Având în vedere Adresa Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior nr. 7.030 din 12 noiembrie 2015, înregistrată la Ministerul Educației și Cercetării Științifice cu nr. 1.152 din 13 noiembrie 2015,
în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, și a Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice,
ministrul educației și cercetării științifice emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Procedurii de selectare, prin concurs, a membrilor Consiliului Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcția generală învățământ universitar duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul educației și cercetării științifice, Gigel Paraschiv, secretar de stat
București, 12 noiembrie 2015.
Nr. 5.751.
Anexă - PROCEDURA de selectare, prin concurs, a membrilor Consiliului Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior
1. Preambul
1.1. În conformitate cu prevederile art. 191 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, selectarea membrilor Consiliului Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) se face prin concurs, conform unei proceduri proprii publicate anterior declanșării selecției.
1.2. Conform art. 19 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, durata unui mandat de membru al Consiliului ARACIS este de 4 ani.
1.3. Conform art. 191 alin. (81) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, o persoană poate îndeplini calitatea de membru al Consiliului ARACIS pentru două mandate.
1.4. Conform art. 191 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, ARACIS este condusă de un consiliu alcătuit din 21 de membri, din care:
a) 17 sunt cadre didactice cu funcții de predare în învățământul superior, care reprezintă, de regulă, domeniile de studii universitare;
b) 2 studenți, reprezentanți ai federațiilor studențești din România, reconfirmați la începutul fiecărui an universitar;
c) un reprezentant al patronatului;
d) un reprezentant al sindicatului cu cei mai mulți membri din învățământul superior.
1.5. Procedura de selectare prin concurs se organizează în vederea ocupării posturilor vacante, pentru îmbunătățirea reprezentării în Consiliul ARACIS a domeniilor de studii universitare și eficientizarea activității Consiliului ARACIS.
2. Condiții privind participarea la procedura de selectare
2.1. Se pot înscrie la concursul de selectare prin concurs candidații care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, respectiv profesori universitari titulari sau care își continuă activitatea didactică cu aprobarea senatului universitar, precum și conferențiari universitari, cu experiență în asigurarea calității educației.
2.2. Din Consiliul ARACIS nu pot face parte rectori sau persoane care îndeplinesc o funcție de demnitate publică, pe perioada exercitării funcției respective.
2.3. Candidații sunt cadre didactice universitare cu activitate profesională și integritate morală recunoscute și provin din universități acreditate și care pot dovedi competența și experiența în asigurarea calității în învățământul superior la nivel național și/sau internațional, în conformitate cu Standardele și liniile directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior — ESG și cu prevederile reglementărilor naționale în acest domeniu.
2.4. Candidații trebuie să cunoască bine cel puțin o limbă de circulație internațională, de preferință limba engleză, având în vedere participarea ARACIS la evaluări internaționale și relațiile cu European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA), European Quality Assurance Register (EQAR), European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE) etc.
3. Dosarul de concurs și înscrierea la concurs
3.1. Anunțarea publică a concursului pentru selectarea candidaților în vederea ocupării unor posturi Consiliul ARACIS se face de către Biroul executiv al Consiliului ARACIS, prin publicarea într-un ziar central, afișarea la sediul ARACIS și publicarea pe site-ul agenției.
3.2. Înscrierea la concursul pentru selectarea candidaților se face la sediul ARACIS din municipiul București, bd. Schitu Măgureanu nr. 1, sectorul 5. Termenul de înscriere la concurs este de 15 zile lucrătoare de la anunțarea publică a concursului. Participă la procedura de selectare prin concurs numai candidații ale căror dosare au fost depuse și înregistrate la Secretariatul ARACIS până la ora 14,00 a ultimei zile de înscriere.
