Legea nr. 3/2016 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2015 privind unele măsuri pentru asigurarea mijloacelor de transport destinate activității de curierat a materialelor clasificate și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 24 din 13 ianuarie 2016 , şi a intrat în vigoare în trei zile de la publicare, adică sâmbăta trecută, pe 16 ianuarie.
La începutul săptămânii trecute, președintele Klaus Iohannis a semnat decretul de promulgare a legii care stabilește că președinții de partide parlamentare pot beneficia, la cerere, de protecție din partea SPP.
În luna noiembrie, Senatul a votat o variantă a textului de lege în care SPP putea asigura protecția doar unor demnitari și foști demnitari, cu aprobarea CSAT. Concret, senatorii au adoptat proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 43/2015, din textul căruia au fost eliminate prevederea conform căreia Serviciul de Protecție și Pază putea asigura protecție și președinților de partide parlamentare.
În schimb, Camera Deputaților, for decizional în cazul acestui proiect de lege, a decis reintroducerea acestei prevederi.
Astfel, forma finală, adoptată de deputați, care a fost publicată recent în Monitorul Oficial, prevede că „Serviciul de Protecție și Pază poate asigura protecție și președinților de partide parlamentare, stabiliți potrivit alin. (2), la cererea acestora.”
Ce au decis, mai precis, senatorii?
Proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 43/2015 privind unele măsuri pentru asigurarea mijloacelor de transport destinate activităţii de curierat a materialelor clasificate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost adoptat, la mijlocul lunii noiembrie a anului trecut, de plenul Senatului, fiind înregistrate 96 de voturi „pentru” și o abținere.
Textul legislativ adoptat de senatori a modificat OUG nr. 43/2015, ordonanță care a modificat, la rândul ei, Legea 191/1998 privind organizarea și funcționarea SPP și a intrat în vigoare pe 21 octombrie.
Atenție! Vă reamintim că procedurile legislative prevăd că orice ordonanță aprobată de Guvern trebuie adoptată de Parlament prin lege pentru a-și continua aplicarea. Parlamentarii au dreptul să aducă modificări prevederilor emise de Executiv prin OUG.
Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări au fost sesizate în fond pentru dezbaterea și elaborarea unui raport comun cu privire la acest proiect de lege inițiat de Guvernul României. Cele două Comisii, în ședințe separate, au adoptat un raport de admitere, cu amendamente.
În forma adoptată de senatori, actul normativ nu mai prevedea că președinților de partide parlamentare le poate fi asigurată protecția de către Serviciul de Protecție și Pază (SPP). Potrivit unui amendament adus textului proiectului de lege, alineatul care cuprindea această reglementare a fost eliminat.
De asemenea, a fost eliminat și un paragraf important al legii privind organizarea și funcționarea SPP. Mai exact, după eliminarea alineatului 1 al articolului 31, activitatea SPP nu mai constituie secret de stat.
Guvernul, acuzat că nu a justificat urgența modificării Legii privind funcționarea SPP
La sfârșitul lunii octombrie a anului trecut, 22 de ONG-uri, printre care și APADOR-CH, au cerut Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituțională (CCR) ordonanța prin care Guvernul a modificat modul în care SPP va asigura coloane oficiale pentru demnitari și prin care activitatea instituției a devenit secret de stat.
Guvernul a adoptat Ordonanța 43/2015 cu o săptămână înainte de accidentul în care un polițist a murit în timp ce însoțea coloana oficială a fostului ministru de interne Gabriel Oprea. Actul normativ a apărut în Monitorul Oficial pe 21 octombrie, la o zi după producerea incidentului rutier.
ONG-urile au acuzat Guvernul că nu a oferit explicații cu privire la urgența modificării Legii nr. 191/1998 privind organizarea și funcționarea SPP.
"De altfel ea a fost strecurată printre alte modificări şi figurează în finalul ordonanţei. În nota de fundamentare a OUG 43, Guvernul invocă necesitarea respectării unor norme şi proceduri NATO, precum şi «necesitatea asigurării protecţiei speciale a unor persoane care nu au funcţii de demnitate publică, dar care participă la luarea unor decizii de importanţă deosebită pentru activitatea statului, stabilesc realizarea unor strategii, direcţii de acţiune, influenţează adoptarea unor decizii şi se deplasează în locuri şi medii cu un anumit grad de risc», dar acestea nu justifică urgenţa unei intervenţii legislative", au declarat atunci reprezentanţii societăţii civile.
Mai multe detalii despre cererea de atacare la CCR a OUG 43/2015 găsiți în articolul scris de AvocatNet.ro pe acest subiect.
Comentarii articol (0)