Autoritatea Nationala de Control a dat publicitatii recent un proiect de Ordonanta de Urgenta privind prevenirea, descoperirea, combaterea ºi sancþionarea fraudei fiscale. Una dintre noutatile aduse de acest act normativ consta in stabilirea unor amenzi contraventionale in EURO. De asemenea, frauda fiscalã se considerã delict dupã cum fapta sãvârºitã îndeplineºte cumulativ urmãtoarele condiþii: a) a avut ca rezultat pãgubirea bugetului beneficiar cu o sumã cuprinsã între 10.000 ºi 1.000.000 EUR în echivalentul monedei naþionale; b) au fost folosite intenþionat mijloace ºi tehnici fiscale care au indus în eroare organele fiscale.
PROIECT
ORDONANÞA DE URGENÞÃ
privind prevenirea, descoperirea, combaterea ºi sancþionarea fraudei fiscale
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. Prezenta ordonanþã de urgenþã reglementeazã înþelesul, prevenirea,
descoperirea, combaterea ºi sancþionarea formelor de FRAUDÃ FISCALÃ, stabileºte
cadrul juridic general pentru iniþierea negocierilor administrative ºi efectele
acestora asupra sancþiunii penale.
Art. 2. În înþelesul prezentei ordonanþe de urgenþã, termenii ºi
expresiile utilizaþi în conþinutul sãu, care nu sunt definiþi expres de alte
acte normative de aceeaºi valoare normativã cu prezenta ordonanþã de urgenþã ,
se definesc dupã cum urmeazã:
1. An fiscal - anul financiar la care se raporteazã obligaþia fiscalã
supusã controlului; anul fiscal este anul calendaristic care începe la 1
ianuarie ºi se încheie la 31 decembrie, indiferent de momentul la care se naºte
obligaþia fiscalã respectivã.
2. Bugetul beneficiar (bugetele beneficiare) sunt bugetele la care se
colecteazã taxele ºi impozitele reglementate de Codul fiscal, inclusiv bugetele
fondurilor speciale.
3. Obligaþii fiscale - Obligaþiile reglementate de Codul fiscal sau alte
reglementãri speciale, inclusiv Codul vamal, astfel cum au fost acestea definite
pentru fiecare categorie de persoane fizice sau persoane juridice în parte,
inclusiv grupuri de interes, asocieri ºi societãþi civile, în funcþie de natura
obligaþiei fiscale reglementate.
4. Venituri criminale – orice sumã de bani sau bunuri materiale obþinutã
dintr-o acþiune/inacþiune calificatã de prezenta ordonanþã de urgenþã ca DELICT
sau CRIMÃ DE FRAUDÃ FISCALÃ.
5. Mijloace ºi tehnici fiscale - modalitãþile de platã a obligaþiilor
fiscale, modul de completare a declaraþiilor ºi a oricãror alte formulare
fiscale, aprobate de lege, întocmirea ºi þinerea evidenþei contabile ºi
financiare cu privire la naºterea ºi stingerea obligaþiilor fiscale ale
contribuabilului.
6. Contribuabil - persoana fizicã sau reprezentantul legal, statutar sau
contractual al persoanei juridice, în sarcina cãrora codul fiscal sau legea
specialã a stabilit obligaþia fiscalã.
7. Frauda fiscalã - crima ºi delictul de fraudã fiscalã definite,
încriminate ºi sancþionate de prezenta ordonanþã de urgenþã, ca fraudã la legea
fiscalã.
8. Legea fiscalã - Codul fiscal ºi oricare lege specialã care
reglementeazã modul de stabilire, platã, înregistrare, declarare ale
obligaþiilor fiscale, de constatare a debitorilor ºi/sau creanþelor fiscale.
9. Procedee / mijloace frauduloase - orice act sau fapt întocmit sau
sãvârºit cu viclenie ºi cu intenþia de a ascunde realitatea obligaþiilor fiscale
sau prin care se solicitã restituirea sau diminuarea unei obligaþii fiscale prin
înºelãciune, precum ºi orice intervenþie fizicã sau intelectualã asupra unui
document oficial, formular fiscal sau asupra unor bunuri, care are drept efect
modificarea obligaþiilor fiscale sau produce evaziune fiscalã.
