Posibilitatea acordării avansului în numerar, de către comercianții cu POS care pun la dispoziție acest serviciu, este prevăzută, din anul 2017, de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată. Regulile avansului în numerar vor fi schimbate vineri, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 191/2018.
Concret, de la acea dată va fi extinsă semnificativ sfera comercianților care pot acorda avansuri în numerar la cererea clienților. Dacă în prezent numai comercianții cu amănuntul pot oferi acest serviciu, de vineri și comercianții angro și prestatorii de servicii vor avea această posibilitate.
Este vorba, mai exact, de companiile din sfera comerțului și prestărilor de servicii care au o cifră de afaceri anuală de peste 50.000 de euro (echivalent în lei) și care folosesc terminale de plată de tip POS. Acestea vor putea oferi, la cererea clienților, avansuri în numerar de maximum 200 de lei. În esență, aceste avansuri sunt considerate a fi retrageri de bani de la bancomat, astfel că pot fi cerute doar de persoanele care au carduri bancare.
Banii dați ca avans în numerar vor fi evidențiați separat pe chitanța emisă de POS, iar clienții vor putea fi taxați cu un comision de maximum 1% din valoarea avansului. Conform procedurii în vigoare privind acordarea avansurilor în numerar, banii se acordă doar persoanelor care au card bancar și care cumpără ceva de la comercianți.
În situația în care comerciantul nu va avea în casa de marcat suma cerută de un client, ca avans în numerar, va fi acordată suma disponibilă. Disponibilitatea acestui serviciu pentru clienți trebuie afișată la loc vizibil, împreună cu costurile aferente.
Introducerea serviciului de avans în numerar a fost făcută în special pentru localitățile mai mici în care băncile refuză să amplaseze bancomate. Totodată, acest serviciu a fost gândit pentru a scuti posesorii de carduri bancare de drumuri suplimentare la bancomate, atunci când aceștia au nevoie de numerar.
Comentarii articol (11)