3.3. Dosarul de concurs cuprinde:
(i) cererea-tip;
(ii) acte de identitate și de studii în copii legalizate (diplome de absolvire programe de licență, master și doctorat);
(iii) curriculum vitae (tip Europass) și memoriu de activitate, din care să rezulte experiența candidatului în domeniul asigurării calității academice și activitatea sa profesională și managerială;
(iv) documente doveditoare privind experiența în evaluarea și asigurarea calității în învățământul superior;
(v) alte documente care atestă recunoașterea activității profesionale, manageriale și științifice a candidatului;
(vi) un program succint cu propuneri de îmbunătățire a calității academice și a activității ARACIS (maximum două pagini);
(vii) confirmarea din partea instituției de învățământ superior unde candidatul își desfășoară activitatea didactică și de cercetare că este titular sau că are aprobarea senatului universitar pentru continuarea activității conform legislației în vigoare;
(viii) declarație pe propria răspundere că nu a încălcat în decursul activității sale normele de etică și de deontologie profesională, că nu este învinuit penal sau că nu a fost condamnat;
(ix) declarație privind domeniul de studii universitare (conform anexei nr. 1 la hotărârea Guvernului pentru aprobarea Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar curent) pe care dorește să îl reprezinte în Consiliul ARACIS sau domeniul specific formelor de învățământ la distanță/cu frecvență redusă (ID/IFR).
3.4. Toate documentele se redactează și se depun în limba română, în format hârtie și electronic (pdf, pe suport CD). În plus, curriculum vitae și programul succint cu propuneri de măsuri pentru îmbunătățirea calității studiilor academice și a activității ARACIS se redactează și în limba engleză și se depun în format tipărit pe hârtie și electronic (pdf, pe suport CD).
4. Validarea candidaturilor depuse
4.1. Validarea urmărește respectarea condițiilor de înscriere la concurs.
4.2. Biroul executiv al Consiliului ARACIS se întrunește și validează dosarele de candidatură în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data încheierii perioadei de înscriere.
4.3. Activitatea Biroului executiv pentru validarea candidaturilor este sprijinită de un secretariat tehnic format din cel mult 3 persoane desemnate din cadrul personalului tehnic al ARACIS; la procesul de validare participă, în calitate de observator, câte un student din Consiliul ARACIS.
4.4. După validarea conformității conținutului dosarelor depuse cu cerințele prevăzute la pct. 3 subpct. 3.2—3.4, Biroul executiv al Consiliului ARACIS întocmește, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea validării, lista candidaților validați pentru concursul de selecție și o publică pe site-ul ARACIS. Candidații invalidați, dacă există, vor fi informați asupra motivelor invalidării.
4.5. Pot participa în continuare la procedura de selecție pentru ocuparea posturilor numai candidații de pe lista validată de Biroul executiv.
5. Comisia de concurs
5.1. Comisia de concurs este prezidată de președintele Academiei Române, ca președinte de onoare, și este formată din 9 membri cu drept de vot:
(i) 3 membri ai Biroului executiv al Consiliului ARACIS;
(ii) un membru desemnat dintre membrii Consiliului ARACIS;
(iii) un membru din Consiliul ARACIS, reprezentant al studenților;
(iv) un membru din Consiliul ARACIS, reprezentant al sindicatului din învățământul superior;
(v) un membru nominalizat după consultarea Asociației Europene pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (European Association for Quality Assurance in Higher Education — ENQA);
(vi) un membru invitat de ARACIS ca reprezentant al studenților, nominalizat după consultarea Uniunii Europene a Studenților (European Students Union — ESU);
(vii) un membru reprezentant al angajatorilor, desemnat de Biroul executiv al Consiliului ARACIS.
5.2. Președintele comisiei de selectare prin concurs a candidaturilor este președintele Consiliului ARACIS.
5.3. Membrii comisiei de concurs din rândul reprezentanților comunității academice din Spațiul European al Învățământului Superior pot participa personal la lucrările comisiei sau își pot exprima punctul de vedere printr-o procedură electronică.
5.4. Dacă din motive de forță majoră sau de altă natură se produce descompletarea comisiei de concurs, ceilalți membri ai săi sunt împuterniciți să desfășoare concursul dacă numărul celor care își pot exercita votul este de cel puțin 5; deciziile se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor exprimate.
