În baza legislaţiei actuale, atât salariaţii din mediul privat, cât şi cei din sectorul bugetar, pot primi vouchere de vacanţă în limita a şase salarii minim brute, care pot fi folosite doar în turismul românesc. La jumătatea lui 2015, mai exact pe 1 iulie, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 173/2015, act normativ care include aceste prevederi.
Ulterior, în luna august, au fost publicate, prin intermediul HG nr. 614/2015, şi modificările la normele metodologice de acordare a voucherelor de vacanţă, acele bonuri de valoare emise de unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice şi acordate persoanelor angajate prin încheierea unui contract individual de muncă.
Concret, potrivit documentelor citate, angajatorii care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă, precum şi instituţiile publice, regiile autonome, indiferent de sistemul de finanţare şi subordonare, inclusiv cele care se finanţează integral din venituri proprii, vor acorda salariaţilor vouchere de vacanţă în limita unor sume reprezentând şase salarii de baza minime brute pe ţară.
În condiţiile în care, de la 1 iulie începând, salariul minim brut pe ţară este de 1.050 lei, salariaţii vor putea primi vouchere de vacanţă în valoare de maximum 6.300 lei. Recent, ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat că nivelul salariului minim pe economie nu va creşte la începutul anului 2016, ceea ce înseamnă că, cel puţin deocamdată, limita superioară a valorii voucherelor de vacanţă este de 6.300 de lei pe angajat şi pe an calendaristic.
Important! Conform normelor legale, voucherele de vacanţă sunt suportate integral de angajator, iar sumele corespunzătoare tichetelor de vacanţă acordate de acesta sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a şase salarii de bază minim brute pe ţară garantate în plată pentru fiecare angajat, pe an calendaristic.
Notă: Vă reamintim că sintagma "vouchere de vacanţa" a înlocuit denumirea "tichete de vacanţă" şi a fost introdusă în vara lui 2014, prin intermediul Legii nr. 94/2014.
Bugetarii pot primi doar vouchere, nu şi bani sau prime
Una dintre modificările importante apărute de-a lungul anului 2015, reglementată de Legea nr. 173/2015, stabileşte că angajaţii din instituţiile şi autorităţile publice pot primi doar vouchere de vacanţă, fără posibilitatea de a li se acorda bani sau prime.
Mai exact, în cazul instituţiilor publice, este vorba de bugetarii care lucrează în Parlament, Administraţia Prezidenţială, ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, dar şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea acestora.
În ceea ce priveşte instituţiile publice locale, sunt vizate comunele, oraşele, municipiile, sectoarele municipiului Bucureşti, judeţele, municipiul Bucureşti, instituţiile şi serviciile publice din subordinea acestora, care au personalitate juridică, indiferent cum este finanţată activitatea acestora.
Pentru toate categoriile amintite anterior, voucherele de vacanţă se acordă în limita sumelor prevăzute distinct cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale.
Cât priveşte angajatorii din mediul privat, aceştia pot acorda angajaţilor proprii prime sau vouchere de vacanţă, cu ocazia plecării în concediul de odihnă, în funcţie de sumele prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate.
Pentru sectorul privat, sumele destinate acoperii nominale a voucherelor de vacanţă vor fi cuprinse în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate, într-o poziţie distinctă de cheltuieli, denumită "Vouchere de vacanţă". Totodată, acordarea primelor sau voucherelor de vacanţă va fi stabilită de comun acord cu sindicatele şi va fi menţionată în mod obligatoriu în contractele colective de muncă aplicabile la nivel de unitate.
În 2015, bugetarii nu au beneficiat de vouchere de vacanţă. Măsura se aplică şi anul viitor
La sfârşitul anului 2014, Guvernul a decis să amâne acordarea de tichete sau vouchere de vacanţă în sectorul bugetar. Astfel, pe parcursul anului ce se încheie astăzi, bugetarii nu au putut beneficia de tichete şi vouchere de vacanţă.
Mai mult, acordarea acestora va fi amânată cu cel puţin un an, astfel că nici în 2016 personalul din instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu va beneficia de aceste beneficii.
Măsurile sunt prevăzute într-o Ordonanţă de urgenţă a Guvernului, potrivit căreia neacordarea acestor drepturi bugetarilor este o măsură necesară pentru încadrarea în ţinta de deficit bugetar pentru anul 2016.
"În anul 2015, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014, cu modificările şi completările ulterioare, a fost suspendată aplicarea prevederilor legale care reglementau acordarea anumitor drepturi personalului din sectorul bugetar (ore suplimentare, premii, tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanţă, indemnizaţii la ieşirea la pensie, trecerea în rezervă sau retragere). În vederea încadrării în ţinta deficitului bugetar pentru anul 2016, se propune continuarea măsurii de neacordare a acestor drepturi şi în anul 2016", este explicat în nota de fundamentare a documentului.
Prin urmare, anul viitor, doar salariaţii din mediul privat vor putea beneficia de vouchere de vacanţă.
Voucherele de vacanţă pot fi acordate atât pe suport hârtie, cât şi electronic
O altă noutate a actului normativ apărut în luna iulie stabileşte că eliberarea vouchelor de vacanţă se poate face şi în format electronic, nu doar pe suport hârtie.
Voucherele de vacanţă pe suport electronic sunt bonuri de valoare emise în format electronic, destinate exclusiv achiziţionării pachetelor de servicii turistice.
Voucherele de vacanţă pe suport electronic vor fi valabile doar dacă vor avea înscrise următoarele menţiuni:
- emitentul şi datele sale de identificare;
- angajatorul şi datele sale de identificare;
- numele, prenumele şi codul numeric personal ale angajatului care este în drept să utilizeze voucherul de vacanţă;
- perioada de valabilitate a utilizării voucherului de vacanţă;
- interdicţia de a utiliza voucherul de vacanţă în alte locuri decât în unităţile autorizate de Autoritatea Naţională pentru Tursim (ANT);
- elementele de identitate vizuală ale brandului de turism al României.
Atenţie! Conform ultimelor prevederi intrate în vigoare, voucherul de vacanţă are o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii, spre deosebire de vechea legislaţie, care preciza că voucherul este valabil până la data de 31 decembrie a anului în care a fost emis.
În schimb, a fost păstrată în actuala legislaţie prevederea conform căreia nu se poate acorda rest de bani la voucherul de vacanţă. În caz contrar, fapta se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 de lei.
Tot contravenţie este şi acceptarea de vouchere de la alte persoane decât titularul. Aceasta încălcare a legii se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 5.000 de lei.
Voucherele de vacanţă pot fi folosite doar pe teritoriul României
Atat voucherele tipărite pe suport electronic, cât şi cele pe suport hârtie vor putea fi utilizate doar în structuri de primire turistică din România, acreditate de Autoritatea Naţională pentru Turism.
"Beneficiarii au dreptul să îşi aleagă unitatea de la care achiziţionează servicii turistice, însă numai dintre cele afiliate care deţin licenţă de turism sau certificat de clasificare emise de Autoritatea Naţională pentru Turism. Pe site-ul acestei instituţii va fi postată lista unităţilor turistice autorizate. Beneficiarii pot utiliza voucherele de vacanţă pe baza actului de identitate. Este interzisă comercializarea voucherelor de vacanţă în schimbul unor sume de bani şi/sau altor bunuri/servicii", este precizat în HG nr. 614/2015, actul normativ care aprobă normele metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă.
Notă: Aici găsiţi 15 lucurri esenţiale pe care trebuie să le ştiţi despre voucherele de vacanţă şi cadrul legal al acestora.
Comentarii articol (1)