Conform modificãrii aduse de Guvern, cetãþenii sunt obligaþi sã permitã, în situaþii de protecþie civilã, accesul forþelor ºi mijloacelor de intervenþie în incinte sau pe terenuri proprietate privatã.
Noile prevederi vizeazã o mai bunã definire a situaþiei de protecþie civilã ºi delimitarea mai clarã a atribuþiilor ce revin Inspectoratului General pentru Situaþii de Urgenþã ºi a structurilor din subordine cu privire la activitatea de protecþie civilã.
Proiectul de lege stabileºte ºi categoriile de cheltuieli curente ºi de capital aferente activitãþii inspectoratelor judeþene pentru situaþii de urgenþã ºi al municipiului Bucureºti.
Astfel, din fondurile publice locale, precum ºi din cele gestionate în afara bugetului local, autoritãþile administraþiei publice locale pot finanþa ºi alte cheltuieli ale serviciilor profesioniste, cu excepþia cheltuielilor de personal. Finanþarea serviciilor de urgenþã voluntare ºi private urmeazã a se asigura de persoanele juridice care le-au constituit. În ceea ce priveºte obiectivele de investiþii de interes naþional de protecþie civilã, acestea se finanþeazã de la bugetul de stat.
Noile prevederi obligã protecþia civilã sã înºtiinþeze autoritãþilor publice ºi sã alarmeze populaþia în situaþii de protecþie civilã, sã asigure condiþiile de supravieþuire a populaþiei în situaþii de protecþie civilã, sã organizeze ºi sã execute intervenþii operative pentru reducerea pierderilor de vieþi omeneºti, pentru limitarea ºi înlãturarea efectelor situaþiilor de protecþie civilã ºi sã constituie rezerve financiare ºi tehnico-materiale specifice. Protecþia civilã nu are atribuþii în limitarea ºi înlãturarea efectelor dezastrelor ºi a efectelor atacurilor din aer pe timpul conflictelor armate.
Conform noului act normativ, îndeplinirea atribuþiilor specifice de protecþie civilã se realizeazã de cãtre serviciile de urgenþã publice sau private, profesioniste ºi voluntare. Serviciile de urgenþã private se înfiinþeazã de cãtre agenþi economici ºi instituþii sau se constituie ca societãþi comerciale.
Organizarea protecþiei civile la nivelul unitãþilor administrativ-teritoriale, al instituþiilor publice, al agenþilor economici ºi al organizaþiilor neguvernamentale se realizeazã în raport cu clasificarea acestora din punct de vedere al protecþiei civile ºi constã, printre altele, în constituirea organismelor ºi structurilor pentru managementul situaþiilor de urgenþã, inclusiv al protecþiei civile.
Coordonarea de specialitate a activitãþilor de prevenire în domeniul protecþiei civile ºi/sau al intervenþiei operative, asigurate de cãtre serviciile de urgenþã, se realizeazã de Inspectoratul General pentru Situaþii de Urgenþã, prin structurile sale specializate, ºi la nivel local, prin inspectoratele pentru situaþii de urgenþã judeþene ºi al municipiului Bucureºti. Pe timpul stãrilor excepþionale de mobilizare sau la rãzboi, coordonarea activitãþii de protecþie civilã se realizeazã prin punctele de comandã care se asigurã din timp de pace la nivelul autoritãþilor administraþiei publice centrale, la cele judeþene, municipale, de sectoare , orãºeneºti, al altor localitãþi importante, precum ºi la unele instituþii publice ºi agenþi economici.
Conform modificãrii aduse de Guvern, cetãþenii sunt obligaþi sã permitã, în situaþii de protecþie civilã, accesul forþelor ºi mijloacelor de intervenþie în incinte sau pe terenuri proprietate privatã. Autoritãþile administraþiei publice centrale ºi locale poartã întreaga rãspundere pentru asigurarea condiþiilor de supravieþuire a populaþiei afectate de urmãrile situaþiilor de protecþie civilã. Ministerul Administraþiei ºi Internelor, prin Inspectoratul General pentru Situaþii de Urgenþã, coordoneazã acþiunile de limitare ºi înlãturare a urmãrilor situaþiilor de protecþie civilã.
Conducãtorii instituþiilor publice, patronii ºi managerii agenþilor economici, indiferent de forma de proprietate, au ca obligaþii, printre altele, organizarea ºi dotarea pe baza criteriilor de performanþã elaborate de Inspectoratul General pentru Situaþii de Urgenþã, de servicii de urgenþã private ºi stabilirea regulamentului de organizare ºi funcþionare al acestora ori încheierea de convenþii sau contracte cu alte servicii de urgenþã voluntare sau private, care dispun de forþe ºi mijloace capabile sã intervinã operativ ºi eficace în cazul situaþiilor de protecþie civilã.
O altã obligaþie a acestora este aceea de a înºtiinþa persoanele ºi organismele competente asupra factorilor de risc ºi de a le semnala, de îndatã, cu privire la iminenþa producerii sau producerea unei situaþii de protecþie civilã la nivelul instituþiei sau agentului economic.
