Mai multe modificări ale Codului penal și altor legi penale au trecut de deputați la final de iunie și azi au fost promulgate de președintele statului. În concret, vorbim de modificări necesare de șapte ani deja, ca urmare a mai multor decizii ale Curții Constituționale a României (CCR), printre care o amintim pe cea privind abuzul în serviciu. Legea, care va intra curând în vigoare, vizează și infracțiunile legate de conducerea pe drumurile publice, infracțiunea continuată, aplicarea dispozițiilor privind legea penală de dezincriminare, reducerea pedepsei pentru martorii denunțători și condițiile pentru vizita intimă a deținuților și celor arestați preventiv. Citește articolul
Reduceri ale unor termene de prescripție, noi condiții pentru reținerea circumstanțelor atenuante, liberarea condiționată mai rapidă, abrogarea neglijenței în serviciu și alte modificări importante la Codul penal prevăzute într-un proiect de lege iniţiat în 2018 au fost respinse definitiv marţi de deputaţi, la o a treia trecere prin procesul legislativ din Parlament. Documentul fusese adoptat de două ori de Parlament și de fiecare dată a fost găsit ca fiind neconstituțional, însă a treia oară s-a mers pe respingere. Citește articolul
Textul abuzului în serviciu din Codul penal nu se va modifica, în pofida multiplelor variante propuse de parlamentari în ultima vreme, dar un proiect cu modificări pentru Codul penal adoptat azi la deputați prevede câteva chestiuni care vizează și pedepsirea abuzului în serviciu. Citește articolul
Sancționarea penală doar a abuzului în serviciu în folos propriu sau pentru rude, stabilirea unui prag valoric derizoriu, sancționarea doar a faptelor ce presupun o comisiune, nu și o omisiune, precum și pedepsirea penală doar a faptelor care presupun obținerea unui folos material nu sunt în acord cu Constituția României și cu angajamentele internaționale pe care țara noastră și le-a asumat în privința corupției. Citește articolul
Autoritățile statului, cele îndreptățite să ceară recuperarea prejudiciilor de la abuzul în serviciu, nu se îngrămădesc nici să aducă în atenția justiției contractele păguboase din achizițiile publice, nici să ceară repararea prejudiciilor, relevă un raport recent al Direcției Naționale Anticorupție (DNA). Există o problemă în prevenirea acestor fapte și în pasivitatea autorităților păgubite, cu atât mai mare cu cât timpul nu joacă deloc în favoarea reparării prejudiciilor. În atare context, e nevoie să depășim, poate, discuția cu privire la existența unui prag și să ne uităm și la alte aspecte. Citește articolul
Suspendarea urmăririi penale sau a judecății nu va mai fi dispusă dacă procurorul sau judecătorul consideră că infractorul grav bolnav poate fi audiat și din spital, potrivit unui proiect de act normativ adoptat azi de Executiv. Citește articolul
Judecătorii vor putea dispune confiscarea unor bunuri obținute ilegal indiferent pentru ce faptă se propune condamnarea și indiferent de pe urma cărei fapte s-a acumulat averea ilicită, potrivit unui proiect de lege adoptat azi de Executiv. Mai mult, confiscarea se va putea face chiar și de la persoanele la care au ajuns bunurile cu pricina, atâta timp cât ele au știut că e vorba de manevre prin care se ascund bunurile de autorități pentru a nu fi confiscate. Procurorii vor fi obligați să ia anumite măsuri cu privire la bunurile ce ar putea fi confiscate, astfel încât să împiedice ascunderea lor de către inculpați. Citește articolul
Curtea Constituțională a României (CCR) a dat marți încă o decizie referitoare la infracțiunea de abuz în serviciu. De data aceasta însă, potrivit comunicatului Curții, judecătorii au analizat chestiunea pragului valoric care nu se regăsește în actualul text al infracțiunii. Curtea a precizat fără dubiu că îi revine legiuitorului obligația să stabilească un prag valoric sau intensitatea vătămării celui prejudiciat de infracțiune. Prin urmare, Ministerul Justiției a anunțat că textul de lege va fi modificat, astfel încât să includă un astfel de prag. Citește articolul
După ce au fost adoptate recent de către parlamentari, legea pentru respingerea „Ordonanței 13” și legea pentru aprobarea „Ordonanței 14” au fost publicate recent în Monitorul Oficial și se aplică de astăzi. „Ordonanța 14” a abrogat „Ordonanța 13”, cea care ar fi putut să îngreuneze pedepsirea faptelor de abuz în serviciu. Procedura parlamentară de aprobare sau respingere prin lege este obligatorie pentru ordonanțele emise de Guvern. Citește articolul
O instanță de apel din România a decis recent să anuleze pedeapsa cu închisoarea pe care un funcționar public a primit-o anul trecut pentru o faptă de abuz în serviciu, potrivit unei hotărâri judecătorești. Concret, instanța a deci că fapta celui condamnat nu mai este prevăzută de Codul penal, fiind dezincriminată. În contextul în care numeroase surse media au prezentat această decizie drept una istorică și au tras concluzii pripite cu privire la impactul acestei hotărâri, este necesar să clarificăm, pe scurt, ce a decis de fapt instanța de apel respectivă. Citește articolul