În ultima perioadă, cadrul legislativ care reglementează jocurile de noroc a cunoscut mai multe modificări, menite să reglementeze în special segmentul online, acolo unde au existat numeroase controverse în trecut. De altfel, aşa s-a şi ajuns în situaţia în care, în urmă cu aproape un an, zeci de mii de români să devină pasibili de amenzile Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN) pentru că au pariat pe platforme neautorizate. Până la urmă, doar o mică parte dintre aceştia a fost sancţionată de instituţie, iar operatorii respectivi şi-au pierdut, cel puţin temporar, dreptul de a funcţiona pe teritoriul României - detalii despre subiect sunt aici şi aici.
De altfel, regulile pentru autorizarea operatorilor de jocuri de noroc au fost modificate de Guvern în luna februarie, prin intermediul HG nr. 111/2016, act normativ care stabileşte că funcţionarea online a operatorilor este permisă numai acelora înregistrați pe teritoriul României sau într-un stat membru al Uniunii Europene, care dețin licență de organizare și autorizație de exploatare a activității, eliberată de ONJN.
Potrivit documentului citat, licenţele de organizare şi autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc se acordă individual, sunt netransmisibile şi sunt valabile pentru o perioadă de zece ani de la data acordării. Excepţie fac jocurile de noroc temporare, pentru care valabilitatea licenţei şi a autorizaţiei de exploatare este de trei luni de la data acordării.
Totodată, operatorii economici autorizaţi să funcţioneze pe teritoriul României se regăsesc într-o listă publicată pe site-ul ONJN, iar pariorii trebuie să aleagă doar una (sau mai multe) dintre aceste case de pariuri atunci când decid să parieze online, astfel încât să evite amenzile (între 5.000 şi 10.000 de lei) aplicabile celor care pariază pe site-uri neautorizate.
În ceea ce priveşte operatorii offline (agenţiile stradale), lucrurile sunt mai simple, în ideea în care jucătorii pot plasa pariuri în oricare dintre aceste agenţii, întâlnite de altfel la tot pasul în România, cu o singură condiţie: să fie majori.
Obligaţiile caselor de pariuri în relaţia cu ONJN
Înainte de toate, trebuie să precizăm că, pentru a obţine licenţa de la ONJN, operatorii de jocuri de noroc trebuie să îndeplinească o serie de condiţii, prevăzute de OUG nr. 92/2014. Astfel, în ceea ce îi priveşte pe cei ce organizează jocuri de noroc tradiţionale (agenţiile stradale), aceştia trebuie să:
- facă dovada existenţei ca obiect principal de activitate "organizarea de jocuri de noroc", dovada existenţei avizului organelor de poliţie acordat reprezentanţilor legali ai persoanei juridice şi a constituirii capitalului social subscris şi vărsat şi a garanţiilor;
- reprezentanţii legali ai persoanei juridice să depună o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că operatorul economic nu a fost condamnat, nu se află în stare de incompatibilitate şi împotriva sa nu au fost luate măsuri administrative în domeniul jocurilor de noroc.
Totodată, reprezentanţii legali ai persoanei juridice trebuie să depună certificatele de cazier judiciar sau alte acte emise de autorităţile competente pe a căror rază de competenţă se află ultimul domiciliu/sediu social cunoscut, din care să rezulte că împotriva oricăruia dintre reprezentanţii legali ai persoanei juridice nu s-a pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare.