10. Activitate criminalã fiscalã – operaþiunile derulate între
persoane fizice sau juridice cu scopul sãvârºirii sau favorizãrii sãvârºirii
infracþiunii de fraudã fiscalã; pregãtirea, înfãptuirea ºi/sau acceptarea
rezultatului acestor operaþiuni, în mod conºtient, de cãtre autori sau de cãtre
cei care exercitã controlul fiscal,.
11. Legalizarea veniturilor – acþiunea menitã sã disimuleze
originea ilicitã a acestora pentru a crea impresia cã ele constituie venituri
obþinute legal. Acþiunea menþionatã implicã, în mod special, urmãtoarele:
a) transformarea sau transferul de venituri, cunoscând cã ele provin din
activitatea criminalã, în scopul ascunderii sau disimulãrii originii ilicite a
acestora sau în scopul sprijinirii unei persoane care participã la o astfel de
activitate, în vedere sustragerii de la consecinþele juridice ale faptei sale;
b) ascunderea sau disimularea caracterului, provenienþei, amplasãrii,
dispoziþiei ºi miºcãrii reale ale veniturilor sau transformarea acestora în
bunuri, cunoscând cã ele provin din activitatea criminalã;
c) dobândirea, posesia, folosirea de venituri sau dispoziþia asupra acestora,
cunoscând cã ele provin din activitatea criminalã.
12. Organizaþie criminalã fiscalã – constituirea ºi înregistrarea
de societãþi comerciale, indiferent de locul unde funcþioneazã, în þarã sau în
strãinãtate, precum ºi de reprezentanþe, sucursale, filiale, puncte de lucru sau
orice altã entitate care desfãºoarã activitãþi producãtoare de venituri ºi între
care existã raporturi comerciale, cu scopul de a se sustrage de la plata
obligaþiilor fiscale reale ºi de a facilita sãvârºirea unui DELICT / CRIME DE
FRAUDÃ FISCALÃ.
CAPITOLUL II
Definirea ºi încriminarea fraudei fiscale
Art. 3. Orice acþiune sau inacþiune sãvârºitã de contribuabil în mod direct
prin înºelãciune sau prin încãlcarea unei dispoziþii legale fiscale exprese, în
scopul diminuãrii obligaþiilor sale fiscale, a sustragerii prin mijloace
frauduloase de la plata obligaþiilor fiscale declarate, constituie fraudã
fiscalã.
Art.4. Procedeele ºi mijloacele frauduloase utilizate de autor la
sãvârºirea infracþiunii de fraudã fiscalã pot fi considerate, fãrã a se limita
la: transmiterea de informaþii nereale sau omisiunea transmiterii acestora în
vederea impunerii; neevidenþierea veniturilor realizate ºi a cheltuielilor
efectuate din activitãþile desfãºurate, prin întocmirea incorectã a registrelor
sau a oricãror alte documente prevãzute de lege; utilizarea unor documente
pentru reflectare în evidenþa contabilã, care nu sunt achiziþionate de la
unitãþile stabilite prin lege, necompletarea sau completarea inexactã a
rubricilor formularelor, corespunzãtoare operaþiunilor de înregistare; emiterea
de documente fiscale pentru operaþiuni neexistente; declararea unei valori
fictive a mãrfurilor supuse regimului vamal; suprafacturarea importurilor sau
subfacturarea exporturilor; exportul de profit prin intermediul firmelor
"offshore"; comercializarea formularelor cu regim special privind activitatea
financiarã-contabilã - în afara condiþiilor stabilite de lege; orice intervenþie
asupra unor documente sau bunuri care are drept efect modificarea obligaþiilor
fiscale reale, regularizarea ilegalã de TVA.
Art.5. (1) Orice eroare de înregistrare, raportare, declarare sau
redactare a unui document fiscal care a condus la pãgubirea unui buget
beneficiar cu o sumã mai micã de 10.000 EUR în echivalentul monedei naþionale,
constituie contravenþie ºi se sancþioneazã cu amenda prevãzutã de legea fiscalã
pentru operaþiunea fiscalã respectivã.
