Regulile aplicabile jocurilor de noroc online şi tradiţionale au fost modificate de Executiv vineri, atunci când în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 111/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 298/2013 privind organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, act normativ care a intrat în vigoare la momentul apariţiei.
Documentul aprobat miercuri de Guvern şi publicat două zile mai târziu în Monitor detaliază regulile pe care operatorii economici trebuie să le respecte pentru a obține licența și autorizația de funcționare, precum și cele pentru desfășurarea în bune condiții a activității de jocuri de noroc pe teritoriul României.
Potrivit unui comunicat de presă recent al Executivului, noile dispoziţii încurajează licenţierea pe piaţa din ţara noastră a operatorilor din domeniu, în contextul în care, în toamna anului trecut, Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN) a retras licenţele de funcţionare în România a caselor de pariuri bet365.com şi bwin.com, unii dintre cei mai importanţi jucători în domeniu de pe piaţa autohtonă.
Ce condiţii trebuie să îndeplinească operatorii pentru a putea funcţiona în România?
Actul normativ citat stabileşte condiţiile de organizare şi exploatare a jocurilor de noroc, inclusiv cele online. În privinţa acestora din urmă, funcţionarea este permisă de-acum numai pentru operatorii economici înregistrați pe teritoriul României sau într-un stat membru al Uniunii Europene, care dețin licență de organizare și autorizație de exploatare a activității, eliberată de ONJN.
Notă: Potrivit documentului publicat vineri, operatorii înregistrați și autorizați în afara teritoriului României au obligația de a desemna un reprezentant autorizat în relația cu autoritățile competente din țara noastră.
În ceea ce priveşte licenţele de organizare şi autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc, acestea se acordă individual, sunt netransmisibile şi sunt valabile, ca şi până acum, pentru o perioadă de zece ani de la data acordării. Excepţie fac jocurile de noroc temporare, pentru care valabilitatea licenţei şi, respectiv, a autorizaţiei de exploatare este de trei luni de la data acordării.
Potrivit noilor dispoziţii, pentru emiterea deciziei de licențiere/autorizare de către Comitetul de supraveghere al ONJN, organizatorul are obligația să pună la dispoziția Direcției generale de autorizare jocuri de noroc copia documentului care face dovada primei plăți, în orice format - mail, fax, suport hârtie.
Important! În vederea obţinerii primei autorizaţii de exploatare a activităţii, operatorul economic trebuie să întocmească şi să prezinte, pentru primul an de activitate, un plan de afaceri. Potrivit HG nr. 111/2016, documentația va conține următoarele date: totalul veniturilor estimate, totalul cheltuielilor, pe elemente principale de cheltuieli, profitul brut.
În cazul în care operatorii economici nu vor mai avea dreptul de a funcţiona în România, aceştia vor fi incluşi, de către Comitelul de Supraveghere al ONJN, într-o ”listă neagră" a platformelor/site-urilor neautorizate, listă afişată pe site-ul Oficiului.
Important! În conformitate cu prevederile OUG nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, participarea persoanelor fizice de pe teritoriul României la activităţi de jocuri de noroc la distanţă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei. AvocatNet.ro a explicat aici cum mii de români care au pariat în septembrie 2015 pe site-uri neautorizate au fost pasibili de amenzile ONJN.
Accesul minorilor în sălile de jocuri de noroc, interzis. Ce alte obligaţii mai au organizatorii?
Iată şi ce alte obligaţii mai au organizatorii de jocuri de noroc, conform documentului aprobat miercuri de Guvern:
- să asigure participanților la jocurile de noroc șanse egale la mize egale jucate;
- promovarea activitităţilor desfăşurate de aceştia să se facă cu respectarea principiilor privind protecția minorilor, astfel încât materialele de promovare să nu fie amplasate în incinta sau în apropierea instituțiilor de învățământ, a așezămintelor socio-culturale sau religioase;
- să interzică accesul minorilor în locațiile specializate pentru desfășurarea de jocuri de noroc, la mijloacele de joc ori la sistemele informatice care permit participarea la jocul de noroc. Interdicţia minorilor de a participa la jocuri de noroc trebuie afişată în loc vizibil şi nu va lipsi din acţiunile de promovare a operatorilor;
- valoarea mizelor, valoarea impulsului, procentul de premiere din totalul rulajului sumelor jucate sau valoarea premiilor pentru acele jocuri de noroc pentru care se prevede un procent minim de câștig din totalul încasărilor trebuie afișate în limba română, în locuri vizibile;
- să interzică punerea la dispoziția clienților de dispozitive pentru accesarea platformelor de joc la distanță din locațiile specializate pentru desfășurarea activității de jocuri de noroc tradiționale.
Amenzile acordate operatorilor vor putea fi plătite pe jumătate în 48 de ore de la comunicare
Operatorii economici din domeniu care nu respectă dispozițiile legale vor putea fi amendaţi în continuare cu sume cuprinse între 10.000 și 50.000 lei, în funcție de gravitatea faptelor constatate și a consecințelor ce decurg din acestea.
Totuşi, ca element de noutate, Guvernul a introdus posibilitatea achitării, în termen de 48 de ore de la întocmirea procesului-verbal de contravenție ori, după caz, de la comunicarea acestuia, a jumătate din minimul amenzii acordate contravenientului.
Odată cu aplicarea amenzii, Comitetul de Supraveghere din cadrul ONJN va putea analiza comportamentul operatorului de jocuri de noroc, iar în cazul în care va constata abateri ale acestuia, instituţia va putea decide suspendarea autorizaţiei de funcţionare pentru o perioadă de şase luni.
Pariorii îşi vor putea alimenta conturile cu cel mult 900 de lei
Actul normativ apărut vineri în Monitor reglementează şi activitatea participanţilor de jocuri de noroc la distanţă. Astfel, participarea persoanelor trebuie făcută în baza unui cont unic de joc, înregistrarea jucătorilor fiind posibilă după furnizarea a cel puţin următoarelor date cu caracter temporar: nume, prenume, data nașterii, adresa de e-mail valabilă, adresa de domiciliu, nume utilizator, parola, acceptare termeni și condiții, confirmarea voluntară a vârstei de peste 18 ani.
De asemenea, potrivit documentul adoptat la mijlocul săptămânii trecute de Guvern, un jucător înregistrat are posibilitatea de a-şi alimenta contul de joc cu o sumă în limită maximă de 200 euro sau echivalent, prin mijloacele de plată acceptate de organizator. În plus, pariorii îşi vor putea retrage banii din cont doar în urma unei verificări a autenticității datelor furnizate de către aceştia.
Important! Potrivit noilor dispoziţii, în cazul în care jucătorii nu confirmă autenticitatea datelor furnizate în termen de 30 de zile de la momentul alimentării contului, organizatorul va închide contul, iar sumele existente în cont vor fi reținute și virate la bugetul de stat până cel mai târziu la data de 10 a lunii următoare celei în care fondurile au fost reținute
Cum se impozitează veniturile din jocurile de noroc?
Din februarie anul trecut, odată cu intrarea în vigoare a OUG nr. 92/2014, sistemul de impozitare a veniturilor obţinute din jocuri de noroc s-a modificat considerabil. Astfel, în prezent, veniturile din jocuri de noroc mai mici de 15.000 de euro, echivalentul în lei, se impozitează cu 1%.
Pentru câştigurile care depăşesc plafonul amintit, cota de impozitare este de 16%, în timp ce veniturile mai mari de 100.000 euro, echivalent în lei, se taxează cu 25%.
Notă: Mai multe detalii despre impozitarea veniturilor din jocuri de noroc şi pariuri găsiţi aici.