Proiectul de Lege privind modificarea ºi completarea Legii nr.656/2002 pentru prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor urmãreºte adaptarea legislaþiei româneºti în domeniul combaterii spãlãrii banilor ºi al finanþãrii terorismului la acquis-ul comunitar. În acest sens, se impune corelarea dispoziþiilor Legii nr.656/2002 pentru prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor cu prevederile Directivei nr. 2001/97/EC a Parlamentului European ºi a Consiliului European din 4 Decembrie 2001, care modificã Directiva Consiliului nr. 91/308/EEC privind prevenirea utilizãrii sistemului financiar în scopul spãlãrii banilor. De asemenea, modificãrile propuse au în vedere cele 40 de Recomandãri ale Grupului Internaþional de Acþiune Financiarã privind Spãlarea Banilor (GAFI), modificate în iunie 2003, cele 8 Recomandãri Speciale GAFI referitoare la finanþarea terorismului, precum ºi recomandãrile fãcute cu ocazia celui de al doilea Raport de evaluare a României de cãtre grupul MONEYVAL din cadrul Consiliul Europei.
Recomandãrile GAFI sunt recunoscute de Fondul Monetar Internaþional ºi de Banca Mondialã ca standarde internaþionale în domeniul combaterii spãlãrii banilor ºi a finanþãrii terorismului.
În scopul realizãrii obiectivelor de mai sus, ulterior semnãrii Convenþiei de Twinning între reprezentanþii Italiei ºi ai Oficiului Naþional de Prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor, precum ºi aprobãrii acesteia de cãtre delegaþia Comisiei Europene, la sfârºitul anului 2003 a început implementarea Proiectului Phare RO 02-IB/JH-08, intitulat „Programul integrat pentru întãrirea capacitãþii instituþiilor româneºti implicate în combaterea spãlãrii banilor, a finanþãrii terorismului ºi crimei organizate”. Propunerile de armonizare la aquis-ul comunitar au fost formulate în cadrul programului menþionat de reprezentanþi ai autoritãþilor române implicate în domeniul prevenirii ºi combaterii spãlãrii banilor, respectiv Oficiului Naþional de Prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor, Ministerul Justiþiei, Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie, Ministerul Administraþiei ºi Internelor, Banca Naþionalã a României ºi Comisia Naþionalã de Valori Mobiliare, împreunã cu consilierii de pre-aderare desemnaþi de Uniunea Europeanã.
Proiectul reuneºte noþiunile de spãlarea banilor ºi finanþarea actelor de terorism, potrivit cerinþelor Directivei nr. 2001/97/EC, urmând ca acestea sã fie supuse unui regim unitar de prevenire ºi combatere.
Se lãrgeºte sfera persoanelor ºi instituþiilor care au obligaþia de raportare cãtre Oficiului Naþional de Prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor a tranzacþiilor suspecte de finanþare a terorismului sau de spãlare a banilor. Totodatã, informarea transmisã de Oficiul Naþional de prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor cãtre Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie constituie mijloc de probã, în condiþiile prevãzute de Codul de procedurã penalã iar identitatea persoanei care a sesizat Oficiul, nu poate fi dezvãluitã în cuprinsul acestei sesizãri. În vederea realizãrii unei conformitãþi cu Directiva nr. 2001/97/EC ºi cu cele 40 de Recomandãri GAFI, se excepteazã de la îndeplinirea obligaþiei de raportare persoanele care acordã consultanþã juridicã, fiscalã, contabilã ori financiar-bancarã, precum ºi cele care exercitã profesii juridice liberale, în cazul în care primesc informaþii susceptibile de a fi raportate cãtre Oficiu, în cadrul strict al exercitãrii profesiei ºi având în vedere obligaþia pãstrãrii secretului profesional. Aceste categorii profesionale au obligaþia sã raporteze informaþiile obþinute, în situaþiile expres prevãzute la art.8 alin.(1), în conformitate cu dispoziþiile exprese ale art.2 lit.a) par.5 din Directiva 2001/97/EC.
