În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 179 alin. (4) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data de 23 decembrie 2015,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
Art. 1. - Societățile definite la art. 1 alin. (2) pct. 56 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, denumite în continuare asigurători, ori societățile specializate și mandatate în serviciile de constatare și lichidare a daunelor desemnează personalul cu atribuții în constatarea, soluționarea dosarelor de daună și eliberarea documentelor de introducere în reparație a vehiculelor, în cazul în care asigurații dețin o asigurare facultativă Casco valabilă, emisă de asigurătorul respectiv, și se prezintă pentru a înștiința despre producerea unor pagube materiale la vehiculul asigurat, în condițiile prevăzute la art. 79 alin. (2) lit. b), art. 80 alin. (2) și la art. 801 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 2. - Un model față-verso al declarației de accident este prevăzut în anexa nr. 1. Pot fi folosite și alte tipizate proprii fiecărui asigurător, dar care să conțină minimum informațiile din modelul prevăzut în anexa nr. 1. Documentul se emite/se tipărește de către fiecare asigurător care practică asigurări facultative de vehicule.
Art. 3. - Informațiile cuprinse în anexa nr. 1 sunt menținute și evidențiate obligatoriu într-o bază de date a fiecărui asigurător care practică asigurări facultative de vehicule sau de răspundere civilă obligatorie și se păstrează o perioadă de 10 ani. Asigurătorii iau măsurile care se impun astfel încât, într-un termen de 15 zile de la emiterea documentului de introducere în reparație a vehiculelor, să introducă toate datele din anexa nr. 1 într-o bază de date proprie. Asigurătorul va transmite datele în formă statistică și în format electronic o singură dată pe an, până la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, într-o bază de date comună, administrată de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Art. 4. - Dacă în urma analizării situației prezentate nu se poate desprinde o concluzie clară privind împrejurările în care a avut loc accidentul/evenimentul și există neconcordanțe în declarația celui implicat, inspectorul constatator, împreună cu persoana/asiguratul în cauză, se deplasează la locul producerii pagubei, unde va efectua o cercetare amănunțită, inclusiv prin identificarea oricăror mijloace de probă și efectuarea de fotografii.
Art. 5. - Documentul de introducere în reparație a vehiculelor constituie actul în baza căruia unitățile autorizate de profil permit introducerea vehiculului în procesul de reparație.
Art. 6. - (1) Documentul de introducere în reparație a vehiculelor are o serie unică compusă din: numărul unic din Registrul asigurătorilor-reasigurătorilor, indicativul abreviat al județului în care a fost emis documentul în formatul a două câmpuri și o serie numerică formată din 8 câmpuri
(2) Documentul de introducere în reparație a vehiculelor este un formular care poate fi emis direct din sistemul informatic propriu al fiecărui asigurător ori poate fi tipărit, fiecare formular regăsindu-se în două exemplare, original și copie. Asigurătorii autorizați să practice asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, precum și cei care practică asigurări facultative pentru vehicule sunt obligați să emită/tipărească formularul care va conține în mod obligatoriu cel puțin informațiile cuprinse în modelul prevăzut în anexa nr. 2. În cazul în care sunt tipărite, formularele se distribuie de către asigurători unităților teritoriale ori persoanelor mandatate să desfășoare astfel de activități în numele și pentru asigurătorul respectiv.
Art. 7. - Originalul documentului de introducere în reparație a vehiculelor se înmânează solicitantului, iar copia rămâne la asigurător pentru arhivare. Documentele tipărite, inclusiv cele care sunt emise direct din sistemul IT propriu al asigurătorului/societății din domeniul asigurărilor se înseriază într-o plajă de numere stabilită de asigurător, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (1). În toate cazurile este interzisă emiterea de către asigurători ori de societățile specializate în servicii de constatare și lichidare a daunelor a unor documente de introducere în reparație a vehiculelor care să aibă aceleași serie și număr, nerespectându-se caracterul de unicitate al documentului.
Art. 8. - Documentele de introducere în reparație a vehiculelor se înregistrează și se păstrează la sediul fiecărei unități teritoriale a asigurătorului.
Art. 9. - (1) Arhivarea documentelor de introducere în reparație a vehiculelor, însoțite de declarațiile proprietarilor/conducătorilor de vehicule și de alte documente rezultate din verificări, se va realiza lunar, în ordinea întocmirii lor
(2) Termenul de păstrare este de 10 ani, distrugerea acestora efectuându-se cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 10. - Documentele de introducere în reparație a vehiculelor se distribuie fie în format electronic, fie pe suport hârtie numai personalului desemnat în condițiile art. 1, care le primește sub semnătură.
Art. 11. - Dacă documentele de introducere în reparație a vehiculelor au fost completate greșit, acestea se anulează prin bararea pe diagonală și înscrierea mențiunii „anulat”, păstrându-se atât originalul, cât și copia. De asemenea, și în evidențele electronice se vor face modificările care se impun în legătură cu seria documentului și cu motivul anulării.
Art. 12. - Eliberarea documentului de introducere în reparație a vehiculelor nu constituie nota tehnică finală de constatare a daunelor și nici obligație de plată din partea emitentului poliței de asigurare, fapt ce se precizează în conținutul tipizat al documentului. Documentul se eliberează inclusiv în cazul în care se constată daună totală și vehiculul nu se mai repară.
Art. 13. - Nerespectarea prevederilor prezentei norme de către asigurători se sancționează în condițiile și potrivit prevederilor art. 163 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, precum și ale cap. V din Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 14. - Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta normă.
Art. 15. - Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Art. 16. - La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Ordinul președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 12/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind procedura de întocmire și eliberare a documentului de introducere în reparație a vehiculelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 23 iulie 2008.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu
București, 23 decembrie 2015
Nr. 37
Notă: Puteți consulta cele două anexe în fișierul atașat.
Comentarii articol (0)