În articolul de față am sintetizat special pentru tine, abonatul nostru la serviciile AvocatNet.ro Premium, beneficiile pentru angajat și angajator, pentru fiecare tip de tichet în parte: tichet cadou, tichet de masă, tichet de creșă, voucher de vacanță. Regulile privind impozitarea sumelor provenite din aceste tichete oferite salariaților au fost modificate la 1 ianuarie 2016, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal. În timp ce acordarea unor astfel de tichete rămâne strict la latitudinea angajatorului, în 2016, bugetarii nu beneficiază de tichete de masă, tichete cadou și vouchere de vacanţă. Regula este valabilă indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare al acestora, inclusiv pentru activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice. |
Tichetele cadou, tichetele de masă, tichele de creșă și voucherele de vacanță pot fi acordate angajaților pe lângă salariu și se supun, potrivit noului Cod fiscal, impozitării ca venituri de natură salarială.
Trebuie precizat totuși că aceste venituri nu se cuprind însă în baza de impozitare lunară a contribuțiilor de asigurări sociale, contribuțiilor individuale de asigurări sociale de sănătate, contribuțiilor individuale de asigurări pentru șomaj, contribuției pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale sau a contribuției la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, datorată de angajatori sau persoane asimilate acestora.
Vă reamintim că modul de impozitare a cadourilor oferite de angajator salariaților a fost modificat de la 1 ianuarie, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal. Pentru firmă, a crescut limita de deductibilitate a cheltuielilor cu cadourile în bani și în natură acordate angajaților, iar pentru salariați, tichetele cadou au devenit neimpozabile, dacă nu depășesc o anumită valoare.
1. Tichetul cadou
Tichetele cadou sunt reglementate de Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă și HG nr. 1317/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă.
Acest tip de tichete reprezintă un avantaj pentru salariat și pot fi acordate în beneficiul copiilor minori ai acestuia, cu ocazia Paștelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului sau angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, potrivit Codului fiscal intrat în vigoare la 1 ianuarie. De la începutul anului, tichetele cadou au devenit neimpozabile, cu condiția să nu depășească valoarea de 150 de lei.
„Cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariaţilor, cât şi cele oferite în beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depăşeşte 150 lei”, se precizează în Codul fiscal.
Tichetele cadou sunt considerate avantaje de natură salarială ori asimilate salariilor. Mai precis, tichetele cadou acordate potrivit legii, în depășesc limita sumei de 150 lei sau peste acest plafon sunt supuse impozitului pe venit. Concret, aceste avantaje, cuprinse în venitul brut din salarii, se iau în calcul la stabilirea impozitului pe venituri din salarii, prin impozitarea cu cota de 16%. Impozitarea se aplică în luna în care sunt primite tichetele cadou.
Pentru firme, cheltuielile în bani și natură, printre care și tichetele cadou oferite salariaților și copiilor minori ai acestora, sunt încadrate, conform noului Cod fiscal, în categoria cheltuielilor sociale, care sunt deductibile la calculul impozitului pe profit în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.
Tichetele cadou pot fi folosite și pentru protocol, în relaţia cu partenerii de afaceri, persoane fizice sau juridice. Cheltuielile de protocol sunt deductibile în limita unei cote de 2% din baza de calcul determinată ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile, altele decât cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol.
2. Tichetul de creșă
Tichetele de creșă, reglementate prin Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă și HG nr. 1317/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă, sunt folositoare în cazul angajaților care își reiau activitatea la locul de muncă după ce au devenit părinți.
Potrivit legislației în vigoare, pot beneficia de tichetele de creșă numai angajații care au renunțat la concediul și la indemnizația acordată pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap. În schimb, valoarea tichetelor de creșă se cumulează cu alocația de stat pentru copii și cu stimulentul care se acordă la reluarea activității, precum AvocatNet.ro a explicat aici.
Tichetele de creşă pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la creşa unde este înscris copilul salariatului.
Valoarea sumei lunare acordate sub formă de tichete de creşă este de 440 lei pentru o lună (suma se indexează semestrial, n.red.), pentru fiecare copil aflat la creşă, iar această sumă este exclusă de la plata contribuțiilor sociale.
Vă reamintim că sumele de bani oferite sub formă de tichete de creșă sunt deductibile în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii și sunt scutite de taxe salariale atât la nivelul angajatorului, cât și la nivelul salariatului, cu o condiție: angajatul plătește 16% impozitul pe venit.
3. Tichetul de masă
Tichetele de masă sunt reglementate de Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă și de HG nr. 1317/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă.
Alocația individuală de hrană poate fi acordată salariaților pe suport hârtie sau electronic. Tichetele de masă sunt destinate exclusiv alocației individuale de hrană. Acestea se distribuie lunar, în ultima decadă a fiecărei luni pentru luna următoare, de către angajator.
Angajatorul are libertatea să decidă dacă acordă tichete de masă și sub ce formă, în urma unei consultări cu salariații, prin organizațiile sindicale sau prin reprezentanții angajaților.
Potrivit cadrului legal care reglementează acordarea tichetelor de masă, acestea pot să fie acordate numai angajaților încadrați cu contract de muncă, iar valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate să depășească suma de 9,41 de lei.
Pentru sumele obținute în tichete de masă, angajații plătesc impozitul pe venit de 16%, dar nu datorează contribuții sociale.
În ceea ce îi privește pe angajatori, tichetele de masă reprezintă un avantaj pentru că sumele corespunzătoare sunt deductibile la calculul impozitului pe profit și sunt scutite de plata taxelor salariale ale angajatorului.
4. Voucherul de vacanță
Voucherele de vacanță, reglementate prin OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, pot fi folosite de angajați pentru cumpărarea de pachete turistice complete din unități turistice afiliate de pe teritoriul țării, aici fiind incluse atât agențiile de turism, cât și hotelurile, pensiunile și bazele de tratament.
Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariaţilor sub formă de vouchere de vacanţă reprezintă contravaloarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată (6.300 de lei, n.red.), pentru un salariat, în decursul unui an fiscal. Nu uitați că voucherele de vacanţă sunt integral suportate de către angajator.
Angajatul care beneficiază de vouchere de vacanţă nu mai beneficiază de prima de vacanţă în cursul anului fiscal sau de bilete de odihnă, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Angajatorul care acordă voucherele de vacanță se bucură de deductibilitate integrală la plata impozitului pe profit, precum și de scutirea de la plata taxelor sociale salariale și patronale în limita a șase salarii minimue brute pe țară.
În ceea ce privește salariatul care primește un voucher de vacanță, este important de știut că are obligația să plătească un impozit de 16% pe venitul provenit dintr-un asemenea voucher. În schimb, acesta nu trebuie să plătească contribuțiile pentru asigurări sociale, la fondul de șomaj și fondul de asigurări sociale de sănătate aferente acestor sume de bani reprezentate de voucher.
Comentarii articol (1)