(2) Recunoaºterea în timpul efectuãrii controlului ºi comportamentul
contribuabilului care ajutã la descoperirea ºi înlãturarea efectului pe care l-a
produs eroarea respectivã, coroborat cu plata integralã a sumei reale datorate,
în termenul stabilit de instituþia publicã de control, înlãturã ºi rãspunderea
contravenþionalã a contribuabilului.
Art.6. (1) Înregistrãrile, raportãrile, declaraþiile sau redactarea
documentelor fiscale care conþin date nereale, cu cunoºtinþa contribuabilului,
care au condus la pãgubirea unui buget beneficiar cu o sumã mai micã de 10.000
EUR - în echivalentul monedei naþionale - constituie contravenþie consideratã
sãvârºitã de contribuabil ºi se sancþioneazã cu amendã reprezentând dublul celei
prevãzute de legea fiscalã pentru erorile obiºnuite.
(2) Recunoaºterea, în momentul începerii controlului, a întocmirii în mod
conºtient a unui document fiscal care prin erorile conþinute ºi efectele
scontate au condus la o pãgubire a unui buget beneficiar cu o sumã mai micã de
10.000 EUR, în echivalentul monedei naþionale, coroborat cu plata sumei real
datorate în termenul stabilit de instituþia publicã de control, înlãturã numai
rãspunderea contravenþionalã, dar nu ºterge contravenþia sãvârºitã de
contribuabil.
Art.7. (1) Frauda fiscalã se considerã delict dupã cum fapta sãvârºitã
îndeplineºte cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) a avut ca rezultat pãgubirea bugetului beneficiar cu o sumã cuprinsã între
10.000 ºi 1.000.000 EUR în echivalentul monedei naþionale;
b) au fost folosite intenþionat mijloace ºi tehnici fiscale care au indus în
eroare organele fiscale;
Art.8. (1) Delictul de fraudã fiscalã se încrimineazã în condiþiile
codului penal ca infracþiune cu un grad concret de pericol social ºi se
sancþioneazã cu pedeapsa închisorii (severe sau stricte) de la 5 la 10 ani.
(2) Tentativa nu se pedepseºte, dacã din fapta sãvârºitã nu a fost înregistratã
nici o pagubã niciunui buget beneficiar sau ea a putut fi corectatã în cursul
anului fiscal, din iniþiativa contribuabilului.
Art.9. Frauda fiscalã sãvârºitã cu îndeplinirea condiþiei prevãzute la
art.7 lit. b) ºi care a avut ca rezultat pãgubirea bugetului beneficiar cu o
sumã mai mare de 1.000.000 EUR, în echivalentul monedei naþionale, pentru un an
fiscal, se considerã CRIMÃ DE FRAUDÃ FISCALÃ.
Art.10. (1) Crima de fraudã fiscalã se încrimineazã în condiþiile codului
penal ca infracþiune cu consecinþe grave ºi se sancþioneazã cu pedeapsa
închisorii (stricte sau severe) de la 10 la 25 ani.
(2) În situaþia în care la anunþarea temei de control, înaintea declanºãrii
controlului, în timpul controlului, pânã la finalizarea controlului,
contribuabilul, printr-o declaraþie, din proprie iniþiativã înºtiinþeazã
instituþia publicã învestitã cu efectuarea controlului cã, în evidenþele sale,
au fost înregistrate anumite operaþiuni financiar-contabile sau au fost fãcute
declaraþii fiscale cu încãlcarea dispoziþiilor legale ºi aduce la cunoºtinþa
instituþiei publice de control procedeele frauduloase utilizate, ºi achitã
integral paguba, fapte apreciate drept delict sau crimã de fraudã fiscalã, au
drept consecinþã nesesizarea organelor de cercetare penalã.
(3) Dispoziþiile alin. (2) nu se aplicã în cazul în care contribuabilul
sãvârºeºte o nouã fraudã fiscalã într-un interval de 10 ani de la data
constatãrii faptei prevãzute la alin. respectiv.