Obligaţiile amintite anterior revin, în egală măsură, şi operatorilor care funcţionează la distanţă (online). În plus, aceştia mai trebuie să facă dovada:
- deţinerii unui cont bancar pentru depozitarea banilor jucătorilor deschis la o bancă licenţiată în România, sau la o bancă autorizată într-un alt stat membru al UE, dar care operează pe teritoriul ţării noastre;
- că sistemul informatic central al organizatorului are un sistem de înregistrare şi de identificare a participanţilor la joc, precum şi un sistem pentru păstrarea şi transmiterea în timp real către un server în oglindă şi un server de siguranţă, aflate pe teritoriul României şi puse gratuit la dispoziţia ONJN, a sesiunilor de jocuri de noroc simultane, a fiecărei taxe de participare plasată de fiecare jucător, precum şi câştigul plătit fiecărui jucător;
- că software-ul utilizat pentru desfăşurarea jocurilor de noroc la distanţă, precum şi orice nouă versiune de software utilizată pentru desfăşurarea jocurilor de noroc la distanţă, a fost aprobat/ aprobată în prealabil de către ONJN;
- existenţei unui «reprezentant autorizat» al societăţii, în cazul în care aceasta este înregistrată într-un alt stat membru al UE;
- că serverul de joc şi serverul în oglindă asigură stocarea tuturor datelor în ceea ce priveşte oferirea de servicii de jocuri de noroc la distanţă, inclusiv înregistrarea şi identificarea de jucători, mizele plasate şi câştigurile plătite;
- că echipamentul pentru comunicaţii trebuie să efectueze atât localizarea geografică a adresei IP, precum şi identificarea datei, orei şi duratei sesiunii de joc a jucătorului, care s-a înregistrat el însuşi ca participant într-un joc pe site-ul organizatorului;
- că echipamentele de comunicaţii şi punctul central unde va fi amplasat sistemul informatic central al organizatorului este pe teritoriul României sau pe teritoriul unui alt stat membru al UE.
În ceea ce priveşte taxele aferente domeniului jocurilor de noroc, acestea sunt prevăzute în legislaţia autohtonă în acelaşi act normativ şi sunt diferite, fiind grupate, în funcţie de categoriile licenţiate şi autorizate, după cum urmează:
- taxe anuale de autorizare a jocurilor de noroc;
- taxe pentru obţinerea licenţei de organizare a jocurilor de noroc;
- taxe anuale pentru obţinerea autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc;
- taxe administrative pentru solicitarea licenţei pentru jocuri de noroc la distanţă (platforme online);
- taxe şi tarife pentru eliberarea licenţei şi autorizaţiei de funcţionare.
De altfel, acordarea licenţei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc se realizează cu perceperea de taxe. Potrivit OUG nr. 92/2014, organizatorii de jocuri de noroc au obligativitatea să întocmească şi să depună la ONJN o declaraţie lunară, însuşită de administratorul societăţii, pentru jocurile de noroc tradiţionale (agenţii stradale), sau de persoana autorizată, în cazul jocurilor de noroc la distanţă (online), în care să evidenţieze veniturile din jocuri de noroc, precum şi suma ce trebuie achitată pentru plata taxei de licenţă şi de autorizare pe fiecare tip de joc de noroc în parte.
De asemenea, organizatorii de jocuri de noroc trebuie să ştie că taxele aferente trebuie plătite după cum urmează:
-
taxa aferentă licenţei de organizare a jocurilor de noroc:
- pentru primul an, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
- pentru anii următori, cu 10 zile înainte de expirarea anului precedent.
-
taxa anuală aferentă autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc:
-
pentru jocurile de noroc caracteristice activităţii cazinourilor, taxa se datorează pentru fiecare mijloc de joc şi se plăteşte în patru rate trimestriale egale, astfel:
- pentru primul trimestru - până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
- pentru celelalte trimestre - până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie) pentru trimestrul următor;
- pentru plata în avans integral a taxei anuale aferentă autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc caracteristice cazinourilor datorată pentru fiecare mijloc de joc, se acordă o bonificaţie de 10% din suma anuală ce trebuie achitată la bugetul de stat.
- pentru jocurile bingo în săli de joc, taxa anuală se datorează pentru fiecare locaţie şi se plăteşte integral până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
-
pentru jocurile de tip pariuri (în cotă fixă, mutuale şi în contrapartidă), jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune, organizate prin intermediul oricărui sistem de comunicaţii (internet, sisteme de telefonie fixă sau mobilă şi orice alte sisteme de transmisie), taxa de autorizare se datorează şi se plăteşte lunar, după cum urmează:
- sumele care rezultă din aplicarea procentelor prevăzute la veniturile estimate de operatorul economic, pentru primul an de autorizare, dar nu mai puţin decât taxa anuală minimală - până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
- în cazul în care, în cursul anului de autorizare, încasările efective depăşesc încasările estimate prin documentaţia prezentată la data autorizării, taxa anuală de autorizare datorată se va recalcula.
