Autoritãþile publice centrale ºi locale ºi agenþii economici vor acþiona conform noilor prevederi ale Legii apelor în situaþiile produse de inundaþii ºi de fenomene meteorologice periculoase. Guvernul a aprobat în ºedinþa de astãzi un proiect de Lege privind completarea ºi modificarea Legii apelor nr. 107/1999, modificatã ºi completatã prin Legea 310/2004.
"Modificãrile ºi completãrile aduse Legii apelor au în vedere eliminarea inadvertenþelor ºi lacunelor din legislaþie, vãzute ºi în timpul inundaþiilor din anul 2005", a spus ministrul Mediului, Sulfina Barbu. De asemenea, noua formã a Legii întãreºte activitatea de inspecþie în domeniul apelor, coreleatzã reglementãrile specifice din domeniul apelor cu cele din domeniul situaþiilor de urgenþã. Actul normativ adoptat astãzi transpune integral în legislaþia naþionalã Directiva Cadru pentru Apã din legislaþia europeanã.
Noile prevederi limiteazã exploatarea nisipurilor ºi a pietriºurilor din albiile râurilor numai la zonele în care este necesarã decolmatarea, reprofilarea albiei ºi regularizarea scurgerii debitelor de apã, în baza autorizaþiei de gospodãrire a apelor. Este interzisã exploatarea nisipurilor ºi a pietriºurilor în zona podurilor. "Ne-am propus sã punem capãt tuturor activitãþilor balastierelor care au dus la efecte dezastruoase în timpul inundaþiilor. Cele care nu se încadreazã în noile norme vor fi închise", a adãugat ministrul Sulfina Barbu.
Dreptul de exploatare a agregatelor minerale, în cazuri de urgenþã ca: viituri, precipitaþii, care au avariat sau au distrus poduri, drumuri, obiective economice, gospodãrii individuale, în scopul refacerii acestora, în limita cantitãþii maxime a 2000 metri cub/an, se face în baza notificãrii de începere a execuþiei, emisã de Direcþiile de Ape.
Proiectul de lege aprobat de Guvern stabileºte cã proprietarii sau administratorii de poduri sunt obligaþi sã asigure secþiunea optimã de scurgere a apelor pe cheltuiala proprie, amonte 1 km ºi aval 2 km, pentru a respecta parametrii avizaþi.
De asemenea, proprietarii/administratorii lucrarilor inginereºti de art. (poduri) sunt obligaþi sa asigure secþiunea optima de scurgere a apelor, pe cheltuialã proprie, în limita a douã lungimi ale lucrãrii de artã în albia majorã în amonte ºi a unei lungime a lucrãrii de artã în albia minorã aval, pentru a respecta parametrii avizaþi.
Autoritãþile centrale ºi locale ºi agenþii economici au obligaþia de a-ºi achiziþiona preventiv stocul de materiale de intervenþie, mijloacele mecanice ºi de transport pentru apãrarea împotriva inundaþiilor, a fenomenelor meteorologice periculoase, a accidentelor la construcþiile hidrotehnice ºi a poluãrilor accidentale. De asemenea, agenþii economici, persoane fizice ºi juridice, au obligaþia sã participe la operaþiunile operative de apãrare împotriva inundaþiilor, a fenomenelor meteorologice periculoase ºi a accidentelor la construcþiile hidrotehnice, organizate de comisiile judeþene în conformitate cu prevederile Planurilor de apãrare.
Proiectul de lege aprobat de Guvern stabileºte un nivel al amenzilor de circa 2,5 ori mai mare decât cel anterior. Amenzile maxime sunt de 80.000 RON.