(4) Dupã pronunþarea unei hotãrâri definitive, în cazul în care condamnatul
achitã între 25% - 50% din suma datoratã bugetului beneficiar, pedeapsa
prevãzutã la alin. (1) se reduce cu pânã la 25%, proporþional cu suma achitatã .
(5) Dupã pronunþarea unei hotãrâri definitive, în cazul în care condamnatul
achitã între 50% - 80% din suma datoratã bugetului beneficiar, pedeapsa
prevãzutã la alin. (1) se reduce cu 25% - 50%, proporþional cu suma achitatã .
(6) Dupã pronunþarea unei hotãrâri definitive, în cazul în care condamnatul
achitã între 80% - 100% din suma datoratã bugetului beneficiar, pedeapsa
prevãzutã la alin. (1) se reduce cu 50% - 75%, proporþional cu suma achitatã .
Art.11. (1) Pe lângã pedepsele prevãzute la art. 8 ºi art. 10, se aplicã
ºi pedeapa complementarã a suspendãrii activitãþii persoanei fizice sau juridice
pe o perioadã de 1 an ºi publicarea acestei mãsuri în Monitorul Oficial.
(2) La pedeapsa pentru DELICTE ºi CRIME DE FRAUDÃ FISCALÃ se aplicã ºi pedeapsa
confiscãrii speciale, conform prevederilor Codului de Procedurã Penalã.
Confiscarea specialã se va aplica ºi asupra beneficiilor obþinute din
activitatea criminalã fiscalã.
(3) Pentru organizarea si conducerea de evidenþe contabile duble, alterarea
actelor contabile sau a mijloacelor de stocare a datelor, pe lângã pedeapsa
aplicatã se dispune si mãsura interzicerii temporare de a organiza ºi a conduce
contabilitatea prin serviciul propriu.
Art.12. Persoana abilitatã de cãtre instituþiile statului cu verificarea,
stabilirea, colectarea, încasarea, executarea, înstiinþarea contribuabilului cu
privire la obligaþiile fiscale, precum ºi complicele acestuia, care au favorizat
sau au tãinuit sãvârºirea faptelor prevãzute la art. 3, se pedepseºte cu
închisoare de la 10 ani la 15 ani. Autorului acestor fapte i se vor aplica ºi
pedepsele complementare prevãzute la art.11 alineatul 1.
Art.13. Tãinuirea fiscalã se considerã ºi atunci când terþii au consimþit
la frauda fiscalã, sãvârºitã prin achiziþionarea de la autori de produse,
mãrfuri sau servicii, în scopul utilizãrii în interes personal sau al
înstrãinãrii acestora, despre care au cunoscut cã au fost obþinute prin mijloace
ºi procedee frauduloase ºi pentru care nu au fost declarate sau plãtite
impozitele sau taxele stabilite de lege.
Art.14. (1) În situaþia în care autorul unei forme de fraudã fiscalã este
reprezentant legal sau contractual al persoanei juridice, iar fapta este
rezultatul executãrii unei hotãrâri a adunãrii generale a
acþionarilor/asociaþilor, sau a unei dispoziþii exprese a unui asociat/acþionar,
aceºtia sunt consideraþi complici, în înþelesul Codului penal. Complicele se
pedepseºte cu pedeapsa prevãzutã de prezenta ordonanþã de urgenþã pentru autor,
în condiþiile Codului penal.
(2) Asociatul/acþionarul în înþelesul alin. (1) trebuie sã deþinã un procent
semnificativ din pachetul de acþiuni/pãrþi sociale, astfel încât sã poatã
influenþa hotãrârea adunãrii generale.
Art.15. (1) Evaziunea fiscalã sãvârºitã prin mijloace ºi procedee
frauduloase constituie delict sau crimã de fraudã fiscalã ºi se sancþioneazã
potrivit prezentei ordonanþe de urgenþã.
(2) În situaþia prevãzutã la alin. (1) la stabilirea pedepsei rezultante se
aplicã regulile privind concursul de infracþiuni.
