Cei care au rezidenţa într-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE) şi care obţin venituri de natură salarială sau asimilate acestora vor fi menţionaţi într-o nouă declaraţie informativă care va trebui depusă la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) de firmele din România unde lucrează. Într-un formular informativ similar, vor fi raportate şi persoanele rezidente în alte state membre UE care au contractat asigurări de viaţă pe teritoriul Romaniei.
Măsurile sunt prevăzute în Ordinul ANAF nr. 2727/2015 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare de declarații informative, publicat luni în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 924 şi ale cărui prevederi intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2016.
Potrivit actului normativ, informaţiile colectate prin aceste noi documente sunt necesare pentru realizarea schimbului automat de informaţii dintre administraţiile fiscale din România şi cele din UE.
Codul de procedură fiscală prevede ca în scopul realizării schimbului automat obligatoriu de informaţii între administraţiile fiscale din România şi cele din statele membre ale UE, compartimentele de specialitate ale unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligaţia de a transmite organelor fiscale din cadrul ANAF informaţii cu privire la:
- venituri din muncă;
- remuneraţii plătite administratorilor şi altor persoane asimilate acestora;
- produse de asigurări de viaţă neacoperite de alte instrumente juridice ale UE, în cazul schimbului de informaţii sau al altor măsuri similare.
Pentru realizarea acestui lucru, autorităţile administraţiei publice vor trebui să colecteze, de la persoanele rezidente într-un stat membru al UE care obţin venituri de natură salarială în România sau care sunt asiguraţi pe teritoriul ţării noastre, informaţiile stabilite la nivelul Comisiei Europene.
În acest sens, angajatorii români, în calitate de plătitori ai veniturilor din salarii sau asimilate salariilor obţinute de persoanele rezidente în alte state membre UE pe teritoriul României, precum şi asigurătorii (societăţile de asigurare persoane juridice române autorizate să desfăşoare activitate de asigurare) vor fi entităţile raportoare obligate să depună la ANAF declaraţiile informative cu privire la rezidenţi.
Concret, actul normativ apărut ieri aprobă modelul şi conţinutul a două formulare:
- Formularul 402 - Declaraţie informativă privind veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor/remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate acestora, rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene, realizate în România;
- Formularul 403 - Declaraţie informativă privind produsele de asigurări de viaţă contractate de rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul României.
Cum şi când vor depune declaraţia informativă plătitorii veniturilor?
Potrivit legislaţiei române, entităţile raportoare au obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului pe veniturile din salarii sau alte remuneraţii, obţinute în baza unui contract individual de muncă sau în baza raportului de serviciu, dar şi din orice alte activităţi dependente, de către "beneficiarii de venit", acele persoane rezidente în alte state din UE care obţin venituri din România ca urmare a activităţii de conducere şi administrare (ex: administratori, directori, membrii directoratului, membrii consiliului de supraveghere etc).
Conform documentului, entităţile raportoare vor avea obligaţia depunerii declaraţiilor informative privind veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor/remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate acestora, rezidenţi ai altor state membre UE, realizate în România, până în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul anterior.
Declaraţia se va depune în format electronic sub forma unui fişier PDF, care va avea ataşat fişierul XML, la organul fiscal la care entitatea raportoare este înregistrată în evidenţa fiscală.
Totuşi, declaraţia va putea fi depusă şi pe suport electronic, în format hârtie (doar prima pagina), semnat, conform legii. Declaraţia în format electronic, însoţită de formularul listat, semnat, se va depune direct la registratura organului fiscal în a cărui evidenţa entitatea raportoare este înregistrată ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii, ori se va comunica prin poştă cu confirmare de primire, în condiţiile legii.
Important! Declaraţia informativă privind veniturile de natura salarială sau asimilate salariilor/remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate acestora realizate de beneficiarii de venit, va putea fi corectată de entităţile raportoare din proprie iniţiativă, prin depunerea unei declaraţii rectificative.
Cum vor proceda asigurătorii pentru a depune declaraţiile?
Potrivit prevederilor cuprinse în Ordinul ANAF nr. 2727/2015, asigurătorii, definiţi conform Legii nr.32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, sunt societăţile de asigurare persoane juridice române autorizate să desfăşoare activitate de asigurare sau societăţile mutuale de asigurare şi sucursalele societăţilor de asigurare dintr-un stat membru sau dintr-un stat terţ.
Aceştia vor avea, dupa ce dispoziţiile prezentate vor intra în vigoare, adică la 1 ianuarie, obligativitatea transmiterii organelor fiscale din cadrul ANAF, prin completarea declaraţiei informative, a informaţiilor necesare realizării schimbului automat de informaţii, cu privire la rezidenţi ai altor state membre ale UE, care au calitatea de asigurat, beneficiar, plătitor de primă, contractant (titular) în cadrul unor poliţe de asigurări de viaţă încheiate pe teritoriul României.
Termenul de depunere va fi tot ultima zi a lunii februarie a anului în curs, pentru anul anterior, pentru informaţii referitoare la produsele de asigurări de viaţă contractate de rezidenţi ai altor state membre ale UE pe teritoriul României.
Şi în acest caz, asemenea declaraţiei privind veniturile de natură salarială, formularul se va depune în format electronic sub forma unui fişier PDF, care va avea ataşat fisierul XML, la organul fiscal la care entitatea raportoare este înregistrata în evidenţa fiscală.
De asemenea, va exista posibilitatea depunerii declaraţiei şi pe suport electronic, în format hârtie (doar prima pagina), semnat, conform legii.
Aceasta se va depune direct la registratura organului fiscal în a cărui evidenţă entitatea raportoare este înregistrată ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii sau va fi comunicată prin poştă cu confirmare de primire.
În cuprinsul actului normativ publicat luni se precizează că ambele documente prezentate, atât formularul 402, cât şi formularul 403, vor fi tiparite în două exemplare de entitatea raportoare sau de împuternicitul acesteia, după caz. Originalul va rămâne la organul fiscal competent, în timp ce copia va fi păstrata de entitatea raportoare.
În plus, organul fiscal va arhiva formatul hârtie la dosarul entităţii raportoare, în timp ce formatul electronic va fi păstrat în arhiva de documente electronice.
În ce condiţii se realizează schimbul automat obligatoriu de informaţii?
Potrivit Codului de procedură fiscală, autoritatea competentă din România comunică autorităţii competente a oricărui alt stat membru, prin schimb automat, informaţiile referitoare la perioadele de impozitare disponibile cu privire la rezidenţii din acel stat membru şi la următoarele categorii specifice de venituri şi de capital, astfel cum sunt acestea înţelese în temeiul legislaţiei naţionale din România:
- venituri din muncă;
- remuneraţii plătite administratorilor ţi altor persoane asimilate acestora;
- produse de asigurări de viaţă neacoperite de alte instrumente juridice ale UE, în cazul schimbului de informaţii sau al altor măsuri similare;
- pensii;
- proprietatea asupra bunurilor imobile şi venituri din bunuri imobile.
De asemenea, în legislaţia fiscală se menţionează că autoritatea competentă din România poate indica autorităţii competente a oricărui alt stat membru faptul că nu doreşte să primească informaţii referitoare la categoriile de venituri şi de capital ori că nu doreşte să primească informaţii cu privire la venitul sau la capitalul care nu depăşeste un anumit plafon, iar România informează Comisia Europeana în acest sens.
Modelul celor două noi declaraţii introduse în legislaţia românească, respectiv formularele 402 şi 403, poate fi consultat în fişierele ataşate.