De mai bine de patru luni, ANAF organizeaza in fiecare zi de miercuri, pe pagina de Facebook a institutiei, o sesiune de asistenta si indrumare online pentru contribuabili. In cadrul acesteia, patru specialisti de la Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili a Fiscului raspund intrebarilor adresate.
Printr-un mesaj publicat recent, reprezentantii Fiscului au anuntat tematica sesiunii de astazi: Rambursarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii Europene pentru persoanele impozabile stabilite in Romania.
Regulile sesiunii de informare
Potrivit informatiilor furnizate de ANAF, sesiunea online de azi s-a desfasurat intre 9:00 si 16:30, intrebarile contribuabilor putand fi adresate sub forma unui comentariu la postarea aceasta de pe Facebook.
Reprezentantii institutiei au atras atentia ca sunt analizate doar intrebarile legate de rambursarea de TVA, iar raspunsurile sunt comunicate pe loc sau ulterior, intr-un timp cat mai scurt, in functie de numarul intrebarilor adresate si de complexitatea acestora.
Intrebarile adresate dupa ora 16:30 nu sunt analizate de specialistii Directiei de Servicii pentru Contribuabili din cadrul ANAF.
“Inainte de a posta intrebarea dumneavoastra, asigurati-va ca ati parcurs cu atentie intrebarile si raspunsurile primite de celelalte persoane, astfel incat sa evitam repetarea acelorasi intrebari”, au punctat cei de la Serviciul de comunicare, relatii publice si mass-media al Fiscului.
Cele mai interesante intrebari si raspunsurile oferite de ANAF
Se poate cere rambursarea de TVA achitata in alte tari din UE pentru achizitiile de combustibil si taxe de drum de catre o societate care face transporturi de persoane si colete (fara licenta, cu masini 8+1 si capacitate cilindrica <3000 cmc) din Romania spre alte tari precum Franta, Ungaria, Anglia?
Cererea se poate depune doar de persoanele care sunt inregistrate in scop de TVA.
Pentru depunerea formularului 318 “Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal”, este necesar sa fie avuta in vedere „Lista de preferinte a statelor membre”, cuprinsa in Instructiunile de rambursare TVA din UE afisate pe site-ul ANAF, care poate fi accesata aici.
In situatia in care achizitionarea de combustibil, respectiv taxa de drum se afla in „Lista de preferinte a statelor membre”, se poate solicita rambursarea TVA din statul respectiv.
Pentru tarile exemplificate de dvs., „Lista de preferinte a statelor membre” cuprinde rambursarea de TVA doar pentru achizitia de combustibil, nu si pentru taxa de drum.
Se depune cate o D318 pentru fiecare stat membru in care a fost achitata TVA, in parte? La 30 septembrie se depune D318 aferent anului 2014 (sau trimestru din 2014) si/sau aferent trimestru din 2015? Daca o firma achizitioneaza combustibil OMV cu TVA din UE si factureaza servicii de transport fara TVA unor persoane impozabile din UE (prestarea de servicii transport o declara in D390), mai are dreptul sa depuna D318?
Pentru rambursarea TVA achitata in mai multe state membre ale Uniunii Europene, este necesar sa depuneti, pe cale electronica, cate un formular 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoare adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal" pentru fiecare stat membru.
Pana la data de 30 septembrie 2015, se depune cererea aferenta anului 2014 sau perioada ramasa din anul 2014. In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 de euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Dupa transmiterea cererii de rambursare, pentru a vedea stadiul in care se afla aceasta, este necesara logarea pe portalul ANAF, unde va fi afisat un ecran despre „SPATIUL DVS. PRIVAT”, se selecteaza DECLARATII DEPUSE, apoi RAMBURSARE TVA si se vizualizeaza ISTORIC DECLARATII. Aici se vor gasi toate mesajele de validare, inclusiv cele din strainatate.
Referitor la achizitionarea de combustibil din Uniunea Europeana, mentionam ca puteti solicita rambursarea TVA din statul respectiv, tinand cont de "Lista de preferinte a statelor membre" , pe care o puteti accesa aici.
Solicitarea rambursarii TVA aferenta unor achizitii de combustibil nu este conditionata de facturarea serviciilor de transport.
Pentru mai multe informatii, puteti accesa Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii Europene la acest link.
O firma platitoare de TVA, conform art. 153, neinregistrata in R.O.I., achizitioneaza produse din Anglia. Furnizorul factureaza produsele cu TVA 20%. Firma din Romania inregistreaza factura cu taxare inversa sau valoarea facturii cu tot cu TVA devine baza de impozitare in Romania, urmand sa solicite ulterior rambursarea TVA-ului platit in Anglia?
Cererea de rambursare a taxei pe valoarea adaugata - formular 318, va fi completata si transmisa doar pentru produsele si serviciile inscrise in lista de preferinta a fiecarui stat, aceste produse nefiind considerate achizitii intracomunitare pentru care se aplica masurile simplificate privind TVA.
Informatii suplimentare privind formularul 318 puteti sa obtineti accesand acest link.
Avem un salariat detasat in Italia pentru o perioada de doua luni care, in vederea realizarii scopului sau de lucrari, a achizitionat diverse bunuri, atat cu factura, cat si cu bon fiscal. Pe factura este mentionat numele sau (nu al companiei noastre), iar pe bonul fiscal nu este mentionat nimic. Pentru astfel de achizitii are dreptul compania noastra sa solicite rambursarea TVA din Italia?
Puteti solicita rambursarea TVA achitata in Italia, prin completarea si depunerea formularului 318 “Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal” doar pe baza documentelor in care sunt inscrise datele de identificare ale societatii si doar pentru produsele si serviciile inscrise in lista de preferinta a Italiei.
Rambursarea TVA achitata in 2014 intr-un alt stat membru UE mai poate fi solicitata doar azi
In mesajul publicat luni pe Facebook, reprezentantii ANAF au explicat si cum poate fi solicitata rambursarea TVA achitata, pe parcursul anului trecut, intr-un alt stat membru al UE, precizand ca astazi este ultima zi in care se poate transmite o cerere in acest sens.
Astfel, persoanele impozabile stabilite in Romania, care au efectuat importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al UE, in anul 2014, au posibilitatea solicitarii rambursarii TVA achitata in acel stat prin completarea si depunerea Formularului 318 “Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania", depusa pana la data de 30 septembrie.
Pentru a transmite Cererea de rambursare a TVA in statul membru de rambursare, este necesara utilizarea unui certificat digital calificat, intrucat transmiterea formularului catre respectivul stat membru se efectueaza doar pe cale electronica, prin intermediul serviciului „Depunere declaratii online” pus la dispozitie de ANAF.
Formularul 318, impreuna cu instructiunile de completare ale acestuia, sunt afisate pe site-ul ANAF si sunt disponibile aici, unde poate fi consultat, totodata, si Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al UE.
Perioada pentru care se poate solicita rambursarea
Formularul 318 se depune/transmite in format electronic pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
Perioada pentru care se poate solicita rambursarea este de maximum un an calendaristic si de minimum trei luni calendaristice. Cererile de rambursare pot viza o perioada mai mica de trei luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
Potrivit informatiilor furnizate de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati, in cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de trei luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 de euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Totodata, daca cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la o perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 de euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Atentie! Conform calendarului obligatiilor fiscale stabilit de ANAF, Formularul 318 nu este singurul care are termenul limita de depunere astazi. Concret, si Cererea de rambursare pentru persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara Comunitatii (Formular 313) trebuie transmisa pana cel mai tarziu astazi la Fisc. Puteti citi aici mai multe informatii despre formular si cine are obligatia sa il depuna.