CAPITOLUL III
Prevenirea, descoperirea ºi combaterea fraudei fiscale
Art. 16. Prevenirea, descoperirea ºi combaterea fraudei fiscale se
realizeazã prin mãsurile prevãzute de prezenta ordonanþã de urgenþã, completatã
cu dispoziþiile legii fiscale ºi include mãsuri împotriva legalizãrii
veniturilor provenite din activitatea criminalã.
Art.17. (1) Pentru prevenirea ºi limitarea cauzelor ce pot conduce la
fraudã fiscalã, dispoziþiile legale prin care sunt stabilite obligaþiile fiscale
trebuie sã fie explicite, sã respecte recomandãrile generale stabilite de Codul
fiscal, sã utilizeze termeni proprii consacraþi pentru domeniul reglementat,
fãrã trimiteri, similitudini sau derogãri de la noþiunile definite de legea
generalã.
(2) Normele, instrucþiunile ºi/sau ordinele emise de instituþiile abilitate de
lege în aplicarea legii fiscale, vor fi, de asemenea, exprese ºi explicite ºi nu
vor deroga sau extinde obiectul ºi înþelesul dispoziþiei legale în aplicarea
cãreia sunt emise.
(3) Formularele pentru declararea obligaþiilor fiscale ºi cele pentru
consemnarea rezultatului controlului fiscal sau al oricãrui control
administrativ în care se face chiar ºi numai referire la modul de stabilire,
declarare ºi/sau executare a unei obligaþii fiscale, vor fi exprimate explicit
ºi vor cuprinde explicaþii ºi detalii suficiente de întocmire ºi/sau completare,
astfel încât contribuabilul sã le poatã redacta/completa fãrã eforturi
deosebite, cu tehnici permise de legea fiscalã.
(4) Orice interpretare oficialã datã de entitãþile constituite ºi învestite
conform legii, cu atribuþii exprese în acest sens, se comunicã în mod
obligatoriu contribuabilului care a solicitat interpretarea ºi se publicã în
Monitorul Oficial Partea I, având autoritatea unei soluþii administrative pentru
situaþiile similare.
Art.18. (1) Pentru descoperirea situaþiilor prielnice sãvârºirii
infracþiunii de fraudã fiscalã ºi a fraudei fiscale însãºi, autoritãþile publice
legal învestite de lege pentru efectuarea controlului administrativ vor sesiza
ºi vor informa contribuabilul despre orice neregulã constatatã în activitatea
entitãþilor controlate ºi vor crea cadrul administrativ corespunzãtor începerii
ºi desfãºurãrii procedurilor de negociere reglementate de prezenta ordonanþã de
urgenþã.
(2) Limitele, nivelul de desfãºurare ºi efectul rezultatului acestor negocieri
asupra sancþiunii administrative sau a sancþiunii penale sunt reglementate
distinct de prezenta ordonanþã de urgenþã.
(3) Inspectorii fiscali sau personalul specializat în acþiuni de control, din
cadrul instituþiilor aflate în subordinea sau în coordonarea Autoritãþii
Naþionale de Control, în cazul în care considerã cã existã motive de suspiciune
privind evaziunea ºi/sau frauda fiscalã vor lua mãsura solicitãrii entitãþilor
controlate a urmãtoarelor date: scopul tranzacþiei ºi numele sau denumirea
clientului pentru care se efectueazã tranzacþia, data ºi durata tranzacþiei,
valoarea tranzacþiei ºi modul în care se executã aceasta.
(4) Personalul de specialitate din cadrul instituþiilor publice din subordinea
sau coordonarea Autoritãþii Naþionale de Control are dreptul ca, pe baza
împuternicirii legal încredinþate de conducãtorii acestor instituþii, sã
descopere actele ºi faptele contribuabililor prevãzute ºi sancþionate de
prezenta lege, sã aplice sancþiunile administrative, sã constate contravenþiile
sãvârºite, sã aplice amenzile prevãzute de dispoziþiile legale pentru fapta
comisã ºi sã sesizeze organele de urmãrire penalã atunci când sunt îndeplinite
elementele constitutive ale infracþiunilor de evaziune sau fraudã fiscalã.