5.5. Secretariatul comisiei de concurs este asigurat de unul dintre reprezentanții ARACIS, care răspunde de desfășurarea activităților comisiei, de respectarea calendarului stabilit de comisie, de documentele comisiei și de întocmirea procesuluiverbal în care sunt consemnate rezultatele concursului, semnat de președinte și de membrii comisiei.
5.6. Dosarele candidaților validați sunt puse la dispoziția membrilor comisiei de concurs în format electronic, imediat după validarea listei candidaților.
5.7. Cheltuielile aferente participării la lucrările comisiei de concurs a reprezentanților angajatorilor și reprezentanților comunității academice din Spațiul European al Învățământului Superior sunt acoperite de către ARACIS.
6. Desfășurarea concursului
6.1. Concursul constă în două probe: analiza și aprecierea conținutului dosarelor de concurs ale candidaților și interviu care se va desfășura în limba engleză.
6.2. Criteriile de selecție a candidaților sunt următoarele:
— experiență dovedită în activitatea desfășurată în domeniul asigurării calității în învățământul superior;
— calitatea de evaluator ARACIS care a participat la un număr semnificativ de evaluări externe (nu mai mic de 5);
— calitatea programului cu propuneri de îmbunătățire a calității academice și a activității ARACIS, în conformitate cu Standardele și liniile directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior — ESG și cu prevederile reglementărilor naționale în acest domeniu;
— activitate și experiență dovedite în managementul universitar;
— participare la cursuri de formare în managementul calității academice;
— activitate profesională de prestigiu în domeniul pe care doresc să îl reprezinte; — experiență în coordonarea unor programe naționale/internaționale în domeniul educației și asigurării calității academice;
— reprezentarea cât mai adecvată în Consiliul ARACIS a domeniilor de studii universitare stabilite prin anexa nr. 1 la hotărârea Guvernului pentru aprobarea Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar curent și a domeniului specific ID/IFR;
— asigurarea multiculturalității și a reprezentării de gen.
6.3. După analiza dosarelor de concurs și a susținerii interviului, fiecare membru al comisiei de concurs își exercită votul, candidații fiind clasificați în ordinea descrescătoare a numărului de voturi primite.
6.4. În caz de egalitate de voturi se iau în considerare, în ordine, următoarele criterii de departajare:
(i) calitatea de membru în Comisia de experți de specialitate;
(ii) vizibilitatea internațională în domeniul asigurării calității în învățământul superior, dovedită prin publicații în domeniu și/sau participare la comitete internaționale;
(iii) experiență în coordonarea unor programe naționale/internaționale în domeniul educației;
(iv) experiență în domeniul managementului academic;
(v) domeniul de studii, pentru asigurarea reprezentării cât mai complete a acestora în Consiliul ARACIS.
6.5. Lista noilor membri ai Consiliului ARACIS, propusă de comisia de concurs, se anunță public prin afișarea la sediul ARACIS din municipiul București, bd. Schitu Măgureanu nr. 1, sectorul 5, și se afișează pe site-ul agenției www.aracis.ro la data finalizării concursului.
6.6. Candidații selectați pentru a deveni membri ai Consiliului ARACIS au obligația de a depune și de a înregistra la ARACIS, în termen de 3 zile lucrătoare de la data afișării listei menționate la pct. 6.5, declarația prin care acceptă ocuparea postului, cu obligația de a respecta prevederile referitoare la legislația care reglementează raporturile de muncă și incompatibilitățile.
6.7. Posturile vacantate, în cazul în care candidații selectați ca membri ai Consiliului ARACIS nu depun declarația menționată la pct. 6.6, se ocupă de alți candidați, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi și conform criteriilor de departajare.
6.8. Lista completată a membrilor Consiliului ARACIS se comunică în scris Ministerului Educației și Cercetării Științifice în termen de 3 zile lucrătoare de la data încheierii procedurii de selecție consemnate în procesul-verbal, finalizată inclusiv conform prevederilor pct. 6.5 și 6.6, după caz.
7. Dispoziții finale
Prezenta procedură a fost aprobată de Biroul executiv al ARACIS și se trimite la Ministerul Educației și Cercetării Științifice în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)