ÎCCJ a decis recent să respingă recursul formulat de ANAF împotriva unei sentinţe date de Curtea de Apel Bucureşti, prin care a fost recunoscut dreptul unui contribuabil de a primi dobânzi în cuantum de peste 30 de milioane de lei pentru nerambursarea în termenul legal a TVA.
Decizia pronunţată de ÎCCJ este definitivă şi irevocabilă şi nu este prima hotărâre de referinţă împotriva ANAF pronunţată în ultimii ani pe această speţă. Fiscul a fost obligat în 2013 atât de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), cât şi de ÎCCJ, să plătească dobânzi contribuabililor din cauza faptului că a întârziat cu rambursarea TVA.
Astfel, ca urmare a deciziilor celor două instanţe, autorităţile fiscale sunt obligate să acorde dobânzi contribuabililor atunci când, din orice motive, întarzie în rambursarea TVA datorată acestora, faţă de termenul prevăzut de lege.
De altfel, decizia judecătorilor europeni din 2013, prin care s-a stabilit că Rafinăria Steaua Română (reprezentată la acel moment tot de avocaţii de la D&B David şi Baias) este îndreptăţită să beneficieze de dobânzi pentru nerambursarea de către organul fiscal în termenul legal a sumelor datorate cu titlu de TVA, a reprezentat un moment de referinţă în relaţia dintre contribuabil şi autorităţile fiscale din România, atât prin prisma faptului că a fost printre primele hotărâri irevocabile pronunţate în materia dobânzilor, cât şi prin aceea că a adus o contribuţie semnificativă la clarificarea interpretării şi aplicării corecte a legislaţiei fiscale din România.
Acum, specialiştii D&B David şi Baias au asistat o nouă companie, Cargill Agricultura SRL, în cadrul procedurii de obligare a organelor fiscale la plata dobânzilor pentru rambursarea cu întârziere a TVA ca urmare a întârzierii nejustificate în soluţionarea cererii de rambursare a TVA de către ANAF.
Potrivit comunicatului de presă remis redacţiei noastre, litigiul dintre societate şi organele fiscale a început în 2009, când ANAF respingea cererea de acordare de dobânzi formulată de Cargill Agricultura, întrucât organul fiscal tergiversase anterior mai bine de un an o solicitare de rambursare a TVA în cuantum de peste 100 milioane lei.
Într-o primă fază, după respingerea de către ANAF a solicitării de acordare a dobânzilor, Curtea de Apel Bucureşti a admis acţiunea societăţii, considerând neîntemeiate susținerile ANAF în sensul că depășirea termenului de 45 de zile pentru soluționarea rambursării TVA s-ar fi realizat cu respectarea dispozițiilor legale.
Ulterior, ÎCCJ a respins recursul formulat de ANAF împotriva sentinţei Curţii de Apel Bucureşti, menţinând astfel decizia acestei instanţe. Practic, Curtea a înlăturat argumentele invocate pe fond de ANAF pentru a justifica întârzierea în soluționarea cererii. Prin urmare, s-a respins susținerea ANAF că termenul de 45 de zile pentru soluționarea cererilor de rambursare ar fi unul de recomandare.
“Acceptarea unei asemenea susțineri ar fi fost în contradicție cu însăși esența contenciosului administrativ, reflectată în jurisprudența constantă a instanței supreme în privința acțiunilor în obligarea administrației fiscale să soluționeze contestațiile fiscale, atunci când acestea încalcă termenul legal de soluționare a cererilor” a declarat Dan Dascălu, Avocat Partener D&B David şi Baias şi specialist în litigii fiscale, cel care a asigurat, alături de Ana-Maria Iordache, succesul acestui caz.
Argumentaţia avocaţilor D&B David şi Baias în acest caz a fost axată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, potrivit căreia, ca regulă, procedurile interne ale autorităţilor fiscale care au determinat rambursarea cu întârziere a TVA nu suspendă cursul dobânzilor pentru sumele nerambursate la termen. Practiv, directivele europene protejează contribuabilii de orice fel de abuzuri ale statului din asceastă perspectivă, stabilind că pentru un contribuabil este total nerelevant motivul pentru care rambursarea excedentului de TVA a intervenit cu întârziere.
Notă: D&B David si Baias este o societate de avocatură pentru afaceri, corespondentă a PwC România, fiind integrată în reţeaua societăţilor de avocaţi corespondente PwC, care cuprinde mai mult de 2.000 de avocaţi în 75 de jurisdicţii.
