Sesiunea extraordinara de astazi pentru reexaminarea noului Cod fiscal, in care senatorii au fost convocati recent de Calin Popescu-Tariceanu, nu se va mai tine, dupa cum a anuntat presedintele Senatului.
"Sesiunea extraordinara nu se va putea tine, vom amana pentru saptamana viitoare, cand va fi sesiune ordinara, dezbaterea pe marginea sesizarii facute de presedintele Klaus Iohannis", a declarat Calin Popescu Tariceanu, citat de Mediafax.
Presedintele Romaniei a cerut in iulie rediscutarea noului Cod fiscal. Astfel, conform Deciziei nr. 10/2015 (aparuta joi in Monitorul Oficial), senatorii trebuiau sa se intalneasca astazi, la ora 15:00, in sesiune extraordinara, pentru a se pronunta cu privire la admiterea sau respingerea solicitarii de reexaminare.
Proiectul de lege a fost trimis la promulgare dupa ce ambele Camere ale Parlamentului l-au adoptat in cursul acestui an (Senatul in aprilie si Camera Deputatilor in iunie).
Referitor la rediscutarea actului, presedintele Senatului precizat saptamana trecuta ca, din moment ce Klaus Iohannis n-a specificat exact ce articole de lege ar trebui reexaminate, senatorii se gasesc intr-o situatie procedurala inedita.
"Vreau sa subliniez faptul ca suntem intr-o situatie inedita din punct de vedere procedural pentru ca, in mod normal, solicitarile presedintelui trebuie sa fie adresate Parlamentului cu indicarea articolelor de lege asupra carora presedintele ar dori o reexaminare, ceea ce nu este cazul. Cererea presedintelui este, de fapt, o scrisoare adresata Parlamentului si va trebui sa vedem care este solutia juridica la o asemenea problema. De fapt, am si cerut punctul de vedere al expertilor juristi din Senat, de la Departamentul Legislativ, pentru a avea o imagine mai clara. Nu avem decat doua variante: ori sa revotam Codul Fiscal asa cum a fost el deja votat de Parlament si, practic, sa respingem cererea de reexaminare, ori sa discutam, dar nu avem ce sa discutam, concret, pentru ca presedintele nu ne-a dat in scrisoare punctele exacte pe care ar vrea sa le reconsidere Parlamentul. Si, atunci, nu exista in regulament procedura introducerii de amendamente de catre parlamentari", a declarat joi Calin Popescu-Tariceanu, potrivit unui comunicat de presa remis redactiei noastre.
De ce a fost retrimis in Parlament noul Cod fiscal
Presedintele tarii are posibilitatea de a intoarce legile in Parlament, pentru reexaminare, o singura data, potrivit Constitutiei. Astfel, daca senatorii si deputatii vor adopta din nou actul, Klaus Iohannis va fi nevoit sa-l promulge in zece zile de la primirea acestuia.
In cererea de reexaminare, presedintele a explicat ca Parlamentul trebuie sa promoveze o atitudine echilibrata si rationala, astfel ca politicile care genereaza fiscalitati excesive sau relaxari accentuate ar trebui evitate.
"In materie fiscala, legiuitorul trebuie sa promoveze o atitudine echilibrata si rationala, de natura a nu genera disfunctionalitati care, ulterior, sa necesite frecvente corectari de ordin legislativ. In acest sens, in elaborarea unui nou Cod fiscal nu ar trebui promovate politici care genereaza fiscalitati excesive, dar nici relaxari accentuate. Masurile de austeritate ale anului 2010 trebuie sa ramana istorie. Revenirea la politici fiscale riscante si cu consecinte negative pe termen lung reprezinta o experienta pe care nu numai clasa politica nu si-o mai poate permite, dar, mai ales, costurile acestora nu trebuie sa mai fie suportate de cetateni", scrie in solicitarea adresata Parlamentului.
In document se mai arata ca aplicarea noului Cod fiscal, in forma actuala, ar avea implicatii majore la nivelul constructiei bugetare pentru anii urmatori, din perspectiva obiectivului de mentinere a consolidarii fiscale: "Punerea in aplicare a noului Cod fiscal ar genera implicatii majore la nivelul constructiei bugetare pentru anii urmatori, din perspectiva obiectivului de mentinere a consolidarii fiscale. Conform evaluarilor Comisiei Europene si Fondului Monetar International, punerea in aplicare a noului Cod fiscal atrage, in mod evident, ratarea obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO), respectiv: deficit structural de 1% din PIB si deficit bugetar ESA de 1,2% din PIB, conform Programului de Convergenta si Strategiei Fiscal-bugetare. O asemenea dinamica denota instabilitate in abordarea fiscal-bugetara: de la deficite mari se trece la deficite mici, apoi din nou la deficite mari etc.".
Conform prevederilor noului Cod fiscal, printre principalele masuri care ar urma sa se aplice de la 1 ianuarie 2016 se numara scaderea TVA-ului, a accizelor la carburanti si eliminarea taxei pe constructiile speciale. Mai multe informatii in acest sens gasiti aici.
Senatul este prima Camera sesizata, astfel ca deputatii vor avea ultimul cuvant in privinta acestui act.