Cu amendã de la 75.000 RON la 80.000 RON pentru persoane juridice ºi cu amendã de la 25.000 RON la 30.000 RON pentru persoanele fizice sunt sancþionate ºi urmãtoarele contravenþii:
• extragerea agregatelor minerale din albiile sau malurile cursurilor de apã, canalelor, lacurilor, de pe plajã sau de pe faleza mãrii, fãrã aviz sau autorizaþie de gospodãrire a apelor sau cu nerespectarea prevederilor acestora;
• extragerea agregatelor minerale din rezerve neomologate sau în afara perimetrelor marcate, peste limita cantitãþii maxime de 5.000 m3 pe an;
• amplasarea în albii majore de noi obiective economice sau sociale, inclusiv de noi locuinþe, fãrã avizul de amplasament, precum ºi fãrã avizul sau autorizaþia de gospodãrire a apelor sau fãrã respectarea mãsurilor de protecþie împotriva inundaþiilor;
• nerespectarea de cãtre persoanele fizice ºi persoanele juridice a regimului impus în zonele de protecþie;
• nerespectarea de cãtre utilizatorii de apã a obligaþiilor legale care le revin privind gospodãrirea raþionalã a apei, întreþinerea ºi repararea instalaþiilor proprii sau a celor din sistemele de alimentare cu apã ºi canalizare-epurare;
• neasigurarea întreþinerii ºi exploatãrii staþiilor ºi instalaþiilor de prelucrare a calitãþii apelor la capacitatea autorizatã, lipsa de urmãrire, prin analize de laborator, a eficienþei acestora ºi de intervenþie operativã în caz de neîncadrare în normele de calitate ºi în limitele înscrise în autorizaþia de gospodãrire a apelor;
• evacuarea apelor de minã sau de zãcãmânt în cursurile de apã fãrã asigurarea epurãrii corespunzãtoare a acestora, astfel încât sã fie respectate limitele admise pentru evacuare în receptorii naturali de suprafaþã;
• folosirea, transportul, mânuirea ºi depozitarea de reziduuri sau de substanþe chimice, fãrã asigurarea condiþiilor de evitare a poluãrii, directã sau indirectã, a apelor de suprafaþã sau subterane;
• practicarea, în lacurile de acumulare folosite ca surse pentru alimentãri cu apã potabilã, a pisciculturii în regim de furajare a peºtilor;
• topirea teiului, cânepii, inului sau a altor plante textile, fãrã avizul sau autorizaþia de gospodãrire a apelor ºi în afara locurilor anume destinate ºi amenajate în aceste scopuri;
• depozitarea în albii sau pe malurile cursurilor de apã, ale canalelor, lacurilor, bãlþilor ºi pe faleza mãrii, pe baraje ºi diguri sau în zonele de protecþie a acestora a materialelor de orice fel;
• vãrsarea sau aruncarea în instalaþii sanitare sau în reþele de canalizare a reziduurilor petroliere sau a substanþelor periculoase;
• deversarea apelor uzate în reþelele de canalizare ale localitãþilor sau ale obiectivelor industriale, cu nerespectarea condiþiilor stabilite de deþinãtorii acestora, ca ºi lipsa pre-epurãrii locale a acestor ape;
• folosirea de canale deschise, pentru scurgerea apelor fecaloid-menajere sau a apelor cu conþinut toxic;
• nerespectarea, de cãtre persoane fizice ºi persoane juridice, a restricþiilor în folosirea apelor ºi a altor mãsuri, stabilite pentru perioadele de secetã, ape mari sau calamitãþ
• obturarea sau blocarea, sub orice formã, precum ºi scoaterea din funcþiune, în orice mod, a construcþiilor ºi instalaþiilor de descãrcare a apelor mari;
• distrugerea sau deteriorarea unitãþilor ºi instalaþiilor reþelei naþionale de observaþii, a reperelor, a mirelor hidrometrice sau a altor însemne tehnice sau topografice, a forajelor hidrogeologice, a staþiilor de determinare automatã a calitãþii apelor ºi a altora asemenea;
• instalarea de conducte, cabluri, linii aeriene prin, peste sau sub albii ale râurilor, diguri, canale, conducte, baraje sau alte lucrãri hidrotehnice ori în zonele de protecþie a acestora, fãrã avizul de gospodãrire a apelor sau cu nerespectarea prevederilor acestuia, ori fãrã notificarea unor astfel de activitãþi.