(5) Solicitarea acestor date nu constituie violarea secretului de afaceri, a
secretului bancar sau al asigurãrilor ºi nici violarea restricþiilor privind
dezvãluirea de date ºi informaþii bazate pe o normã legalã sau pe un contract.
Persoanele care au primit informaþiile respective vor pãstra confidenþialitatea
lor ºi le vor utiliza strict în acþiunea fiscalã organizatã.
Art.19. (1) În scopul combaterii fenomenului de fraudã fiscalã,
autoritãþile fiscale ºi autoritãþile publice de control, denumite astfel de
legea de înfiinþare a acestora, vor acorda asistenþã de specialitate entitãþilor
care desfãºoarã activitatea fiscalã, vor transmite recomandãri cu privire la
modul de întocmire a evidenþelor, de completare a formularelor ºi vor avea în
programele de control tematic acþiuni speciale cu caracter preventiv.
(2) În cazul în care se constatã cã acþionarii/asociaþii unei societãþi
comerciale, care deþin 100 % sau majoritatea capitalului social, au fost
condamnaþi pentru infracþiunea de fraudã fiscalã, organul constatator va
solicita dizolvarea societãþii în vederea lichidãrii.
Art.20. (1) Mãsurile pentru prevenirea, descoperirea ºi combaterea
fenomenului de fraudã fiscalã se pun în aplicare acolo unde sumele de bani, sunt
primite, schimbate cu alte bunuri sau valori, distribuite sau sunt altfel
folosite, prin orice tranzacþii, prin intermediul sau de cãtre urmãtoarele
entitãþi care desfãºoarã activitate fiscalã:
a) Bãnci ºi instituþii financiare non bancare;
b) Societãþi de asigurare;
c) Societãþi de investiþii ºi investitori de portofoliu;
d) Organisme incluse în procesul de privatizare ºi fonduri de privatizare;
e) Persoane care organizeazã ºi desfãºoarã jocuri de noroc ºi societãþi
comerciale are au ca obiect jocuri de noroc;
f) Persoane juridice care administreazã fonduri de asistenþã mutualã;
g) Notariate, cabinete de avocaturã, societãþi civile profesionale de avocaþi ºi
orice alte forme de exercitare a unei profesii liberale;
h) Case de schimb valutar;
i) Societãþi de leasing;
j) Partide politice;
k) Sindicate ºi asociaþii profesionale;
l) Organizaþii non profit;
m) Societãþi de audit;
n) Contabili autorizaþi;
o) Burse de valori ºi alte entitãþi care efectueazã tranzacþii cu titluri de
valoare;
p) Case de împrumut ºi amanet;
r) Agenþii imobiliare;
s) Fonduri private de pensii;
t) Agenþii de pariuri;
u) Case de licitaþii, cu excepþia vânzãrilor silite;
v) Organizaþii criminale fiscale, definite la art. 2 punctul 12.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) sunt obligatorii pentru entitãþile
menþionate la alin. (1), chiar dacã ele au fost declarate în insolvenþã, sunt în
procedurã de faliment sau în lichidare.
CAPITOLUL IV
Conduita contribuabilului ºi consecinþele comportamentului acestuia asupra
tratamentului legal aplicabil în cazul constatãrii fraudei fiscale
Art.21. (1) Autoritãþile statului, care au atribuþii de control, au
dreptul sã constate actele ºi faptele de fraudã fiscalã, cu respectarea
dispoziþiilor prezentei ordonanþe de urgenþã.
(2) Controlul se exercitã la toþi contribuabilii, indiferent de forma lor
juridicã, în mãsura în care acestora le revin obligaþii faþã de bugetele
beneficiare. Controlul se efectueazã de regulã la sediul contribuabilului, dar
poate fi extins, în situaþii bine determinate, asupra persoanei sau la locul
unde sunt depistate veniturile criminale.
