Expunere de motive
In exercitarea prerogativelor cu care au fost investite, instituþiile statului cu atribuþii în domeniul inspecþiei fiscale ºi a controlului financiar, precum ºi organele judiciare, se confruntã cu o serie de fapte, unele dintre ele aducând prejudicii considerabile bugetului general consolidat.
In acest sens s-a apreciat cã se impune elaborarea unui nou proiect de lege pentru combaterea evaziunii fiscale, care sã reglementeze exclusiv infracþiunile de evaziune fiscalã, în condiþiile în care unele dintre faptele sancþionate contravenþionale de dispoziþiile Legii nr.87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale au fost preluate în Ordonanþa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de Procedurã Fiscalã, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, încã de la data de 1 ianuarie 2004.
Legea 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, actul normativ care reglementeazã domeniul combaterii evaziunii fiscale la aceastã datã, sancþioneazã distinct atât la nivel contravenþional cât ºi la nivel penal faptele de evaziune fiscalã.
S-a considerat cã domeniul de reglementare al combaterii evaziunii fiscale ar trebui sã fie unul exclusiv penal, noua lege pentru combaterea evaziunii fiscale urmând a sancþiona faptele de evaziune fiscalã exclusiv la nivel penal.
Sub acest aspect prezentul proiect de lege pentru combaterea evaziunii fiscale este o lege penalã specialã, care va include ºi fapta incriminatã la aceastã datã de art.188 "Infracþiuni" din Ordonanþa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de Procedurã Fiscalã, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, în vederea realizãrii unei unitãþi de reglementare.
Totodatã, unele dintre faptele sancþionate contravenþional în Legea nr.87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, au fost transferat în Ordonanþa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de Procedurã Fiscalã, republicatã cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, la art.189 - Contravenþii".
Prezentul proiect de lege pentru combaterea evaziunii fiscale este structurat pe cinci capitole, dupã cum urmeazã:
Capitolul I "Dispoziþii generale", cuprinzând ºi un articol de definiþii a unor termeni ºi expresii uzitate de prezentul proiect de lege;
Capitolul II "Organe competente"
Capitolul III "Infracþiuni ºi pedepse", art.4-9, reglementeazã infracþiunile de evaziune fiscalã ºi sancþiunile corespunzãtoarea acestora;
Capitolul IV " Cauze de reducere a pedepselor", art.10-12, reglementeazã drept cauzã de reducere a pedepsei, achitarea integralã de cãtre inculpat, respectiv condamnat a prejudiciului cauzat:
Capitolul V "Dispoziþii tranzitorii si finale"
Având în vedere argumentele mai sus expuse, care justificã elaborarea unei noi legi în domeniul combaterii evaziunii fiscale, supunem spre aprobare Parlamentului, prezentul proiect de lege.
Ministru de stat pentru
coordonarea activitãþilor indomeniul economic Gheorghe Seculici
Ministrul finanþelor publice Ionel Popescu
Ministrul delegat pentru Ministrul administraþiei si
coordonarea autoritãþilor de control internelor
Cristian David Vasile Blaga
Ministrul justiþiei Monica Luisa Macovei
#PAGEBREAK#
Lege pentru combaterea evaziunii fiscale
Capitolul I Dispoziþii generale
Art. 1 - Prezenta lege instituie mãsuri de descoperire ºi sancþionare a faptelor de evaziune fiscalã.
Art. 2 - In înþelesul prezentei legi, termenii ºi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) activitate neautorizatã - activitate care necesitã autorizare, potrivit legii, dar pe care contribuabilul o desfãºoarã fãrã sã deþinã o autorizaþie;
b) buget general consolidat - ansamblul tuturor bugetelor publice, componente ale sistemului bugetar, agregate ºi consolidate pentru a forma un întreg;
c) contribuabil - orice persoanã fizicã ori juridicã sau orice altã entitate fãrã personalitate juridicã ce datoreazã impozite, taxe, contribuþii ºi alte sume bugetului general consolidat, în condiþiile legii;
d) declaraþie fiscalã - declaraþiile prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
e) documente de evidenþã contabilã - documentele prevãzute de Legea nr. 82/1991 a contabilitãþii, republicatã;
f) evaziunea fiscalã - fapta reglementatã de prezenta lege care are ca obiect sustragerea de la îndeplinirea obligaþiilor legale în materie fiscalã, contabilã ºi vamalã de cãtre contribuabili, cu scopul de produce un prejudiciu bugetului general consolidat;
g) formular privind activitatea financiarã ºi contabilã - formularele prevãzute de Hotãrârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiarã ºi contabilã ºi a normelor metodologice privind întocmirea ºi utilizarea acestora;
h) formulare tipizate cu regim special - aviz de însoþire a mãrfii, chitanþa, chitanþa fiscalã, factura fiscalã, factura, bon de comandã-chitanþã (T.V.A.), bon de comandã-chitanþã, fiºa de magazie a formularelor cu regim special, precum si alte formulare cu acest regim, stabilite prin actele normative in vigoare;
i) obligaþiile legale în materie contabilã - obligaþiile prevãzute de Legea nr. 82/1991 a contabilitãþii, republicatã ºi de reglementãrile date în aplicarea acestui act normativ;
j) obligaþii legale în materie fiscalã - obligaþiile prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare ºi de reglementãrile date în aplicarea acestui act normativ;
k) obligaþiile legale în materie vamalã - obligaþiile prevãzute de Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare ºi de reglementãrile date în aplicarea acestui act normativ;
1) operaþiune fictiva - disimularea realitãþii prin crearea aparentei existentei unei operaþiuni care in fapt nu exista
m) organ financiar - organ al administraþiei publice care are atribuþii de control financiar, în condiþiile prevãzute de Legea nr. 30/1991 privind organizarea ºi funcþionarea controlului financiar ºi a Gãrzii Financiare, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, de Ordonanþa Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gãrzii Financiare ºi de Legea nr. 94/1992 privind organizarea ºi funcþionarea Curþii de Conturi, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
n) organ fiscal - Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã, unitãþile sale teritoriale, precum ºi compartimentele de specialitate ale autoritãþilor administraþiei publice locale;
o) organ vamal - Autoritatea Naþionalã a Vãmilor ºi unitãþile sale subordonate.