Cu amendã de la 35.000 RON la 40.000 RON pentru persoane juridice ºi cu amendã de la 10.000 RON la 15.000 RON pentru persoane fizice sunt sancþionate urmãtoarele contravenþii:
• executarea sau punerea în funcþiune de lucrãri construite pe ape sau care au legãturã cu apele, precum ºi modificarea sau extinderea acestora, fãrã respectarea avizului sau a autorizaþiei de gospodãrire a apelor;
• exploatarea sau întreþinerea lucrãrilor construite pe ape sau care au legãturã cu apele, fãrã respectarea prevederilor autorizaþiei de gospodãrire a apelor;
• folosirea resurselor de apã de suprafaþã sau subterane în diferite scopuri, fãrã respectarea prevederilor autorizaþiei de gospodãrire a apelor, cu excepþia satisfacerii necesitãþilor gospodãriei proprii;
• evacuarea sau injectarea de ape uzate, precum ºi descãrcarea de reziduuri ºi orice alte materiale în resursele de apã, fãrã respectarea prevederilor avizului sau a autorizaþiei de gospodãrire a apelor;
• nerespectarea de cãtre agenþii economici a obligaþiei de a solicita autorizaþia de gospodãrire a apelor, la termenele stabilite;
• neîntreþinerea corespunzãtoare a malurilor sau a albiilor în zonele stabilite, de cãtre cei cãrora li s-a recunoscut un drept de folosinþã a apei sau de cãtre deþinãtorii de lucrãri;
• nerespectarea, de cãtre persoanele fizice ºi juridice, a reglementãrilor legale în vigoare, în cazurile de poluare a apelor naþionale navigabile de cãtre nave sau instalaþii plutitoare, sub orice pavilion;
• inexistenþa, la utilizatorii de apã, a planurilor proprii de prevenire ºi combatere a poluãrilor accidentale sau neaplicarea acestora;
• neanunþarea unitãþilor de gospodãrire a apelor cu privire la producerea unei poluãri accidentale, de cãtre utilizatorii care au produs-o;
• neluarea de mãsuri operative, de cãtre utilizatorul de apã care a produs poluarea accidentalã, pentru înlãturarea cauzelor ºi efectelor acesteia;
• inexistenþa planurilor de apãrare împotriva inundaþiilor, fenomenelor meteorologice periculoase ºi accidentelor la construcþii hidrotehnice, la nivel de obiectiv, precum ºi nerespectarea acestora ºi a planurilor locale de apãrare;
• plantarea, tãierea ori distrugerea arborilor, arbuºtilor, tufelor, a culturilor perene ºi puieþilor din albiile cursurilor de apã, din cuvetele lacurilor de acumulare ºi de pe malurile lor sau de pe baraje, diguri ºi din zonele de protecþie a acestora;
• plantarea de stâlpi pe baraje ºi diguri, fãrã avizul de gospodãrire a apelor sau cu nerespectarea prevederilor acestuia;
• inexistenþa la lucrãrile de barare a cursurilor de apã a instalaþiilor care sã asigure în aval debitele salubre ºi debitele de servitute, precum ºi migrarea ihtiofaunei;
• nerespectarea prevederilor programelor de exploatare a lacurilor de acumulare ºi prizelor de apã, precum ºi neasigurarea debitelor salubre ºi a debitelor de servitute;
• inexistenþa sau nefuncþionarea puþurilor de observaþie ºi control pentru urmãrirea poluãrii apelor subterane, datoritã apelor uzate rezultate din activitatea proprie;
• inexistenþa dispozitivelor sau a aparaturii de urmãrire a comportãrii în timp a lucrãrilor hidrotehnice ºi de alarmare în caz de pericol;
• întreþinerea necorespunzãtoare a dispozitivelor sau aparaturii de mãsurã ºi control al debitelor de apã captate sau evacuate, precum ºi a aparaturii de urmãrire a comportãrii în timp a lucrãrilor hidrotehnice ºi de alarmare în caz de pericol;
• refuzul persoanelor fizice ºi juridice de a prezenta avizele ºi autorizaþiile de gospodãrire a apelor sau orice alte documente necesare pentru efectuarea controlului, inclusiv de a participa la control cu reprezentanþi de specialitate;
