Ordonanța Guvernului nr. 17/2015, care a eliminat obligația de a plăti taxe de timbru pentru documentele eliberate de ANAF, a intrat în vigoare pe 23 iulie 2015. Începând din acel moment, contribuabilii sunt scutiți de plata taxelor extrajudiciare de timbru atunci când solicită Fiscului certificate sau adeverințe.
Deși aceste prevederi se aplică de aproape patru luni, în cazul certificatului de sediu social, ordinul care reglementează procedura de eliberare a documentului stabilește că, pentru obținerea sa, este necesar un timbru fiscal de 4 lei, în condițiile în care certificatul de sediu social este eliberat de Fisc, dar solicitat la Registrul Comerțului. În această situație, pentru a face o corelare legislativă cu prevederile OG nr. 17/2015, ANAF vrea să modifice Ordinul comun al ministrului justiției și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 492/2012 pentru aprobarea Procedurii de solicitare şi emitere, în format electronic, a adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social.
Mai precis Fiscul vrea ca articolul nr. 11 din Anexa nr. 1 a Ordinului 492/2012, cel referitor la timbrele fiscale, să fie abrogat.
„Art. 11 - Timbrele fiscale în valoare de 4 lei aferente cererilor AFP se anulează prin aplicarea acestora pe cererea depusă la oficiul registrului comerţului”.
Din 2012, certificatele de sediu social se obțin direct la Registrul Comerțului
Chiar dacă ANAF nu mai pretinde plata unui timbru fiscal pentru niciun act eliberat de instituție, în cazul certificatelor de sedii sociale, solicitarea documentelor se face la Registrul Comerțului, doar eliberarea aparținând Fiscului. Conform procedurii aflate acum în vigoare, timbrul fiscal de 4 lei este obligatoriu în momentul în care o persoană depune la Oficiul Național al Registrului Comerțului o cerere de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social.
Astfel, în momentul depunerii formularului “Cerere de inregistrare a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social și de eliberare a certificatului pentru spațiul cu destinație de sediu social” la ONRC, solicitanții au obligația de a atașa timbrul fiscal corespunzător, în original.
Această cerere trebuie completată de persoana solicitantă, fiind însoțită de actele doveditoare ale dreptului de folosință: titlu de proprietate, contract de vânzare-cumpărare, contract de închiriere, contract de comodat sau alte acte care atestă dreptul de folosință.
Proiectul de ordin publicat de ANAF vine tocmai să reglementeze această situație și să permită eliberarea certificatului de sediu social, solicitat la Registrul Comerțului, dar emis de Fisc, fără plata taxei de timbru, astfel încât să fie respectate dispozițiile OG nr. 17/2015.