-
pentru jocurile de noroc caracteristice cluburilor de poker taxa se datorează pentru fiecare locaţie şi se plăteşte lunar, după cum urmează:
- pentru prima lună - până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
- pentru celelalte luni - taxa se plăteşte în avans, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii în curs pentru luna următoare;
- pentru plata în avans integral a taxei anuale aferentă autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc caracteristice cluburilor de poker, datorată pentru fiecare locaţie, se acordă o bonificaţie de 10% din suma anuală ce trebuie achitată la bugetul de stat;
-
pentru jocurile de noroc tip slot-machine, taxa se datorează pentru fiecare mijloc de joc şi se plăteşte în patru rate trimestriale egale, astfel:
- pentru primul trimestru - până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
- pentru celelalte trimestre - până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie) pentru trimestrul următor;
- pentru plata în avans integral a taxei anuale aferentă autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc caracteristice jocurilor tip slot-machine, datorată pentru fiecare mijloc de joc, se acordă o bonificaţie de 10% din suma anuală ce trebuie achitată la bugetul de stat.
-
pentru festivalul de poker taxa se datorează pentru întreaga activitate şi se plăteşte în 4 rate trimestriale egale, astfel:
- pentru primul trimestru - până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
- pentru celelalte trimestre - până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie) pentru trimestrul următor;
- pentru plata în avans integral a taxei anuale aferentă autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc tip festival de poker datorată pentru întreaga activitate, se acordă o bonificaţie de 10% din suma anuală ce trebuie achitată la bugetul de stat.
-
pentru jocurile de noroc caracteristice activităţii cazinourilor, taxa se datorează pentru fiecare mijloc de joc şi se plăteşte în patru rate trimestriale egale, astfel:
De asemenea, legislaţia în vigoare stabileşte că un procent de 5% din taxele percepute pentru obţinerea licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi a autorizaţiei de exploatare a acestora, precum şi din taxa de acces, se alocă anual următoarelor instituţii, astfel: 1% la Ministerul Culturii pentru Fondul cinematografic şi pentru Programul Naţional de Restaurare a Monumentelor Istorice, 2% la Ministerul Educaţiei Naţionale şi 2% la Ministerul Tineretului şi Sportului. Sumele se virează lunar din buget la nivelul încasărilor.
În altă ordine de idei, în ceea ce priveşte jocurile de tip slot-machine (aşa-zisele "păcănele"), legislaţia prevede că numărul minim de mijloace de joc care pot fi exploatate de acelaşi operator economic este de 100, cu posibilitatea utilizării lor în cadrul aceleiaşi locaţii sau în locaţii diferite.
Nu în ultimul rând, cazinourile sunt obligate să ţină evidenţa datelor de identificare ale persoanelor care intră în incinta locaţiilor în care este exploatat acest gen de activitate, în format electronic. Mai mult, bazele de date constituite la nivelul organizatorului trebuie arhivate şi păstrate cel puţin cinci ani. În fine, organizatorii de jocuri de noroc tradiţionale caracteristice cazinourilor şi cluburilor de poker trebuie să permită accesul în locaţiile autorizate numai pe baza unui bilet de intrare, valabil pentru 24 de ore, pentru fiecare persoană.
Obligaţiile caselor de pariuri în relaţia cu Fiscul şi jucătorii
Din punct de vedere fiscal, condiţiile generale pentru organizarea de jocuri de noroc tradiţionale şi la distanţă sunt reglementate prin OUG nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, document care defineşte şi noţiunea de câștig sau premiu ca fiind "sumele în bani, bunurile sau serviciile acordate de organizator participantului la joc declarat câştigător, în conformitate cu prevederile cuprinse în regulamentul respectivului joc de noroc".