• refuzul de a permite, personalului cu atribuþii de serviciu în gospodãrirea apelor ºi celor cu drept de control, accesul la ape, pe terenurile ºi incintele utilizatorilor de apã sau ale deþinãtorilor de lucrãri, precum ºi în orice alt loc unde este necesar a efectua constatãri, a monta ºi a întreþine aparatura de mãsurã ºi control, a preleva probe de apã sau a interveni în aplicarea prevederilor legale;
• neaducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a mãsurilor dispuse anterior, precum ºi a solicitãrilor legale ale Ministerului Apelor, Pãdurilor ºi Protecþiei Mediului ºi ale Regiei Autonome "Apele Române";
• autorizarea lucrãrilor prevãzute la art. 48 fãrã a fi îndeplinite condiþiile pentru prevenirea poluãrii apelor, conform prevederilor legale în vigoare, sau retragerea nejustificatã a autorizaþiei de gospodãrire a apelor;
• neprimirea sub orice formã, de cãtre deþinãtorii terenurilor din aval, a apelor ce se scurg în mod natural de pe terenurile situate în amonte;
• executarea de construcþii sau instalaþii supraterane în zonele de protecþie a platformelor meteorologice;
• neparticiparea la acþiunile de apãrare împotriva inundaþiilor, de combatere a secetei sau a altor calamitãþi naturale.
Cu amendã de la 25.000 RON la 30.000 RON pentru persoane juridice ºi cu amendã de la 6.500 RON la 7.000 RON pentru persoane fizice:
• nerespectarea, de cãtre producãtorii de informaþii ce pot constitui Fondul naþional de date de gospodãrirea apelor, a obligaþiilor de a pãstra aceste date ºi de a le furniza conform prevederilor prezentei legi;
• spãlarea, în cursurile de apã sau în lacuri ºi pe malurile acestora, a vehiculelor ºi autovehiculelor, a altor utilaje ºi agregate mecanice;
• spãlarea, în cursurile de apã sau în lacuri ºi pe malurile acestora, a animalelor domestice, dezinfectate cu substanþe toxice, a obiectelor de uz casnic prin folosirea detergenþilor ºi a ambalajelor ce au conþinut pesticide sau alte substanþe periculoase;
• pãºunatul în zonele de protecþie a cursurilor de apã;
• efectuarea de sãpãturi pe maluri ºi în albiile cursurilor de apã sau ale canalelor pentru executarea de lucrãri de traversare sau alte lucrãri hidrotehnice, fãrã avizul de gospodãrire a apelor sau cu nerespectarea acestuia;
• circulaþia cu vehicule, trecerea cu animale sau staþionarea acestora pe baraje, diguri sau canale, cu excepþia locurilor anume destinate în acest scop sau pentru intervenþii operative;
• întreþinerea necorespunzãtoare a lucrãrilor de captare, acumulare ºi distribuþie a apei, a lucrãrilor de protecþie a albiilor ºi malurilor, a celor de prevenire ºi combatere a acþiunii distructive a apelor;
• inexistenþa dispozitivelor sau a aparaturii de mãsurã ºi control al debitelor de apã captate sau evacuate;
• branºarea locuinþelor la reþeaua de alimentare cu apã centralizatã, fãrã existenþa sau realizarea reþelelor de canalizare a staþiei de epurare.
Noile prevederi interzic, prin alte activitãþi: tãierea la ras a perdelelor forestiere de protecþie a digurilor ºi a lacurilor de acumulare, circulaþia vehiculelor pe coronamentul digurilor, blocarea golirii de fund ale barajelor, exploatarea nisipului ºi pietriºului în zona podurilor (minimum 1 km în amonte ºi 2 km în aval).
Nerespectarea acestor prevederi constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoarea de la 1 la 3 ani sau cu amendã cuprinsã între 55.000 RON ºi 60.000 RON.
Comentarii articol (1)