Agentia Nationana de Administrare Fiscala (ANAF) permite tuturor persoanelor fizice sa-si verifice online situatia fiscala si sa solicite eliberarea de documente. In acest sens, contribuabilii pot sa se inregistreze in Spatiul privat virtual (SPV), pentru folosirea contului fiind necesara inclusiv o aprobare electronica (verificarea numarului de inregistrare a unei decizii anuale de impunere) sau o aprobare la un ghiseu al Fiscului.
Anumite documente pot fi obtinute pe loc prin intermediul acestui serviciu online (cum ar fi, de exemplu, situatia datoriilor catre Fisc), insa pentru solicitarea certificatului de atestare fiscala este necesara o perioada mai mare de timp.
Nota: In cadrul acestui ghid sunt oferite informatii pentru persoanele care se autentifica in SPV cu nume de utilizator si parola. Mai multe informatii despre cum pot persoanele fizice sa obtina acces la acest serviciu al ANAF gasiti in acest articol.
1. Inainte de orice, autentificarea in SPV cu numele de utilizator si parola se face pe www.anaf.ro. Butonul "Autentificare Username" se afla in coltul din dreapta sus al site-ului. (Dati click pe poze pentru marire.)
2. Dupa apasarea butonului, sunteti redirectionat catre pagina in care puteti introduce numele de utilizator si parola. Apasati "Autentificare" si vi se cere un cod unic de siguranta. Introduceti codul si apasati inca o data "Autentificare". (Codul unic de siguranta este transmis pe adresa de e-mail si este valabil timp de 300 de secunde.)
3. Folositi meniul din stanga pagini de start a SPV pentru a ajunge in zona de solicitari (la "Eliberare documente").
4. In sectiunea de eliberare documente trebuie sa alegeti in primul camp "Certificat de atestare fiscala".
5. In cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala trebuie completate toate campurile marcate cu o steluta rosie, cel cu mentiunile privind obligatiile fiscale restante fiind optional. Mai exact, trebuie sa bifati in formular (daca vreti sau nu):
- informatiile pentru verificarea eligibilitatii pentru accesarea fondurilor nerambursabile;
- detalierea informatiilor de la sectiunile A si B din certificatul de atestare fiscala;
- sumele certe, lichide si exigibile pe care le aveti de incasat de la autoritati contractante;
- precizarile referitoarte la starea obligatiilor fiscale.
6. Dupa ce apasati "Trimite cererea", sistemul returneaza un mesaj automat prin care sunteti informat ca solicitarea a fost inregistrata si cat timp va dura pana ce va fi eliberat certificatul de atestare fiscala. Acesta va fi disponibil ulterior in sectiunea de mesaje din SPV (meniul din stanga).
Prin intermediul SPV, persoanele fizice mai pot sa obtina situatia contributiilor sociale declarate de catre angajatori, situatia obligatiilor de plata, nota obligatiilor de plata si adeverinta de venit. De asemenea, serviciul permite completarea online a declaratiilor fiscale 200, 220 si 230.