Ordinul ANAF nr. 3769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor și achizițiilor efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA și pentru aprobarea modelului și conținutului declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 11 din 7 ianuarie 2016 și va intra în vigoare la data de 1 aprilie 2016.
Pe scurt, Ordinul ANAF nr. 3769/2015 va reglementa, de la 1 aprilie, modul de depunere a declarației 394 privind livrările și achizițiile efectuate în trimestrul I 2016 pe teritoriul național.
Cine completează formularul 394
Ordinul ANAF nr. 3769/2015 prevede că declarația 394 trebuie completată și depusă de către:
1. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România și care sunt obligate la plata taxei, pentru operațiuni taxabile cu cota prevăzută de Codul fiscal.
- În acest sens, declarația trebuie depusă pentru orice operațiune taxabilă pentru care este emisă o factură, inclusiv pentru avansuri sau pentru operațiunile la care se aplică sistemul TVA la încasare
- Declarația trebuie să conțină facturile emise în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă mențiunea „taxare inversă” sau „TVA la încasare”.
- În același timp, în declarație trebuie înscrise atât baza impozabilă și TVA aferente facturilor emise prin autofacturare, cât și valoarea totală a bonurilor fiscale, inclusiv facturile simplificate și bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, indiferent dacă au sau nu înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, care realizează în România achiziții de bunuri sau servicii.
- În acest caz, declarația trebuie să conțină facturile primite în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă mențiunea „taxare inversă” sau „TVA la încasare”, precum și borderourile de achiziții de bunuri și filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol în cazul achizițiilor efectuate de la persoane fizice.
- Mai mult, în formularul 394 trebuie să apară valoarea totală a facturilor simplificate și a bonurilor fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, dacă au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului.
Termenul de depunere și perioada de raportare
Declarația 394 se va depune, în 2016, ca și până acum, în data de 25 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (lunar, trimestrial), chiar și în cazul în care în acea perioadă nu au fost realizate operațiuni de natura celor care fac obiectul declarației.
Având în vedere că Ordinul ANAF nr. 3769/2015 intră în vigoare abia la 1 aprilie 2016, în lunile ianuarie și februarie, formularul declarației 394 va fi cel valabil în 2015, iar începând cu declarația lunii martie va fi folosită varianta 2016 a formularului 394.
Astfel, contribuabilii care au perioada fiscală luna calendaristică vor depune pentru lunile ianuarie și februarie 2016 declarația 394 prevăzută în Ordinul ANAF nr. 3596/2011. De menționat că, până la data de 25 aprilie 2016 inclusiv, aceștia sunt obligați să depună declarația în noul format și să înlocuiască astfel declarațiile depuse anterior pentru lunile ianuarie și februarie.
Ordinul ANAF nr. 3769/2015 mai prevede că declarația se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF, care are atașat fișierul XML, disponibil pe site-ul ANAF. Formularul poate fi depus prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe portalul e-România, numai în cazul în care plătitorul deține un certificat calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
În același timp, Ordinul ANAF prevede că declarația poate fi depusă și în format electronic, pe suport electronic, însoțit de formularul 394 în format hârtie (doar prima pagină), semnat și ștampilat, direct la registratura organului fiscal competent sau poate fi comunicată prin poștă cu confirmare de primire.
Ce este nou la modul de completare a declarației 394
Varianta valabilă din aprilie 2016 a formularului 394 privind livrările și achizițiile pe teritoriul național în anul 2016 va necesita un efort suplimentar pentru completare și depunere, potrivit consultantului fiscal Adrian Bența.
Declarația va fi mai greu de completat având în vedere faptul că tranzacțiile societății sunt defalcate luând în considerare toate posibilitățile existente în Codul fiscal. „De exemplu, pentru livrările supuse taxării inverse sunt 12 casete, în funcție de fiecare bun supus taxării inverse (cereale și plante tehnice, deșeuri, material lemnos, telefoane mobile, microprocesoare, console și jocuri etc.).”, a completat Bența.
În același timp, și achizițiile supuse taxării inverse au fost defalcate pe sortimentele de bunuri achiziționate de persoana impozabilă.
Adrian Bența a mai explicat că, în noua variantă a formularul 394, livrările și prestările de servicii pe teritoriul național efectuate de persoana impozabilă se defalcă prin prezentare de către:
- Clienți cumpărători ce aplică sistemul de TVA cu exigibilitate normală;
- Clienți cumpărători ce aplică sistemul de TVA cu plata la încasare.
Apoi, structura de vânzare este defalcată în funcție de cota de TVA aplicabilă, cu alte cuvinte:
- TVA de 20%;
- TVA de 9%;
- TVA de 5%.
Ce trebuie să declare persoana impozabilă în noul formularul 394
Începând din acest an, persoana impozabilă trebuie să completeze în declarația 394 date referitoare la plaja de facturi aferentă perioadei de raportare, precum și numărul total de facturi emise în perioada de raportare, aici fiind incluse și facturile stornate, anulate sau autofacturile.
Notă: Elementele bonurilor fiscale, când valoarea este până în 100 de euro sau, cu acordul autorităților fiscale, până în 400 de euro inclusiv TVA, conduc la îndeplinirea unei funcții de factură simplificată.
Din 2016, în declarația 394 vor fi declarate toate bonurile fiscale emise, fie ele facturi simplificate, fie cele pe care nu se precizează codul de identificare al cumpărătorului, atât ca număr total de bonuri fiscale, cât și ca valoare.
Un element de noutate îl reprezintă, a explicat consultantul fiscal Adrian Bența, și obligația declarării unor situații ce nu țin neapărat de sistemul de TVA. „Se vor declara achizițiile de bunuri și servicii de la persoane din sectorul agricol ce au ca document justificativ, de la caz la caz, carnetul de comercializare a produselor, facturi sau borderouri de achiziție”, a mai spus Bența.
De asemenea, în varianta valabilă în 2016 a formularului 394 vor trebui să fie declarate și achizițiile și livrările către persoane neînregistrate în scopuri de TVA, defalcate pe țara de rezidență a beneficiarului.
Important! Dacă în decontul perioadei, persoana impozabilă înregistrează TVA de rambursat, aceasta va completa două tabele cu achizițiile și livrările pe categorii principale de tranzacții pentru a explica motivul înregistrării unei sume TVA de rambursat. Cu alte cuvinte, o mare parte din decontul de TVA se regăsește preluat în declarația 394.
Consultantul fiscal Adrian Bența a mai precizat că începând din acest an persoana impozabilă va permite, prin intermediul ANAF, consultarea informațiilor depuse la autoritatea fiscală de către alte organe ale statului. „Practic, acest contribuabil va decide dacă informațiile depuse la ANAF rămân numai pentru organele fiscale sau informațiile depuse la ANAF pot fi utilizate și de alte instituții ale statului”, a explicat Bența.
Notă: Informațiile din declarațiile informative trebuie să fie păstrate în baza de date timp de 5 ani fiscali începând cu anul depunerii lor. După trecerea perioadei de 5 ani, informațiile pot fi arhivate.