De asemenea, în conformitate cu cerinþe instituite prin documentele internaþionale menþionate, proiectul aduce ca element de noutate transmiterea de cãtre Oficiu a informaþiilor generale privind tranzacþiile suspecte, precum ºi a celor privind tipologiile de spãlare a banilor ºi de finanþare a terorismului cãtre persoanele fizice ºi juridice prevãzute în art.8, precum ºi cãtre autoritãþile cu atribuþii de control financiar ºi celor de supraveghere prudenþialã, proces reglementat sub denumirea de „feed-back” în art.11 din Directiva nr. 2001/97/EC ºi recomandarea nr.25 a GAFI.
În vederea îmbunãtãþirii dispoziþiilor privind tranzacþiile efectuate între persoane care nu sunt prezente fizic în momentul încheierii, se instituie obligaþia autoritãþilor de supraveghere prudenþialã de a emite norme privind mãsurile necesare pentru stabilirea identitãþii clienþilor.
În acord cu al doilea Raport de evaluare a României întocmit de cãtre grupul MONEYVAL din cadrul Consiliul Europei, precum ºi cu cerinþele formulate de Fondul Monetar Internaþional, proiectul de lege îmbunãtãþeºte sistemul mãsurii confiscãrii speciale, al mãsurilor asigurãtorii, cuprinde dispoziþii privind accesul la sisteme informaþionale, punerea sub supraveghere a conturilor bancare ºi a conturilor asimilate acestora, comunicarea de înscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, livrãrile supravegheate, precum ºi folosirea de investigatori sub acoperire.
Faþã de cele prezentate a fost întocmitã prezentul proiect de lege pe care, dacã sunteþi de acord, vã rugam sã îl aprobaþi.
Ministerul Justitiei.
#PAGEBREAK#
Anunt oficial al Ministerului Justitiei
În temeiul articolului 6 din Legea nr.52/2003 privind transparenþa decizionalã în administraþia publicã, Ministerul Justiþiei aduce la cunoºtinþa publicã textul proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea ºi sancþionarea spãlãrii banilor.
Observaþiile ºi propunerile privind proiectul menþionat pot fi transmise, în scris, în termen de 10 zile (pânã la data de 14 februarie 2005), pe adresa Ministerului Justiþiei la adresa str. Apolodor, nr.17, sector 5, Bucureºti sau pe fax, la numãrul 021/4107129.
Pentru informatii suplimentare va puteþi adresa Direcþiei Elaborare Acte Normative la telefon 021/4107394 sau email iprelipceanu@just.ro. Persoana de contact: Ionel Didea, Director.
Proiect de Lege privind modificarea ºi completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea ºi sancþionarea spãlãrii banilor
Art. I – Legea nr.656/2002 pentru prevenirea ºi sancþionarea spãlãrii banilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.904 din 12 decembrie 2002, cu modificãrile ulterioare, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Prezenta lege instituie mãsuri de prevenire ºi combatere a spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism.”
2. La articolul 2, dupã litera a), se introduce o nouã literã, litera a1) cu urmãtorul cuprins:
„a1) prin finanþarea actelor de terorism se înþeleg faptele incriminate prin art.15 din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr.159/2001pentru prevenirea ºi combaterea utilizãrii sistemului financiar-bancar în scopul finanþãrii de acte de terorism, aprobatã prin Legea nr.466/2002;”
3. La articolul 2, litera c) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„c) prin tranzacþie suspectã se înþelege operaþiunea care, prin natura ei ºi caracterul neobiºnuit în raport cu activitãþile clientului, trezeºte suspiciunea de spãlare a banilor sau de finanþare a actelor de terorism.”
4. Alineatele (1), (2), (3) ºi (4) ale articolul 3 se modificã ºi vor avea urmãtorul cuprins:
„(1) De îndatã ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevãzute la art.8 are suspiciuni cã o operaþiune ce urmeazã sã fie efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism, va informa persoana desemnatã conform art.14 alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul Naþional de Prevenire ºi Combatere a Spãlãrii Banilor, denumit în continuare Oficiul. Acesta va confirma primirea sesizãrii.
(2) Dacã Oficiul considerã necesar, poate dispune, motivat, suspendarea efectuãrii operaþiunii pe o perioadã de 72 de ore. Suma pentru care s-a dispus suspendarea operaþiunii rãmâne blocatã în contul titularului pânã la expirarea perioadei pentru care s-a dispus suspendarea sau, dupã caz, pânã la dispunerea altei mãsuri de cãtre Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie, în condiþiile legii.
