Decizia Curții Constituționale a României nr. 694 din data de 1 octombrie 2015 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 124 alin. (1) raportate la cele ale art. 70 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 948 din 22 decembrie 2015, dată de la care a și intrat în vigoare.
Astfel, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate ridicată de Înalta Curte de Casație și Justiție - Secția de contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 1.952/2/2013.
Concret, potrivit casei de avocatură Niculeasa Law Office, CCR a decis că orice contribuabil care a realizat o plată nedatorată către organele fiscale are dreptul de a percepe dobânzi de la data de la care a efectuat această plată și până la data restituirii efective.
Judecătorii CCR au constatat că „dispozițiile art. 124 alin. (1) raportate la cele ale art. 70 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, deși garantează acordarea unei dobânzi pentru neîndeplinirea obligației de restituire, nu acoperă complet paguba pe care o poate suferi contribuabilul pentru faptul că a înțeles să execute de bunăvoie o obligație fiscală pe care a socotit-o nelegală, lucru constatat ulterior prin hotărâre a unei instanțe judecătorești sau de către organul fiscal însuși. În acest mod are loc o diminuare a patrimoniului contribuabilului, printr-o acțiune a statului, fiind afectat, astfel, dreptul de proprietate privată. Or, apare cu evidență că dobânda trebuie calculată de la data indisponibilizării sumei a cărei restituire se cere. În acest fel se asigură un tratament rezonabil și echitabil între părți”.
În decizia CCR nr. 694/2015 se arată că „autoritățile publice implicate, inclusiv instanțele judecătorești, sunt chemate să realizeze o interpretare și aplicare conformă a acestei legi cu efectele pe care le produce prezenta decizie în privința momentului de la care sunt acordate dobânzile fiscale. Astfel, organele fiscale vor avea, în continuare, posibilitatea de a proceda la soluționarea cererii în termen de 45 de zile de la înregistrare, cu posibilitatea prelungirii perioadei menționate, însă, dobânda va trebui acordată începând cu data stingerii obligației fiscale constatate, în condițiile legii, ca fiind nedatorată.”
De asemenea, judecătorii CCR menționează, în decizia publicată în Monitorul Oficial, că această constatare a neconstituționalității dispozițiilor legale ale art. 124 alin. (1) raportate la cele ale art. 70 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală nu privește sumele de rambursat de la bugetul de stat, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată care are un alt regim juridic ce ține de specificitatea sa.
Până acum, potrivit legislației aflată în vigoare, contribuabilul putea cere plata unor dobânzi doar în cazul în care organele fiscale nu soluționau cererea de restituire a sumei plătite nedatorat în 45 de zile. Astfel, Fiscul plătea dobânzi începând cu cea de-a 46-a zi. Conform firmei de avocatură Niculeasa Law Office, care a sesizat această problemă la Curtea Constituțională, se ajungea astfel la situaţia în care statul beneficia de „credite” din partea contribuabilului fără dobândă.
Curtea a „reţinut că normele criticate generează îmbogăţirea fără justă cauză a statului în detrimentul patrimoniului contribuabilului ca urmare a imposibilităţii folosirii sumei de bani percepută nelegal şi privarea persoanei de o despăgubire adecvată pentru pierderea suferită prin plata respectivei sume. Această pierdere este direct proporţională cu durata indisponibilizării sumei plătite fără temei juridic pe perioada cuprinsă între data plăţii sumei nedatorate şi data restituirii acesteia şi are drept consecinţă încălcarea dreptului de proprietate al contribuabilului, consacrat de art.44 din Constituţie.”
Deciziile CCR sunt obligatorii
Potrivit legislației, deciziile Curții Constituționale intră în vigoare odată cu publicarea lor în Monitorul Oficial.
În plus, conform articolului 147 alineat (1) din Constituție, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constituționale, dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
Fiscul trebuie să plătească dobânzi și în cazul nereturnării la timp a TVA-ului
În urmă cu doi ani, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a stabilit că este posibil ca un contribuabil să primească dobânzi dacă Fiscul nu returnează la timp TVA-ul.
La acea vreme, unul dintre avocații D&B David și Baias, Dan Dascălu, sublinia că orice contribuabil român beneficiază, de la aderarea noastră la Uniunea Europeană, de „un ultim refugiu - jurisprudența și instanțele europene - în cazul în care drepturile lor sunt încălcate de către autoritățile fiscale naționale”. În ceea ce privește procedura de rambursare a TVA-ului, avocatul a precizat că hotărârea dată de CEJ a stabilit cu titlu de principiu că autoritățile fiscale sunt obligate să acorde dobânzi contribuabililor atunci când, din orice motive, întârzie în rambursarea TVA datorată acestora, față de termenul prevăzut de lege.