Modul de depunere a declarației 394 va fi reglementat, de la 1 aprilie 2016, de Ordinul ANAF nr. 3769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor și achizițiilor efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA și pentru aprobarea modelului și conținutului declarației informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA, care a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 11 din 7 ianuarie 2016.
Formularul 394 – varianta 2016 – va fi mai greu de completat, după cum AvocatNet.ro a explicat în acest articol. Pe scurt, va fi necesar un efort suplimentar pentru ca informațiile înscrise să fie corecte și complete.
Începând din acest an, în document vor fi declarate atât operațiunile cu persoane înregistrate în scopuri de TVA, cât și cu persoanele neînregistrate în scopuri de TVA sau nerezidente. În același timp, Fiscul a hotărât ca informațiile cuprinse în formularul 394 să se refere la operațiunile pentru care se aplică TVA la încasare, operațiuni pentru care s-au emis facturi simplificate sau bonuri fiscale, precum și facturile folosite, numărul facturilor stornate, anulate și al autofacturilor.
Declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritorial național – formularul 394 a fost actualizat de către Fisc pentru a corela cerințele sale cu cele prezentate în Codul fiscal ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016.
În noua variantă, la începutul formularului 394 trebuie să fie completate informații despre tipul plătitorului. În această secțiune se înscrie perioada fiscală declarată pentru depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (formularul 300). Cu alte cuvinte, se alege una dintre variante: L – lunar, T – trimestrial, S – semestrial, A – anual.
De asemenea, trebuie completată informația referitoare la anul și luna la care se referă declarația și bifată opțiunea privind sistemul de TVA, după caz:
- Sistem normal de TVA – dacă persoana impozabilă care depune declarația a optat pentru aplicarea sistemului normal de TVA;
- Sistem de TVA la încasare – dacă persoana impozabilă care depune declarația a optat pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare;
- Dacă persoana impozabilă nu a desfășurat operațiuni în perioada de raportare, va fi bifată căsuța corespunzătoare.
Vechea variantă a formularului 394, care va fi folosită până în luna aprilie 2016, nu cerea atât de multe detalii, ci doar referiri la tipul plătitorului (lunar) și perioada (luna, anul).
Secțiunea A „Date de identificare ale persoanei înregistrate în scopuri de TVA” conține, în varianta 2016 a formularului 394, aceleași rubrici ca și precedenta variantă, și anume:
- Codul de înregistrare în scopuri de TVA, precedat de prefixul RO
- Denumirea/ Numele și prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA
- Domiciliul fiscal (județ/sector, localitate, stradă, nr., bloc, scară, etaj, apartament, cod poștal)
- Numărul de telefon, de fax și adresa de e-mail.
De asemenea, nici Secțiunea B „Date de identificare reprezentant fiscal/ împuternicit” nu este diferită în noul formular. În continuare, dacă este cazul, trebuie completate informațiile referitoare la codul de identificare fiscală, denumirea/nume și prenume, domiciliul fiscal al reprezentantului fiscal.
Începând cu secțiunea C „Rezumat declarație” pot fi găsite diferențe între vechea și noua variantă a formularului 394.
Mai precis, în vechea formă, declarația cuprindea informații referitoare la numărul total al persoanelor înregistrate în scopuri de TVA incluse în declarație, care se regăsește și în noua variantă. În schimb, contribuabilul trebuia să completeze informații despre numărul de facturi, valoarea totală a bazei impozabile și valoarea totală a TVA numai în ceea ce privește următoarele situații:
- Livrări de bunuri/prestări de servicii
- Achiziții de bunuri/prestări de servicii efectuate
- Livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă, din care cereale și plante tehnice...
- Achiziții de bunuri și servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă, din care cereale și plante tehnice...
În varianta din 2016 a formularului 394, rezumatul declarației privind operațiunile desfășurate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conține, pe lângă numărul total al persoanelor înregistrate în scopuri de TVA incluse în declarație, indiferent de numărul operațiunilor, și informații despre numărul total al facturilor și valoarea totală a bazei impozabile în ceea ce privește:
- Livrările de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA (20%, 9%, 5%) efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA cu excepția celor pentru au fost emise facturi simplificate;
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- Achiziții de bunuri și servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA de la persoane impozabile care aplică sistemul normal de TVA, cu excepția celor pentru care s-au primit facturi simplificate;
- Achiziții de bunuri și servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA de la persoane impozabile care aplică sistemul de TVA la încasare, cu excepția celor pentru care s-au primit facturi simplificate;
- Livrări de bunuri/prestări de servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă, din care... : în cazul acestei secțiuni, apar 12 casete, în funcție de fiecare bun supus taxării inverse (cereale și plante tehnice, deșeuri feroase și neferoase, masă lemnoasă, certificate de emisii de gaze cu efect de seră, energie electrică, certificate verzi, clădiri/terenuri, aur de investiții, telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC și laptopuri).
- Achiziții de bunuri și servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă, din care... : se repetă situația explicată mai sus.
Notă: Elementele bonurilor fiscale, când valoarea este până în 100 de euro sau, cu acordul autorităților fiscale, până în 400 de euro inclusiv TVA, conduc la îndeplinirea unei funcții de factură simplificată.
