Utilizatorii români îºi vor putea pãstra numãrul de telefon chiar ºi atunci când schimbã furnizorul de servicii de telefonie prin introducerea unui nou serviciu de portabilitate a numerelor care va funcþiona ºi în România de la începutul anului 2007, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Naþionalã de Reglementare în Comunicaþii /ANRC/.
Utilizatorii români îºi vor putea pãstra numãrul de telefon chiar ºi atunci când schimbã furnizorul de servicii de telefonie prin introducerea unui nou serviciu de portabilitate a numerelor care va funcþiona ºi în România de la începutul anului 2007, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Naþionalã de Reglementare în Comunicaþii /ANRC/.
În acest sens, ANRC a lansat spre consultare publicã un proiect de decizie care propune industriei un set de posibile soluþii privind modalitatea de rutare a apelurilor, administrarea procesului de portare ºi soluþionarea aspectelor economice legate de portarea numerelor.
Proiectul Deciziei preºedintelui ANRC privind implementarea portabilitãþii numerelor, însoþit de Expunerea de motive, poate fi consultat pe pagina de Internet a ANRC, persoanele interesate fiind invitate sã formuleze ºi sã transmitã observaþii ºi propuneri pânã la data de 31 ianuarie 2006.
„Posibilitatea pãstrãrii aceluiaºi numãr de telefon atunci când utilizatorul devine abonat al altui furnizor va conduce la depãºirea unei bariere psihologice, va „elibera” utilizatorii. Numãrul de telefon s-a transformat într-un element de identitate personalã, utilizatorii renunþând greu la acesta. În multe cazuri, utilizatorul nu va profita de noile oferte de pe piaþã, chiar dacã acestea i se par avantajoase, tocmai pentru a nu fi obligat sã îºi schimbe numãrul de telefon pe care îl are de ani de zile ºi care a dobândit o valoare sentimentalã ºi una economicã”, a declarat Dan Georgescu, preºedintele ANRC.
Abonatul care schimbã furnizorul serviciului de telefonie destinat publicului ºi îºi „porteazã” numãrul va putea fi sunat în continuare de cãtre toate persoanele cu care a stabilit contacte ºi nu va mai trebui sã-ºi informeze cunoscuþii despre schimbarea numãrului sãu de telefon. Portarea numãrului se va face la cererea abonatului, în momentul în care acesta renunþã la un furnizor de servicii de telefonie destinate publicului (furnizor donor) ºi doreºte sã semneze un contract cu un altul (furnizor acceptor). Prin intermediul unei baze de date centralizate, la care au acces ambii furnizori, numãrul abonatului poate fi transferat în reþeaua furnizorului acceptor, chiar dacã a fost alocat iniþial furnizorului donor. Tarifele percepute abonaþilor care solicitã portarea numerelor vor fi stabilite de furnizorii acceptori.
Potrivit ANRC, baza de date centralizatã care va conþine informaþii cu privire la numerele portate va fi gestionatã de ANRC ºi va oferi acces nediscriminatoriu tuturor furnizorilor la informaþiile necesare în vederea portãrii numerelor. În prima fazã, implementarea portabilitãþii numerelor în România va viza portabilitatea numerelor de telefon fix (numere geografice) în interiorul aceluiaºi judeþ. De exemplu, un abonat al unui furnizor de servicii de telefonie fixã, care decide sã se aboneze la alt furnizor, îºi va putea pãstra numãrul numai dacã nu îºi schimbã judeþul de reºedinþã.
Portarea numerelor se poate realiza pe mai multe paliere ºi anume prin portabilitatea numerelor fixe (geografice) – orice abonat la un serviciu de telefonie fixã va avea posibilitatea pãstrãrii numãrului de telefon fix atunci când va renunþa la abonamentul la un furnizor de servicii de telefonie fixã ºi se va abona la alt furnizor de servicii de telefonie fixã; prin portabilitatea numerelor mobile (non-geografice) – orice abonat la un serviciu de telefonie mobilã va avea posibilitatea pãstrãrii numãrului de telefon mobil atunci când se va transfera de la un furnizor de servicii de telefonie mobilã la alt furnizor de servicii de telefonie mobilã; prin portabilitatea numerelor non-geografice altele decât cele mobile – în aceastã categorie sunt cuprinse numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit (de tip 0800), serviciilor bazate pe numere de acces universal (de tip 0801) ºi pe numerele personale universale (de tip 0802) ºi serviciilor cu tarif special (de tip 0900, 0903 ºi 0906). Utilizatorii acestor servicii vor putea pãstra numãrul de telefon atunci când solicitã transferul de la un furnizor de servicii destinate publicului la altul, cu condiþia pãstrãrii destinaþiei iniþiale a numãrului.
Potrivit ANRC, portarea numerelor de telefonie fixã cãtre telefonia mobilã nu este posibilã.
Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European ºi a Consiliului privind serviciul universal ºi drepturile utilizatorilor cu privire la reþelele ºi serviciile de comunicaþii electronice prevede obligaþia statelor membre de pune la dispoziþia utilizatorilor, abonaþi ai furnizorilor de servicii de telefonie, posibilitatea de a beneficia de serviciul de portabilitate a numerelor, atât pentru numerele geografice, cât ºi pentru numerele non-geografice. Aceste prevederi au fost transpuse în legislaþia naþionalã prin Legea nr.304/2003 pentru serviciul universal ºi drepturile utilizatorilor cu privire la reþelele ºi serviciile de comunicaþii electronice.
Potrivit prevederilor art.28 alin.(1) din Legea nr.304/2003, printre sarcinile ANRC se regãseºte ºi aceea de a impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului obligaþia de a oferi propriilor abonaþi, la cerere, serviciul de portabilitate a numerelor.
În prezent, majoritatea þãrilor din Europa au implementat portabilitatea numerelor geografice ºi a numerelor non-geografice, inclusiv mobile.
Comentarii articol (0)