Potrivit proiectului, alarmarea fãrã motiv întemeiat, a unei persoane sau a publicului, a organelor specializate, prin telefon, prin corespondenþã sau orice alte mijloace de transmitere la distanþã, cu privire la rãspândirea sau folosirea de produse, substanþe, materiale, microorganisme sau toxine de naturã sã punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul înconjurãtor se pedepseºte cu închisoare de la 1 la 3 ani.
Proiectul de Lege creeazã premisele derulãrii unor acþiuni energice ºi
eficiente din partea autoritãþilor statale, de naturã sã asigure prevenirea ºi
combaterea fenomenului terorist, sub toate formele de manifestare.
Acesta reglementeazã:
- definirea, în termeni juridici, a terorismului, în conformitate cu
specificitatea, periculozitatea ºi consecinþele actelor teroriste;
- incriminarea unitarã a tuturor activitãþilor subsumate terorismului;
- consacrarea juridicã a organizãrii ºi funcþionãrii Sistemului Naþional de
Prevenire ºi Combatere a Terorismului (SNPCT), precum ºi a atribuþiilor ce revin
instituþiilor din compunerea Sistemului;
- stabilirea, pe cale juridicã, a obligaþiilor ce revin, în sensul prevenirii ºi
combaterii terorismului, altor categorii de persoane juridice din România.
Astfel, terorismul reprezintã ansamblul de acþiuni ºi/sau ameninþãri, care
prezintã pericol public ºi afecteazã securitatea naþionalã, având urmãtoarele
caracteristici:
- sunt sãvârºite premeditat de entitãþi teroriste, motivate de concepþii ºi
atitudini extremiste, ostile faþã de alte entitãþi, împotriva cãrora acþioneazã
prin modalitãþi violente ºi/sau distructive;
- au ca scop realizarea unor obiective specifice, în principal, de naturã
politicã;
- vizeazã factori umani ºi/sau factori materiali din cadrul autoritãþilor ºi
instituþiilor publice, populaþiei civile sau a oricãrui alt segment aparþinând
acestora;
- produc stãri cu un puternic impact psihologic asupra populaþiei, menit sã
atragã atenþia asupra scopurilor urmãrite ºi conduc la percepþia favorabilã a
entitãþii teroriste.
În sensul acestei legi, constituie acte de terorism faptele sãvârºite de
entitãþi teroriste în afara stãrii de rãzboi sau în afara ariei de
aplicabilitate a legilor rãzboiului, în caz de conflict armat, dacã îndeplinesc
una dintre urmãtoarele condiþii:
- sunt sãvârºite cu violenþã ºi produc stãri de neliniºte, nesiguranþã, teamã,
panicã sau teroare în rândul populaþiei;
- atenteazã grav asupra factorilor umani specifici ºi nespecifici, a factorilor
materiali, precum ºi /sau a unor simboluri ºi valori naþionale;
- urmãresc realizarea unor obiective specifice, în principal politice, prin
determinarea autoritãþilor statului sã dispunã, sã renunþe sau sã influenþeze
luarea unor decizii în favoarea entitãþii teroriste.
În acelaºi timp, sunt asimilate actelor de terorism urmãtoarele fapte:
- procurarea, deþinerea, confecþionarea, fabricarea sau furnizarea, ori, dupã
caz, producerea de mijloace distructive, substanþe toxice, materiale,
microorganisme sau alte substanþe ori mijloace vãtãmãtoare, de naturã sã punã în
pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul înconjurãtor, în scop
terorist - pedeapsa pentru sãvârºirea acestor fapte este închisoare de la 10 la
15 ani ºi interzicerea unor drepturi;
- recrutarea, instruirea sau pregãtirea entitãþilor teroriste în vederea
folosirii armelor de foc, muniþiilor, explozivilor, armelor chimice,
bacteriologice sau nucleare, precum ºi în scopul facilitãrii ori comiterii de
acte de terorism- pedeapsa pentru sãvârºirea acestor fapte este închisoare de la
10 la 15 ani ºi interzicerea unor drepturi;
- înlesnirea intrãrii/ ieºirii, în/din þarã, gãzduirea ori facilitarea accesului
în zona obiectivelor vizate, a persoanei despre care se cunoaºte cã a sprijinit/
sãvârºit sau urmeazã sã sprijine/ sãvârºeascã un act terorist- pedeapsã cu
închisoare de la 5 la 10 ani ºi interzicerea unor drepturi;
- culegerea ºi deþinerea în scopul transmiterii, ori punerea la dispoziþie de
date ºi informaþii vizate de teroriºti, fãrã drept- pedeapsã cu închisoare de la
5 la 10 ani ºi interzicerea unor drepturi ;
- promovarea unor idei, concepþii sau atitudini în scopul susþinerii cauzei
ºi/sau activitãþii entitãþii teroriste- pedeapsã cu închisoare de la 5 la 10 ani
ºi interzicerea unor drepturi;
- spãlarea de bani, bancruta frauduloasã, actele de corupþie, ºantajul, traficul
de persoane, traficul ilicit de droguri ºi precursori, contrabanda, traficul cu
autoturisme furate, contrafacerea de monedã sau de alte valori, având ca
finalitate realizarea unui profit în folosul entitãþii teroriste. În cazul
acestor infracþiuni, maximul pedepsei se majoreazã cu 3 ani, fãrã a se putea
depãºi maximul general al pedepsei închisorii.