(3) Dacã Oficiul considerã cã perioada de 72 de ore nu este suficientã, poate solicita, motivat, înainte de expirarea acestui termen, Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie prelungirea suspendãrii efectuãrii operaþiunii cu cel mult 5 zile lucrãtoare. Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie poate autoriza o singurã datã prelungirea solicitatã sau, dupã caz, poate dispune încetarea suspendãrii operaþiunii.
(4) Oficiul trebuie sã comunice persoanelor prevãzute la art. 8, de îndatã, decizia de suspendare a efectuãrii operaþiunii ori, dupã caz, mãsura prelungirii acesteia, dispusã de Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.”
#PAGEBREAK#
5.Alineatul (5) al articolul 3 se abrogã.
6. Alineatul (6) al articolul 3 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(6) Persoanele prevãzute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1), cu excepþia notarilor, vor raporta Oficiului, în cel mult 24 de ore, efectuarea operaþiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valutã, a cãror limitã minimã reprezintã echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacã tranzacþia se realizeazã prin una sau mai multe operaþiuni legate între ele.”
7. Articolul 4 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Persoanele prevãzute la art. 8, care au cunoºtinþã cã o operaþiune ce urmeazã sã fie efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism, pot sã efectueze operaþiunea fãrã informarea prealabilã a Oficiului, dacã tranzacþia se impune a fi efectuatã imediat sau dacã neefectuarea ei ar zãdãrnici eforturile de urmãrire a beneficiarilor tranzacþiei suspecte. Aceste persoane sunt obligate însã sã informeze Oficiul de îndatã, dar nu mai târziu de 24 de ore, despre tranzacþia efectuatã, precizând ºi motivul pentru care nu au fãcut informarea, potrivit art. 3.”
8. Alineatul (4) al articolul 5 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Oficiul poate face schimb de informaþii, în baza reciprocitãþii, cu instituþii strãine care au funcþii asemãnãtoare ºi care au obligaþia pãstrãrii secretului în condiþii similare, dacã asemenea comunicãri sunt fãcute în scopul prevenirii ºi combaterii spãlãrii banilor sau finanþãrii actelor de terorism.”
9. Alineatul (1) al articolului 6 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Oficiul va proceda la analizarea ºi prelucrarea informaþiilor, iar atunci când se constatã existenþa unor indicii temeinice de spãlare a banilor sau de finanþare a actelor de terorism, va sesiza de îndatã Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie, întocmind un proces-verbal.”
10. La articolul 6, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (1¹) ºi (1²), cu urmãtorul cuprins:
„(1¹)Sesizarea prevãzutã la alin.(1) reprezintã un mijloc de probã, în condiþiile prevãzute de Codul de procedurã penalã.
(1²) Identitatea persoanei fizice sau a persoanei juridice care, în conformitate cu art. 14 alin.(1), a sesizat Oficiul, nu poate fi dezvãluitã în cuprinsul sesizãrii.”
11. Alineatul (2) al articolului 6 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Dacã în urma analizãrii ºi prelucrãrii informaþiilor primite de Oficiu nu se constatã existenþa unor indicii temeinice de spãlare a banilor sau de finanþare a actelor de terorism, Oficiul pãstreazã informaþiile în evidenþã.”
12. Alineatul (4) al articolului 6 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Dupã primirea sesizãrilor, Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie poate solicita motivat Oficiului completarea acestora. Solicitarea poate fi efectuatã ºi de parchetele de pe lângã Curþile de Apel sau de pe lângã Tribunale ori, dupã caz, de Parchetul Naþional Anticorupþie, în cazurile repartizate spre soluþionare de Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.”
13. La articolul 6, dupã alineatul (6) se introduc douã noi alineate, alineatele (7) ºi (8), cu urmãtorul cuprins:
„(7) Oficiul va furniza persoanelor fizice ºi juridice prevãzute în art.8, precum ºi autoritãþilor cu atribuþii de control financiar ºi celor de supraveghere prudenþialã, printr-o procedura consideratã adecvatã, informaþii generale privind tranzacþiile suspecte ºi tipologiile de spãlare a banilor ºi de finanþare a actelor de terorism.
(8) Dupã primirea rapoartelor privind tranzacþiile suspecte, în cazul în care se constatã existenþa unor indicii temeinice de sãvârºire a altor infracþiuni decât cele de spãlare a banilor sau de finanþate a actelor de terorism, Oficiul va sesiza de îndatã organul competent.”
