In primul semestru al acestui an, ASF a primit 9.206 petitii de la consumatori, se arata in analiza publicata joi pe site-ul Autoritatii. Dintre acestea, 8.093 (87,91%) vizeaza sectorul asigurarilor, 769 (8,35%) - sectorul pensiilor private si 344 (3,74%) - sectorul instrumentelor si investitiilor financiare.
In sectorul asigurarilor, petitiile legate de politele RCA si Carte verde (3.687), politele CASCO (963) si politele pentru incendii si alte daune la proprietati (260) au fost intalnite cel mai des. Iar in top trei asiguratori reclamati la ASF se gasesc societatile Astra (1.096 de petitii), Euroins (905 petitii) si City Insurance (707 petitii). Daca in cazul primelor doua s-au inregistrat scaderi fata de petitiile inregistrate in semestrul I din 2014 (-27,13%, respectiv -51,91%), City Insurance a inregistrat o crestere a reclamatiilor fata de aceeasi perioada a anului trecut (46,99%).
Referitor la motivele pentru care consumatorii au decis sa reclame societatile de asigurare in primul semestru din 2015, ASF noteaza ca aspectul cel mai des intalnit a fost neplata sau plata partiala a despagubirilor.
"Aspectul cel mai des reclamat de catre petenti in semestrul I din 2015 a fost neplata/plata partiala a despagubirilor/valorilor de rascumparare solicitate de catre asigurati/pagubiti, in 4.328 de cazuri, acestea reprezentand un procent de 84,86% din total. Printre alte aspecte sesizate s-au numarat si solicitari de recalculare a valorii despagubirilor, respectiv nerespectarea conditiilor contractuale / Normelor RCA", scrie in analiza Autoritatii.
Mai exact, in afara de problemele legate de plata despagubirilor, in analiza mai sunt scoase in evidenta si cele precum:
- stabilirea valorii de piata a vehiculelor fara respectarea normelor RCA (folosindu-se, de obicei, ofertele de pe piata);
- neinformarea pagubitilor cu privire la motivele diminuarii valorii despagubirilor solicitate;
- neaplicarea normelor RCA in vigoare la data emiterii politelor RCA, in cazul daunelor totale;
- incarcarea eronata a informatiilor in baza de date CEDAM (motiv care a dus la stabilirea eronata a clasei de bonus-malus la momentul incheierii noilor polite RCA);
- practicile incorecte privind vanzarea online a politelor RCA;
- emiterea unor polite RCA false;
- nerespectarea conditiilor de asigurare pentru politele CASCO, in ceea ce priveste modul de stabilire a valorii reale a vehiculelor la data producerii accidentelor auto;
- practicile incorecte ale service-urilor auto (de exemplu, emiterea devizelor de raparatie cu tarife mai mari decat cele practicate efectiv sau montarea de piese de o calitate inferioara si solicitarea costurilor pentru piese originale).
Exceptand petitiile care n-au putut fi analizate din diverse motive (reclamatii dublate, anonime si retrase, de exemplu), reprezentantii Autoritatii puncteaza ca, dintre cele 5.100 de petitii examinate, 3.057 (adica aproape 60%) au fost solutionate in favoarea petentilor.
Nota: Analiza completa a situatiei petitiilor inregistrate la ASF in semestrul I din 2015 poate fi gasita aici (pdf).
Comentarii articol (0)