- orice alte fapte care comise cu intenþia de a sprijini sau de a determina
sãvârºirea actelor de terorism- închisoare de la 1 la 5 ani ºi interzicerea
unor drepturi.
Realizarea activitãþii de prevenire ºi combatere a terorismului se organizeazã
ºi desfãºoarã, în mod unitar. În acest scop se constituie
Sistemul
Naþional de Prevenire ºi Combatere a Terorismului, care se compune din:
a) Consiliul Suprem de Apãrare a Þãrii, cu rol de coordonare strategicã;
b) Serviciul Român de Informaþii, cu rol de coordonare tehnicã;
c) Ministerul Administraþiei ºi Internelor;
d) Ministerul Apãrãrii Naþionale;
e) Ministerul Afacerilor Externe;
f) Ministerul Economiei ºi Comerþului;
g) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale;
h) Ministerul Mediului ºi Gospodãririi Apelor;
i) Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului;
j) Ministerul Sãnãtãþii;
k) Ministerul Comunicaþiilor ºi Tehnologiei Informaþiilor;
l) Ministerul Finanþelor Publice;
m) Ministerul Integrãrii Europene;
n) Ministerul Justiþiei;
o) Serviciul Român de Informaþii Externe;
p) Serviciul de Protecþie ºi Pazã;
q) Serviciul de Telecomunicaþii Speciale;
r) Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie;
s) Banca Naþionalã a României;
t) Agenþia Naþionalã de Control a Exporturilor;
u) Oficiul Naþional de Prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor;
v) Comisia Naþionalã pentru Controlul Activitãþilor Nucleare.
Atribuþiile SNPCT pe linia
prevenirii terorismului constau în:
- activitãþi informativ-operative;
- activitãþi împotriva fluxurilor de alimentare cu resurse umane a entitãþilor
teroriste, desfãºurate în interiorul ºi/sau exteriorul teritoriului naþional;
- activitãþi împotriva fluxurilor de alimentare cu mijloace specifice de
acþiune, precum ºi cu resurse financiare, logistice sau informaþionale a
entitãþilor teroriste, desfãºurate în interiorul ºi/sau exteriorul teritoriului
naþional;
- activitãþi de pazã, protecþie ºi alte forme speciale de descurajare realizate
de cãtre forþele unor autoritãþi ºi instituþii publice din componenþa SNPCT,
pentru asigurarea securitãþii principalelor categorii de factori umani ºi de
obiective autohtone ori strãine de pe teritoriul naþional, precum ºi a
principalelor obiective româneºti din strãinãtate, potenþial vizate de entitãþi
teroriste;
- activitãþi de pregãtire a intervenþiei în urgenþe civile, generate de acþiuni
teroriste cu diverse mijloace specifice, în vederea limitãrii ºi combaterii
efectelor acestora;
- activitãþi de informare ºi relaþii publice;
- activitãþi de cooperare internaþionalã;
- activitãþi de instruire ºi perfecþionare profesionalã;
- activitãþi destinate optimizãrii continue a cadrului legislativ, aplicabil
categoriilor de misiuni care revin SNPCT, inclusiv , sub aspect penal ºi
procesual-penal.
Atribuþiile pe linia
combaterii terorismului constau în:
- activitãþi de identificare ºi tragere la rãspundere, conform legii, a
persoanelor care iniþiazã, pregãtesc, comit ori favorizeazã actele de terorism;
- intervenþia contrateroristã, când se desfãºoarã ori s-au produs atacuri
teroriste ºi, respectiv, intervenþia antiteroristã, în situaþia iminenþei
producerii unui atac terorist;
- participarea la operaþiuni de combatere a terorismului, prin cooperare
internaþionalã.
În structura SRI- ca autoritate naþionalã în domeniu-funcþioneazã
Centrul de
Coordonare Operativã Antiteroristã (CCOA). Aceasta este structura
organizatorico-funcþionalã ce asigurã continuitatea ºi coerenþa funcþionãrii
sistemului de legãturã ce articuleazã componentele SNPCT.
Centrul are urmãtoarele atribuþii:
- coordoneazã activitãþile desfãºurate în cadrul SNPCT, prin reprezentanþi
desemnaþi de autoritãþile ºi instituþiile publice din componenþa Sistemului;
- menþine legãtura permanentã cu autoritãþile ºi instituþiile publice componente
ale SNPCT, în vederea asigurãrii schimbului operativ de date ºi informaþii
privind activitãþile cu caracter terorist;
- integreazã datele ºi informaþiile obþinute în scopul stabilirii ºi
întreprinderii mãsurilor ce se impun;
- monitorizeazã activitãþile teroriste ºi informeazã operativ autoritãþile ºi
instituþiile publice abilitate din cadrul SNPCT;
- în situaþii de crizã teroristã, asigurã suportul logistic ºi operaþional
pentru funcþionarea operativã a Centrului Naþional de Acþiune Antiteroristã,
care este integrat funcþional în mecanismul general de gestionare a crizelor ºi
organizat conform legii;
- transmite cãtre autoritãþile ºi instituþiile publice competente din cadrul
SNPCT datele ºi informaþiile care fac obiectul întreprinderii de mãsuri, conform
atribuþiilor legale.