Capitolul II Organe competente
Art. 3 - Organele financiare, fiscale ºi vamale au dreptul de a verifica contribuabilii cu privire la respectarea de cãtre aceºtia a dispoziþiilor legale de organizare ºi de desfãºurare a activitãþilor economice, inclusiv comerciale, producãtoare de venituri impozabile, a dispoziþiilor legale în materia financiarã, fiscalã ºi vamalã ºi bunurile aparþinând acestora supuse impozitelor ºi taxelor.
Capitolului Infracþiuni ºi pedepse
Art. 4 - Constituie infracþiunea de evaziune fiscalã ºi se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã de la 50.000.000 lei la 80.000.000 lei refuzul nejustificat dupã ce a fost somat consecutiv de 3ori de a prezenta organelor competente prevãzute la art. 3, împuternicite conform legii, actele de evidenþã contabilã si bunurile din patrimoniu, in vederea efectuãrii controlului fiscal conform legii.
Art. 5 - (1) Constituie infracþiunea de evaziune fiscalã ºi se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani ºi interzicerea unor drepturi sau cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei neîntocmirea, întocmirea incompletã sau necorespunzãtoare a documentelor de evidenþã contabilã ori acceptarea de astfel de documente în scopul împiedicãrii verificãrilor financiare, fiscale ºi vamale, dacã fapta a avut drept consecinþã diminuarea bazei impozabile.
(2) Constituie infracþiunea de evaziune fiscalã ºi se pedepseºte cu pedeapsa prevãzutã la alin. (1) tipãrirea, punerea în circulaþie, în orice mod, fãrã drept, sau deþinerea fãrã drept, a a formularelor tipizate cu regim special.
Art. 6 - (1) Constituie infracþiuni de evaziune fiscalã ºi se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 8 ani ºi interzicerea unor drepturi urmãtoarele fapte:
a) exercitarea de activitãþi neautorizate;
b) depunerea unor declaraþii inexacte referitoare la operaþiunile realizate;
c) ascunderea obiectului ori a sursei impozabile sau taxabile;
d) omisiunea, în tot sau în parte, a evidenþierii, în actele contabile sau în alte documente legale, a operaþiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
e) înregistrarea de operaþiuni fictive;
f) alterarea sau distrugerea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau alte mijloace de stocare a datelor;
g) executarea de evidenþe contabile duble, un exemplar real ºi altul fictiv;
h) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile sau imobile, precum si tranzacþiile efectuate in scopul diminuãrii bazei impozabile, cu încãlcarea prevederilor legale; i) efectuarea de acte ilicite cu scopul sustragerii de la plata obligaþiilor fiscale.
(2) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu cuprins între 10.001 euro ºi 100.000 euro, inclusiv, în echivalentul monedei naþionale, limita minimã a pedepsei se majoreazã cu 1 an, iar limita maximã a pedepsei se majoreazã cu 2 ani.
(3) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu cuprins între 100.001 euro ºi 500.000 euro, inclusiv, în echivalentul monedei naþionale, limita minimã a pedepsei se majoreazã cu 2 ani, iar limita maximã a pedepsei se majoreazã cu 4 ani.
(4) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu cuprins între 500.001 euro ºi 1.000.000 euro, inclusiv, în echivalentul monedei naþionale, limita minimã a pedepsei se majoreazã cu 3 ani, iar limita maximã a pedepsei se majoreazã cu 7 ani.
(5) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, inclusiv, în echivalentul monedei naþionale, limita minimã a pedepsei se majoreazã cu 8 ani, iar limita maximã a pedepsei se majoreazã cu 12 ani.