Secțiunea D „Rezumat declarație privind operațiuni desfășurate cu persoane neînregistrate în scopuri de TVA” trebuie să fie completată cu numărul total al persoanelor neînregistrate în scopuri de TVA incluse în declarație, indiferent de numărul operațiunilor. Apoi, se înscriu datele referitoare la numărul total al facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile în ceea ce privește următoarele situații:
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate.
- De asemenea, în declarația 394 – varianta din 2016 – trebuie să fie completate informații despre natura bunurilor/serviciilor care au fost achiziționate de la persoane fizice, și anume: cereale și plante tehnice, deșeuri feroase și neferoase, masă lemnoasă, terenuri, clădiri, alte bunuri și servicii, precum și numărul total al facturilor/borderourilor de achiziții/filelor din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol primite pentru achizițiile de bunuri și servicii efectuate de la persoanele neînregistrate în scopuri de TVA și valoarea totală a achizițiilor.
Secțiunea E „Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane nestabilite în România care sunt stabilite în alt stat membru, neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România” trebuie să fie completat, după cum îi spune și numele, cu numărul total al persoanelor impozabile nestabilitate în România, care sunt stabilite în alte state membre, neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, indiferent de numărul operațiunilor.
În continuare, secțiunea cuprinde date referitoare la numărul total al facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferente, după cum urmează:
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- Achiziții de bunuri și servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă.
Secțiunea F „Rezumat declaraţie privind operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile neînregistrate şi care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene” conține informații despre numărul total al facturilor emise și valoarea totală a bazei impozabile aferente, după cum urmează:
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul normal de TVA cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- Livrări de bunuri/prestări de servicii defalcate pe fiecare cotă de TVA efectuate de către persoana impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare cu excepția celor pentru care au fost emise facturi simplificate;
- Achiziții de bunuri și servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă.
În ceea ce privește Secțiunea G, numită și „Rezumat declaraţie privind încasările lunare realizate din operaţiuni efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi din activităţi exceptate, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, aceasta trebuie completată cu:
- Numărul total al bonurilor fiscale și valoarea totală a încasărilor efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, emise în perioada de raportare, inclusiv a încasărilor prin intermediul bonurilor fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, indiferent dacă au sau nu înscris codul TVA al beneficiarului, precum și despre valoarea totală a bazei impozabile și valoarea totală a TVA-ului, defalcat pe cote de 20%, 9%, 5%;
- Valoarea totală a bazei impozabile, în perioada de raportare, aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale și valoarea totală a TVA aferentă acestora defalcate pe cote de TVA;
- Valoarea totală a încasărilor, în perioada de raportare, din activități exceptate de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale;
- Valoarea totală a bazei impozabile, în perioada de raportare, aferentă activităților economice exceptate de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale și valoarea totală a TVA aferentă acestora defalcate pe cote de TVA.
Secțiunea H „Rezumat declarație privind operațiunile realizate pe teritoriul României” cuprinde informații despre numărul total al facturilor emise/primite în perioada de raportare, împărțite în funcție de cotele de TVA de 20%, 9%, respectiv 5%.
Tot aici sunt cuprinse și datele referitoare la :
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplică taxarea inversă defalcate pe cote de TVA de 20%, 9% și 5%;
- valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplică taxarea inversă defalcată pe cote de TVA;
- valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii taxabile efectuate, inclusiv cele care se aplică taxare inversă și cele pentru care se aplică TVA la încasare defalcată pe cote de TVA;
- valoarea totală a TVA aferentă achizițiilor de bunuri și servicii taxabile efectuate, inclusiv cele pentru care se aplică taxarea inversă, precum și cele pentru care se aplică TVA la încasare defalcată pe cote.
Secțiunea I „Alte informații” este completată, pe lângă datele referitoare la operațiunile desfășurate de persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare, defalcate în funcție de cota de TVA, și cu date despre plaja de facturi folosite în perioada de raportare, numărul total de facturi emise, seria și numărul facturilor stornate/anulate, precum și a celor emise prin autofacturare.
Tot în acest punct trebuie să fie descrise operațiunile din care provine soldul sumei negative înregistrat în decontul de TVA de către persoana impozabilă care depune declarația și care este solicitat la rambursare în perioada de raportare.
Mai mult, sunt cerute și date aferente operațiunilor desfășurate de către persoana impozabilă care aplică sistemul de TVA la încasare.
În finalul declarației, reprezentantul legal trebuie să declare dacă datele înscrise în declarația 394 sunt în concordanță cu cele înscrise în formularul 300 Decontul de taxă pe valoarea adăugată.
Când trebuie depus formularul 394 în noua variantă
Declarația 394 se va depune, în 2016, ca și până acum, în data de 25 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (lunar, trimestrial), chiar și în cazul în care în acea perioadă nu au fost realizate operațiuni de natura celor care fac obiectul declarației.
Având în vedere că Ordinul ANAF nr. 3769/2015 intră în vigoare abia la 1 aprilie 2016, în lunile ianuarie și februarie, formularul declarației 394 va fi cel valabil în 2015, iar începând cu declarația lunii martie va fi folosită varianta 2016 a formularului 394.
Astfel, contribuabilii care au perioada fiscală luna calendaristică vor depune pentru lunile ianuarie și februarie 2016 declarația 394 prevăzută în Ordinul ANAF nr. 3596/2011.
Atenție! Până la data de 25 aprilie 2016 inclusiv, aceștia sunt obligați să depună declarația în noul format și să înlocuiască astfel declarațiile depuse anterior pentru lunile ianuarie și februarie.