14. La alineatul (1) al articolului 8, litera a) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„bãncile, sucursalele bãncilor strãine, instituþiile de credit ºi sucursalele din România ale instituþiilor de credit strãine;”
15. La alineatul (1) al articolului 8, litera b) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„instituþiile financiare, cum ar fi: fonduri de investiþii, societãþi de investiþii, societãþi de administrare a investiþiilor, societãþi de depozitare, de custodie; societãþi de servicii de investiþii financiare, fonduri de pensii ºi alte asemenea fonduri, care îndeplinesc urmãtoarele operaþiuni: creditarea, incluzând, printre altele, creditul de consum, creditul ipotecar, factoringul, finanþarea tranzacþiilor comerciale, inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operaþiuni de plãþi, emiterea ºi administrarea unor mijloace de platã, cãrþi de credit, cecuri de cãlãtorie ºi altele asemenea, acordarea sau asumarea de garanþii ºi subscrierea de angajamente, tranzacþii pe cont propriu sau în contul clienþilor prin intermediul instrumentelor pieþei monetare, cecuri, ordine de platã, certificate de depozite etc., schimb valutar, produse financiare derivate, instrumente financiare legate de cursul valutar ori de rata dobânzilor, valori mobiliare, participarea la emiterea de acþiuni ºi oferirea de servicii legate de aceste emisiuni, consultanþã acordatã întreprinderilor în probleme de structurã a capitalului, strategia industrialã, consultanþã ºi servicii în domeniul fuziunilor ºi al achiziþiilor de întreprinderi, intermedierea pe pieþele interbancare, administrarea de portofolii ºi consultanþã în acest domeniu, custodia ºi administrarea valorilor mobiliare, precum ºi sucursalele din România ale instituþiilor financiare strãine;”
#PAGEBREAK#
16. La alineatul (1) al articolului 8, litera c) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„societãþile de asigurãri ºi reasigurãri, precum ºi sucursalele din România ale societãþilor de asigurãri ºi reasigurãri strãine;”
17. La alineatul (1) al articolului 8, litera d) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„agenþii economici care desfãºoarã activitãþi de jocuri de noroc, amanet, vânzãri-cumpãrãri de obiecte de artã, metale ºi pietre preþioase, dealeri, turism, prestãri de servicii;”
18. La alineatul (1) al articolului 8, litera e) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanþã juridicã, fiscalã, contabilã ori financiar-bancarã;”
19. La articolul 8, dupã litera e) se introduce litera e¹), cu urmãtorul cuprins:
„e¹) notarii, avocaþii ºi alte persoane care exercitã profesii juridice liberale, în
cazul în care acordã asistenþã în întocmirea sau perfectarea de operaþiuni pentru clienþii lor privind cumpãrarea sau vânzarea de bunuri imobile, acþiuni sau pãrþi sociale ori elemente ale fondului de comerþ, administrarea instrumentelor financiare ori a altor bunuri ale clienþilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii sau de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcþionãrii sau administrãrii unei societãþi comerciale, constituirea, administrarea sau conducerea societãþilor comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum ºi în cazul în care îºi reprezintã clienþii în orice operaþiune cu caracter financiar sau vizând bunuri imobile;”
20. La articolul 8 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
„(2) Prevederile prezentei legi nu se aplicã persoanelor prevãzute în art.8 alin.(1) lit. e) ºi e1), cu privire la informaþiile pe care le primesc sau le obþin de la unul din clienþii lor, în cursul determinãrii situaþiei juridice a acestuia sau a apãrãrii ori reprezentãrii acestuia în cadrul unor proceduri judiciare sau în legãturã cu acestea, inclusiv a acordãrii de consultanþã cu privire la declanºarea unor proceduri judiciare, indiferent dacã aceste informaþii au fost primite sau obþinute înainte, în timpul sau dupã încheierea procedurilor.”
21. Alineatul (3) ala articolului 9 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„De îndatã ce existã o informaþie cã prin operaþiune se urmãreºte spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism, se va proceda la identificarea clienþilor, chiar dacã valoarea operaþiunii este mai micã decât limita minimã stabilitã la alin. (2).”
