Mai multe măsuri excepționale, date în contextul stării de urgență, ce privesc popririle și calculul unor accesorii fiscale urmează să expire azi. La fel și reguli temporare privind rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA). Ministerul Finanțelor Publice (MFP) anunța săptămâna trecută adoptarea de către Guvern a unor prelungiri pentru aceste măsuri, dar ele nu au apărut nici până acum în Monitorul Oficial. Mai mult decât atât, se pare că MFP s-a înșelat, măsurile fiind azi pe ordinea de zi în ședința de azi a Guvernului. Citește articolul
Acum ceva ani, Guvernul schimba pe sub masă formula legislativă din spatele unui Cod al insolvenței și-l făcea, din proiect de lege, proiect de ordonanță de urgență. Îl adopta motivând insuficient și neadecvat necesitatea ca el să intre în vigoare ca ordonanță de urgență, chestiune pe care Curtea Constituțională a României (CCR) a taxat-o la momentul respectiv. Codul acela a fost declarat neconstituțional și a dispărut din legislație. Adoptarea recentă a Codului administrativ al României prin ordonanță de urgență ne arată că Guvernul n-a învățat nimic din greșelile trecutului, că nu-și face niciodată temele și acționează după tupeu și interese, mai degrabă, nu după litera și spiritul Constituției. Ce a spus CCR atunci, pe OUG-ul cu Codul insolvenței, ce a spus Guvernul acum și ce ne rămâne: Citește articolul
Spațiul public din România a fost luat cu asalt în ultimii ani de discuții tot mai înverșunate referitoare la ordonanțele de urgență (OUG) emise de Guvernul României. În contextul unui referendum pentru justiție din data de 26 mai și, mai exact, în legătură cu cea de-a doua întrebare pe care președintele României a stabilit-o, vă arătăm în continuare care sunt condițiile în care Guvernul poate emite ordonanțe de urgență. Citește articolul
Unei ordonanțe de urgență (OUG) i se pot stopa efectele prin patru modalități diferite, conform Constituției. Astfel, este vorba de respingerea actului prin lege, declararea neconstituționalității ordonanței la sesizarea unei instanțe sau a Avocatului Poporului sau abrogarea printr-un alt OUG. Însă când vine vorba despre contestarea unei OUG direct la Curtea Constituțională a României (CCR), atunci doar Avocatul Poporului are, momentan, acest drept. Citește articolul
Procedura prin care este emisă și prin care se aplică prevederile unei ordonanțe de urgență a Guvernului s-ar putea modifica, măsura fiind prezentă într-o propunere legislativă înregistrată recent la Camerea Deputaților pentru dezbatere. Astfel, dacă proiectul de act normativ va ajunge să se aplice, ordonanțele de urgență vor trebui să parcurgă mai mulți pași decât trebuie parcurși în prezent pentru a intra în vigoare. Citește articolul
În teorie, singura ipoteză în care nu mai există pericolul ca faimoasa Ordonanță 13 (de modificare a codurilor penale) să mai intre în vigoare este cea în care Parlamentul aprobă Ordonanța 14, cea prin care au fost abrogate prevederile celui dintâi act. Totuși, parlamentarii pot vota și respingerea acesteia, tot așa cum putem să ne imaginăm și situația în care Curtea Constituțională admite o neconstituționalitate a OUG nr. 14/2017. În aceste cazuri însă, Ordonanța 13 va fi considerată în vigoare și producând efecte juridice încă de la 11 februarie. Citește articolul
Efectele unei ordonanțe de urgență pot fi stopate, în principiu, în patru moduri diferite, așa cum reiese din prevederile legislației în vigoare. Astfel, este vorba de respingerea actului prin lege, de declararea neconstituționalității acestuia fie la sesizarea unei instanțe, fie la sesizarea Avocatului Poporului sau de abrogarea prin altă ordonanță de urgență. Citește articolul
Legea care prevede că Serviciul de Protecție și Pază poate asigura protecție și președinților de partide parlamentare, la cererea acestora, a fost publicată în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare în acest weekend. Textul legii a fost aprobat de Camera Deputaților la sfârșitul anului trecut, iar Klaus Iohannis a semnat lunea trecută decretul de promulgare. Citește articolul
Curtea Constituțională a României a declarat joi neconstituțională o ordonanță de urgență emisă de Guvern în primăvara acestui an, pe motiv că aceasta nu reprezenta nicio urgență. De altfel, nu este prima decizie de acest fel luată de CCR. Curtea a mai declarat neconstituțională și OUG prin care se instituia un nou Cod al Insolvenței, motivând că situația reglementată nu reprezenta o urgență, astfel că putea fi legiferată de legiuitorul primar, Parlamentul. Citește articolul
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 785 din 21 octombrie 2015. Citește articolul