptice si documentare existente la un moment dat, pentru stabilirea starii de fapt fiscale, precum si pentru constatarea unor imprejurari privind savarsirea unor fapte penale.
De asemenea a fost aprobat si modelul procesului verbal de ridicare/restituire de inscrisuri, care se va completa de catre inspectorii antifrauda cu ocazia ridicarii/restituirii de documente si/sau inscrisuri, in conditiile legii.
Prin Ordinul ANAF nr. 3721/2013 a fost aprobat, totodata, procesul verbal de sigilare/desigilare. Acest document se va intocmi de inspectorii antifrauda, in urmatoarele situatii:
- cand exista indicii ca in locurile de productie, depozitare, comercializare sau pe timpul transportului se gasesc bunuri sau produse a caror provenienta nu este legala sau a caror fabricatie este interzisa de lege sau se produce fara autorizatie, iar actiunea de control nu poate fi finalizata, urmand a fi continuata ulterior;
- exista posibilitatea ca documentele, inscrisurile, bunurile necesare efectuarii controlului sa fie sustrase, distruse ori nu se poate face un inventar al acestora in vederea ridicarii/retinerii acestora;
- in activitatile de monitorizare a transporturilor de bunuri;
- in alte cazuri in care se impune sigilarea, in conditiile legii.
Un alt document recent aprobat de Fisc este invitatia, prin care contribuabilul este invitat si ii sunt solicitate lamuriri/inscrisuri de catre inspectorii antifrauda, la sediul acestora, in situatiile in care se impune efectuarea/continuarea controlului ori controlul nu a putut fi efectuat la sediul social, domiciliul fiscal sau un sediu secundar al contribuabilului si nici intr-un loc stabilit de comun acord cu contribuabilul.
Odata cu solicitarea prezentei contribuabilului la sediul Directiei Generale/Regionale Antifrauda Fiscala, prin formularul „Invitatie” sunt solicitate registre, documente de afaceri si orice alte inscrisuri, se mai arata in actul normativ.
In acelasi timp, ANAF a aprobat modelul notei explicative, prin care inspectorii antifrauda vor solicita explicatii scrise reprezentantului contribuabilului, oricarui angajat al acestuia sau oricarei persoane implicate in savarsirea faptelor constatate, care sa contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenta constatarile sau pentru clarificarea unor cauze si/sau imprejurari.