În situaþiile de crizã teroristã, SRI, prin unitatea specializatã, executã
intervenþia contrateroristã, independent sau în cooperare cu alte forþe
abilitate, pe întreg teritoriul þãrii, asupra obiectivelor atacate sau ocupate
de teroriºti, în scopul capturãrii sau anihilãrii ostaticilor ºi restabilirii
ordinii legale. În cazul obiectivelor din competenþa SPP, intervenþia
contrateroristã se executã de cãtre forþele specializate ale acestuia.
Intervenþia contrateroristã se executã cu aprobarea CSAT ºi se realizeazã
potrivit metodologiei elaborate de SRI ºi SPP, aprobatã prin hotãrâre a CSAT.
Capitolul III al legii - Prevenirea finanþãrii actelor de terorism -
stabileºte procedura de întocmire, completare ºi actualizare a listelor cu
persoane fizice ºi juridice ºi/sau entitãþi suspecte de sãvârºirea sau
finanþarea actelor de terorism, ale cãror operaþiuni financiare sunt supuse
autorizãrii prealabile a Bãncii Naþionale a României, a Comisiei Naþionale a
Valorilor Mobiliare ºi a Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor.
Totodatã, se reglementeazã refuzul operaþiunilor financiare, în cazul
persoanelor identificate de Comitetul Consiliului de Securitate al ONU cu
apartenenþã la organizaþiile sau grupãrile teroriste.
Proiectul de Lege prevede sancþiuni pentru actele de terorism, în conformitate
cu Codul Penal. Se pedepseºte tentativa de act terorist, precum ºi asocierea sau
iniþierea unei asocieri în vederea sãvârºirii de acte de terorism ori aderarea
sau sprijinirea, sub orice formã a unei astfel de asocieri (închisoare de la 10
la 15 de ani).
Punerea la dispoziþie unei entitãþi teroriste de bunuri mobile ºi imobile,
cunoscând cã acestea sunt folosite pentru sprijinirea sau sãvârºirea actelor de
terorism, precum ºi realizarea sau colectarea de fonduri, direct sau indirect,
ori efectuarea de orice operaþiuni financiar-bancare, în vederea finanþãrii
actelor de terorism, se sancþioneazã cu închisoare de la 15 la 20 de ani ºi
interzicerea unor drepturi. Aceste bunuri mobile sau imobile puse la dispoziþia
entitãþii teroriste se confiscã sau dacã acestea nu se gãsesc, condamnatul e
obligat la plata echivalentului lor în bani.
Ameninþarea unei persoane sau a unei colectivitãþi, prin orice mijloace, cu
rãspândirea sau folosirea de produse, substanþe, materiale, microorganisme sau
toxine de naturã sã punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori
mediul înconjurãtor, constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la
2 la 5 ani.
Ameninþarea adresatã unui stat sau unei organizaþii internaþionale sau unei
persoane fizice ori juridice, cu folosirea armelor biologice, a materialelor
nucleare, a altor materiale radioactive sau a materialelor explozive, în scop
terorist, constituie, de asemenea, infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de
la 3 la 12 ani. Dacã aceastã faptã e condiþionatã de îndeplinirea sau
neîndeplinirea unui act, pedeapsa este de închisoare de la 5 la 15 ani.
Totodatã, alarmarea fãrã motiv întemeiat, a unei persoane sau a publicului, a
organelor specializate, prin telefon, prin corespondenþã sau orice alte mijloace
de transmitere la distanþã, cu privire la rãspândirea sau folosirea de produse,
substanþe, materiale, microorganisme sau toxine de naturã sã punã în pericol
sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul înconjurãtor se pedepseºte cu
închisoare de la 1 la 3 ani.
Sancþiunile contravenþionale se pot aplica ºi persoanelor juridice.
În termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a acestei legi,
vor fi supuse aprobãrii Guvernului României Normele Metodologice de organizare
ºi funcþionare a SNPCT.
La intrarea în vigoare a Legii se abrogã OUG nr. 141/2001 ºi OUG nr. 159/2001.
La elaborarea proiectului de lege s-a avut în vedere atât exigenþele europene în
domeniu, cât ºi prevederile Convenþiilor internaþionale la care România este
parte (Convenþia Internaþionalã pentru reprimarea finanþãrii terorismului,
semnatã la New York la 9 decembrie 1999 ºi Convenþia internaþionalã pentru
reprimarea atentatelor teroriste cu bombe (explozivi) semnatã la New York la 15
decembrie 1997.
Comentarii articol (0)