22. La articolul 9, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
„Autoritãþile de supraveghere prudenþialã a persoanelor prevãzute la art. 8 emit, potrivit competenþei lor, norme privind mãsurile necesare pentru stabilirea identitãþii clienþilor în cazul operaþiunilor desfãºurate între persoane care nu sunt prezente fizic la efectuarea acestora.”
23. Articolul 11 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„În cazul în care existã informaþii referitoare la clienþii prevãzuþi la art. 9 ºi 10, în sensul cã tranzacþia nu se desfãºoarã în nume propriu, persoanele fizice ºi juridice menþionate la art.8 vor lua mãsuri pentru a obþine date despre adevãrata identitate a persoanei în interesul ori în numele cãreia acþioneazã aceºti clienþi, inclusiv de la Oficiu.”
24. Alineatul (1) al articolului 16 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Persoanele juridice prevãzute la art. 8 vor stabili proceduri ºi metode adecvate de control intern pentru a preveni ºi a împiedica spãlarea banilor ºi finanþarea actelor de terorism ºi vor asigura instruirea angajaþilor pentru recunoaºterea operaþiunilor care pot fi legate de spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism ºi luarea mãsurilor imediate ce se impun în asemenea situaþii.”
25. Alineatul (1) al articolului 17 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Autoritãþile cu atribuþii de control financiar, conform legii, ºi cele de supraveghere prudenþialã a persoanelor prevãzute la art. 8 vor verifica ºi vor controla, în cadrul atribuþiilor de serviciu, modul de aplicare a prevederilor prezentei legi, iar atunci când din datele obþinute rezultã suspiciuni de spãlare a banilor, finanþare a actelor de terorism sau alte încãlcãri ale dispoziþiilor prezentei legi vor informa de îndatã Oficiul.”
26. La articolul 17, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), care va avea urmãtorul cuprins:
„(3) Obligaþia prevãzutã la alin.1 se aplicã ºi Autoritãþii Naþionale a Vãmilor cu referire la importul ºi exportul fizic de instrumente de platã sub formã de numerar care depãºeºte echivalentul în lei a 10.000 de euro.”
27. Alineatul (2) al articolului 18 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Persoanele prevãzute la art. 8 ºi salariaþii acestora au obligaþia de a nu transmite, în afara condiþiilor prevãzute de lege, informaþiile deþinute în legãturã cu spãlarea banilor sau finanþarea actelor de terorism ºi de a nu avertiza clienþii cu privire la sesizarea Oficiului.”
28. Alineatul (2) al articolului 19 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea ºi combaterea spãlãrii banilor ºi a finanþãrii actelor de terorism, scop în care primeºte, analizeazã, prelucreazã informaþii ºi sesizeazã, în condiþiile art. 6 alin. (1), Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.”
#PAGEBREAK#
29. La articolul 19 alineatul (13), litera f) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„f) prin revocare de cãtre autoritatea care l-a numit, pentru motive bine întemeiate.”
30. Dupã articolul 24, se introduce un nou articol, articolul 241, cu urmãtorul cuprins:
„Art. 241 - În cazul în care s-a sãvârºit o infracþiune de spãlarea banilor sau de finanþarea actelor de terorism, luarea mãsurilor asigurãtorii este obligatorie.”
31. Articolul 25 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(1) În cazul infracþiunilor de spãlarea banilor ºi de finanþarea actelor de terorism se aplicã dispoziþiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.
(2) Dacã bunurile supuse confiscãrii nu se gãsesc, se confiscã echivalentul lor în bani sau bunurile dobândite în locul acestora.
(3) Veniturile sau alte beneficii materiale obþinute din bunurile prevãzute la alin. (2) se confiscã.
(4) Dacã bunurile supuse confiscãrii nu pot fi individualizate faþã de bunurile dobândite în mod legal, se confiscã bunuri pânã la concurenþa valorii bunurilor supuse confiscãrii.
(5) Dispoziþiile alin. (4) se aplicã în mod corespunzãtor ºi veniturilor sau altor beneficii materiale obþinute din bunurile supuse confiscãrii ce nu pot fi individualizate faþã de bunurile dobândite în mod legal.
(6) Pentru a garanta aducerea la îndeplinire a confiscãrii bunurilor, este obligatorie luarea mãsurilor asigurãtorii prevãzute de Codul de procedurã penalã.”