Proiectul de lege obligã proiectanþii, constructorii ºi beneficiarii de investiþii sã obþinã toate avizele, autorizaþiile ºi acordurile privind protecþia civilã ºi sã urmãreascã realizarea mãsurilor stabilite în cuprinsul acestora. Pentru actele eliberate se percep tarife stabilite prin ordin al ministrului administraþiei ºi internelor.
La solicitarea preºedinþilor comitetelor pentru situaþii de urgenþã, mesajele de avertizare ºi alarmare se transmit obligatoriu, cu prioritate ºi gratuit, prin orice operator audiovizual public sau privat de pe teritoriul României.
Proiectul normativ prevede cã evacuarea se executã pe baza planurilor întocmite în acest scop, conform normelor ºi instrucþiunilor elaborate de Inspectoratul General pentru Situaþii de Urgenþã. De asemenea, sunt obligate sã participe la limitarea ºi înlãturarea urmãrilor dezastrelor ºi serviciile pentru situaþii de urgenþã private. Autorizarea serviciilor de urgenþã private se executã pe baza normelor metodologice elaborate de Inspectoratul General pentru Situaþii de Urgenþã, aprobate prin ordin al ministrului administraþiei ºi internelor.
Dotarea structurilor de protecþie civilã, altele decât Inspectoratul General pentru Situaþii de Urgenþã ºi structurile subordonate, se efectueazã pe baza normelor elaborate de cãtre persoanele juridice care au constituit aceste structuri, avizate de cãtre inspectoratele pentru situaþii de urgenþã judeþene ºi aprobate de cãtre prefect.
Contractarea ºi aprovizionarea cu tehnicã ºi materiale se asigurã de cãtre fiecare beneficiar, contra cost. Tehnica ºi alte categorii de materiale necesare protecþiei civile se asigurã din donaþii, sponsorizãri, bunuri plasate sub regimul de admitere temporarã sau din alte surse legal constituite. Tehnica ºi materialele provenite din donaþii sau bunuri plasate sub regimul de admitere temporarã sunt scutite de taxe vamale.
Proiectul de lege promovat de Guvern modificã ºi faptele care constituie contravenþii, astfel încât în aceastã categorie se încadreazã:
a) neincluderea mãsurilor de protecþie civilã în programele de dezvoltare economico-socialã sau în proiectele de buget;
b) neorganizarea serviciilor de urgenþã voluntare sau neasigurarea înzestrãrii ºi a pregãtirii profesionale a acestora;
c) neasigurarea înºtiinþãrii, avertizãrii, alarmãrii sau evacuãrii populaþiei în situaþii de protecþie civilã, precum ºi transmiterea neautorizatã de mesaje de protecþie civilã;
d) neasigurarea identificãrii, a monitorizãrii ºi a evaluãrii factorilor de risc generatori de evenimente periculoase sau nestabilirea mãsurilor de protecþie împotriva efectelor negative ale acestora;
e) neasigurarea înzestrãrii, a dotãrii ºi a echipãrii cu mijloace tehnice de protecþie civilã, precum ºi nemenþinerea în stare de operativitate a acestora;
f) nesolicitarea avizelor, a acordurilor sau a autorizaþiilor privind protecþia civilã ori neîndeplinirea mãsurilor ºi a condiþiilor prevãzute în acestea;
g) neelaborarea regulamentelor, a normelor, a metodologiilor ºi a dispoziþiilor privind protecþia civilã;
h)neprevederea în documentele tehnico-economice ale investiþiilor a adãposturilor, a dotãrilor ºi a mãsurilor de utilitate publicã privind protecþia civilã sau nerealizarea la termen a acestora;
i) nemenþinerea adãposturilor publice de protecþie civilã în bunã stare de utilizare pe timpul situaþiilor excepþionale, corespunzãtoare destinaþiilor acestora;
j)
neparticiparea la instruirile, exerciþiile ºi aplicaþiile de pregãtire privind protecþia civilã; k) neîndeplinirea mãsurilor de protecþie nuclearã, biologicã ºi chimicã a populaþiei;
l) neanunþarea sau neinformarea despre evenimentele periculoase produse sau privind mãsurile de protecþie civilã luate ori necesar a fi luate;
m) folosirea în alte scopuri a mijloacelor tehnice de protecþie civilã cu destinaþie publicã;
n) interzicerea accesului personalului ºi al mijloacelor tehnice ale serviciilor de urgenþã în scopul îndeplinirii atribuþiilor legale specifice;
o) neconstituirea rezervelor de resurse tehnico-materiale necesare protecþiei civile, prevãzute în planurile specifice;
p) neîndeplinirea funcþiilor de sprijin stabilite pe timpul situaþiilor de urgenþã,
q) accesul persoanelor neautorizate pe timpul situaþiilor de urgenþã în zonele afectate, interzise accesului ºi care sunt delimitate ºi marcate corespunzãtor.
Amenzile pentru aceste contravenþii se aplicã atât persoanelor fizice, cît ºi celor juridice. Amenzile se menþin potrivit cuantumului din Legea 481/2004 ºi se încadreazã între 500.000 ºi 50.000.000 ROL.
Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute.
Comentarii articol (0)