Din 2016, termenul legal pentru rambursarea TVA poate ajunge și la 9 luni
La capătul unui lung proces de consultări care a început în vara anului 2013 în cadrul grupului de lucru special constituit la nivelul Ministrului de Finanțe și ulterior în Parlament în cadrul comisiilor de specialitate a rezultat o nouă versiune a Codului de Procedură Fiscală ce urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Printre numeroasele modificări prevăzute să intre în vigoare la începutul anului viitor, în ceea ce priveşte rambursarea de TVA, termenul legal în care urmează să se efectueze rambursarea TVA a fost majorat de la 45 de zile la 90 de zile în situația soluționării unui decont de TVA cu control anticipat.
"Mai mult, termenul de 90 de zile poate fi prelungit la rândul său cu încă 6 luni în situația în care este necesară verificarea declarațiilor efectuate în sistemul VIES sau sunt necesare informații de la autoritățile fiscale din alte state. Se ajunge astfel la un termen legal de 9 luni în care se poate soluționa o cerere de rambursare a TVA, fără posibilitatea pentru contribuabil de a cere dobânzi pentru rambursarea cu întârziere a TVA”, a explicat Emanuel Băncilă, liderul practicii de dispute și litigii fiscale din cadrul Radu și Asociații, casa de avocatură asociată EY în România, într-un articol publicat recent de AvocatNet.ro.
Rambursarea TVA mai mică de 45.000 lei se face cu inspecţie fiscală ulterioară
Conform reglementărilor în vigoare, în cazul contribuabililor care solicită rambursarea TVA prin deconturile negative de TVA, organul fiscal decide dacă efectuează inspecţia fiscală anterior sau ulterior aprobării rambursării, în baza unei analize de risc.
Excepţie de la această prevedere o fac însă contribuabilii care solicită rambursarea unor sume mai mici de 45.000 lei. În cazul acestora, organul fiscal rambursează TVA, însă ulterior îi va supune inspectiei fiscale pe respectivii contribuabili.
Totusi aceasta procedura de rambursare a TVA, cu control ulterior, nu se aplică:
- în cazul contribuabililor care au înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancţionate ca infracţiuni;
- în cazul în care organul fiscal, pe baza informaţiilor deţinute, constată ca există riscul unei rambursări necuvenite.
Documentele solicitate de Fisc la controlul de TVA
Firmele care sunt supuse unui control fiscal cu privire la rambursarea TVA trebuie să aibă în vedere că autorităţile fiscale pot solicita orice documente pe care le consideră necesare pentru justificarea rambursării TVA.
Astfel, aceste documente pot fi:
- contracte comerciale, facturi şi documente vamale în cazul exporturilor/importurilor efectuate;
- jurnale de vânzări şi cumpărări;
- declaraţiile de TVA depuse pentru perioadele fiscale pentru care se solicită rambursarea TVA;
- balanţe de verificare;
- documente justificative, de exemplu: situaţii de lucrări, devize, documente de transport, foi de parcurs etc.;
- alte documente specifice domeniului de activitate.
Procedura de rambursare a TVA
Persoanele înregistrate în scopuri de TVA pot solicita să li se ramburseze soldul sumei negative a TVA din perioada fiscală de raportare, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul de TVA din perioada fiscală de raportare, care este şi cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative în decontul perioadei fiscale următoare. În plus, contribuabilii pot solicita compensarea sumei negative de TVA aprobată la rambursare cu anumite tipuri de creanţe fiscale, conform Codului de procedură fiscala (CPF).
Deconturile de TVA se depun de către persoanele impozabile, înregistrate în scopuri de TVA, la organul fiscal competent, prin poştă sau direct la compartimentul cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale, precum şi prin sistemul electronic naţional. În oricare dintre modurile de depunere, dacă se depăşeşte termenul legal de depunere, contribuabilii vor prelua suma negativă în decontul perioadei fiscale următoare.
Dacă întreaga sumă negativă de TVA solicitată la rambursare sau doar parte din ea provine din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, organul fiscal competent emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aprobă rambursarea de TVA aferentă perioadelor şi sumelor respective, urmând ca TVA solicitată la rambursare din perioade neverificate sau verificate dar pentru care nu s-a emis decizie de nemodificare a bazei de impunere, să faca obiectul inspecţiei. Perioada în care inspectia fiscală poate efectua controlul ulterior în cazul rambursărilor de TVA, atât pentru contribuabilii mici, cât şi pentru cei mijlocii şi mari, este de 4 ani.