32. Alineatul (1) al articolului 26 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„În cazul infracþiunilor prevãzute la art.23 ºi 24, precum ºi în cazul infracþiunii de finanþarea actelor de terorism, secretul bancar ºi secretul profesional nu sunt opozabile organelor de urmãrire penalã, dupã începerea de cãtre procuror a urmãririi penale, ºi nici instanþelor de judecatã. Datele ºi informaþiile solicitate de procuror sau de instanþa de judecatã se comunicã de cãtre persoanele prevãzute la art. 8, la cererea scrisã a procurorului, în cursul urmãririi penale, sau a instanþei, în cursul judecãþii.”
33. Articolul 27 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(1) Când sunt indicii temeinice cu privire la sãvârºirea infracþiunii de spãlarea banilor sau de finanþarea actelor de terorism, în scopul strângerii de probe sau al identificãrii fãptuitorului, pot fi dispuse urmãtoarele mãsuri:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare ºi a conturilor asimilate acestora;
b) punerea sub supraveghere, interceptarea sau înregistrarea comunicaþiilor;
c) accesul la sisteme informatice.
(2) Mãsura prevãzutã la alin. (1) lit. a) poate fi dispusã de procuror, pe o duratã de cel mult 30 de zile. Pentru motive temeinice aceastã mãsurã poate fi prelungitã de procuror prin ordonanþã motivatã, fiecare prelungire neputând depãºi 30 de zile. Durata maximã a mãsurii dispuse este de 4 luni.
(3) Mãsurile prevãzute la alin. (1) lit. b) ºi c) pot fi dispuse de judecãtor, potrivit dispoziþiilor art. 911 – 916 din Codul de procedurã penalã care se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Procurorul poate dispune sã i se comunice înscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, în condiþiile prevãzute la alin. (1).”
34. Dupã articolul 27 se introduc douã noi articole, articolul 27¹ ºi articolul 27², cu urmãtorul cuprins:
„Art. 27¹ - (1) Procurorul desemnat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie poate autoriza, la solicitarea instituþiilor sau a organelor legal abilitate, efectuarea de livrãri supravegheate, cu sau fãrã sustragerea sau substituirea totalã ori parþialã a bunurilor care fac obiectul livrãrii.
(2) Livrarea supravegheatã este autorizatã prin ordonanþã motivatã care trebuie sã cuprindã, pe lângã menþiunile prevãzute la art. 203 din Codul de procedurã penalã, urmãtoarele:
a) indiciile temeinice care justificã mãsura ºi motivele pentru care mãsura este necesarã;
b) detalii cu privire la bunurile care fac obiectul livrãrii supravegheate ºi, dupã caz, la bunurile care urmeazã a fi sustrase ori substituite, precum ºi la bunurile care urmeazã a le înlocui pe acestea;
c) timpul ºi locul efectuãrii livrãrii sau, dupã caz, itinerarul ce urmeazã a fi parcurs în vederea efectuãrii livrãrii, dacã acestea sunt cunoscute;
d) datele de identificare a persoanelor autorizate sã supravegheze livrarea.
(3) Nu se poate autoriza efectuarea livrãrilor supravegheate în cazul în care prin acestea s-ar pune în pericol siguranþa naþionalã, ordinea sau sãnãtatea publicã;
Art. 27² - În cazul în care existã indicii temeinice ºi concrete cã s-a sãvârºit sau cã se pregãteºte sãvârºirea unei infracþiuni de spãlarea banilor sau de finanþarea actelor de terorism, care nu poate fi descoperitã sau ai cãrei fãptuitori nu pot fi identificaþi prin alte mijloace, pot fi folosiþi, în vederea strângerii datelor privind existenþa infracþiunii ºi identificarea fãptuitorilor, investigatori sub o altã identitate decât cea realã, în condiþiile prevãzute de Codul de procedurã penalã.”
Art. II – Prezenta lege transpune Directiva nr. 2001/97/EC a Parlamentului European ºi a Consiliului European privind modificarea Directivei Consiliului nr.91/308/EEC pentru prevenirea utilizãrii sistemului financiar în scopul spãlãrii banilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãþilor uropene nr. L 344/76 din 28.12.2001.
Art. III - Legea nr.656/2002 pentru prevenirea ºi sancþionarea spãlãrii banilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.904 din 12 decembrie 2002, cu modificãrile ulterioare, precum ºi cu modificãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Comentarii articol (0)