(3) La solicitarea organelor de control prevãzute la alin. (1), instituþiile
financiare (bãnci, fonduri de investiþii, case de asigurãri, etc.) sunt obligate
sã comunice de îndatã, în scris, datele si informaþiile solicitate de acestea,
referitoare la conturile deschise de persoanele supuse controlului.
Art.22. (1) Descoperirea sãvârºirii unei fapte care este calificatã,
potrivit prezentei ordonanþe de urgenþã, fraudã fiscalã, de cãtre instituþiile
publice de control fiscal sau control administrativ atrage dupã sine sesizarea
de cãtre acestea a instituþiilor abilitate de legea penalã pentru începerea
procesului penal în etapele ºi fazele prevãzute de legea penalã, raportat la
calitatea bugetului beneficiar asupra cãruia se rãsfrâng efectele fraudei
fiscale.
(2) Sesizarea transmisã organelor penale nu sisteazã controlul administrativ ºi
nu suspendã acþiunile începute de instituþiile publice de control, care pot
continua controlul ºi pot propune contribuabilului declanºarea negocierilor cu
privire la recuperarea imediatã a pagubei constatate.
Art.23. Declanºarea ºi continuarea controlului dupã data recunoaºterii
contribuabilului vor avea în vedere inclusiv datele cuprinse în declaraþia
contribuabilului prevãzutã la art. 26, iar confirmarea ca reale a datelor
incluse în aceasta va putea contribui la reducerea sancþiunilor ce ar urma sã
fie aplicate de instituþiile publice de control.
Art.24. (1) Recunoaºterea sãvârºirii infracþiunii de fraudã fiscalã ºi
achitarea integralã a pagubei, independent de începerea sau anunþarea vreunui
control, înlãturã caracterul penal al faptei.
(2) Instituþiile publice de control au posibilitatea fie a continuãrii
controlului care viza modul de îndeplinire a altor obligaþii fiscale, fie a
începerii unui control pentru alte obligaþii fiscale ale contribuabilului.
Art.25. Mãsurile administrative singulare sau complementare dispuse de
instituþiile publice de control rãmân reglementate de dispoziþiile legale a
cãror încãlcare se constatã.
Art. 26. În cazul în care, ca urmare a sãvârºirii unui DELICT sau CRIMÃ
DE FRAUDÃ FISCALÃ, nu se pot stabili, pe baza evidenþelor contribuabilului,
impozitele, taxele ºi contribuþiile datorate, acestea vor fi determinate de
organul de control prin estimare, utilizând în acest scop orice documente ºi
informaþii referitoare la perioada anterioarã ºi la activitatea desfaºuratã.
Art.27. (1) Negocierile pentru recuperarea pagubelor rezultate din
încãlcarea legii fiscale, indiferent de caracterul faptei prin care au fost
sãvârºite, pot fi desfãºurate de instituþiile publice de control sau de organele
de urmãrire penalã prin intermediul unor persoane desemnate expres de
conducãtorul instituþiei respective.
(2) Persoana sau grupul de persoane desemnate vor avea calificarea profesionalã
impusã de cunoaºterea dispoziþiilor legale, a mediului social, comercial ºi de
afaceri la care se raporteazã aceste dispoziþii legale încãlcate ºi cele conexe.
Art.28. (1) În situaþia în care recunoaºterea contribuabilului ºi plata
sumei ce reprezintã paguba produsã au loc dupã punerea în miºcare a acþiunii
penale în una din fazele procedurale, instanþa de judecatã este singura care
apreciazã asupra valorii acestei declaraþii.
(2) Instanþa de judecatã este liberã sã decidã fãrã a fi þinutã de niciuna din
constatãrile instituþiei publice de control.
Art.29. Dispoziþiile prezentei ordonanþe de urgenþã se completeazã cu
dispoziþiile Codului penal ºi Codului de procedurã penalã ori de câte ori
dispoziþiile acestora nu contravin dispoziþiilor prezentei ordonanþe de urgenþã.
Art. 30. În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a
prezentei ordonanþe de urgenþã, Autoritatea Naþionalã de Control va elabora
norme metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 31. Prezenta ordonanþã de urgenþã intrã în vigoare la 3 zile de la
data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)