Hotărârea Guvernului nr. 949/2017 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată a fost publicată recent în Monitorul Oficial. Actul se aplică deja, însă prevederile referitoare la acordarea avansurilor de numerar au fost programate să se aplice efectiv abia de la 5 iulie, adică de astăzi.
Posibilitatea acordării avansului în numerar de maximum 200 de lei, de către comercianţii cu POS care pun la dispoziţie acest serviciu, a fost introdusă prin Legea nr. 209/2016, în vigoare de la 1 ianuarie 2017. În realitate însă, comercianții au întâmpinat dificultăți în a implementa noile măsuri, care trebuiau corelate, totodată, și cu legislația secundară.
Potrivit actului normativ al Executivului, avansul de numerar, în limita amintită anterior, se acordă persoanelor care au card bancar și cumpără ceva de la comercianții respectivi. Aceștia din urmă transmit persoanei care solicită avansul care e suma maximă pe care i-o pot furniza, în condițiile în care, atunci când comerciantul nu are în casă suma cerută de un client, ca avans în numerar, va acorda suma disponibilă.
Odată cu efectuarea unei astfel de operațiuni, comercianții trebuie să efectueze anumite operațiuni, prevăzute în normele actualizate de Guvern.
Astfel, avansul de numerar trebuie introdus în baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub formă de articol, cu denumirea „avans în numerar”. Mai departe, se va emite bonul fiscal pe care se evidenţiază, alături de bunurile și/sau serviciile achiziționate, avansul în numerar acordat utilizatorului de card și, dacă este cazul, comisionul perceput, ce poate fi de maximum 1%.
După emiterea bonului, clientul își va primi suma de bani solicitată, în timp ce comerciantul va emite un document pe care va fi evidențiat avansul acordat, respectiv suma de bani extrasă din unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Acest document va fi atașat chitanței de plată și va trebui păstrat de comercianți, potrivit prevederilor din HG.
"Terminalul de plată consemnează, în mod distinct, pe chitanţa emisă, avansul în numerar acordat", mai scrie în HG nr. 949/2017.
Tranzacţiile privind avansul în numerar sunt asimilate retragerii de numerar din bancomat, iar comisioanele aferente tranzacţiilor se stabilesc conform contractelor în vigoare între părţi. Comercianţii pot percepe, de la titularul cardului, o sumă de maximum 1% din valoarea avansului acordat. Cu alte cuvinte, dacă un client solicită unui comerciant 180 de lei, comisionul poate fi de maximum 1,8 lei.
Notă: Mai multe informații despre serviciul de acordare a avansurilor de numerar găsiți aici.