De altfel, răspunderea privind acordarea câştigului sau premiului revine în exclusivitate organizatorului jocului de noroc, cel care este obligat ca, în cel mult trei zile lucrătoare, să achite câştigurile şi/sau să ofere premiile în natură persoanei fizice care a prezentat jetoane, cupoane, bilete sau alte mijloace pentru a dovedi câştigul, dovezi ce trebuie prezentate material.
Din punct de vedere al tratamentului fiscal, determinarea impozitului aferent veniturilor din premiii și din jocuri de noroc este reglementată la art. 110 din noul Cod fiscal, acolo unde se precizează că veniturile din jocuri de noroc tradiţionale se impun prin reținere la sursă.
Concret, veniturile din pariurile offline se impozitează, prin reţinerea la sursă, cu o cotă de 1% aplicată asupra tuturor sumelor încasate de un participant de la un organizator de jocuri de noroc. Totuşi, dacă veniturile din jocuri de noroc depăşesc echivalentul a 66.750 de lei (aproximativ 15.000 de euro), atunci se vor impozita cu 16%. Mai departe, dacă veniturile depăşesc echivalentul a 445.000 de lei (aproximativ 100.000 de euro), se impozitează cu 25%.
Concret, baremul de impunere prevăzut în Codul fiscal şi aplicat asupra fiecărui venit brut primit de un participant, de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc, este următorul:
Un alt aspect important de precizat este acela că obligaţia calculării, reținerii și plății impozitului revine organizatorilor/ plătitorilor de venituri. De altfel, neîndeplinirea de către organizatori a obligaţiilor declarative şi de plată constituie contravenţie şi va fi comunicată de organul fiscal competent Comitetului de supraveghere al ONJN în termen de cinci zile lucrătoare.
Prin urmare, organizatorii/plătitorili de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitelor (agenţiile stradale) au obligaţia să depună "Declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit", formular 205, pentru calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie (28 sau 29, după caz) inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
În schimb, în ceea ce priveşte veniturile realizate de către persoanele fizice ca urmare a participării la jocuri de noroc la distanţă (online), acestea nu sunt impozabile la sursă, iar impozitul anual datorat se determină de către organul fiscal competent, cel care va calcula impozitul anual datorat de fiecare contribuabili în parte şi va emite decizia de impunere în baza Declaraţiei 200 privind venitul realizat, formular pe care cei ce câştigă la pariuri online sunt obligaţi să îl depună până cel târziu la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului - detalii despre acest subiect şi modul de completare a declaraţiei aveţi aici.
Astfel, declarația privind venitul realizat, depusă de contribuabili şi pe baza căreia organul fiscal competent stabilește impozitul anual datorat de aceştia, se depune doar după ce organizatorii de jocuri de noroc la distanţă (casele de pariuri online) transmit pariorilor informaţii referitoare la fiecare venit brut, primit de-a lungul anului. Termenul-limită până la care jucătorii trebuie să primească de la organizatori o astfel de evidenţă a sumelor câştigate este ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent. Transmiterea se face în formă scrisă, prin e-mail.
De asemenea, fiecare organizator/ plătitor de venituri este obligat ca, tot până la finele lunii februarie a anului curent, pentru anul anterior, să transmită organului fiscal competent o declarație informativă referitoare la fiecare venit brut, pentru fiecare contribuabil. Practic, o astfel de măsură are rolul de a compara informaţiile oferite de pariori prin intermediul formularului 200 şi cele reale, pentru o impozitare corectă a veniturilor.
În plus, organizatorul de jocuri de noroc trebuie sa păstreze o evidenţă nominală a persoanelor fizice care au obţinut venituri din jocuri de noroc mai mari de 66.750 de lei (15.000 euro) şi să le declare organului fiscal competent, până la 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
Obilgaţii declarative suplimentare, conform legislaţiei în vigoare, revin organizatorilor de jocuri de noroc ce au şi calitatea de plătitori de impozit pe profit. Concret, aceşti contribuabili au de îndeplinit obligațiile declarative prevăzute de art. 41 și 42 din Codul fiscal, acolo unde se precizează că declararea, calculul şi plata impozitului pe profit se efectuează trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrelor I - III. Detalii pe larg despre sistemul de plată a impozitului pe profit găsiţi aici.