(6) Tentativa se pedepseºte.
#PAGEBREAK#
Art. 7 - Constituie infracþiunea de evaziune fiscalã ºi se pedepseºte cu închisoare de la 3 la 10 ani ºi interzicerea unor drepturi sustragerea de la efectuarea controlului prin nedeclararea, declararea fictivã sai declararea inexactã cu privire la sediul unei societãþi comerciale, la sediile subunitãþilor sau la sediile punctelor de lucru, precum ºi la schimbarea acestora fãrã îndeplinirea condiþiilor prevãzute de lege, efectuatã în acest scop.
Art. 8 - în cazul sãvârºirii infracþiunilor prevãzute la art. 4-7, instanþa poate aplica una sau mai multe dintre urmãtoarele masuri:
a) suspendarea activitãþii persoanei fizice care are calitatea de comerciant, pe o duratã cuprinsã între 1 an ºi 3 ani;
b) suspendarea activitãþii comerciantului persoanã juridicã pe o duratã cuprinsã între 1 an ºi 3 ani în condiþiile prevãzute la lit. a), ori de câte ori faptele prevãzute la art. 4-7 au fost sãvârºite de reprezentanþii acestora;
c) dizolvarea societãþii comerciale ºi declanºarea procedurii de lichidare ori de câte ori faptele prevãzute la art. 4-7 au fost sãvârºite de reprezentanþii acestora;
d) interdicþia pentru comerciantul persoanã fizicã sau juridicã de a participa la procedurile de achiziþii publice sau de a avea acces la fondurile publice, inclusiv la cele comunitare, pe o perioadã cuprinsã între 1 ºi 5 ani;
e) interdicþia de a mai avea calitatea de asociat, acþionar , administrator sau director executiv în cadrul unei societãþi comerciale pentru o perioadã de pânã la 10 ani;
f) interdicþia de a exercita acte de comerþ pentru o perioada de pana la 10 ani.
Art. 9 - (1) Sustragerea, substituirea, degradarea sau înstrãinarea de cãtre debitor ori de cãtre terþe persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Reþinerea ºi nevãrsarea de cãtre plãtitorii obligaþiilor fiscale a sumelor reprezentând impozite ºi contribuþii cu reþinere la sursã, în cel mult 30 de zile de la scadenþã, constituie infracþiuni ºi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
Capitolul IV Cauze de reducere a pedepselor
Art. 10 - Dacã în cursul urmãririi penale sau a judecãþii, pânã la pronunþarea hotãrârii de condamnare în primã instanþã, inculpatul achitã integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevãzutã de lege pentru fapta sãvârºitã se reduc la jumãtate.
Art. 11 - Dacã persoana condamnatã în primã instanþã pentru sãvârºirea unei infracþiuni de evaziune fiscalã ºi obligatã la acoperirea prejudiciului cauzat, achitã integral, în cursul judecãþii în apel sau în recurs, sumele datorat, limitele pedepsei prevãzutã de lege pentru fapta sãvârºitã se reduc cu 1/3.
Art.12 - Dispoziþiile art. 10 ºi 11 nu se aplicã dacã fãptuitorul a mai sãvârºit o infracþiune de evaziune fiscalã într-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de reducerile de pedeapsã prevãzute de lege.
Capitolul V Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Art. 13 - La pronunþarea hotãrârilor judecãtoreºti definitive de condamnare pentru infracþiunile de evaziune fiscala prevãzute de prezenta lege, instanþele vor comunica Oficiului National al Regisztrului Comerþului a copie a dispozitivului hotãrârii judecãtoreºti definitive, in vederea punerii in aplicare a masurilor prevãzute de dispoziþiile art. 8
Art. 14 - Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naþionale se aplicã în mod corespunzãtor.
Art. 15 - In cazul în care, ca urmare a sãvârºirii unei infracþiuni, nu se pot stabili, pe baza evidenþelor contribuabilului, sumele datorate bugetului general conolidat, acestea vor fi determinate de organul de control prin estimare. In acest caz trebuie avute în vedere toate datele ºi documentele care au relevanþã pentru estimare. Estimarea constã în identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situaþiei de fapt fiscale. în situaþiile în care, potrivit legii, organele fiscale sunt îndreptãþite sã estimeze baza de impunere, acestea vor avea în vedere preþul de piaþã al tranzacþiei sau bunului impozabil, astfel cum este definit de Codul fiscal.
Art. 16 - La încadrarea faptei în funcþie de stabilirea prejudiciului cauzat prin sãvârºirea infracþiunilor de evaziune fiscalã se va þine seama de paguba produsã la data sãvârºirii faptei.
Art. 17 - Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 18 - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã:
a) Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicatã în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, cu modificãrile ulterioare;
b) Articolul 280 din Legea 53/2003, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificãrile ulterioare;
c) Articolul 188 din Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
Comentarii articol (0)